tidiga morgnar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
nassu

Inlägg av nassu »

Tack Duggan för dina svar. Det är super att du och ni andra kunniga finns här på detta forum!
Kan det ta mer än 1mån att få tillbaka sin energi så han orkar vara pigg hela 2timmarna förrän han ska läggas för nästa lur?

La sonen just för natten. Nu blir det snabb dush och sen att koppla av lite. Har lånat Barnaboken som kvällslektyr :D

Hoppas på en lika bra (om inte bättre) morgon imorgon. Håll tummarna!

/Mia
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
nassu

Inlägg av nassu »

Goddag
Tyvärr gick natten inte rikti lika bra som föregående natt. Sonen vaknade första gng redan kl2.20! Jag reagerade inte desto mer eftersom han ibland brukar ropa till nån gång men somnar snabbt om igen. Men nu somnade han inte om. Eller korta stunder för att vakna igen :S Han fick vaccination igår och jag hade gett en supp åt honom igårkväll. När han somnade så gick jag in för att kolla om han kändes varm.. icke, som tur! (som tur vaknade han inte denna gång när jag smög i rummet ) :D Men vaknade ofta gjorde han. Kl4 gav jag ny panadol och han somnade om. Som tur var det inte jätte skrikigt vid varje uppvak och han lugnade sig av ramsa och husljud men jag som redan hade börjat hoppats att vi skulle slippa dessa morgnar... :roll:

ídag är det så kallt här, -15grader så jag tror bestämt att Valter får sova inne. Första gången han gör det på middagsvilan. Få se hur det går :)

/Mia
duggan

Inlägg av duggan »

Ibland är det täta uppvak om nätterna och man vet inte alltid varför, det brukar visa sig förr eller senare, men huvudsaken är ju att du har vertyg som du kan ta till om det behövs.

Hur gick middagsluren då? :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
nassu

Inlägg av nassu »

GODMORGON
Middagsluren gick bra! Han vaknade visserligen en halvtimme för tidigft men somnade om med ramsa. Han hade för varmt.. hans välmenande mamma hade bäddat för varmt åt honom. "om mamma fryser så fryser gossen"-mentaliteten är STARK i detta hus.

Imorn vaknade han första gng 5.30 och somnade med ramsa. Efter en 45min. vakna han igen, men somna om efter lite disk :) Nu sover han då alltså och ska väckas om 5min.

Prisa gud här kommer skatteåterbärningen!

/Mia
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken härlig rapport. Trägen vinner. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
nassu

Inlägg av nassu »

Godmorgon!

Ja, de säger det :)

Inatt vaknade killen kl.4, 4.30, 5.45 och sedan fick jag väcka honom kl.7 (eller han var redan vaken när jag kom in men hade inget ljud för sej) Trots att han vaknade 3ggr under natten så somnade han om lätt efter ramsan! Super!

Middagsvilan krånglar annars ute i vagnen, med mycket kläder på i vagnen tror jag han har obekvämt. Men det har varit så kallt här :roll: . Igår blev han verkligen skogstokig när jag ramsade när han vaknade. Vagnade och genast jag slutade var han igång igen. Efter ca.30min ramsande och vagnande så somnade han ca.15min för att vakna igen :/ tog upp honom inom marginalkvarten :S Vet att vi har vagnat föör mycket under middagsvilan (enda luren han sover i vagn). Det blir så när jag ser alla människor och grannar som tittar på mej när jag bara ramsar och ungen gallskriker.Dock hjälper det ju inte i längden. Jag veet.
/Mia
nassu

Inlägg av nassu »

förrästen har jag en annan fundering oxå... jag brukar ju ramsa från vargtimmen framåt.. Men jag ramsar även om han skulle vakna typ 20min - en halvtimme för tidigt. Är det fel att ramsa så nära inpå väckning??

