tidiga morgnar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag förstår ditt dilemma, men du får nog tyvärrr räkna med ett tag till innan du ser resultat, tidiga morgnar kan hänga med länge och det kan tyvärr bli mer en ett par veckor. MEN trägen vinner! Så jätte bra med bara en pangramsa vid uppvak, men han ska även mötas med en ny om han har somnat till, även om det vara är 5 min, han vet ju inte hur länge han har sovit :wink:

Fortsätt med det, men börjar han fastna i en klagan så bryter du med höghusljud eller hög klassisk musik, och kom ihåg att väcka medväckarklockan. Dom lär sig tillslut att morgonen inte kommer förän klockan ringt in!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
nassu

Inlägg av nassu »

Hej och TACK för snabbt svar. Allt kändes så jobbigt imårse och ditt svar gav mej positivare tankar!
ÄR det faktiskt så att trägen vinner?? Nu känns det som om han aldrig skulle orka sova till kl.7 prick. Men kanske det blir så en vacker dag. :) Träffade grannen i trappan just "ni hade visst en tidig morgon hos er idag" suck... hör ALLA när killen gnäller om mårnarna..!! :oops:

Ok. imorgon mårn ska jag ramsa direkt när han vaknar igen, efter att han bara sovit kort stund. Klart HAN inte kan veta hur länge han sovit. :shock: Ibland är man bra dum när man tänker man e så smart när man ska undvika allt vad träsk heter ;) Vad underbart skönt att detta forum finns!!

Är det ok då att väcka med marginalkvarten sen om han gnäller sedan kl.6 och inte slutar?
och man ska inte alls gå in i rummet, eller hur?

Kram
duggan

Inlägg av duggan »

Du har förståt allt rätt och javisst kan du använda dig av marginalkvarten! :lol:

//Malin
nassu

Inlägg av nassu »

oki. Försöker på nytt inatt då :)
Dyker säkert upp imorgon igen med nya frågor :wink:

/Mia
duggan

Inlägg av duggan »

:lol: Det är ju det forum är till för! :wink:
nassu

Inlägg av nassu »

Hm.. här kommer mera funderingar, som utlovat :)
Igårkväll före läggdags fick sonen (5mån) en hel portion gröt och ännu ca.120ml ersättning. Han var m.a.o proppmätt. Han lades under skratt och somnade snabbt för att sedan vakna till ca.22.30. Han fick ingen ramsa utan somnade av sej själv efter ca.5min. Men detta hör alltså till ovanligheterna att han vaknar DEN tiden. Samma hände för några dar sedan då han oxå fick MYCKET mat.. Man tycker ju han borde sova som en stock efter att vara proppmätt.. eller? Nån som har nån tanke om detta.

Sedan så vaknade han nästa gång först kl.5.30. Blev förvånad när jag såg på klockan! Men då var han sedan vaken 1h. Mycket av tiden var han ändå rätt nöjd och jag trodde att han hade somnat men han låg bara och mmm-m:ade då i sängen. Mellan varven gnällade han mer argt och upprört. Ett tag jätte mycket. Musik hjälpte INTE att lugna honom och jag var faktiskt inne till honom en gång då för att kolla om allt stod rätt till. Var rädd att han oxå hade fått feber som sambon har! (ha. där fick jag som sa igår att jag typ aldrig är inne till honom på morgonarna ;)) Sen när jag gick och slamrade i köket så somnade han faktiskt om ca.6.20 och jag fick väcka honom kl.7. Detta var ju verkligen en bra morgon för oss..
Men nu undrar jag, då han ligger vaken ca.1h .. KAN det inte vara så att han faktiskt då ÄR utvilad och inte liksom får tag på sömnen längre??

/Mia
Gäst

Inlägg av Gäst »

Varför man vaknar kan det finnas 100 olika anledningar till. Det knep till i magen, man låg obekvämt, man hörde ett ljud precis i en ytlig sömnperiod. Glöm det bara! Det betyder INGENTING. Han är mätt och nöjd och behöver bara få somna om.

Om man vaknar till efter att ha sovit länge och gott är det förstås lätt att inbilla sig att man är utvilad. Just då kan man ju faktiskt vara det också. Men tänker man på lite längre sikt så är det ingen höjdare att göra morgon kl 5:30 varje dag, eller hur! Bäst alltså att ge besked om att här sover vi enligt ett väl uttänkt schema som verkligen tillgodoser barnets sömnbehov. Och det ser likadant ut morgon efter morgon. Snart slutar uppvaken och lille vännen blir trygg i att ni föräldrar vet vad ni gör. Skulle man vakna till kan man ju alltid ligga och fundera en stund och njuta av ensamheten... :wink:

Jag tycker ni hanterade det hela utmärkt! Inte leta problem där inga finns! Han somnade om och ni fick väcka honom. Perfekt!

