Vi har en 8,5 månaders liten tjej som börjar bli stor i en rask takt. Allt händer på samma gång och vi är lite smått förvirrade över hur vi ska gå vidare. Är väldigt tacksamma för några goda råd om ni sitter inne med några
Lilltjejen sov som en klocka mellan fyra och sju månader men hade svårigheter att somna in lugnt och tryggt. Så vi "minikurade" henne med gott resultat. Vi har följt schema, ramsat och många andra verktyg men vi tog aldrig nappen och utförde inte det hela på tre tuffa dygn som man ska enligt SHN.
Vi har varit nöjda med resultatet men nu har det ballat ur rätt rejält sedan några veckor tillbaka. Vet att vi kanske skulle gjort kuren enligt konstens alla regler men vi tyckte inte att det skulle vara nödvändigt vid tillfället då hon sov 12 timmarnätter.
Vi tror att den lilla gått in i åttamånadersångesten då hon vaknar med rejäla skrik och är otröstlig, sover ojämt och "gnyigt" och är stingslig och smågnällig på dagarna. Kommer detta gå över tro? Vi hoppas så att det inte bara är någon ny sovprocedur som hon hittat på utan att det vekligen är ångest det beror på.
Finns det någon som upplevt detta och kan ge oss några goda råd?
Hon ligger och gnyr och vrider sig i sömnen i evigheter och verkar allmännt orolig.
Sedan till min huvudfråga:
Vi behöver ändra våra rutiner då det känns som om de inte riktigt är i fas med tjejen längre.
Så här ser schemat ut idag:
07.00 vaknar och äter välling (ca 250 ml)
09.30 sover 45 min
10.45 äter lunch (stor burk puré + halv fruktpuré)
12.30 sover 2h
14.30 äter (250 ml ersättning)
16.45 äter (gröt med banan eller fruktpuré)
18.30 äter (välling ca 200 ml)
19.00 sova natt
Först frågor ang sovet:
i samband med att hon började krångla med sovandet (ångesten?) blev hon helt tokig då vi skulle lägga henne på den 20 minuterslur som vi hade vid 16.00 innan. Vi plockade bort den luren efter att vi läst i SHN boken att det var ok vid hennes ålder. Fel? Detta har ju resulterat i att hon är en överspeedad och övertrött tjej vid ca18.00 och att vi får underhålla henne till max för att hon inte ska bli jättegrining fram till läggningen. Hon är ofta jättetrött vid den tidigaste luren och även vid 2 timmarsluren. Vi har försökt skjuta 2 timmarsluren lite framåt för att gapet inte ska bli allt för stort fram till sju men hon klarar knappast hålla sig längre än till max 13.00.
Vi har hört att de ofta sover vid 12.00 på dagis så vi tänkte att det var bra att försöka behålla långsovet runt den tiden. Tänker vi rätt då?
Är det bättre att vi låter henne sova 1,5 h på långsovet och behåller tjugo minuter vid 16.00 trots att hon sällan är trött då utan senare då det känns för sent att lägga en lur?
Sen till ätandet:
Vi känner oss en aning förvirrade kring när och hur mycket hon ska äta.
Kanske ska vi lägga in några mellanmål då hon alltid hinner bli för hungrig innan målen men då ska det ju passa med sovtiderna också.
Vi har tänkt att ta bort ersättningsmålet och byta ut grötmålet mot ett riktigt matmål till men frågan är då hur vi ska få i hop det med mellanmål så att hon står sig.
Är det ok att ge henne två köpepuré-mål om dagen eller ska jag börja ge henne vanlig lagad mat som hackas upp i lagom bitar redan nu?
(hon har fyra tänder upptill och två nedtill...är det dags för kokta ärtor att plocka själv och liknande?
Gud...vad förvirrad jag låter...
Behöver några kloka tankar och ord att bygga något nytt på som ni hör
Har tänkt och pusslat men känner mig ärligt talat ganska osäker........
ett nytt schemaförslag hade varit guld värt!
Jag vet inte alls om mina frågor hamnat på rätt ämneskategori då det var lite gott och blandat bland frågorna....
Ha det fint alla som läst!
Hälsar Emma