Hjälp hur tycker ni jag ska göra? Kurstart ikväll.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lua

Inlägg av Lua »

Jo, det är 15 timmar som gäller i ca 2 veckor till :wink:

Bad varannan kväll är okej. En del har varje kväll, som en del i läggningsrutinen och tycker att det är bra och viktigt.

Man kan kura med hosta. Har du vargar kring det? För i så fall bör du skjuta dem först. Kanske med att höja huvudändan?

Bra att du frågar oss nu, för när det kommer till liten vän så är det hon ställer frågorna och NI som ger svaren :wink:

Kram Lua. :heart:
JagIgen

Inlägg av JagIgen »

Lua skrev:Jo, det är 15 timmar som gäller i ca 2 veckor till :wink:

Bad varannan kväll är okej. En del har varje kväll, som en del i läggningsrutinen och tycker att det är bra och viktigt.

Man kan kura med hosta. Har du vargar kring det? För i så fall bör du skjuta dem först. Kanske med att höja huvudändan?

Bra att du frågar oss nu, för när det kommer till liten vän så är det hon ställer frågorna och NI som ger svaren :wink:

Ja jag har höjd huvudänden på sängen, vad kan jag göra mer? :)
Jag hoppas hon äter lite bättre imorgon då än hon gjorde idag för då drar det nog igång imorgonkväll. Jag ska läsa boken ett par gånger till bara.

Ja allra helst hade jag nog gjort som sist och åkt hem till Fjällfolket och kurat där men nu när det bor ännu fler sötnosar under det taket så vill jag inte störa :wink:
Älskade 0604
Underbara 0806
duggan

Inlägg av duggan »

Ja jag har höjd huvudänden på sängen, vad kan jag göra mer?
Är det en torrhosta så brukar jag ställa en balja med varmt vatten under sängen också :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
JagIgen

Inlägg av JagIgen »

duggan skrev:
Ja jag har höjd huvudänden på sängen, vad kan jag göra mer?
Är det en torrhosta så brukar jag ställa en balja med varmt vatten under sängen också :lol:
Det låter tyvätt mest som slem :(
Älskade 0604
Underbara 0806
duggan

Inlägg av duggan »

Jag har ett kruppbarn och kör alltid varmvatten balja så fort jag anar hosta, kanske värt att prova ändå?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
JagIgen

Inlägg av JagIgen »

Jag passar på med 2 frågor till :lol:

Om man ska ut på en längre biltur under tod som inte är sovtid vad gör man? Hon däckar ju alltid omgående i bilen

OCH hon har hittils sovit alla sina lurar på dagen ute i vagnen för att få ro från storebror. Hur ska vi göra på dagen nu tycker du? En av lurarna inne eller?
Eller kan man fortsätta ute tills dess att hon sover bra i sin säng på natten och då även ha henne till att sova någon lur inomhus?

Kram!
Älskade 0604
Underbara 0806
Lua

Inlägg av Lua »

Går fint :!:

:idea: Det kommer hon förmodligen inte att göra när kuren väl satt sig. Då är hon pigg när hon är vaken och trött när hon ska sova :wink:

:idea: Vilket som passar er bäst men varje dag likadant!

JagIgen

Inlägg av JagIgen »

Lua skrev:Går fint :!:

:idea: Det kommer hon förmodligen inte att göra när kuren väl satt sig. Då är hon pigg när hon är vaken och trött när hon ska sova :wink:
Härligt! :thumbsup:
Lua skrev: :idea: Vilket som passar er bäst men varje dag likadant!

Men då tror jag att hon får fortsätta sova båda lurar i vagnen där hon just nu sover allra bäst. Sen kanske om någon månad eller så när hon lärt sig att sängen är underbart fantastiskt skön kan hon börja sova en lur inne?

