Inte viktväktarna ;-)

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lua

Inlägg av Lua »

Hej Lingontuva!

Jo, jag var på föreläsningen och den var jättebra! Annica hade en kärv och kärleksfull utstrålning - väldigt mycket påminnande om vår kära Anna, faktiskt! Jag blev än mer inspirerad och peppad.

Helgerna har fungerat finfint måste jag säga. Vi har inte fuskat nåt alls tror jag men däremot ätit betydligt mer av det som ska ätas ibland, som nötter och mörk choklad. Till dessert på nyårsafton hade jag gjort en lchf- chokladmoussetårta som inte gick av för hackor =P~

Jag tyckte också att lchf kändes dyrt i början men man lär sig! Dels så köper man ju mindre bröd, godis och kakor som faktiskt är väldans dyrt, dels så lär man sig hitta billigare råvaror. Om man äter mera omeletter och sånt där man drygar ut det dyra proteinet så blir det billigare också. Sen när man äter ren lchf så kan man äta betydligt mindre portioner! Köttfärs är också relativt billigt och lax om man köper rejält när det är billigt.

Kram Lua. :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Lingontuva!

När det gäller kostanden instämmer jag med Lua. Och tillägger att det ju inte är proteinet som ska ökas och/eller mätta. Det är fettet.
När du fått kläm på det kommer portionerna vara betydligt mindre än tidigare!

/Fjällmor
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Jag ska nog lära mig! Har precis förhandsbokat ett exemplar av Annica Dahlqvists LCHF-kokbok fast det dröjer ju ett tag innan den kommer....
vanna

Inlägg av vanna »

Det här är ju lite utanför ämnet - men är det nån här som vet hur det funkar med lchf när man opererat bort gallblåsan?

Jag funderar på att köra igång men vet inte riktigt om jag vågar.

kram vanna
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Vanna!

Det finns flera som gjot det på kolhydrater.ifokus.se.

Titta in där och se om du hittar en tråd i ämnet, eller ställ en egen fråga.

:D

Lingontuva!

Har du sett att jag lägger ut recept i bloggen lite nu och då..?

Kanske kan inspirera så länge?

:wink:

/Fjällmor
kiki

Inlägg av kiki »

vanna skrev:Det här är ju lite utanför ämnet - men är det nån här som vet hur det funkar med lchf när man opererat bort gallblåsan?

Jag funderar på att köra igång men vet inte riktigt om jag vågar.

kram vanna
Jag vet :lol:

PERFEKT :lol:

Mot alla rådande rön dårå, som vanligt. Men jag får känningar när jag inte ätit ordentligt, speciellt i början när jag var ovan och drog ut för länge innan jag åt frukost fick jag som gallstensanfall men nu har jag lärt mig. Ju mer fett ju mindre känningar.

Jag opererade bort min gallblåsa förra hösten och startade med LCHF direkt efter, jag bara väntade på operationen så jag var rätt påläst men vågade inte börja för jag fick känningar av ägg :? som sagt så funkar det strålande.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
duggan

Inlägg av duggan »

Lingontuva:
Javisst, massor med smör i teet, min reaktion från början var samma som din, men alltså så gott det är! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Ja du inte låter det smaskigt, men man får väl lov att prova :lol:

Gjorde ostplättarna idag, har bara gjort de en gång förut efter Fjällmors recept. Nu använde jag Skaldemans och hade på smör, salami... och ost. Jösses så gott det var =P~
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Jag har smör i kaffet :wink:

Receptet på ostplättar i bloggen är Fjällfars variant av Skaldemans, ära den som äras bör :wink:

Jag är lat och kör Skaldemans rakt av - byter ev ostsort ibland 8)

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag för min del har vispgrädde i theet. 8)

Pepparmynthsthe och en klick vispgrädde... mmm... 8)
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Ja då har jag testat thé med smör oxå - maken tyckte inte jag var riktigt klok! Och vad ska jag säga om det? Det smakade ju ingenting, bara som thé brukar! För lite smör? Tog en klick med teskeden...

Jag tror jag föredrar Päivis variant med vispgrädde - mums!!!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Smör i te och kaffe är ju mest ett knep om man har svårt att få i sig tillräckligt med fett. :D

Det var länge sedan jag var här. Det går inget vidare, eller snarare inte alls. Jag står och stampar. Nu jobbar jag inte så hårt för att gå ner i vikt, men jag är lite less på min plufsiga mage (den var borta två månader efter Ivar, men tillbara igen :( )

Måste bara berätta om det som vi åt till fika på nyårsafton, men hade klart funkat som snygg och god efterrätt.
Smält 50 gram fin mörk choklad i vattenbad. Ta av från värme och rör i två äggulor när det svalnat lite.
Låt svalna ett tag.
Vispa 1 dl grädde med en tsk kakao
två äggvitor vispas hårt
Rör ner grädden, lite i taget i chokladen. Vänd sist i äggvitan.
Det blir en fluffig underbart god chokladmousse.
Vill man kan man söta med Stevia eller möjligen lite honung.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Smör i te och kaffe är ju mest ett knep om man har svårt att få i sig tillräckligt med fett.
Jag förstod det, men Duggan sa att det smakade gott! Tycker ju inte thé är så gott så.... men vispgrädde funkar!

Vad god efterrätten lät! Det kommer jag definitivt att testa vid tillfälle!
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Måste bara fråga om ni brukar krydda vidkålsspaghettin något eller är det naturell som är bäst?
vanna

Inlägg av vanna »

Tack för tips och gallerfarenheter!

Nu har jag börjat planera.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"