Hjälp...vi får inte ihop det riktigt!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
emmurl

Hjälp...vi får inte ihop det riktigt!

Inlägg av emmurl »

Hej!

Vi har en 8,5 månaders liten tjej som börjar bli stor i en rask takt. Allt händer på samma gång och vi är lite smått förvirrade över hur vi ska gå vidare. Är väldigt tacksamma för några goda råd om ni sitter inne med några :D

Lilltjejen sov som en klocka mellan fyra och sju månader men hade svårigheter att somna in lugnt och tryggt. Så vi "minikurade" henne med gott resultat. Vi har följt schema, ramsat och många andra verktyg men vi tog aldrig nappen och utförde inte det hela på tre tuffa dygn som man ska enligt SHN.
Vi har varit nöjda med resultatet men nu har det ballat ur rätt rejält sedan några veckor tillbaka. Vet att vi kanske skulle gjort kuren enligt konstens alla regler men vi tyckte inte att det skulle vara nödvändigt vid tillfället då hon sov 12 timmarnätter.
Vi tror att den lilla gått in i åttamånadersångesten då hon vaknar med rejäla skrik och är otröstlig, sover ojämt och "gnyigt" och är stingslig och smågnällig på dagarna. Kommer detta gå över tro? Vi hoppas så att det inte bara är någon ny sovprocedur som hon hittat på utan att det vekligen är ångest det beror på.
Finns det någon som upplevt detta och kan ge oss några goda råd?
Hon ligger och gnyr och vrider sig i sömnen i evigheter och verkar allmännt orolig.

Sedan till min huvudfråga:
Vi behöver ändra våra rutiner då det känns som om de inte riktigt är i fas med tjejen längre.
Så här ser schemat ut idag:

07.00 vaknar och äter välling (ca 250 ml)
09.30 sover 45 min
10.45 äter lunch (stor burk puré + halv fruktpuré)
12.30 sover 2h
14.30 äter (250 ml ersättning)
16.45 äter (gröt med banan eller fruktpuré)
18.30 äter (välling ca 200 ml)
19.00 sova natt

Först frågor ang sovet:
i samband med att hon började krångla med sovandet (ångesten?) blev hon helt tokig då vi skulle lägga henne på den 20 minuterslur som vi hade vid 16.00 innan. Vi plockade bort den luren efter att vi läst i SHN boken att det var ok vid hennes ålder. Fel? Detta har ju resulterat i att hon är en överspeedad och övertrött tjej vid ca18.00 och att vi får underhålla henne till max för att hon inte ska bli jättegrining fram till läggningen. Hon är ofta jättetrött vid den tidigaste luren och även vid 2 timmarsluren. Vi har försökt skjuta 2 timmarsluren lite framåt för att gapet inte ska bli allt för stort fram till sju men hon klarar knappast hålla sig längre än till max 13.00.
Vi har hört att de ofta sover vid 12.00 på dagis så vi tänkte att det var bra att försöka behålla långsovet runt den tiden. Tänker vi rätt då?
Är det bättre att vi låter henne sova 1,5 h på långsovet och behåller tjugo minuter vid 16.00 trots att hon sällan är trött då utan senare då det känns för sent att lägga en lur?

Sen till ätandet:

Vi känner oss en aning förvirrade kring när och hur mycket hon ska äta.
Kanske ska vi lägga in några mellanmål då hon alltid hinner bli för hungrig innan målen men då ska det ju passa med sovtiderna också.
Vi har tänkt att ta bort ersättningsmålet och byta ut grötmålet mot ett riktigt matmål till men frågan är då hur vi ska få i hop det med mellanmål så att hon står sig.
Är det ok att ge henne två köpepuré-mål om dagen eller ska jag börja ge henne vanlig lagad mat som hackas upp i lagom bitar redan nu?
(hon har fyra tänder upptill och två nedtill...är det dags för kokta ärtor att plocka själv och liknande?
Gud...vad förvirrad jag låter...
Behöver några kloka tankar och ord att bygga något nytt på som ni hör :? :)
Har tänkt och pusslat men känner mig ärligt talat ganska osäker........
ett nytt schemaförslag hade varit guld värt!

