Tips för att få bort PMS?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Gäst

Tips för att få bort PMS?

Inlägg av Gäst »

Hej alla!

Nu skulle jag behöva lite tipsoch hjälp med lite kvinnobesvär:

Jag slutade med p-piller för fem månader sedan då jag kom fram till att jag inte kan äta sånt.

Under dessa fem månader som varit har jag märt att

:arrow: min vanliga icke-hormonella månadscykel är nånstans mellan 30-35 dagar...

:arrow: jag börjar få PMS så tidigt som nio - tio dagar innan mens när det är som värst, och då menar jag mensVÄRK nio tio dagar innan dagen D. :x Lägg sen till en vanlig femdagars mens och du är uppe i femton dagar av mensvärk =D> av månadens 30 dagar... :roll:

:arrow: jag blir inte sur, jag blir kokande, pyrande, vulkanutbrottsARG :evil:

... och med tanke på att allt detta underbara kan börja tio dagar innan, och vara i tio dagar, sedan plus fem udner själva dagarna... :roll:

... så vore jag rätt så intresserad av att veta om ni känner till några tips om hur man DÄMPAR allt detta.

Jag vill inte ha hormoner - det funkar inte. :?

Man att gå utan hormoner verkar inte direkt att fungera det heller... ](*,)

Förslag?

Så kan jag också få monstervärk som kräver receptbelagd medicin. Glömde det. :roll:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ååh, Päivi, ](*,) som jag känner igen mig :evil: . Med skillnaden att själva mensen håller på 10-14 dagar :roll:. Jag har varit hos gyn på ett tämligen värdelöst besök. Jag fick något att käka mot den minsta sagt RIKLIGA mensen, men jag kan inte säga att jag märkt någon större skillnad. Och den kan jag stå ut med, även om jag blir attans trött.

Värre är det faktiskt med humöret. Som jag INTE står ut med. Och jag har verkligen jobbat med det. Ta djupa andetag och låååång paus (oj då, oj då, oj då), gå iväg, tänka positiva tankar - men det är någon sorts katapulthjärna som går igång. Och när sen ägglossning och mensen är över så BEGRIPER jag faktiskt inte vad i hela friden jag kan bli så tokilsk på, så jag måste förvisa mig själv stup i kvarten. Jag är som natt och dag. Och jag är inte nöjd med den jag är, men vet faktiskt inte hur jag kommer till bukt med det. För jag har aldrig haft sån här pms eller mens innan, och i mitt fall har det inte med p-pillren att göra, för det åt jag inte innan heller. Det här kom när mensen kom tillbaka efter jag fött Disa. Så om det beror på hormonrubbning eller bara hör till åldern, inte vet jag - men jag har också fått NOG. Vet bara inte vad jag ska göra istället... Så alla råd som finns tar jag också tacksamt emot [-o< .
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: 14 dagar med kosackerna. :shock: All respekt, Ewa! :o

Okej, då är vi två! Håll mig handen Ewa, nu skall vi gå till botten med det här!

Jag börjar med Kungsbackas hälsobutik - den är riktigt bra - och hör om de har något att komma med. Läkaren träffade jag senast igår, och hon föreslår hormoner :D som bekant. :roll: (Jamenminmantyckerattdetärettproblem... jagmed...)

Sedan tänkte jag ta mig en titt på alternativ behandling. Alltså homeopati eller så..? :roll: Jag vägrar att ha det så här tills övergången. :evil:

Vågar ju knappt öppna munnen vare sig inför barnen eller maken under två av månadens fyra veckor. :shock:
Gäst

Inlägg av Gäst »

PS: "man blöder cirka tre matskedar under loppet av en vanlig menstruation."

:lol:

:lol: :lol:

:lol: :lol: :lol:

Under första timman, möjligen... :roll:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Päivi :D
Uh, pms är ett elände :evil:
Har du läst den här pms-tråden?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10299
Kanske hittar du nåt bra i den!
Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag listar upp ett gäng saker som jag testat, bäst för mig blev till slut p-ring men kanske kan några av dessa hjälpa någon annan. Säg till vilket ni vill att jag utvecklar...

Homeopati, kan inte tillräckligt men värt att prova tror jag.

:arrow: Valeriana - (lugnande)

:arrow: Johannes ört - (naturlig MAO hämmare = antideppressivt preparat)

:arrow: Femal balans - (skall reglera hormon balansen)

:arrow: B6 - (vätskedrivande och humörsreglerande (jag kompletterar med Kalium "kalitabs" när jag inte äter B6)

:arrow: Magnesium - (hjälper kroppen ta upp bl.a kalcium m.m.)

