Waldemars lillebror

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, Åsa!

Du gör ju ett kanon jobb :D .
Jag upprepar det jag tidigare sagt- Det är vingligt de två första månaderna. Mer för somliga och mindre för andra, men klockrent från start är det sällan.

Du har målet för ögonen och strävar dit precis som det ska vara :D

Jag tycker schemat ser fin, fint ut.
Bra att du tagit hänsyn till hans egna rytm och dagishämtning :thumbsup:

Har du testat dropparna? Vad tyckte du isf?

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Åh, tusen tack för snabbt svar! Tänkte börja med schemat imorgon direkt, eftersom vardagen är tillbaka igen (tack och lov! :wink: )

Nej, jag har inte hunnit skaffa dropparna ännu, men det blir nog en sväng ner mot Apoteket imorgon. Behöver lite mysiga små fina burkar till mig själv också! Hemmamammor måste tillåta sig lite lyx, eller hur?

Ha det gott!
// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Absolut!
Det är vi värda :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

ÅsaB skrev:ElinN - tack för tips! Hade jag ammat hade jag testat, men amningen är ett minne blott. Nu är det 100% flaska som gäller.
Ja men det vet jag ju egentligen -läste det i höstbarn-tråden tror jag! Sorry för "amningshjärnan! :oops: :wink:

Vi får väl se vad som händer nu, när jag skall börja med schema. Vad tror ni om:

20-07 Natt
08.30 - 10.30 Sova (Ger utrymme för dagislämning vid nio)
12.30 - 14.30 Sova (då kommer också W att ha sin lur, när han är hemma från dagis)
16.30 - 17.15 Sova

Vi har i princip samma schema till tröttis-Elvira 3 månader, fast med andra tider. Funkar bra, även om jag ibland får bjuda på ytterligare lite sömn vid långpassen! Elvira skulle inte orka ett så långt sista vakenpass. Blir det nån 5-minutare eller 20-min lur där eller orkar han? Så här ser vårt schema ut:

20.30-8: natt 11,5 timmar
mat
10-12: sova (somnar oftast 9.30)
mat
14-16: sova
mat
18: sova 20 min (sover sedan jag kortat övriga lurar numera 45 min här och det låter jag henne göra för det gör kvällen bättre)
mat + nattslurk
20.30: natt med nattmål kl 05

Gustav visar redan nu tendenser att lättare sova länge under första halvan av dagen, då han är svår att hålla vaken och lite lurig att få i mycket mat. I flera dagar har han haft korta kvällslurar, så 45 känns helt ok. Det enda är att det blir många och ganska täta matningar. Under det vakna kvällspasset (2,5-3 timmar) matas det direkt efter luren och sedan så sent som möjligt, men det blir ändå ganska tätt. Fast om det ger bra nattsömn tycker jag att det är helt ok, eller??

Ja det tycket jag med! Kvällen är i princip ett enda matande här känns det som! Ger både bröst och flaska då! Mycket!
Lycka till med allt och självklart ska både du och sonen få shoppa loss på apoteket! :wink:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej vänner!

Första riktiga mamma-lediga dagen, känns det som. Så vansinnigt skönt att ha vardag igen. Nu skall jag inte klaga, jag har haft tre härliga veckor med hela min familj hemma, men Walle var överlycklig att gå till dagis (han hoppade HELA tiden efter att han fått av sig kläderna och bara sprang omkring, helt till sig! :D ) och eftersom Henrik är på jobbet kan jag njuta av att bara ha en son att fokusera på. Underbart! :D Sedan har det ju hänt så himla mycket de här veckorna, så jag känner mig mycket mer varm i kläderna än vad jag gjorde före jul.

