1 mån ska börja på SM på ondag.. lite frågor...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej!
Jag håller helt och hållet med Kiki i vad hon skriver.

För mig låter det mera som om hon är övertrött. Det kan denna åldern övergår det fort mellan att vara vanligt trött och bli övertrött. Har man väl blivit övertrött kan det vara mycket svårt att söva.

Har du provat att ge en liten lur på 20 eller 5 minuter mitt i sista passet?

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

tack för tipset!

jag ger lillan man kl 23 och förösker då truga ner rejält med mat, typ minst 135 ml men det går ju inte alltid...

i går natt sov hon knappt! Efter maten fick jag henne att sova vid kl 24, sen vaknade hon vid 1, somnade om 1-30,sen vaknade hon vid 2, somnade om 2.30 sov till 615 fick mat, somnade om vid 7 sov till 9 och nu mat igen...
Hon har själv valt bort 1 målet för två veckor sedan , men då sov hon även från 2330 till 0500 med så det känns osm att ngt är på g...
Semekmånaden är ju definitivt övr känns det som...

Det som jag tror har gjort att hon vaknar är att hennes napp trillar ur munnen. DÅ bli hon som hysterisk och somnar inte om förrän hon fått den igen. Tar det för lång tid då förblir hon vaken.
Kan jag vänja av henne från nappen på natten? Hon har ett jättesugbehov men använder knappt nappen dagtid, men *å kvällen är hon tokig i den.....
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vid en ökningsperiod så blir det fråga om mer mat och uppvaken kan därför öka.
Försök mata på mer under dagen istället.
Det finns dock de som matar lite extra på natten just under ökningsperioden och sedan slutar.

Många har kvar nappen tom. 4 månader då sugbehovet avtar rejält. Om honinte får nappen, tar hon händerna då? Isf. skulle jag överväga att plocka bort den redan nu, om den stör mer än den gör nytta om man säger :wink:

Kram
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

jag vill ogärna börja mata henne igen kl 01 eftersom hon har valt bort det själv, kan jag undvika det så slipper jag ju ta bort det igen senare... Är det fel att tänka så?

Har försökt mata på i 1.5h men det är svåååårt. Hon kniper igen munnen och vill inte ta mer eller så får jag stoppa in flaskan men hon suger inte. Men iaf en 1h försöker jag truga henne! Det går liksom inte att få henne att äta mera om hon vägrar att suga, har provat att killa kinden etc men det funkar inte.

När det gäller nappen så tar hon inte handen istället. Hon ligger bara helt sonika där och skriker i väntan på att vi kommer med nappen.
Är nu inne på min tredje natt på soffan med minimalt med sammanhängande sömn. Blev väl bortskämd i början när man iaf fick 5h sammanhängande/natt.
Men detta avtar väl det med.

Igår fick hon en liten lur vid 21 på typ 20 min så det borde ju inte vara som hon är trött....
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Miss Giggle och grattis till den lilla flickan!

Jag hoppar bara in för att påminna om att du inte ska mata hela tiden under de 90 minuterna, utan truga så mycket det går och sedan ägnar ni er åt blöjbyte och lite sociala aktiviteter en stund, och SEN försöker du igen. Min pojk som är 3 månader nu behöver fortfarande ha en halvtimmes paus mellan första omgången mat med trugande och den andra omgången inom samma mål för att vilja äta nåt.

Och när hon börjar skrika på kvällen tippar jag också på att det är övertrötthet snarare än överlevnadsångest; precis som Johanna skriver gör en powernap underverk och sedan orkar barnet äta lite till. (Jag fuskar ofta och låter min son ta just såna där extra 20-minlurar i bärsjal - för vid den tiden på kvällen när det kan strula håller man ju oftast på med andra saker, äta middag, leka med syskon etc så det är liksom väldigt praktiskt att slippa söva honom om han redan är lite övertrött.)

Märkte du nån skillnad igår när hon tog en powernap?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

hej igen...

Jag brukar försöka få henne att äta allt vad hon förmår sedan brukar vi pausa,busa/mysa/byta sedan försöka igen, sedan busa, därefter försöker jag få henne att sova. Men det betyder att just nu när man ska föröska sig på 2-2 så blir det 40 min mat... paus... mat igen ... sen bus sen sova.

När man lägger dem när det är sov tid, ska man glatt stoppa dem i vagnen då och sedan vagna dem trötta och låta dem somna själv?
GÖr man sedan så vid nattetid med? Har inte extra vagn i sovrummet utan säng, tror ni det fukar med sovpuckar så man kan skaka sänge om hon vaknar till?

Blir de förvirrade om jag vagnar dagtid och inte natttid?

