Träning 2009!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

oooh vad ni är igång alla :shock: =D>

Platsar en sjukling som jag i den här tråden fortfarande..? :oops: 8-[

Om ngn vecka börjar Qi Gong'en igen. Hoppas på en tid som passar familjen och min kropp. Sen ska jag fylla på med ngt mer krävande snart. Passerar äntligen 90-strecket på vågen (inom den närmsta framtiden, eller har redan gjort. Har ingen våg hemma!) och då vet jag att knäna klarar lite mer belastning... ( Aerolates kan jag nog glömma ett tag till, sku jag prova det blir det nog laviner som far häromkring :lol: )

Så igår beställde jag nya träningskläder :!:

/Fjällmor (försiktigt på G igen)
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Klart du platsar Fjällan! Gött med nya träningskläder, det ger lite krydda, att få känna sig lite extra fin när man tränar...

Jag står i valet o kvalet, ska jag gå 2 ggr/vecka med ashangayogan eller 1 gång, ska jag gå på Friskis o svettis eller på en träningsanläggning där det finns gym, body pump o sånt jag verkligen gillar...ska jag snåla eller vad...vilket i-landsproblem...
Känner liksom i kroppen att jag mår verkligen inget vidare om jag inte tränar, det är mitt liv, att få röra på mig...så mkt som möjligt.

När det gäller kosten har jag varit fröken duktig o gjort en GI-matsedel för veckan o det passar familjen kalas. Lättare att handla o man behöver inte fundera varje dag, vad ska vi laga idag...idag blir det, ja; linssoppa!

Är gärna med o peppar i denna tråd!
Heja oss friskisar!

Kram från blåsigt Gotland
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag vet inte vad som hände, ett inlägg jag skrev bara försvann.
Men jag ville bara önska fjällmor :heart: och Gotlandsmamma :heart: varmt välkomna :!: Grattis Fjällmor till viktminskning!
Vad är ashangayoga :?: Som poweryoga? Bra med GI också! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Well done, alla friskisar!
Bara ett kort svar till dig anna, om varför en timme hemma är för långt för många av oss). Jag tror att det är för at så mycket annat pockar på. Man ser disken, teven, datorn, dammet, tvätten, soffan, kylskåpet... I alla fall om man som jag, är hänvisad till kök/vardagsrum. Är man utomhus eller på gym flyter ju tiden.
så tror jag i alla fall. Men en kvart kan man alltid köra. Om inte annat så ramför Aktuellt eller Oprah eller annat viktigt :lol:

Lycka till med immunförsvaret! Rapportera! Krya på dig!

(min tå är på bättringsvägen, så i lördags klarade den en liten lugn runda. Nu är den faktiskt inte särskilt öm alls längre. Och ändå sitter jag ned. Hm... Borde sticka UUUT!)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Nya mamman: naturligtvis, måste det ju vara med hemmaträningen! Det konstanta dåliga samvetet som spökar!

Jag glömde skriva c-vitaminer i listan, det fortsätter jag med 10-15 st om dagen också :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nja, jo kanske för en del. Men inte för mig. Om jag inte tränar så kollar jag på TV istället :roll: för det är enda stället jag kan träna. Annars är jag inte där, i TV-rummet.

Fast imorrn lär jag ju förpassas dit igen, när maken tar med sig datorn till jobbet. Men DET är ju en parentes på riktigt ;)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Father A
Kontakt:

Inlägg av Father A »

kvacke skrev:Father A - Kul det låter med Göteborgsvarvet! :D Drömmer också om det men det blir inte i år. Hoppas på nästa. Rapportera gärna om hur du lägger upp din träning. :D
Mitt planerade upplägg är att först komma igång med löpning 3 ggr i veckan, har en slinga på ca 11 km. När jag kommit i gång tänker jag byta ut ett av passen mot MST träning och köra intervall, 5x1km. Målet är att dessa ska ta max 4 min. per km.
Om några veckor vill jag lägga till ett pass till, som ska vara lite längre,15-20 km.

Får se hur det går, i dag gick det inte så bra då jag trots sällskap av våra (fantastiska spår)hundar förvillade mig och sprang fel, så det blev lite för långt. :)
Pappa till två oktober pojkar, en -05 och en -07 Nu även en söt flicka i maj -09
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Father A - skylla på hundarna! Gud så fräckt. Enligt Ajax, den fantastiska räddningshunden, så försökte han få dig att vända flera gånger men du framhärdade att du hittade den rätta vägen.