Morgonen gick bra, men vi hade sen läggning igår och därför blev väckning klockan sju helt fel i Gustavs lilla värld. Men det är bara att köra på ändå och han sov som en sten på väg till dagis och under drygt två timmars lur i vagnen. Sedan var det svårt att äta, han var väl lite trött, men det innebar också att han, strax innan det var sovdags igen, visade hunger, så jag gav honom faktiskt en liten slurk, trots att det var helt fel egentligen. Men hellre det än två timmars kamp för att sova, trött och hungrig. Nu vaknar han ändå till och från, när nappen trillar ut. Hade det inte varit för att jag har lite hjälp av nappen nattetid hade jag tagit bort den NU. Men jag väntar ett par veckor, sedan ryker den nog.

Nåväl. Det känns kanon att vara på väg in i schemats trygghet och regelbundenhet. Det har jag saknat! Jag vet ju att det kan ta lite tid innan saker och ting faller på plats, men det känns underbart ändå. Gick en lång promenad på kyrkogården (bodde nästan där med Walle - underbart på sommaren att sitta på bänkarna och läsa) och har också hunnit gå lite i affärer. Hurra för butiker som öppnar halv tio!

Jo, Gustav fixar ofta att vara vaken 2,5-3 timmar, men är det tufft får han en liten lur. Vi får väl se hur det blir när saker och ting börjar bli rutin.

Sedan skriker jag ut ett egotrippat: HURRA!!! Nu har jag lite tid FÖR MIG SJÄLV!!! Så just nu renderar jag filmen med Gustavs första dagar i livet, sedan skall jag SMINKA mig!!! Har en dejt med BVC idag. Undrar om jag inte skall surfa lite också? :wink:

Med hopp om liv, njutning och glada barn (och mammor) - Kramar från Åsa
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vad härligt att läsa ditt inlägg Åsa :heart:

Visst är det underbart att njuta av varandra och slippa undra över det ena eller det andra, både han och du :heart: :D

Som du skrev så kan det ta lite tid innan det sitter så tro inte att allt är kört om det inte går spikrakt ok :?: :!: :wink:

Var dag är en ny.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

VI KOMMER INTE LOSS!!! :x

Nu behöver jag glada tillrop, pepp och kanske också lite hårda ord??! Vad som helst, för jag blir smått galen. :shock:

Dag fyra på schemat. Igår var första hyfsat framgångsrika dagen, men det berodde på att de två långa lurarna (2 x 2tim) sovs i vagnen under promenad. En lur påbörjades inomhus, men efter 45 min ungefär, när strulet började, tog jag helt enkelt och gick ut igen, för storebror skulle ju ändå hämtas.

Men inomhus funkar det inte. Nu har jag stått och vagnat i 45 min med avbrott på några minuter. Har en halvtimme kvar innan knyttet skall upp. Jag får oavbrutet stoppa i nappen, för det är just nu enda sättet att få honom att somna om. Eller slumra om, för sömnen är ack så ytlig. Försöker att strunta i nappen, men då öppnar sig sonens avgrund. Och jag är mån om varje minut, för vi sliter fortfarande med att hålla vakentiden VAKEN. De senaste veckorna har sett precis likadana ut, även om vi ibland har en bättre lur. Men jag tror inte att vi har haft en enda verktygsfri lur.

Ibland kan han ta sig igenom slummern och napp/vagningsstök och faktiskt somna ordentligt. Då får jag väcka. Men oftast blir det en timmes mer eller mindre konstant vagning.

Jag vill egentligen gärna ta bort nappen, men den har räddat flera timmar nattetid, så jag är ändå lite mesig. Men det är sååå tjatigt att stoppa i den hela tiden. Och vagnandet vill sig inte. Jag KAN vagna, har gjort det i Gastsjön och kan man inte innan, då kan man det efter en vistelse där. :D Men inte gör det oss lyckliga här, inte. Suck.

Sedan är det kvällarna. Han kan hålla sig vaken i evigheter, men han kan inte äta. Så jag lärde mig väl igår att jag måste lägga in en power-nap, för att inte timmarna skall rusa iväg, vilket de har gjort de sista kvällarna. Läggning enligt schemat är åtta och jag har inte lagt för kvällen före tio någon kväll. Försöker jag, så sover han tjugo minuter och vaknar för mer mat. Flera timmars matkamp, det är vad vi har. Frustration på alla håll och en trötthet hos mamma som liknar den jag hade när han var nyfödd. (Det blir inte bättre av förkyld och gnällig storebror, som också behöver natthjälp.)