Tack för hjälp!
Älskade 0604
Underbara 0806
Lua

Inlägg av Lua »

Låter toppen :thumbsup:
JagIgen

Inlägg av JagIgen »

Lua skrev:Låter toppen :thumbsup:
\:D/

Men ohh ändå...i morse började hon vakna till vid 04. Jag lyckades hålla henne lugn genom att ligga och gunga henne till o5 sedan givk det inte mer. Jag tror hon var utsvulten.. :?: :!: :roll:
Ändå hade hon ätit 300ml välling innan natten. Det oroar mig en del att hon nu inte ska få välling försen kl 7.
Men jag ska försöka jaga bort oron nu....
Älskade 0604
Underbara 0806
JagIgen

Inlägg av JagIgen »

Nu har jag flytatt på henne säng så jag ska kunna buffa från rätt håll och läser just nu boken åter igen.
Vi kör nog igång ikväll trots att hon inte äter helt som hon brukar. Hon äter iallafall.

Säg att jag fixar detta nu :!:
Älskade 0604
Underbara 0806
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Det har jag nog inte sagt förut :oops:
JagIgen skrev: Jag lyckades hålla henne lugn genom att ligga och gunga henne till o5 sedan gick det inte mer. Jag tror hon var utsvulten...
Ligga och gunga henne - hur menar du då :?:

Sedan gick det inte mer - vad menar du då :?:

Utsvulten var hon inte, det kan jag garantera.

Det är väldigt mycket (egna) orosvargar här. Ditt lilla barn behöver din säkra, sant betryggande hållning, inte din oro. Det är inte särskilt roligt att vara sjuk, men det är varken farligt eller fel, är vad du ska förmedla i din lugnt betryggande attityd: allt blir bra, och du vet hur :idea:

Klart du fixar detta. Du har ju för ögonen att HJÄLPA henne, inte att försvåra för henne. Eller hur :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
JagIgen

Inlägg av JagIgen »

annawahlgren skrev::D Välkommen är du :wink: :lol: Det har jag nog inte sagt förut :oops:
JagIgen skrev: Jag lyckades hålla henne lugn genom att ligga och gunga henne till o5 sedan gick det inte mer. Jag tror hon var utsvulten...
Ligga och gunga henne - hur menar du då :?:

Sedan gick det inte mer - vad menar du då :?:

Utsvulten var hon inte, det kan jag garantera.

Det är väldigt mycket (egna) orosvargar här. Ditt lilla barn behöver din säkra, sant betryggande hållning, inte din oro. Det är inte särskilt roligt att vara sjuk, men det är varken farligt eller fel, är vad du ska förmedla i din lugnt betryggande attityd: allt blir bra, och du vet hur :idea:

Klart du fixar detta. Du har ju för ögonen att HJÄLPA henne, inte att försvåra för henne. Eller hur :P
Hej och tack Anna.
När jag gungar henne så håller jag arme om henne och gungar fram och tillbaka. Eftersom vi inte startat ännu så har hon sovit hos oss.
När det inte gick mer så fungerade inte gungningen heller utan hon skrek bara så då fick hon välling och blev sedan lugn.

Vi har här i huset fram tills nu verkligen tassat på tå och viskat mellan varandra då hon ätligen tillslut somnat en stund. Visst är det så att det är slut med det nu också? Ikväll ska jag o sambon prata till varandra med normalt tonläge trots att henens rum är vägg i vägg?

Nu ska jag läsa igenom boken igen :wink:
Älskade 0604
Underbara 0806
JagIgen

Inlägg av JagIgen »

Om 2 veckor är det ju dags för schemaändring och ta bort 30 min sovtid.
Jag vet att 12 timmarsnatt är det allra bästa men det skulle passa vår familj med storebros och så att hon lägger sig 19.30 istället och kliver upp kl 7. Kan jag ta bort dom 30 minuterna genom att lägga henne 19.30 istället för 19.00?

:heart:
Älskade 0604
Underbara 0806
cissii

Inlägg av cissii »

Hej
Visst är det så att det är slut med det nu också? Ikväll ska jag o sambon prata till varandra med normalt tonläge trots att henens rum är vägg i vägg?
Absolut. Bort med tystnaden. Husljud och prat är några av dom bästa verktygen för en orolig bebis (vuxen oxå för den delen). Så prata på bara, gärna musik och tv med :wink:

Självklart kan du ta ta bort 30 min på natten om det passar er bättre.

Lycka till ikväll!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"