Jag vet inte alls om mina frågor hamnat på rätt ämneskategori då det var lite gott och blandat bland frågorna....

Ha det fint alla som läst!
Hälsar Emma
Lycklig mamma till Tekla som föddes 16 april 2008
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Emma,
du får säkert bättre och mer genomtänkta svar av andra här på forumet som är mer pålästa och erfarna än jag :D , men spontant så tänker jag att om din dotter 8-månaderskrisar just nu så är det säkraste kanske att bara hålla i hatten och vänta ut henne någon vecka till? Det kanske inte är rätt tillfälle för att ändra rutinerna, menar jag. Om hon är orolig nu kanske det är bättre att vänta och se om hon går tillbaka till hur det var innan av sig själv innan ni börjar ändra något.

Anledningen till att jag skriver det är att min dotter (nu två år) också stulade med sovandet ganska ordentligt just kring 8 månader, trots att hon tills dess varit en stabil sovare. Och för henne gick det över av sig själv när hon kom ur den krisen, efter ca en månad.

Det känns i alla fall inte som om det borde ha något att göra med er "minikur" - varför ska man göra mer än man behöver?

Lycka till!
Lotta
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag håller med Chokladkaninen. Det bästa när världen gungar är att hålla i hatten. Alltid.

Om maten: Hon behöver stadigare käk, stora damen. Två lagade mål mat, morgongröt/välling och kvällsvälling. Och kanske nått mer till mellis också, typ banan, yoghurt eller liknande. Ger du välling på morgonen så är lite gröt till mellis toppen. Då kommer hon att stå sig bättre! :D
emmurl

Inlägg av emmurl »

Tack Lotta!

Ja, det har du såklart rätt i. Det kanske är dumt att göra några större förändringar just nu vad gäller sovet. Men jag tänker mig förändringar som vi kan göra då krisen är över (som det förhoppningsvis är om någon vecka eller två :? )
Hur vi kan få till bra rutiner som passar hennes ålder både vad gäller sov och mat.
Känner mig osäker på om det är helt GALET att låta henne vara vaken från 14.30 till 19.00 t.ex eller om det kan vara ok. Om vi ger henne aldeles för lite mat och har valt lite dumma tider att äta den på och om jag borde införa annan typ av mat nu...
Ja, helt enkelt rutiner som kan hålla från och med nu och en tid frammöver.
Men du har nog absolut rätt i att det är dumt att ändra för mycket just precis nu då hon kanske behöver en stabil tillvaro för att krisa av sig :)
Det känns skönt att höra att ni kom på rätt spår igen efter er kris. Det känns som om det vore helt magiskt om hon kunde vända tillbaka till det vi hade innan när man ser på hur hon sover just nu men man kan ju bara hoppas!
Tack för ditt svar!
Hälsar Emma
emmurl

Inlägg av emmurl »

Tack torpsara!

Jag förstår nu att det ser ut som att jag frågar hur vi ska ändra våra rutiner för att få bukt med åttamånaderskrisen men det var menat som två separata frågor. En fråga kring krisen och en kring våra allmänna sov och matrutiner oberoende av åttamån-ång. Inser att jag skrev mitt inlägg lite dumt.
Ville egentligen bara höra om någon annan har erfarenheter av åttamånadersångest i den första delen av inlägget för att sedan gå vidare till min huvudfråga kring rutinerna.
Är alltså intresserad av tips och råd kring mat och sovrutiner som kan fungera så snart den lilla kommit tillbaka till sin vanliga trygga värld :)

Hur fördelar jag bäst målen mat om jag ska ta bort ersättningsmålet (vid 14.45) och byta ut middagsgröten vid ca 16.45 mot lagad mat? Hur får jag ihop ett fungerande schema med mat och sov som passar en liten dam vid 8,5 mån ålder?

