Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Ewa

Inlägg av Ewa »

Trist med sjukstuga, Susanne*. Men desto mer underhållande med snabba 2-åringar som verkar i det fördolda :thumbsup: :lol: :heart: . En sådan där smygis har vi med. Om än några månader till på nacken. Hon har heller aldrig klagat över brist på sysselsättning. Hon tar sig för. För egen maskin. I det tysta. Och när det varit tyst en stund kan det vara läge att smyga runt huset för att leta upp fröken bus. Som då hunnit smeta in hela sig med någon spännande kräm, bädda ner alla husets kramdjur (och de är inte precis lätträknade, om man säger :roll: ) på trivsamma sovplatser för att "hova natt", nypa av alla blad på någon krukväxt som legat pyrt till, plocka ut alla cd-skivor ur skåpet och nogsamt inspektera alla omslag, rada upp samtliga böcker i bokhyllan i prydliga rader över hela vardagsrummet... eller vad som nu behöver göras :lol:

Hur Fjällmor gör vet jag inte säkert, men så här gjorde jag tills homeopaten satte stopp för kålfamiljen i min kost:
Strimla med kniv eller osthyvel, stek i smör eller olja i några minuter tills de fått färg. Voilá!
Går också att göra med squash. Inte alls dumt det heller.

Spänd på nyheter från fru Jannika - och tusen lyckönskningar förstås!

Imorgon ska maken och jag njuta spapaket med vinprovning och trerätters och övernattning och annat trevligt på Hotell Skansen i Båstad \:D/ Present från min mamma :heart: - som ska ha hand om barnen. En riktig superlyx ska det bli!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Nu gick jag igång lite där, Susanne* och spinner vidare, om jag får:
Jamies rödbetor: rödbetor skalas och delas i förslagsvis 4 delar, ett gäng vitlöksklyftor krossas med kniv, olivolja, balsamvinäger (Zetas ekologiska innehåller inga färgämnen, eller så köper man dyrare bättre), havssalt, peppar och lämplig ört (t.ex rosmarin, oregano, mejram) läggs i ugnsform med lock eller bakas in i foliepaket. Och bakas i ca 1 tim. =P~ Småbusarna kan vräka i sig 2-3 hela rödbetor på detta sätt.

Svartrötter: svartrötter skalas, delas och skivas i lämpliga mått. Stek på medelhög värme i olja eller smör i 5 minuter. Efter nästan hela tiden har du i (om du vill) pinjenötter och lite skalad, klyftad lök/schalottenlök. Fräs ytterligare någon minut. Ha i ett par matskedar balsamvinäger, salt, peppar och smör och fräs runt någon minut =P~ Eller gräddstuva dem, ni som tål grädde. Det är så gudomligt gott. Men blir inte lika bra med iMat, dessvärre.

Fler varma grönsaker - ni andra, så tages tacksamt emot.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

När ska vi NÅNSIN få nån bröllopsrapport :?: :!: :?: :!: :?:
kiki

Inlägg av kiki »

Lua skrev:När ska vi NÅNSIN få nån bröllopsrapport :?: :!: :?: :!: :?:
Tog hon helt slut Frun :?:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
K-ina

Inlägg av K-ina »

Lugn! Jag tror att det var ett sagobröllop! Och såna firas ALLTID i dagarna tre!!! :shock: Vi får tåla oss!!!! :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Elle

Inlägg av Elle »

Jannika ho hoooo! Är såååå nyfiken :oops: på hur ni har haft det :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Gäst

Inlägg av Gäst »

GRATTIS underbara Jannika! :D

Kramar i mängd från Linköping där Tinis och KajsaIE befinner sig.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej alla rara!

Här är man efterlyst, fru och slut som artist, haha! :lol:

Jag har min allra bästaste vän i världen hemma i Sverige ett par dagar till så jag har inte tid med mina cybervänner just nu. För tillfället övar vi sång och knåpar på tal och presenter till stora överraskningsfesten. Hon och hennes darling fyller 40 snart. Ingen rast, ingen ro. :lol:

Återkommer med utförlig rapport från underbar vigsel och härlig fest!

Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam! Jannika
Lua

Inlägg av Lua »

Tack gode gud för att jag äntligen fick en minirapport från nyblivna frugan :!: Jag hade börjat måla upp olika tänkbara scenarier, det ena värre och fantasifullare än det andra :wink: :lol:

Värsta storkramen från en lugnad Lua. :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

Lua skrev:Tack gode gud för att jag äntligen fick en minirapport från nyblivna frugan :!: Jag hade börjat måla upp olika tänkbara scenarier, det ena värre och fantasifullare än det andra :wink: :lol:

Värsta storkramen från en lugnad Lua. :heart:
Just så :shock: var det här med, puh vad skönt att höra att man inte är ensam med såna katastroftankar :wink:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Elle

Inlägg av Elle »

Vad skönt att få ett livstecken från dig Jannika :heart:! Ser fram emot att höra mer om er dag när du har lust, ork och tid. NJUT av tiden med vännen!

Kramar Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart: :-({|= puss på dig goding, njut vännen och maken! :D

/Fjällmor
Jannika

Inlägg av Jannika »

Katastrof? :shock: As what? Ni är ju helknäppa. :lol: Inga katastrofer så långt ögat nådde. Tjata på Anna istället, hon kanske kan rapportera så länge. Nu ska jag till stallet och "överraskningsrida".

Puss! Jannika
kvacke

Inlägg av kvacke »

Många kramar till FRU Jannika :heart:
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej alla :D
Och tack Ewa. :D :heart: Har tyvärr inte mer att komma med men det har säkert andra. Ska testa det du skrev. Varför satte homeopaten stopp för familjen kål och hur gick det då med julens grönkålssoppa :?:

Underbar present av din mamma. Hoppas ni hade det alldeles strålande trevlig, roligt och skönt. :D

Och underfundiga, tystlåtna effektiva filurer ger många skratt och härlig energi. Tycker nog att det är den tredje modellen i raden och lik de andra, men han hinner nog med än mer för det är så många som gör ljud och jag fattar långsammare. :roll: Specialiteten i morse var att packa upp alla te-påsar. Kul jobb. :thumbsup: Te-surprice kallar vi nu den lådan.

Nu lider jullovet mot sitt slut...imorgon börjar vardagen igen och det känns just nu himla lååångt till våren. :? Denna tiden på året så förbannar jag att jag föddes i norden men det finns förstås så mycket annat positivt med det. Det känns svårt att tänka sig att vi för ett år sedan hade ett litet plutt-krypbarn här hemma och packade för fullt för att spendera vintern borta.

Njut Jannika. De dagarna kan man leva på lääänge. Var så mycket vänskap, värme och kärlek som kom som en flod över en :D

Kram alla
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"