:D
nassu

Inlägg av nassu »

Hej och tack för svar :)

Mycket kloka ord.. men det är lätt hänt att man börjar fundera för mycket och gör precis som du skriver; gör problem av saker som inte är problem :)

Nu funderar jag över att sonen åt för litet kvällsmål och undrar hur natten blir :S

Hoppas innerligt att du har rätt och killen sover över de tidiga uppvaken såsmåningom. För jag vill minsann INTE ha morgon kl.5.30. Allra helst skulle jag ha natt 20-8 som vi började med men vi ändrade schemat då killen inte orkade vara vaken ända till kl.20 och läggningarna blev jobbiga med en övertrött unge. Morgonarna vill han ju inte heller orka till kl.7 men där tänker jag inte ge återkall. Tidigare än det är ju oförskämt tidigt! :)

/Mia
nassu

Inlägg av nassu »

Vad är det som gör att ett barn oftast vaknar de samma tiderna då undrar jag?

För det är faktiskt nu de flesta nätter som han vaknar runt halv4 och följande gång 5.30. Första uppvaket går oftast bra och han somnar lätt om igen. Men vid 5.30 så är han vaken 45min, eller 50min. Alltid samma tid. Då har jag pangramsat och gjort husljud ( har märkt att husljud funkar bättre än musik här!) Sedan somnar han om och jag får väcka honom kl.7. Vilket ju är bra. Men det är klart jag Ogärna stiger upp och diskar halv6 tiden på morgonen. ;) Underbart SKA de bli när han sover tiden ut i ett sträck!
Men hursomhaver, så tänker jag igår kväll: VILKET lyxproblem! Tidigare när killen vaknade 1000x/natt så hade jag inte ens kunnat DRÖMMA om att få sova fleeera timmar i sträck! :D haha. man har blivit lite girig vad det verkar med sömnen..

/Mia
duggan

Inlägg av duggan »

Det går ju jätte bra för er, vilka framsteg.

Dock har gossen din klassiska vargtimmes uppvak som du bemöter helt rätt, håll din strategi så kommer ni snart få hela sköna nätter! :lol: Han tror han är utsövd, men han lär sig snart att så inte är fallet så lugn bara lugn försätt i samma anda, tappa inte modet även om det kan ta ett par veckor, den envetenhet har du igen i tiofald snart! :lol:

//Malin
nassu

Inlägg av nassu »

Tack för svar och peppning. Det behövs! Det är ju lätt att man blir lite uppgiven faktiskt när det är tidiga morgonar. Även om jag får mycket diskat där runt 5tiden :)

Framsteg en dag och baksteg en annan. Imårse ville killen vakna kl.4.50 -fick ramsa och sov till kl.5.25 -fick ramsa och somnade till kl.5.40. Efter det var han då vaken till kl.6.30. Fick med andra ord en hel del diskat.
Sambon är mycket oroad alltid när han gnäller/skriker på morgonen och vill alltid gå in till honom och kolla läget. Jag VET att man inte ska springa in men när sambon sedan tjatar så har jag nu några mårnar gått in till honom, lagt til rätta, buffat som markering och gått ut med ramsan. Faktum är att han lugnat sej av detta och sedan somnat om.... Då är ju frestelsen stor att man gör det igen. Men man ska väl inte det... eller ÄR det tillåtet OM han lugnas av det?

/Mia
duggan

Inlägg av duggan »

En del använder 1 solfjäder på morognen för att bryta, jag själv tilllämpar nolltrafik men det är olika, välj en strategi och håll dig till den.

//Malin
nassu

Inlägg av nassu »

Hej :)
Pratar vi 1 solfjäder/uppvak då? Det blir lite väl mycket spring inne i rummet isåfall... för han kan fastna i gnällandet en stund och sen somna för 20min och sedan börjas det igen.

/Mia
duggan

Inlägg av duggan »

Ja det är just det som blir lite knepigt, att lilla barnet inte vet hur länge det har sovit, det kan lika gärna vara 5 min eller 2 h, det är därför jag inte använder mig av trafik över huvudtaget eftersom det lätt blir trafik i överkant och det är svårbedömt när man går in när det "behövs" och när man går in och skapar underhållning. Jag tror att man solfjädrar max 1 gång per uppvak men mina erfarenheter säger att husljud och klassiskmusik i combo med väckarklockan brukar fixa biffen.

//Malin
nassu

Inlägg av nassu »

jo just det. Tror inte jag ska börja springa in och solfjädra vid varje uppvak. ska försöka ha is i magen och INTE gå in trots att mammahjärtat vill kolla till älsklingen :) Hoppas att uppvaken slutar snart. HUR lyx skulle det inte vara att få sova ända fram till 7 !?

Tack igen för svar på mina frågor :)

/Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"