:arrow: Calcium - (inte bara bra för skelettet, man har även i studier hittat att detta verkar påverka hormonerna också)

:arrow: Efamol (jättenattljusolja som också reglerar hormonbalansen)

:arrow: Tofu, soja, miso (soja släktet) - (man har funnit i studier som Japan har väldigt lite problem med PMS och kliamterie besvär, just sojabönan verkar också positivt på de kvinnliga hormonerna, skall visst vara lite östrogenliknande)

:arrow: SSRI, MAO hämmare eller tricykliska preparat (vissa gynekologer skriver ut antidepressiva som man tar i ca. 1-2 veckor/mån för att ha PMS under kontroll. Fungerar visst för många, dock inte mig.)

Hmmmm..... Nu kommer jag inte på fler saker. Kan fundera, men det bästa är nog Mammuts råd också, jag förbereder min omgivning och tänker att jag är ju arg av en äkta anledning, jag är bara inte så stabil just nu för att ta hand om det. :roll: :oops:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej hoppla!

Ja, Päivi, det där med mängd, ja. Allt är förstås relativt. Men jag är oändligt tacksam för min Diva Cup som jag hittade genom forumet. De dagar jag inte använder den går det åt ca 10 nattbindor. Det är byte varannan timma. Det blir några minuspoäng på Hållbar-utveckling-mätaren, det.

Jag rapporterade just i tråden som Mia länkade till, och en hel del av det TorsMamma nämner käkar jag sedan ett drygt år, eller så. Sojan är ju intressant, jag har också läst det där. Nu vill jag inte äta GMO-soja, så därför har jag ätit rätt lite soja överhuvudtaget - lättskrämd :roll: . Men kanske borde jag bli storkonsument :lol:.

Tyvärr hjälper inte Mammut Marias råd om att ta det lite lugnt 1-2 dagar i månaden. Det hade det ju gjort om det VARIT 1-2 dagar i månaden, naturligtvis. Men här handlar det, som hos Päivi, om ca 14 dagar i månaden. Det blir väldigt lång tid för omgivningen att ha en massa förståelse, om man säger :roll: .
...tänker att jag är ju arg av en äkta anledning, jag är bara inte så stabil just nu för att ta hand om det.
Det knepiga är dock att jag inte känner igen det som en äkta anledning. Det FINNS - oftast - ingenting att vara arg på, när jag är arg. För jag blir arg på att vattnet är för kallt i kranen, eller att en hårtest kittlar på näsan när jag ska skära upp lök, eller... ja, inget att gå igång på just, om man säger :oops:. Och inget att ta itu med under mina mer välbalanserade dagar, heller direkt. Lipig och deppig därtill, ja - det låter väl inte som någon särskilt munter tillvaro. Vad bra att du sparkat igång mig igen, Päivi! Nu går vi till botten med det här! :thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det knepiga är dock att jag inte känner igen det som en äkta anledning. Det FINNS - oftast - ingenting att vara arg på, när jag är arg. För jag blir arg på att vattnet är för kallt i kranen, eller att en hårtest kittlar på näsan när jag ska skära upp lök, eller... ja, inget att gå igång på just, om man säger .

Jo, jag känner igen det med, och NEJ, jag hade inte innan hormonerna PMS 1-2 dagar utan snarare PMS, EMS, UMS och AMS ja, alla MS du kan hitta på :shock: :roll: Så jag hade nog snarare 1-5 dagar i månaden jag INTE var MS i någon form :roll: :oops:

Men nu fungerar det faktiskt bättre, inte helt bra, men klart STABILT om man säger. (jämförelsevis...) :wink:

Jag hade också mens i lätt 10 dagar och min cykel var snarare 25 dagar än 30 så det var inte mycket tid att vara lugn på om man säger :roll:

Jag har också blivit kär i min mooncup! Den är ju helt underbar och nu när jag inte blöder över 60 ml/dag i 10 dagar längre så är den en guda sänd gåva. Fast det var den innan också, den bara funkar bättre nu. :lol: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jo, jag känner igen det med, och NEJ, jag hade inte innan hormonerna PMS 1-2 dagar utan snarare PMS, EMS, UMS och AMS ja, alla MS du kan hitta på Så jag hade nog snarare 1-5 dagar i månaden jag INTE var MS i någon form
:lol: :lol: :lol:
Jepp, det känns igen. Nu till lite följdfrågor:
Jag äter Femal Balans, Efamol, Zink, Kalcium, Magnesium, Blutsaft. Hälsokosten lever gott av mig och mina barn :roll: :lol:.