Jag har fått byta tillbaka till napp storlek 1, för när det stökar och han är knäpp, då rinner mjölken överallt och magen protesterar å det grövsta. Magdropparna har jag kört i tre dagar, då han har pruttat något ohemult. Än vet jag inte om de gjort någon nytta, vi får väl se.

Skall jag ta bort nappen??? Bra att veta kan vara att jag inte har plats för hela vagnen i sovrummet, utan bara ställer insatsen brevid min säng. Alternativet är ett oergonomiskt buffande, om jag måste verktyga.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, ÅsaB.

Försök ta det en sak i taget. Jag vet att du har längtat efter att allt ska flyta på och vem gör inte det?! men det tar tid, minst tre dagar att införa ett schema och ytterliggare en vecka för att det ska sätta sig. Sorry men tålamod KRÄVS!

Nu är han två månader och ska både klara av att somna och somna om själv, iaf för det mesta. Så backa med verkygandet. Nappen i sig ger en ytligare sömn men om du ska ha den eller inte beror på hans sugbehov och inte för att tysta ner tycker jag. Att svara ett barns frågor med en propp är inget svar liksom :wink:

Tycker det är jätte bra att du lagt in en liten lur, men det måste vara liten så att den inte stör den övriga sömnen, vilket det låter som att den gör.

Prova en 5- minuters ist och mata på direkt, nästan i sömnen efter att du tagit upp honom.

Övertrötta barn är mycket svårsövda och då är karusellen igång. När H var en månad missade vi tiden ( väldigt slarvigt) och hon var vaken i hela 6 timmar!!! Inget tog
:shock: Hon somnade till slut och sov nästan hela nästkommande dag!

Tänkt målet för ögonen och inte glömma att backa, inte överkoncentrera.

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Åsa,

Säger bara KLOCKRENT Johanna! Jag skriver under, det är dags att backa nu, ta bort överkoncentrationen och kanske ta sig ur promenadträsket.

Du kan ju detta! Du kan inte sova ÅT ditt barn, bara ge FÖRUTSÄTTNINGARNA. Hur skall han annars lära sig???

Skäll, skäll, skjut överkoncentrationen (den finns ändå lite där hör jag). Pepping pepping, upp och hoppa, se nu till att ge SOLKLARA besked, Skak i handtaget är svar nog!

"Lani Elektra, SM, Syskon och Skak i handtag"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 779#181779

Så färdigskällt på dig. :heart: Fram med tålamodet och målmedvetenheten, du kan detta! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:lol: Åh här trodde jag att jag skulle få min chans till lite sanktionerat skäll och så hann andra före :wink: :heart:

Mitt bidrag blir att föreslå att vagnen genast flyttas ut från sovrummet nattetid och till egen svit i form av kök, badrum eller liknande. En vagn kan man ju flytta runt lite hursomhelst. Ni behöver inte ligga och lyssna på varandras ljud om det inte behövs. De ljud som verkligen är på allvar når dig ändå, promise.

Kram från Nancy
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tack, kära änglar! Överkoncentration är mitt mellannamn! :roll:

Jag VET att det är så illa. Och jag visste nog ganska precis vad som skulle komma i tråden, men jag behövde få det rutet åt mig. Ibland är man lite patetisk, bara. :oops:

Det som stressar mig är när Gustav strular med sömnen, för allt annat också blir haltande då. Plus att kvällsstrulen har tagit på min ork, så tröskeln har varit lägre än vad den borde vara. Men jag har redan backat och gjort planer för hur framtiden ser ut och har haft en riktigt bra lur att börja dagen med. Så det så! :D

Jag har haft en massa saker som jag INTE gjort under hans lur, utifall att... Så blir det inte nu. Och Waldemar är sjuk igen, så det blir inte så mycket promenader framöver på ett par dagar hur som helst, så det är bara att köra.

