Röd och blöder

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst kan du bjuda på den juicen. Vatten med gurka i brukar vara poppis också.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ok, tack Torparn och Johanna.
Ska försöka få i honom lite ersättning nu när vi går och lägger oss. Han har inte ätit något, mer än ett par skedar gröt sedan 13.30 egentligen. Jag försökte ge honom utblandad plommonpuré i flaska, men han tröttnade efter några sug.

Han är inte gnällig alls. Var lite lite övertrött när jag la honom några minuter efter 19, då han skrek i några minuter, men tystnade ändå helt av sig själv, utan åtgärd.

Natten till igår fick han ersättning och tog en 75:a ;) ungefär. Det är ju rätt mycket mindre än han brukar äta, men bättre än inget. Inatt fick han inget, men åt ok på kvällen.

Jag vill ge honom lite i magen för att vara säker på att det inte är hunger han vaknar av om han vaknar...

Nu ska jag nana! Ringa bvc imorgon. Vi har tid på torsdag, men kissar han inte i natt så känns det lite obehagligt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Kastar ur mig "3 dagars feber...". Feber i 3 dagar sen kommer prickar på hela kroppen. Tor hade mest på magen och ryggen, inte på armar och ben nämnvärt. Eftersom detta är ett virus så blir bajset där efter.

Kan det stämma?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det slog mig också i går kväll faktiskt. Han har ju inte haft så hög feber och det gick inte över direkt, men det kan ju vara lite kombi med att han får en tand till OCKSÅ...

Jag har inte ringt bvc för han har ingen feber alls, äter bra och är på humör - inte alltid gott ;) men ändå.

Vi har också fått i honom vätska. Mycket gott med äppeljuice :D Så där känner jag mig trygg igen. Inga stora mängder urin än, men det kommer väl. Fortsätter mata på med mat och dryck. Ska spä ut den lite till så att han inte får fullständig smak på juicen ;)

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tor hade inte heller mycket feber, men vi märkte att något inte var rätt i 3 dagar och han hade lite feber, sen kom prickarna. Ringde bara min privata upplysning jag har via jobbet för att veta VAD 3 dagars feber är och hur den smittar och inkubationstiden.

Ingen docktor för oss.. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

dock-Tor skall vara doktor. :wink: :lol:
Tor 2006

KMI

Inlägg av KMI »

Hej!
Vet inte hur det går med lilla Ivars blöja, men när min dotter Stella hade jätteröd stjärt och vi var hos doktorn (som skrev ut kortison som jag inte ville ge) så fick vi tipset av en annan mamma att prova olivolja. Inte bara när de är röda, utan alltid, efter varje blöjbyte. Det funkade hur bra som helst, Stella har inte haft ens en liten röd fläck sedan dess och det är två månader sedan! Hon fick också så där läderartad hud till slut och jag tror att det är svamp, men om man inte vill ge starka krämer på deras känsliga hud så är olivolja (helst ekologisk) verkligen ett SUPERknep!

Lycka till!
Kajsa
Mamma till Stella 080822 40+2 och
Buster 091130 39+3
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack Kajsa och Torsmamma :D

Hm, den läderartade huden tvättade jag bort idag, med just olivolja. Det var alltså salvan som torkat och bildat en hinna på huden... Det hjälpte ju uppenbarligen så det var ju bra. Men det var verkligen som att dra bort skinnflagor.

Nu är hela det området fint igen, och olivolja har vi i badet. Han har normalt jättefin hy, så det funkar säkert bra :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej LO. ÄR det helt bra nu med den röda rumpan? En illröd barnastjärt som inte blir bra snabbt på inotyol och där det sen kommer röda prickar i huden "bortanför" det röda, det vill säga frisk hud, är drabbad av svamp. Prickarna kallas "satelliter" och det är candida-svampen som brukar yttra sig så. Candida finns naturligt på våra kroppar men fräts huden sönder med bajs kan den lätt få fäste och ställa till problem. Barnets eget immunförsvar botar svampen av sig själv om man ger det chansen, dvs luftar och torkar ut (bar rumpa och inotyol eller för extra tuff effekt, ren zinksalva), men det kan ta tid. Det går betydligt snabbare med läkningen med läkemedel, då är det pevaryl som gäller eller daktacort om det är riktigt illa. Daktacort är pevaryl + lite kortison.
Men som sagt, kroppen själv kan bota det om den får förutsättningar. Våra moderna blöjor ger ett lite för fuktigt klimat för detta dock så "hang loose" är det som gäller.
mammamy
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack kära Mammamy :heart:

Han är helt bra nu. Det tog ett par dagar. Första dagen var han helt utan blöja hela dagen. Kunde inte ens tänka oss att sätta på honom blöja. Men nu har han som han brukar, hur fin hy som helst.
Och för att förtydliga, rumpan var helt fin, det var framdelen, snopp, pung och en bit upp på magen som var röd och irriterad.

Tror du att prickarna var svamp snarare än att det kan ha varit tredagarsfeber? För det var feber några dagar innan han fick prickarna precis när febern försvann.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"