Jag hade hoppats slippa posta här... Tycker mig egentligen veta hur man gör, åtminstone i teorin. Har läst och läst och läst, men nu behöver jag hjälp.
Gustav är nu sex veckor och en dag. Jag har haft SM i bakhuvudet sedan han föddes, men vi är lååångt ifrån en fungerande standardmodell. Ändå försöker jag tänka "förhållningssätt" och inte "regelbok", men vad gör det? Här är det kaos!
Jag matar enbart med ersättning, eftersom amningen inte velat komma igång och jag måste ha en fungerande vardag. Så jag matar med full flaska (120 ml) och lyckas då och då få i sonen hela flaskan. Väntar en stund, håller tummarna att maten skall stanna kvar i magen (har haft rätt mycket storkräkningar) och sedan, när det har gått en timme sedan jag började, då står jag med en ny flaska. Ibland går det bra, men ofta blir det oroligt. Jag ägnar massor av tid åt vad jag kallar "dutt-matning" - lite hit och lite dit. Jag kan mata konstant i två timmar av och till! Och inte sjutton får jag en garanterad tvåtimmarslur för det. Snarare tvärtom. Här har vi rejäla skarvar, det kan jag lova!
Idag, efter en fullständigt vidrig julafton (duttmatning och nästan ingen sömn på hela dagen - hur kul är det mitt i julfirandet???) har jag tagit nya tag. Halva dagen har fungerat ok, men sedan, under lur nummer två fick jag efter 45 min sätta igång och vagna. Och vagna och vagna och vagna... Sonen somnade stundtals, ibland till och med ganska länge.
Nu på kvällen hängde det sig fullständigt. Två timmars bra vakentid, en full flaska, en halvstor kräk och så några småsug på nästan flaska. Somnade själv efter två timmar (hurra!) och vaknade efter 30 minuter. Jag satte igång att vagna - men helt utan resultat. Nu ligger han brevid mig och vi är i full dutt-matnings-mode. Målsättningen nu är lååång vakentid, men det hängde sig precis ser jag nu. Han sover visst, men knappast i två timmar. Jaha, vad gör jag nu då???
Jag är rätt trött, kan jag säga. Behöver jag säga att vi inte är i närheten av några 6 sammanhängande timmar på natten? Om jag har tur får jag 4,5 timme - men det är ovanligt. 2-3 timmar är mer standard.
Jag antar att det är ännu mer mat som gäller, men jag fattar inte hur jag skall få till det. Jag vill mata ORDENTLIGT och inte dutta, men det verkar nästan omöjligt. Han är svårrapad, vilket säkert är en bidragande orsak.
Jag är ledsen att mina "symptom" är lite flummiga, men det är så snurrigt och flummigt att ni nästan får fråga mig specifika frågor, så skall jag försöka svara efter bästa förmåga.
(Till råga på allt har jag världens mammigaste storebror, som testar så mycket han bara kan och gärna ger sig på sömn-strejk!)
Jag måste nog också lägga till att vi har tampats med diverse förkylningar, som har resulterat i täppt näsa och hosta, som har fått maten att spruta över hela soffan. Gustav är lite täppt nu med och hostar lite, men det har lugnat sig.
Jag misstänker att alla har fullt upp med julfirande, så jag förväntar mig inte några snabba svar. Dessutom gör duttmatning och klängig storebror att jag har svårt att komma åt datorn, så jag kanske inte själv svarar snabbast i världen. Men jag ser fram emot lite tips och råd! Jag VILL ro iland det här! Han är förresten redan vaken igen.
Kram// Åsa