/Mia
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Jag tänkte såhär när jag hade morgonproblem. Det fick VERKLIGEN vara ledset innan jag ramsade timman innan gå-upp-dags. För jag märkte att jag ramsade för att få tyst (i motsats till att lugna då) på barnet iom att hon snart skulle upp. Jag lyssnade inte ordentligt. Jag tänkte att jag måste intala mig att lyssna som om kl var 02 och det var många timmar kvar av natten. Jag ville inte heller "slösa" en ramsa och vara tvungen att gå in efter den. Jag lyssnade oxå efter om det var pauser i skriket, då gjorde jag inget. Men självklart ska ju inte barnet vara hysteriskt ledset, då måste man ju göra något. Men jag tror man se till sig själv mycket där på morgontimmarna. Det är så lätt att tänka "men tyst liite nu, det är ju så koooort tid kvar", så öververktygar man bara därför.
Ja, nu vet jag inte om det här hjälpte dig så mycket :roll: .
Men vad jag ville säga var att, är barnet kris-ledset 20 min innan gå upp så måste du ju göra något, men tänk efter riktigt ordentligt först. Lyssna :!:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
nassu

Inlägg av nassu »

Tack för svar!
Hmm.. då har jag alltså gjort fel hela tiden med våra tidiga uppvak :roll: Jag tycker nån gav rådet (eller så har jag bara uppfattat fel) om att fr.om. vargtimmen framåt ska man ramsa vid första pip och sen inget mer än musik eller husljud...
Jag är ju lite rädd för att grannarna ska höra hur killen gnäller och därför har jag tyckt det kännst bra att ramsa en gång. Har alltså bara ramsat 1x/uppvak och sedan gjort husljud. Han brukar lugna sej ganska bra av det! Men visst känner jag igen det där med att "tysta" och inte "lugna".

Vet inte hur jag ska klara att inte ALLS svara på hans uppvak. Och fattar han vad det är fråga om när jag ramsar i vargtimmen men sedan inte från kl6 framåt, till kl.7 :?: Tidigare när jag la på musik istället för husljud lugnade han sej inte alls och kunde vara upprörd i upp till 1.5h! :shock:
och är det fel oxå att ramsa vid första pip i vargtimmen? om han gnyr till så att jag vet att han e vaken alltså..
Hm.... nu blev jag lite villrådig.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag skulle personligen ge en pangramsa vid första pip vid uppvak i vargtimmen. Som en upplysning om att det är natt fortfarande. Sedan skulle jag antingen inte göra något, husljud eller klassisk musik. Men det är jag det.

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
nassu

Inlägg av nassu »

jo. så känner jag oxå att jag vill göra och tycker att det funkat relativt bra så oxå.

imorse vaknade han 5.30 (hade dock varit vaken 3 tiden men somnat om av sej själv). sambon ramsade och gjorde husljud och killen somnade, sov till halv7. Då hörde jag att han var vaken men han sa inget så jag gjorde inget heller och han somnade OM!!! :D

/mia
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad härligt. Jobba på som ni gör tycker jag så kommer han snart sova tills klockan ringer. Använder ni väckarklocka till lillkillen? Är super tycker jag.

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
nassu

Inlägg av nassu »

Jo. jag tror det passar oss bäst att fortsätta som vi gjort. Väckarklockan är i användning jo och måste säga att det imorse kändes som om han verkligen väntade på den. Då han vaknade men ändå inte liksom började gnälla.. utan snällt låg nöjd en stund för att sedan somna om. Han var så underbart söt oxå när jag kom in till honom sedan kl.7 när klockan ringde. Hellycklig :)

/Mia
nassu

Inlägg av nassu »

Hej igen.
Nu är jag fundersam igen. Ja bara vrider och vänder på mina beslut om mårnarna... även om jag nog har hållit endast en linje. Fast imårse så vaknade han typ halv 6. Bara liksom pratade lite i sängen. Vanligtvis har jag ju ramsat genast jag hört nåt men jag började fundera om jag stör honom om jag ramsar om han inte riktit är vaken ännu då jag ramsar. Vi avaktade som sagt och sedan så somnade han om efter att ha pratat en stund. Sedan vaknade han igen kl.6, somnade om och vaknade pånytt 6.20. Sedan sov han fram till mårnen. De andra uppvaken ramsade jag nog, inte det första då.. Vet inte om jag gjorde fel.. men ville liksom testa om han skulle somna om av sej själv..... :roll:

ska väl nog fortsättasom vanligt och ramsa vid varje uppvak ändå... ?

/Mia
cissii

Inlägg av cissii »

Men somnade han om fint på egen hand utan ramsa? Isf testa att avvakta.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"