Nu skall jag plocka upp nyförvärvet om ett par minuter och egentligen har jag lite frågor och funderingar, men jag kör på ändå och återkommer i så fall, om frågorna kvarstår. Jag skall också försöka hitta några minuter att läsa lite i andra trådar!

Kram och tack! // Åsa
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vad bra att du tar tag i det hela.

Ser fram emot rapport :) !

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Okej, bara lite kort:

När han vaknar och är upprörd, jag sticker in nappen och skakar i handtaget - han tystnar kanske i tre sekunder. Skall han bara få hålla på då? Han är hyfsat högljudd och väldigt beklagande nu. Jag försöker ha is i magen... Pappa H stoppar i nappen så fort han kommer åt. Gustav suger på händerna och nu tar han i rätt bra. Vad göra? Låta vara? Skaka igen?

Det är det HÄR som är jobbigast. Om inte annat så för att storebror blir väldigt olycklig.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Åsa, det är nu du skall lyssan på HUR det låter! Hur låter det? Är han genuint ledsen eller skriker han förbannad VAGNA MIG!!! :twisted: Kanske säger han MER HUSLJUD, arga telefonsamtal, (det sa Tor :lol: )

Då går du fram och drar MAX 2 drag, blir det då tyst, ja då vet du, skak i handtaget. skak i handtaget. DET är beskedet.

Den där nappen låter jobbig... Kan han inte suga på sina händer istället, de styr man ju över själv liksom? :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Okej... Rapport so far:

- Sonen åt lite mer än vanligt på morgonen. Hurra! :D Brukar visa klen aptit,
- Sov rätt bra utan särskilt mycket verktyg (jag läste era svar under tiden) under första luren. Mamma kaxar och backar, efter att ha blivit inspirerad av tråden. Får väcka. :D
- Ny bra matning. Något utdragen kanske. Se funderingar nedan.
- Somnar utan napp, kanske tar det en kvart. Mamma backar ut i köket.
- Sover ca 75 min. Sedan börjar det. Vaknar, suger i luften/på händer/lakan. Får skak - ingen napp. Fortsätter att väsnas. Nu ges nappen ihop med skak. Kanske något lugnare, men ökar. Osv. Stundtals rejält olycklig. Somnar korta minuter med napp, men inte länge. Ökar åter. Lugnar sig dock lite med tiden, men somnar inte om på egen hand.
- Äter bra IGEN!

Okej, funderingar:
Hur högljudd och skrikig får han bli? Nappen är inte en propp direkt, utan han visar behov av den. Lugnar sig direkt, suger, men tappar den när han byter sida med huvudet och vaknar igen. Hopplöst.
Jag skakar i vagnen eller vagnar, men försöker verkligen att backa. Men som sagt: Hur mycket liv får han göra? För det blir väldigt högljutt och oroligt under stunder. Känns inte bra att bara lämna.

Mat - ibland äter han jättebra och får i sig ca 120 ml supersnabbt. Jag gör vad jag kan för att fylla på, men det är inte alltid det går i något mer. Fast väntar jag, så rinner det ju ner lite mer. Är det ok att vänta inom timmen? Typ: han äter på tio minuter och jag väntar tills det är tjugo minuter kvar på timmen och fyller på? Det blir ju ett ganska långt glapp mellan, men det blir också väldigt långt om jag INTE fyller på något alls. Samtidigt blir det ju snuttigt att fylla på med långt uppehåll, om än inom timmen. Hur tänker man? Förstår ni alls hur jag menar?

That's all for now, tror jag. Det blir säkert mer. Förresten har vi fått en stoooor bajs, som vi hade behövt igår kväll, när magen inte var bra. Och killen är väldigt glad och trevlig nu. Men jag skulle bli glad för kommentarer!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"