/Emma
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej emmurl :D Välkommen hit :heart:

Anna gav en annan mamma så bra råd om 8 mån. ångesten och ingen kan ju beskriva det hela så bra som hon :D :heart:

Här kommer det:
annawahlgren skrev:
Det går troll i det mesta under åttamånadersångesten :shock: Läs på, läs på :!: ("Åttamånadersångest. Född till ett jag" i Barnaboken. Står också en hel del i Internationella Sova hela natten.)

Det är här man som förälder för kanske första gången, bittert och / eller åtminstone förundrat, får erfara att man inte kan befria barnet från det som man ser är svårt för henne, lyfta av henne det, skona henne från det. Man kan inte förneka, hjälpa undan eller trösta bort det faktum att hela hennes begreppsvärld ställs på huvudet nu, när hon mer eller mindre smärtsamt men alldeles nödvändigt föds till ett jag. Man kan lite, litegrann förstå denna massiva förändring om man jämför med en nyförlöst kvinna: barnet som låg i hennes mage är plötsligt fött till ett liv utanför hennes kropp och ligger där med navelsträngen avklippt som en egen liten människa, fortfarande hennes barn men inte längre en del av hennes kropp. De nyförlösta modern ser sitt lilla barn ur ett helt annat perspektiv än det som var förhärskande i många månader - just åtta, nio! - förut. Hur hon reagerar på det - ja, det vet vi ju är olika, men reagerar gör hon, nytt är det, annorlunda är allt.

Precis så förändras ALLT för det lilla födda barnet efter "havandeskapet" som jag alltså ser upprepas - utanför magen. Jaget föds och världen blir en annan.

Bäst underlättar du denna mer eller mindre våldsamma omställning för henne genom att INTE rucka på rutinerna, inte själv - du också - gripas av osäkerhet och ifrågasätta det (enda) som fortfarande måste få fortsätta vara säkert, stabilt och icke satt i fråga. När det inre rasar, är det extra viktigt att det yttre står så orubbat fast som någonsin är möjligt.
Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag har många bra länkar bland "mina favoriter" ang. just 8 mån ångesten. Håll till godo. :lol:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Emma,
hur går det med krisandet? Är det över nu?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
emmurl

Inlägg av emmurl »

Hej igen!

Tackar som frågar chokladkaninen!
och tack för länkarna, mycket bra läsning!
Nej, jag tycker inte det vill gå över riktigt...
Om jag räknar rätt så har hon "krisat" sig i ca fyra veckor nu. Vi börjar faktiskt bli lite trötta...
På dagen funkar allt som det ska men det är på natten det krånglar.
Vi lägger henne 19.00 och då är det väldigt olika hur snabbt hon somnar. Hon har ju kommit på den förträffliga idén att ställa sig upp varje gång man lagt ner henne. När hon väl somnat sover hon relativt lugnt fram till 23.30 (samma tid nästan varje kväll). Då sätter hon igång och skruva på sig och vaknar väldigt lätt.
Sedan kan hon hålla på så i allt mellan en timma och tre...

Jag har ju tidigare sagt att vi "minikurat" henne men det är väl inte riktigt sant kan jag tänka mig eftersom att vi aldrig tog nappen :oops:
Vi tyckte att hon sov så pass bra ändå att vi inte vågade. Det dummaste vi gjort så här långt! Däremot så använder vi oss av schemat, ramsan, tillrättaläggandet och mycket av det andra som hör SHN till.

Så nu har vi nog bestämt oss för att om hon inte sover som hon gjorde innan "krisen" om två-tre veckor så får vi nog ta nappen och kura på riktigt, enligt konstens alla regler.
Jag återkommer med säkerhet då!
Nappen är ju nämligen anledningen till att vi får springa som små tettingar för att ploppa i den igen. Då somnar hon om igen bums.
Konstigt hur mesig man kan vara med det där med nappen.
Vi är nog rädda att allt ska bli värre om vi tar den men sover hon inte bättre så får vi ju göra det. Sen har den ju inte varit något större problem för oss innan denna kris. Då har hon "behövt" den då hon ska somna in och sen sovit lugnt hella natten även om hon tappat den (vi använde den inte alls under dagarna heller utan bara i själva insomningsfasen)

Hur skulle ni gjort när hon ställer sig upp gång på gång då man lägger henne?
Låta henne vara eller gå in och lägga ner igen varje gång?
Det känns som om hon har kommit på en skojig lek och att det är roligt och skönt att vi kommer in hela tiden.
Jag funderar på om hon reser sig upp för att hon vet att vi kommer in.