Hormonerna du nämner, TorsMamma, är det alltså P-ringen? Kan inget om sådan, så vill du upplysa lite får du gärna det. I övrigt är jag nog, kanske till skillnad från dig Päivi, beredd att prova något serotonin-höjande under en kortare period för att se om det har effekt. Tack Tinis, för din berättelse!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tjo vad det var livat här då! :lol:

JO... :shock: Nu har jag varit och handlat sån där Nattljusolja i kapselform hos Kungsbackas Hälsokostaffär och så Omega 3 tabletter. :roll: Får se vad det ger...

Jag tycker att diskussionen är mycket spännande!

Själv har jag inte haft några besvär med just humörsvängningar förrän jag slutade med piller. Nu då; jag står och lagar mat och pyyyyser av rödglödgad ilska :evil: men har ingen som helst aning varför. Om det var så att man var arg på NÅNTING så kunde man ju ta Mammuts metod, men jag ÄR ju inte arg på något speciellt, utan står där bara pch pyyyser som farlig vulkan, krakatau nära utbrott, men gud vet varför... Jättestörigt! :evil:

Sen har vi mensvärken då: vad tycker ni om det här:

Dag ett av mensvärk: molande, i ryggslutet

dag två: helvetsvärk, tar det starkaste jag har (receptbelagt) plus två panodil och värken dras ner från 10 till två, men dör inte... :roll:

dag 3 - 9 "normal" mensvärk

dag 10; helvetsvärk igen...

dag 11: NU börjar mensen! :D Hurra. Tillbaka till "vanlig" mensvärk.

22 dagar mellan ÄL och mens, enligt personan.

Ehe. 8-[

Så normal är jag...

Vill bli av med:

värk

krakatau-ilskan

SÅ glad för att ni hoppade ni i tråden alla, med era tips! Nu börjar vi med oljekapslarna, och ser vad det ger... :roll:

Ewa, actionplan :?:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ewa skrev: Jepp, det känns igen. Nu till lite följdfrågor:
Jag äter Femal Balans, Efamol, Zink, Kalcium, Magnesium, Blutsaft. Hälsokosten lever gott av mig och mina barn :roll: :lol:.

Hormonerna du nämner, TorsMamma, är det alltså P-ringen? Kan inget om sådan, så vill du upplysa lite får du gärna det. I övrigt är jag nog, kanske till skillnad från dig Päivi, beredd att prova något serotonin-höjande under en kortare period för att se om det har effekt. Tack Tinis, för din berättelse!
Härligt Ewa, en liten parentes i alla fina preparat du äter. Zink får ABSOLUT INTE tas i samband med C-vitamin. Så därför rekommenderar jag alltid zink tas till natten och aldrig på morgonen!
Femal balans och Efamol hade också bara en begränsad effekt på mig.

En av de saker som HAR funkat innan jag fick barn var att jag åt ca. 300-350 mg B6/dag började ca 2 dagar innan PMS och höll på tills det var typ över. Sammanlagt ca 1 vecka (max 10 dagar) Dock är det så att B6 i så stora doser är vätskedrivande (och ALLA vätskedrivande medel typ coffein osv...gör att allt kalium också åker ut i bara farten, det är därför alla gamla pensionärer har mycket sendrag och muskelkramp. När jag var vattengympa ledare och alla tanter fick kramp i vaden under passet tvingade jag dem att äta en banan 30 min innan passet och VIPS så var det borta :roll: )
Så när jag ätit så mycket B6 har jag köpt just "kalitabs" från apoteket och fyllt på med i ca 2 veckor av månaden. (man vill ju vara lite försiktig med kalium för överdos leder till hjärtstillestånd!!!! men utan, mycket sendrag, muskelkramper osv...hjärtartytmi osv...)

Jepp, hormonerna jag tar är just nu p-ringen. Det är ett så kallat "kombinations preparat". Dvs. gör slemhinnan tjockare så äggen inte fäster och spermier inte simmar så bra, SAMT stoppar ägglossningen helt!
Med just p-ring är dosen en del lägre än med kombi p-piller och mera lokalt samt mycket jämnare! Det innehåller alltså både östrogen och progesteron. :wink:

Om du är beredd att prova serotonin höjande, varför inte börja med just "johannesört" som är en MAO hämmare och ingår i antideppfamiljen-serotoninhöjande?
Jag har ätit antideppmediciner och det finns flera olika "familjer" och att prova ut just "sin familj som passar" är ganska jobbigt för många.
Jag har provat SSRI, MAO hämmare, tricykliska preparat och det som går under "annat". Men min kropp "gillar" verkligen INTE mediciner!! :twisted:
Men faktiskt så tog jag Johannesört en tid och det fungerade utan mycket biverkninger, dock inte heller önskad effekt. Utan jag valde att lösa det med just P-ringen istället. Då jag har ganska svåra ryggproblem som är "hormonrelaterade" :wink:

