Dilemma om morgnarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nyb?rjare

Dilemma om morgnarna

Inlägg av Nyb?rjare »

Hej!

Vi har problem med morgnarna, pojken borde sova till åtta men vaknar redan efter sex och sover sen mer eller mindre oroligt med mycket gnäll utan att ändå vara helvaken. Ibland vaknar han helt och börjar skrika varpå jag ramsar.

Jag vet att jag har blivit osäker och släpper säkert in vargar men mitt dilemma är följande:
pojken är sex månader och jag skall börja jobba om en månad då pojkens pappa skall ta hand om honom. Jag vill ändå se pojken så mycket som möjligt och vill inte att han skall läggas alltför tidigt på kvällen (saknar honom redan fastän han läggs vid nio...) Men jag vill också amma honom på morgonen förrän jag far på jobb dvs ca halv sju-sju skulle han äta. Hurudant schema skall jag göra?? Vill helst inte lägga honom sju på kvällen!!
Mycket tacksam för svar!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Väkommen är du :D

Han kan visst ha "korta" nätter, så ni får umgås både kvälls- och morgontid, men då måste lurarna på dagen tillgodose hans sammanlagda sömnbehov. Vad har ni för schema :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nyb?rjare

Inlägg av Nyb?rjare »

Tack!

Vi har följande schema för tillfället:

8.00 vakna
10-10.45 sova
13-15.30 sova
17.45-18.30 sova
21.00 sova

Detta måste ju justeras nu. Morgnarna har varit problematiska för han totalt bryter ihop om han inte får mat inom 1 minut från det att han fått syn på mig (mamman). Undrar bara om jag får honom att sova på dagen tillräckligt? Borde jag ändå lägga honom redan åtta? Är helt förvirrad.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det finns ingen lag som säger att han måste ha 12 tim natt eller ens 11, men eftersom han inte får några goda sena morgnar - och inte verkar särskilt morgontrött heller - tycker jag det är lite synd att han ska läggas så sent som 9. Jag tror inte han orkar med det i längden.

Kan inte mamma slå av lite på sin längtan och låta honom få sova kl 8 åtminstone? Så får du/ni räkna ut vilken lur på dagen ni kan förlänga motsvarande, så han får sitt sammanlagda sömnbehov fyllt.

Vill du senarelägga morgnarna en smula får du se till att han inte ser dig :!: Eftersom du ÄR bröst :roll:

Ta fram papper och penna, lägg förvirringen i lådan och tänk efter, noga :idea: utifrån både hans och hela lilla familjens behov. Det kan du så bra, så :D :lol: Och berätta gärna sedan :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"