Hej!
Jag har inte samma problem som ni, men jag har botaniserat lite i min bokhylla efter information som kan hjälpa er. För det låter inte roligt
I "Ät rätt, ät gott, må bra" av Andrew Weil får man följande rekommendation:
- Uteslut fleromättade växtoljor, margarin, vegetabiliskt matfett, alla delvis härdade oljor, alla livsmedel (t ex friterad mat) som kan innehålla transfettsyror.
- Använd olivolja av typen "extra virgin" som ditt huvudsakliga matfett.
- Öka intaget av omega-3-fettsyror.
- Ät endast hormonfria kött-, fågel och mejeriprodukter.
- Ät sojaprodukter regelbundet.
- Uteslut koffein i alla former.
Enligt Camilla Porsman beror humörsvängningarna på ägglossningen, så det är inte så konstigt att era besvär börjar då. Hon skriver också att riklig mens kan bero på hormonell obalans, ofarliga små cystor (myom) eller koagulationsrubbningar.
Sedan finns det teorier om hormonreglerande kost, som kan behövas för personer med störd matsmältnings- eller hormonbalans. Det innebär att 40% av kalorierna ska komma från komplexa kolhydrater, 30% från protein och 30% från fett. (1 gram fett innehåller dubbelt så mycket kalorier som 1 gram kolhydrater/protein).
Sanna Ehdin skriver i "Den självläkande människan" att zinkbrist ofta ger humörsvängningar i samband med PMS. Zinkbrist finns det enkla sätt att testa - kolla med en näringterapeut.
Hoppas att något kan vara till nytta.
Kram