Igår blev det inte världskrig när hon fått miniluren, men hon vill så gääärna sova mellan 21-22 sedan äta till 23 sedan kämpar jag med att lägga henne igen.. Innan åt hon alltid vid 2230-23 tiden men nu har hon flyttat fram det till 22... Hon vaknar själv och vill ha mat, efter det är hon klarvaken. Ska hon vara uppe i 2h totalt då eller ska hon ner i vagnen efter maten och sedan sova?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej :lol:

Hon skall ha ca 8 timmar vakentid, så du får räkna, man måste få ihop sovtid och vakentid i balans över dagen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Jag fattar nog inte hur det ska gå ihop..
Hon vill sova till 9 på morgonen.. då äter hon i ca 1h-1,5h, sen somnar hon igen i ca 45-1h...
Sen myser och leker vi om jag inte kan få henne att somna om och så äter hon igen i 1-1,5h, myser leker. Då kan hon vara vaken i 2h... sen somnar hon och sover i ca 2-3h om jag förmår få henne till det.. som idag :-D
Då får jag det till att hon har varit vaken iaf i ca 3h ännu så länge, vilekt betyder ytterligare 5h vaken idag..
Ska hon vara vaken 2h nu, sova 2 och sen vara vaken i 3h, för att somna 23?
Då blir sista maten 21?
kiki

Inlägg av kiki »

Miss Giggle skrev:Jag fattar nog inte hur det ska gå ihop..
Hon vill sova till 9 på morgonen.. då äter hon i ca 1h-1,5h, sen somnar hon igen i ca 45-1h...
Kan du beskriva ett sånt här morgonmål, hur ser det ut?
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Just nu så strular hon på nätterna men jag vägrar ge henne mat då. Känner mig le och rälig men tror att hon eg inte är vaken för att äta utan för att hon är pigg elle övertrött. Hon vill mysa kela och leka när hon är vaken nämligen....

I vanliga fall äter hon vid 23, (nu har hon tagit för vana att vakna 01 och 02 med) men sedan brukar hon vakna vid 5 för att äta. Då får hon ner 135ml på en 20-25 min sen somnar hon om igen och vaknar kl 09.
Då äter vi minst en timme, äter ca 135 ml då med, och så myser vi och kelar och så äter vi igen (om det går ner mer...) och sen somnar hon om ca 1030.

Sen vaknar hon efter 45 min och jag försöker förmå henne att somna om, ibland går det ibland inte.. men ja funkar det så brukar hon få mat igen och umgänge och sen somna mellan 12-13 tiden. Sover till 15-16 tiden och äter igen, somnar kl 1730. Så har det vairt idag iaf..

Går det inte att få henne att sova förbi 45 min skarven känns det som att dagen är förstörd. Jag låter henne vakna då och leker med henne och ger henne mat när hon visar att hon vill ha det. Förösker ha henne vaken i 1.5-2 h för att sedan låta henne somna om igen och sedan köra 2-2.....

Var är det jag gör fel?! För ngt är det ju uppenbarligen...

tusen tack för all er hjälp förresten! :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej!

Jag tycker såhär:
Börja dagen varje tid samma dag.
Mata så mycket du kan i 1-1.5h.
Lägg henne för att sova i minst 1.5 h om du måste vagna så gör du det. Läs igen vad jag skrivit om skarven.
När hon vaknar påbörjar du ett nytt mål. Dock inte redan efter 45 minuter. Magen måste få vila lite.

På fm kan det bli:
1-1.5h vaken
2-2,5h sömn

Och sista vaken/sov passet kan det bli:
45 min sömn
3h vaken med en 20 min lur mitt i.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Hej Johanna!

Ska köra stenhårt idag med SM modellen (eller ja så gott som det går med en så liten tös).
Hittills funkar det jättebra. Hon vaknade 830, åt i 1.15 h sen myste vi lite extra.
Jag såg att hon var på väg att somna vid 10, så jag la henne i sängen på mage (mitt underbara andningslarm har kommit igår nämligen) och pussade henne och gick ut ur rummet. 5 min senare sov hon efter att ha gosat sig rätt.
Hon sover fortfarande och sov rätt förbi 45 min skarven utan att jag behövde buffa eller ngt!!!!!! Jag är sååå nöjd!

Samma sak var det igår kväll när hon skulle läggas. Somnade av sig själv i sängen utan ngt! Och hon sov ända fram till 430 åt och somnade om 530....

Jag vet att för er trogna AW kunnare så är det inte ngn överraskning att de sover bättre på magen men för mig som nyss uptpäckt AWs goda idéer så är det lika underbart varje gång jag får en aha upplevelse och en känsla av värme kommer över mig varje gång jag känner att jag tack vare er och AWs metoder och stöd genom BB tar beslut som visar sig vara bra för min dotter!!!!

