Hej hopp i tråden igen!
Päivi skrev: Okej, då är vi två! Håll mig handen Ewa, nu skall vi gå till botten med det här!
Här har ju varit tyst en stund men om det är för att "no news is good news", vet jag inte

Men för min del kommer här nu en positiv rapport. Jag har - tro't eller ej - fått styr på min mens, efter dryga 2 år

\:D/ . Hur - ja, nu är detta ingen kort historia. Och inte receptet för alla som har mina besvär heller. Men någon kanske kan få hjälp på samma väg som jag. Så här kommer iaf historien.
Jag har haft andra besvär och själv trott att de hört ihop, eftersom allt dök upp efter min andra graviditet. Svåra mensrubbningar med lång och riklig mens, lättirriterad, svår trötthet, temperaturkänslig - fruktansvärt frusen (är annars snarare varm av mig), ledvärk med svullna händer och fötter, karpaltunnelsyndrom, håravfall (tappar fortfarande lika mycket hår som när jag ammade), svårt med fokus, svårt med närminnet, viktproblem - går inte ner efter graviditeten trots kostomläggning och motion, vid träning svårt utmattad istället för endorfinkick, vaknar aldrig utvilad, m.m.
Min husläkare har sett det som isolerade symptom och jag har skickats både till reumatolog och till gynekolog. Själv har jag varit tämligen tvärsäker på underfunktion av sköldkörteln. Men när inget synts på blodprover så har det avfärdats. Och det har inte hjälpt att jag hänvisat till att somliga endokrinologer menar att man måste ta biopsi för att kunna säkerställa, eller att jag har en nära väninna som lidit av detta i flera år och där det IBLAND syns på prover, IBLAND inte.
Nåväl - jag klarar inte av att slåss mot väderkvarnar (eller sjukvården), så efter 2 år gav jag upp och sökte mig till alternativ hjälp. I mitt fall homeopat. Och 3 veckor efter besöket så har jag inte längre en mens bestående av 5 dagars skvättande följt av 4 dagars niagarafall med tjocka klumpar av blod följt av 5 dagars skvättande. Efter blott 3 veckor är min mens normal igen

1 dag med lite skvätt, 5 dagar med normalt flöde och normal konsistens och sedan är det över \:D/ Halleluja.
Vad sade då homeopaten efter sin undersökning? Jo, vajsing med sköldkörteln och äggstockarna.
Och vad består då mirakelkuren av? Jo, jod och tyrosinetabletter (för sköldkörteln) och munkpeppar för hormonerna. Därtill kraftig dos E-vitamin, Magnesium och BComplex. Inget särskilt revolutionerande. Men på bara 3 veckor kom min menscykel rätt. Och jag är överlycklig \:D/ Visst har jag en bit kvar innan kroppen och orken kommer tillbaka och nivåerna blir rätt för hela biten, men nu finns gott hopp.