Hjälp hur tycker ni jag ska göra? Kurstart ikväll.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
JagIgen

Inlägg av JagIgen »

cissii skrev:Hej
Visst är det så att det är slut med det nu också? Ikväll ska jag o sambon prata till varandra med normalt tonläge trots att henens rum är vägg i vägg?
Absolut. Bort med tystnaden. Husljud och prat är några av dom bästa verktygen för en orolig bebis (vuxen oxå för den delen). Så prata på bara, gärna musik och tv med :wink:

Självklart kan du ta ta bort 30 min på natten om det passar er bättre.

Lycka till ikväll!
Ja efter eb del prat så är det mycket bättre att hon lägger sig 19.30 så vårat schema kommer se ut så här:

7.00 Godmorgon. Välling
8.30 Frukost 2.
9.15-11.15 Sova
11.30 lunch
14.00 mellis
14.15-15.45 Sova
16.30 Middag
19.15 nattslurk
19.30 Godnatt!

Jag vet att det är tajt mellan lunch-mellis och middag men hon är inget stor mellisätare så det kanske inte gör så mycket. Sen när det är dags att ta bort 30 min kan man göra det på förmiddagsluren så den blir 9.15-10.45.
Älskade 0604
Underbara 0806
duggan

Inlägg av duggan »

Sen när det är dags att ta bort 30 min kan man göra det på förmiddagsluren så den blir 9.15-10.45
Om det passar er så :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
JagIgen

Inlägg av JagIgen »

Så här gick det :cry:

Jag hade attityden, jag har läst i över en vecka, buffningen känner jag mig säker på efter att Fjällfolket berömde min buffning av storebror, jag hade möblerat om ja jag var laddad helt enkelt.
Efter välling och bus så la jag henne i sängen, armarna upp, rätade ut benen och huvudet till höger, kvickt på med täcket och började buffa.

Hon blir vansinnig och vrålar och sprattlar och gråter för fulla muggar. Att hålla ned huvudet med lillfingret fanns inte på värlskartan. Jag tänkte vid varje buff: DU SKA SOVA NU. Tillslut kräktes hon men jag hade förberett med örngott vid huvudänden så jag tog bara bort det översta och la henne sedan tillrätta och fortsatte.
Hon fortsätter vråla, skaka, vrida och vända sig. Pyjamasen är genomblöt av svett från allt skrikande.
När vi hållit på 45 min så kräks hon igen och är inte ens i närheten av att lugna sig lite.
Där var det slut.
Älskade 0604
Underbara 0806
Lua

Inlägg av Lua »

Det gör mig ont att läsa din rapport :cry:

Kram Lua. :heart:
JagIgen

Inlägg av JagIgen »

Lua skrev:Det gör mig ont att läsa din rapport :cry:

Kram Lua. :heart:
Det gjorde ont att skriva den :(
Vad gjorde jag för fel? Jag känner faktiskt just nu att jag inte gjorde något fel annat än då så klart gav upp men att hålla hennes huvud med en hand och att hon tillslut kräktes blev för mycket.

Jag vill ju det här! Hon behöver det här. Hon är svullen under ögonen av trötthet ibland.
Älskade 0604
Underbara 0806
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej JagIgen!

Om jag får gissa :wink: så tror jag du buffar för "svagt".
Ett skrikande barn ska tystas inom några minuter om man buffar rejält! Ingen mysbuff, alltså, utan rejäla buffatag, så hela lilla tösen gungar - ungefär som när man vagnar lugn. Och när hon lugnar ner sig och går ner i gråt så lugnar du buffen. En sorts dialog, där man lyssnar och känner av barnet hela tiden.
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
JagIgen

Inlägg av JagIgen »

miar70 skrev:Hej JagIgen!