Tusen tack för allt stöd!!!! :heart: :heart:
Jag återkommer säkert med fler frågor senare :-D
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Miss Giggle skrev:Hej Johanna!
Jag vet att för er trogna AW kunnare så är det inte ngn överraskning att de sover bättre på magen men för mig som nyss uptpäckt AWs goda idéer så är det lika underbart varje gång jag får en aha upplevelse och en känsla av värme kommer över mig varje gång jag känner att jag tack vare er och AWs metoder och stöd genom BB tar beslut som visar sig vara bra för min dotter!!!!

Jag blir riktigt varm i själen :heart: Och jag vet precis hur det känns :D

Riktigt bra jobbat, :thumbsup:

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Hej hej!

LIten uppdatering till er bara :-D

Lillan har fått en brakförkylning, så det har varit lite svårt att få i henne mat och få henne att sova som jag vill. Men så här har det iaf gått:
Får henne oftast att somna själv i sängen, men det tar tid.. ohjo. Nästna en timme tog det idag men vi kämpar på. Får inte riktigt rätt på buffningen tror jag så hon bara ligger klarvaken, blir inte ens sövd av det. Ska anlita syrrans man som blev buffningsexpert när de körde SHN på sin son förra sommaren.
Tror att jag antingen är för snäll eller för tuff annars borde hon ju fatta vid detta laget kan man tycka?!
Har läst allt jag kan komma över ang buffning i både BB och på nätet men det går banne mig inte alls bra.

Överlevnadsskriken har vi varit av med i snart en hel vecka (mat, mat och mera mat har hon juh fått), igår hade hon ett kvällsskrik men det var för hon var överstimulerad. Vi var på examensfest och alla skulle ju titta och pilla, även om de inte fick hålla henne blev det för mkt och hon grät okontrollerat. Men det löste sig tills slut det med.

Vi har ännu inte lyckats med 2-2 även om vi strävar mot det, fast jag har kommit undefund med att hon bara orkar vara vaken 1.5h åt gången, så nu kan ajg förutse när hon blir trött och kan lägga henne innan hon somnar av sig själva där vi befinner oss. Så nu somnar hon sällan på mig längre, fast jag tror att jag varit för snäll de senaste 3 dagarna med det.
Hon blev så täppt i näsan att inget hjälpte mer än att sova upprätt och då kunde hon bara sova på mig när jag satt upp och höll i henne. Det gjorde jag i typ 3 dagar. Korkat jag vet, men tom läkaren hade svårt att få ut det som satt i näsan så hur skulle jag lyckas, och hon behövde ju sova.
Gjort är gjort nu är det iaf nya tag!

Mat får jag iaf i henne lite mera. Hon har vant sig vid vårt nya matsätt, dvs 1h matning med paus mellan och verkar gilla det. Hon äter med god aptit och kastar inte i sig mate längre, hon äter först bort hungern och äter sig sedan mätt. Ist för som innan, bara äter bort hungern....
Vår nya ersättning har även varit bra för hennes mage så hon är mkt gladare
nu än innan.

Det jag undrar lite nu är att lillan verkar ha valt bort kl 4 målet själv. Redan tidigare vid 3v valde hon bort kl 1 målet och nu verkar hon inte längre vilja ha 4 målet. Har inte gett henne det på snart en hel vecka kom jag på idag. Hon sover alltså ca 6h sammahängande varje natt nästan. (mer eller mindre)
Är det ok? Inatt så sov hon 00-08 utan mat, åt i 15 min när hon vaknade och somnade sedan om för att sedan vakna kl 11...
BVC har sagt att jag inte längre måste ge henne mat just var 4e timme men 8h kansek är lite lång tid mellan målen eller?

Kram
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Miss Giggle!
Vad kul att läsa om era fram steg :thumbsup:
Ni har jobbat på jätte bra :D

Förstår att du har haft henne i famnen ifall hon haft det tufft med förkylning.
Tills nästa gång så ska jag ge dig några tips ( för det kommer ju en nästa tyvärr :( )

Höj upp huvud änden rejält med hjälp utav tlf kataloger eller liknande. Frisk luft ( inte drag dock)
Ställ grov hackad rödlök under sängen/vagnen.
Ge koksalt och sug rent med Näs-Frida (Har du en sådan? )

Skönt att ni lyckats få bukt med kvällstrasslet, du har receptet nu :lol:
Jag tycker att det är helt ok om dottern väljer att förlänga natten redan nu, det är bara att tacka och ta emot :wink:

Hoppas hon mår bättre i dags läget, kramar!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"