Trygg insomning

Skriv svar
LouiseStd

Trygg insomning

Inlägg av LouiseStd »

Hejsan!

Har en liten fundering angående läggning. Har en kille på 10 månader och känner att vi inte fått till det med läggningen. Har svårt att hitta en fast rutin att hålla fast vid, då jag är osäker på om den kommer fungera eller ej. Jag vet att det bara är "att bestämma sig" men har svårt att fullfölja det på just detta område.
Han börjar nu gnälla direkt när vi lägger honom, eftersom han vet att det är sovdags och han vill så innerligt gärna vara med i alla aktiviteter. Sedan två kvällar tillbaka har han också kommit underfund med att klättra upp och stå upp i sängen, vilket han gör om och om igen.
Målsättningen är att han skall somna själv i godan ro och att vi skall kunna lämna rummet direkt (gick jättebra de första månaderna) men känner mig väldigt missmodig just nu (i synnerhet när jag läser hur viktig sömnen/förtroendet är).
Dessutom är han förkyld just nu (verkar aldrig släppa, han har varit det i två veckor) och när han blir upprörd blir ju näsan än mer täppt, vilket gör det än svårare att få honom lugn igen. Eftersom förkylningen håller i sig så länge är jag orolig att man lägger till ännu en dålig vana.
För övrigt har vi väldigt fasta rutiner och han är en väldigt nöjd och belåten bebis. Det är väl därför jag känner en sådan hopplöshet och för hans del orättvisa när det inte funkar på detta plan.
Några tips? :?

Kram
Louise
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Louise och välkommen till forumet :D

Har du/ni infört en ramsa till sonen :?: Ramsan är ett oslagbart verktyg eftersom den både svarar på sonens frågor, lugnar om han är ledsen eller upplyser om att det faktiskt är natt och dags att sova.

Jag börjar där så får du berätta lite mer. Tycker att du skall släppa din hopplöshet för om du vill få hjälp och stöd till bra sovrutiner har du kommit till rätt ställe.

Nancy
LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Hej o tack för ditt svar!

Hmmm... du kommer nog inte tro mig, men denna kväll har gått väldigt bra. Nej, vi har inte använt ngn ramsa, men efter ditt svar satte vi oss ner, gick igenom ett upplägg för kvällen och bestämde en ramsa. Läste på ytterligare en gång och tog fasta på att kvällen skulle vara glad istället för att lägga allt för stort fokus på nedvarvning.
Så när han skulle sova middag hade vi en kamp som aldrig tycktes ta slut. Men en av oss var kvar i rummet, hade en lugnande hand på honom varvat med att gå ut och låta honom skrika lite (kanske inte det mest ultimata, men huvudsaken var i alla fall att vi inte gav oss, utan att vi lugnade honom i sängen).
Nu när kvällen kom hade vi upplägget och tiderna klara. Min man tog nattningen denna kväll och laddad med påminnelselapp och tillvägagångsätt i huvudet tog han sig beslutsamt an uppgiften - och det funkade! Max sover som en stock, en endaste liten protest som snabbt lade sig.
Vi hoppas morgondagen går på samma sätt. En stor skillnad som jag känner redan nu är att vi är enade i våra handlingar, vilket automatiskt ger oss bättre självförtroende gentemot den lille och kraft att stå fast vid det. Kan väl tyckas som en självklarhet, men modet hade svikit oss på detta plan.
Håll tummarna för morgondagen! :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vilket härligt inlägg att börja sin dag med :D

Låter sannerligen som om din man och du hittade attityden med stort A :thumbsup:

Om jag får komma och peta lite näsvist så tycker jag att ni skall överlåta sovandet dagtid till sonen själv. Det är inte riktigt sjyst att lära honom att er närvaro krävs för att han skall våga somna. Stryk också tankar som "kamp". Det är ett team work ni utför, sonen, maken och du :heart:

Använd ramsa även dagtid tycker jag och samma tänk med skoj och bus innan. Läs på lite mer tycker jag. Ni saknar verkligen inte vilja men jag får känslan av att ni behöver mer teori.

Berätta om hur det går framöver :!:

Nancy
LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Läskigt... :o
Igår natt (3:e natten) somnade han utan "konstigheter". Lite ramsande och en hand som lugnade först.
Nu, i natt gick det ännu bättre. Ingen lugnande hand, utan bara ramsande och han somnade efter en ynka liten protest!

Angående dagtid, så är det ju det jag är ute efter även där - att han skall somna själv utan att jag måste vara kvar. Men jag förstod det som att man skulle hålla en solfjäderhand över ryggen i början om han var orolig, så att han slappnar av, och sedan ramsa ut ur rummet.
Ramsar även dagtid nu, men med en liten ändring där vi tagit bort ordet natt. Idag var 2:a dagen som vi ramsade (i förrgår var vi inte hemma på hela dagen, så den räknar jag inte, utan ser det som att vi började med dagarna i onsdags). Är inte riktigt i hamn där än, men jag tror det är på G (em idag gick väldigt bra).
Håller väl med dig det där om att se det som kamp/teamwork, men är inte riktigt där än. :oops: Arbetar på det. :P
Håll tummarna för kommande nätter/dagar!

Kram
Louise
Nancy

Inlägg av Nancy »

Klart vi håller tummarna för er, ni arbetar jättefint :thumbsup:

Du har helt rätt att man kan använda solfjädern som ett verktyg men det är främst under pågående kur och efter det som "krisverktyg". Jag fattade det som om ni ville strama upp rutinerna. Är rutinerna bra och stabila i grunden tycker jag att man i första hand skall lugna barnet utanför rummet, precis som ni gör nu :D

Det här går ju jättebra :D

Kram från Nancy
LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Hej

Jag vill bara skriva en rad och berätta att vår läggning går jättebra. Inga ledsamheter, han somnar direkt. Han "hummar" medhållande när vi går in i sovrummet och förstår direkt att det är sovdags.
STORT tack för hjälpen!

Kram Louise

:P
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"