Jag läste att åttamånadersångesten ofta håller på i ca 4 -5 veckor så vi avaktar och försöker att hålla hennes tillvaro så stabil som möjligt. Vi ändrar inget än så länge.
Vi är dock lite smått oroliga för att hon ska fastna i sitt nya sovmönster och ser det som helt otroligt att hon helt plötsligt skulle återgå till sina toltimmarsnätter över någon dag, när hon "krisat" färdigt.
Men, vi håller hoppet uppe och kämpar på med den lille raringen

Hälsar Emma
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, Emma :D

Jag hade endast gått in EN gång om alls och lagt tillrätta.
Som du själv skrev så bra, så blir det lätt underhållning för barnet.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
emmurl

Inlägg av emmurl »

Hej johanna w!

Tack för ditt svar.
Ja, jag har nog förstått att det är det jag ska göra. Problemet som det ser ut nu är ju att hon "tappar" den där j*kla nappen som vi aldrig plockade bort då hon kämpar sig upp och börjar sedan skrika rätt så rejält. Mest argt tror jag, tröttargt.
Ska jag bara försöka lugna henne med ramsan då menar du. Grejen är ju att det känns dumt att ta nappen i nuläget så länge det verkar som om hon är kvar i åttamånaderskrisen. När vi vet att krisen måste vara över (om ca två veckor borde den vara över enligt andra) kan vi ju gå in och förändra och kura på riktigt om det behövs. Så tänker jag...
Men du tycker att jag ska låta henne bli sur och skrika en stund för att se om hon lägger sig själv och sedan gå in och ge henne nappen kanske?
Ja, den där nappen....
Det är ju så dumt att vi har den kvar men nu är det ju så och enligt andra inlägg är det dumt att göra stora förändringar för den lille så länge hon krisar.
Vad tror du?
/Emma
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Emma, har du läst om 8-mån ångesten i BB. den är jättebra tycker jag.

Om du känner att du tänker kura bort nappen om 2 veckor så får du nog hålla ut tills dess. Vi har ju här på forum kurat många 8 mån med goda resultat, det som det hänger på att att man är oerhört TYDLIG med sina svar.

Ju mer svajande världen är för barnet desto tydligare måste man som förälder vara. Och med detta innebär det inte att man låter någon "få sin vilja igenom". Utan man är tydlig.

Jag skulle inte gå in och lägga ner DIREKT utan avvakta tills hon BER om hjälp, det gäller att (speciellt i 8 mån ångesten) lära sig LYSSNA och sen LYSSNA AV lite till. Detta är det svåraste men också den absolut bästa sak man kan lära sig. Och därefter bestämmer man åtgärd.

När jag lärde mig lyssna på min son så väntade jag tills han bad om hjälp, då behövde jag bara gå in, lägga ner, trycka till snabbt för kroppen att fatta och gå med ramsan. Sen öva på att sätta sig ner dagtid från stående. När barnet kan detta så vet man ju att de kan lägga sig själva. Vad det sen gäller nappen så får du själv rannsaka ditt inre och hitta kraften att slänga den.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emmurl

Inlägg av emmurl »

Hej och tack för ditt svar Tors mamma!