Jag vill dock skriva för er som inte känner mig: att jag är INTE läkare och jag tar inte heller ansvar för de råd jag skriver, de är alla självupplevda, upplevda via andra och pålästa genom erfarenhet jag haft inom vården både som vardad och vårdare. Jag är också för alternativa vägar i första hand.
Tor 2006

jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Hej!
Jag har inte samma problem som ni, men jag har botaniserat lite i min bokhylla efter information som kan hjälpa er. För det låter inte roligt :shock:

I "Ät rätt, ät gott, må bra" av Andrew Weil får man följande rekommendation:
- Uteslut fleromättade växtoljor, margarin, vegetabiliskt matfett, alla delvis härdade oljor, alla livsmedel (t ex friterad mat) som kan innehålla transfettsyror.
- Använd olivolja av typen "extra virgin" som ditt huvudsakliga matfett.
- Öka intaget av omega-3-fettsyror.
- Ät endast hormonfria kött-, fågel och mejeriprodukter.
- Ät sojaprodukter regelbundet.
- Uteslut koffein i alla former.

Enligt Camilla Porsman beror humörsvängningarna på ägglossningen, så det är inte så konstigt att era besvär börjar då. Hon skriver också att riklig mens kan bero på hormonell obalans, ofarliga små cystor (myom) eller koagulationsrubbningar.

Sedan finns det teorier om hormonreglerande kost, som kan behövas för personer med störd matsmältnings- eller hormonbalans. Det innebär att 40% av kalorierna ska komma från komplexa kolhydrater, 30% från protein och 30% från fett. (1 gram fett innehåller dubbelt så mycket kalorier som 1 gram kolhydrater/protein).

Sanna Ehdin skriver i "Den självläkande människan" att zinkbrist ofta ger humörsvängningar i samband med PMS. Zinkbrist finns det enkla sätt att testa - kolla med en näringterapeut.

Hoppas att något kan vara till nytta.
Kram
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och TACK jennymaria!! :lol: :heart:
Zinkbrist finns det enkla sätt att testa - kolla med en näringterapeut.
Detta kan man kolla själv genom att köpa "Zinkstatus" - från helhetshälsa! De flesta hälsokoster kan ta hem detta om man ber dem snällt att beställa. :wink:

http://www.kvalitetsvaruhus.se/butik/solo.asp?id=6360
Tor 2006

Ewa

Inlägg av Ewa »

Så därför rekommenderar jag alltid zink tas till natten och aldrig på morgonen!
Ja, vet jag väl :roll: - det har du ju redan LÄRT mig, ju! :heart:
Detta kan man kolla själv genom att köpa "Zinkstatus" - från helhetshälsa!
Och det hjälpte du mig också att kolla - uppe i Gastsjön - ingen Zinkbrist, men jag tar en varje kväll ändå.

Tack jennymaria - jag följer redan de rek som du citerade från Andrew Weil, undantaget sojaprodukterna då.

Så Päivi, min action plan blir nog att:
1) "börja med just "johannesört" som är en MAO hämmare och ingår i antideppfamiljen-serotoninhöjande"
2) ny tid hos gyn för diskussion p-ring

Vad ska vi så göra med din värk :-k. Jag har inte så illa annat än under mensens (den riktiga) första 1-2 dagar. Och inte av katastroftyp mer än var 3:e cykel ungefär. Däremot skulle jag gärna slippa 2-veckorsblödningarna. Vi får fundera vidare och hoppas på fler råd kring smärtan. Men allt hänger ju ihop, som det brukar göra...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har lite idéer själv :roll: angående värken som nog klassas som minst sagt flummiga av de flesta, men shoot:

Jag tror att kroppen försöker tala om något för mig med värken. Det kanske finns något helt känslomässigt bakom som jag inte vill lyssna på och som då manifesteras som fysisk värk i kroppen. :roll: Igår gjorde jag en djuplodning kan man säga och blev överraskad över vad jag hittade. :shock: Det var ett gammalt minne, men ja, jag kan se hur den skulle kunna ge mig "ont i magen" på många olika vis. Så nu skall jag nysta i den och försöka reda ut trasselluddet så får vi se om det att jag reder ut den fnurran kan ge nåt... 8) Knappast att det skadar i alla fall... :wink:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"