Sonen har precis börjat på förskolan (andra veckan nu) och imorse när jag lämnade honom såg jag en mindre rolig lapp på ytterdörren. De har löss på avdelningen och uppmanar alla föräldrar att kolla sina barn! Men hur gör man? Vad tittar man efter och hur märker man om de har löss? Och hur undviker man att bli smittad eller återsmittad? Jag har ju förstått att det smittar från huvud till huvud, när de sitter tätt tillsammans eller råkar låna varandras mössor. Om nu sonen skulle råka få löss, hur blir man av med det? Han är ganska kortklippt som det är och sommartid brukar vi köra ganska tight med trimmern och det kan jag såklart göra nu med, ifall det underlättar.
Och så den sista och kanske "värsta" frågan. Kan barnens huvudlöss smitta hunden? Jag har en dvärgpudel i utställningsfrisyr och fasar för om jag behöver raka ner henne! Då kan jag inte ställa ut henne till sommaren, som planerat. Men måste man så måste man ju.
Var nu snälla och skratta inte åt mina dumma frågor, jag vet ju att det är vanligt med huvudlöss hos barn och speciellt på förskolor, där många barn samsas och umgås. Men jag har aldrig varit med om det själv och har inte hört någon annan i närheten (våra familjer) som drabbats av det. Men man talar kanske tyst om sånt?