Ja, jag har läst om ångesten i BB. Håller med dig, det finns mycket bra att läsa just där. Har läst ganska mycket i de länkar jag fått också och tror att jag känner mig trygg kring vad det handlar om och hur jag ska agera.
Just nu är det nog bara en fråga om att det ska gå över :) och att hon ska återgå til den bra sömnen hon hade innan. Och hur vi ska förhålla oss till att hon plötsligt ställer sig upp så fort hon vaknar.
Men vi avvaktar och ser om hon något sånär återgår till sina 12 timmarsnätter och sedan gå vidare därifrån, om hon fortfarande strular.
Jag ska lyssna mer på henne som du säger och inte gå in innan hon ber om hjälp, det jag tycker är svårt är att veta HUR mycket hon ska be om hjälp innan jag går in. Ska hon få vara sur och gnöla och skrika lite argt eller ska jag in innan skriket börjar. Just det här tycker jag är det svåra med hela den här metoden. På vissa ställen står det att det är ok om barnet skriker av ilska en liten stund (om man just kan skilja barnets skrik från argt och ledset) och på vissa ställen att barnet inte ska behöva skrika alls. Blir lite förvirrad här och behöver nog en liten förklaring på just detta :?
Har jag fått det helt om bakfoten kanske?
Tre frågor till:
*Är det VÄLDIGT mycket svårare att kura en niomånaders?
*Kan jag bara ta nappen utan att köra kuren enligt konstens alla regler?
(vi tillämpar ju många av verktygen redan men jag funderar på om det kommer att bli så pass förvirrande för henne att den försvinner att det är bäst att börja om från början?)
*Om det behövs en ny och riktig kurning, kan man byta ramsa då eller är det bra att ha kvar vår gamla? (Den biter inte riktigt på henne då vi inte fått den att fastna så som den antagligen gör under kurningsdygnen. Just nu känns det som att hon bara blir förbannan när vi kommer dragandes med den, hur käck, bestämd,eller mild den än låter.)

Tack för era svar trots att vi bara famlar omkring i ett ingemansland än så länge och varken har bestämmt oss för det ena eller andra. Det enda jag känner allt tydligare är att det inte riktigt funkar att tillämpa verktygen ur SHN och tro så starkt på en metod om man inte gör den ORDENTLIGT och följer "anvisningarna" noga. Det känns och har känts länge som att vi har något bra på gång men vi når inte ända fram då vi inte kan använda oss av verktygen ordentligt eftersom att nappen är kvar t.ex.
Gud vad jag svamlar...och skriver lååånga inlägg.
Jag tror att vi får köra kuren så att jag får ro i själen! :)

Jag återkommer då, när det är dags. Fast då kanske jag ska skriva på tråden för kurbarn antar jag?

Tack för hjälpen i alla fall.
Hälsar Emma
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Emma!

Jag tror absolut att en regelrätt kur skulle vara bra för er båda. Liten som stor :wink:

Barn får reagera ( vet inte vart du har läst att de inte får det?) Men inte tex gallskrika i 3h eller låta ledsna, då måste vi som föräldrar gå in och hjälpa den lilla.

Men barnets frågor är ju i form utav "gråt" och det gäller som sagt att lära sig lyssna av och svara därefter.

Kör man en light version så får man ett light resultat, det säger sig självt eller hur :wink:

Om och när ni ska kura så kan du starta en tråd på Kurforum för barn mellan 4-12 månader.

Lycka till Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag vill också bara fylla på en liten sak till Johannas fina solklara svar.

Det är STOR skillnad på BB barn och SHN barn. Barn som kuras och ALDRIG haft ett BB tänk i botten, ja de skall ha svar DIREKT på första dagen på kuren. Sen börjar man backa. Barn som är SMade har fått svar, de bara får fnurror lite ibland och de handskas man med samma verktyg som SHN erbjuder, MEN man kan avvakta lite mera och lyssna av lite noggrannare för dessa barn är oftast väldans trygga i grunden redan. De tål detta, men de skall lik väl ha ett RÄTT svar till frågan.

Inte lätt att svara men jag gjorde ett flummigt försök. :? :lol:

Har du exempelvis läst denna? Denna tycker jag beskriver hur man kan (som jag gjorde "3 nätter" på 2 timmar en natt med just ett SM barn) backa och få till saker på ett bra sätt på ett SM barn.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"