Ett skrikande barn ska tystas inom några minuter om man buffar rejält! Ingen mysbuff, alltså, utan rejäla buffatag, så hela lilla tösen gungar - ungefär som när man vagnar lugn. Och när hon lugnar ner sig och går ner i gråt så lugnar du buffen. En sorts dialog, där man lyssnar och känner av barnet hela tiden.
Jag sköt henne nästan genom spjälorna :shock:
Nämen så var det kanske inte men hon hade ett riktigt riktigt gung på sig.
Älskade 0604
Underbara 0806
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Och tempot?
Skriks det har man rätt högt bufftempo och tar i rejält med målet att barnet ska tystna och lugna sig! Så rätt högt tempo är också viktigt.
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
JagIgen

Inlägg av JagIgen »

JagIgen skrev:
miar70 skrev:Hej JagIgen!

Jag sköt henne nästan genom spjälorna :shock:
Nämen så var det kanske inte men hon hade ett riktigt riktigt gung på sig.
Det är ju svårt, jag kan inte skriva att jo jag gjorde allt rätt men jag känner det som att jag höll rätt tempo och så.
Älskade 0604
Underbara 0806
JagIgen

Inlägg av JagIgen »

Kan det vara ett alternativ att ha henne på sidan?
Älskade 0604
Underbara 0806
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tror inte att sidoläget spelar nån roll, tvärtom. Jag tror att du i hjärtat måste bestämma dig för att det här funkar.
För kuren passar alla barn. Men inte alla föräldrar.
Det viktigaste är inte hur barnet ligger, hur många buffar per minut man buffar eller hur många gånger man ramsar - det viktiga är att man som förälder är fullständigt Övertygad om att man gör det rätta!

Har du läst den klistrade tråden om förhållningssättet :?:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

:heart:
JagIgen

Inlägg av JagIgen »

miar70 skrev:Jag tror inte att sidoläget spelar nån roll, tvärtom. Jag tror att du i hjärtat måste bestämma dig för att det här funkar.
För kuren passar alla barn. Men inte alla föräldrar.
Det viktigaste är inte hur barnet ligger, hur många buffar per minut man buffar eller hur många gånger man ramsar - det viktiga är att man som förälder är fullständigt Övertygad om att man gör det rätta!

Har du läst den klistrade tråden om förhållningssättet :?:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

:heart:
Jag gick verkligen in med den attityden :) Det gjorde jag och jag behöll den enda fram tills dom där 45 minuterna hade gått där stöp den. Så jag tycker hon borde ha lugnats innan dess.
Det är synd att alla diplo. kurare bor så långt bort. Jag behöver nog det stödet bakom mig.
Älskade 0604
Underbara 0806
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Norrlänning till trots är jag usel på avstånden :oops:

Är det långt till Luleå? Där finns duggan. Sen har du fjällmor i Marsfjäll, Lua i Älvsbyn och lingontuva i Piteå...
JagIgen

Inlägg av JagIgen »

miar70 skrev:Norrlänning till trots är jag usel på avstånden :oops:

Är det långt till Luleå? Där finns duggan. Sen har du fjällmor i Marsfjäll, Lua i Älvsbyn och lingontuva i Piteå...
Fjällmor söta rara :heart: bir allra närmast. Hon hjälpte mig med storebror men där är det nog fullt hus redan med lilla tösen och så har ni väl varit väldigt mycket sjuka Fjällmor :?:
Jag ville ju verkligen kunna fixa det här på egen hand.

Luleå ligger ca 45 mil bort.
Älskade 0604
Underbara 0806
kiki

Inlägg av kiki »

JagIgen skrev:
miar70 skrev:Norrlänning till trots är jag usel på avstånden :oops:

Fjällmor söta rara :heart: bir allra närmast. Hon hjälpte mig med storebror men där är det nog fullt hus redan med lilla tösen och så har ni väl varit väldigt mycket sjuka Fjällmor :?:
Jag ville ju verkligen kunna fixa det här på egen hand.

Luleå ligger ca 45 mil bort.
Jag tycker inte du ska bestämma åt Fjällmor att hon har för mycket :shock: Fråga henne :wink:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"