Kan avslöja att hela gänget var ganska trötta efter den låååånga springrundan. Hundarna sov gott hela kvällen lång. :)

Själv tränar jag ingenting, är bara gravid med härliga foglossningar som gör att långsamma, korta promenader är det enda som står på träningsschemat. Men jag tänkte försöka mig på att simma lite, det kanske fungerar med ryggsim.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Father A skrev: Mitt planerade upplägg är att först komma igång med löpning 3 ggr i veckan, har en slinga på ca 11 km. När jag kommit i gång tänker jag byta ut ett av passen mot MST träning och köra intervall, 5x1km. Målet är att dessa ska ta max 4 min. per km.
Om några veckor vill jag lägga till ett pass till, som ska vara lite längre,15-20 km.
Vad betydet MST? Skulle också vilja variera min löpning lite, kanske intervall vore ngt för mig? Kan du inte berätta mer kring upplägget?

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Father A
Kontakt:

Inlägg av Father A »

LindaVega skrev:
Father A skrev: Mitt planerade upplägg är att först komma igång med löpning 3 ggr i veckan, har en slinga på ca 11 km. När jag kommit i gång tänker jag byta ut ett av passen mot MST träning och köra intervall, 5x1km. Målet är att dessa ska ta max 4 min. per km.
Vad betydet MST? Skulle också vilja variera min löpning lite, kanske intervall vore ngt för mig? Kan du inte berätta mer kring upplägget?
Meningen är att höja Mjölksyratröskeln genom att mäta upp en sträcka t.ex. 1 km, gärna utan backar. Sedan springer jag nära max för att sedan gå 200 m innan samma sträcka upprepas. Förhoppningsvis kan jag förbättra tiden för varje vecka och hålla ett högt och jämnt tempo.
Variation i träningen är viktigt, och det går ju även att köra ren intervallträning med tex. 4 minuter högt tempo och vila 1 min.
Eller backträning i någon lämplig backe.
Pappa till två oktober pojkar, en -05 och en -07 Nu även en söt flicka i maj -09
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack, nu blev jag peppad. Ska testa MST ikväll. När du skriver 5X1, visst menar du att du springer 1 km maxfart, går lungt ca 200 m osv totalt 5 gånger.

Ska hitta en plan sträcka på 1 km bara (inte det lättaste på Frösön kan jag lova :shock: :wink:)

Linda
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hade inte du dubbskor, linda? Sjön borde väl vara rätt plan ;)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

LO/: :lol: ja, det kanske vore nåt. Det är nog liiite för halt, trots dubbar. särskilt om jag ska springa intervall :shock: Åka skidor på sjön är däremot perfekt....

Nåväl, gjorde en egen variant på MST, intervall, backträning ikväll 8) Sprang 500 m högt tempo i lätt/medel uppförsbacke. Joggade tillbaka ned. Upprepade 5 gånger. eeehh det var typ det jobbigaste jag gjort :shock: Totalt sprang jag 5 km, kändes som 15. Minst. Men det var kul. Ska upprepa om en vecka och se hur det känns. Har precis duschat, benen skakar fortfarande....

En fråga till Father A: Vad händer med konditionen om man "chockar" kroppen (BENEN) såhär i jämf med att "bara" springa traditionella löppass? Jag har ju mest sprungit samma tempo oavsett längd,och kunnat öka på längden allt eftersom.

Linda
Father A
Kontakt:

Inlägg av Father A »

LindaVega - kul att du hittade en sträcka att köra. Du ska se att du kommer att se en snabb förbättring om du kör en gång i veckan.

Om du enbart tränar löpning och håller ett och samma tempo, så får du bra kondis och blir jättebra på att springa i en viss fart. Med varierad träning och framförallt med den här typen av MST träning, kan du förbättra din km tid även om du springer längre sträckor. Så när du blandar och kör både och, så kan du springa längre OCH snabbare. :-)
Father A
Kontakt:

Inlägg av Father A »

LindaVega skrev:Tack, nu blev jag peppad. Ska testa MST ikväll. När du skriver 5X1, visst menar du att du springer 1 km maxfart, går lungt ca 200 m osv totalt 5 gånger.

Ska hitta en plan sträcka på 1 km bara (inte det lättaste på Frösön kan jag lova :shock: :wink:)
Precis så :)

Anders
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"