Waldemars lillebror

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Kommer på en sak nu, när jag matar efter en timmes lur och eget uppvak. Gustav blir väldigt gasig och får mycket magknip. Ibland får vi ju rejäla kräkningar (fick just en för en stund sedan), men annars är det mycket sprak i blöjbaken, som jag tror är en stor bov i dramat. Några tips??
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej :heart: ! Ursäkta om jag är lite trög, men jag förstår inte riktigt hur du matar. Ger du all mat inom en timme? Jag förstår det som att du ger flaska 2 när det gått en timme och då blir målet lite för långt. Tänker du som SM med bröst, 2 slurkar, liten paus och två slurkar till inom timmen?

Det jag har märkt (matar också med Dr Brown, stl 2) är att raparna är mycket svårare att få upp om han äter mycket utan att bryta. Så jag brukar själv bryta efter senast 50 ml för att rapa och sen försöka igen. Om det blir en jätterap känns det svårare att få upp den. Har även märkt att rapen lättare kommer upp om jag lägger ned honom på rygg en liten stund och sen tar upp och rapar.

Har aldrig haft en sån tröttis så där har jag inga tips :roll: :D .

Har du Sempers magdoppar?
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Emma!

Jag kan ju ha missuppfattat matningen enligt SM, men är det inte:
Mat tills det säger stopp
Umgänge/skötning osv
Påfyllning, med start inom en timme från det att man började mata första passet.

Eller??? :?

Hur som helst funkar det inte något vidare, så jag sprider ut det mer, vilket innebär att sista halvtimmen, då jag egentligen vill ha en vaken social kille, mest ägnas åt matning och alldeles för ofta in i sömnen.
Finns det bättre tips för flaskmatning? För det ÄR ju så att det är stabbigare för barnen, många kan må illa osv. Men jag har faktiskt inte fått några råd för flaskmatning, mer än att man gör som med bröstet. Har du bättre tips, så sätt igång och tipsa bara! Emottages tacksamt! :D

Sedan igår har jag försökt mata ännu mer, men det går inte. Har bara resulterat i kräk. I och för sig har vi haft en aningen bättre dag, men jag tror inte att det beror på det. Idag har Gustav inte behövt verktygas så mycket, utan har klarat sig bättre på egen hand. Fast sova någon hel lur har han inte velat, om man inte räknar den ute i vagnen. Så nära man kan komma i allafall.

Annan taktik på matningen: Jag fyller inte på in absurdum vid första matningen, utan ger honom tills han blir mätt och nöjd, men kanske inte proppfullast i universum. Då blir det automatiskt längre tid utan mat och så försöker jag proppa i honom mer vid påfyllningen. Han verkar helt klart vara hungrigare och äta bättre - även om han lätt slocknar ändå! :shock: Men varför kan han inte slockna och sova sig tungt och bra genom hela luren??? Nu vaknar han i någon skarv och kan strula/behöva verktygas i evigheter. Om han somnar om ordentligt sover han riktigt tungt och då har man en annan sorts kamp!

Oj, så han ligger och sprakar i baken nu! Oj, vilken bov den där magen är! Men han är söt! Han har skrattat sig igenom mycket av vakentiden idag och då vill man bara äta upp honom!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Låter som hunger tänker jag. Som jag tolkar SM så ska en tvåmånaders äta inom timmen, sen är det stopp! Matar man längre blir det snuttigt med både sömn och aptit och där har jag varit. Inget kul! Så satsa på att effektivisera måltiderna, gör inget annat under ät-timmen utan bara mata och rapa, mata och rapa. Kan tänkas att det släpar efter lite och att han vill ha mat när han ska sova, men bestäm dig för att nu ska här sovas och om du då får verktyga dig igenom hela luren så får det vara så. Bara han får in rytmen och äter när han ska äta så kommer han snart sova när han ska sova. Håller du med?

Kanske är mer än en rap som måste upp vid varje raptillfälle, det märker du bäst själv. Lägg ner mycket möda på raparna, jag kör med Cissiis visptrick, sätt honom i ditt knä och veva runt hela lilla bebisen som en visp. Funkar jättebra för oss.

Kram Emma
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej igen Åsa!

Jag flaskar min tjej helt och det är mat inom timmen som gäller m max marginalkvart vid "kris" hos oss.

Matar.
Rap.
Mat igen så mycket det går ( ofta tot. 150 ml.)
Paus m ganska snabbt blöjbyte.
Mer mat.
Slut.

Efter det så har vi en hel timme att spendera på leenden och passiv socialdelaktighet.

Hon slocknade alltid förut och då gjorde jag precis som det stod i inlägget från AW som jag klistrade in i din tråd i början.

Alltså om man ska följa vad som rekomenderas m mat inom timmen och har tröttisar som vi har så ta umgänget mm efter att du matat klart.

Jag rekomenderar också Sempers magdroppar, min tjej är väääääldigt gasig och det har lindrat hennes besvär.

Försök sträva efter att det går minst tre timmar mellan målen så hinner han bygga upp sin aptit mer och kommer lära sig äta mer effektivt.
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Du hann före Emmis :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Vad bra att vi relativt nyblivna tvåbarnsmödrar inte har något liv... :wink: Fredag kväll och man skall tänka på nöjen och vila - och vi sitter med våra små knytt, matar och surfar på forumet. Men hurra, det innebär att man får snabba svar på sina funderingar! :D

Okej, matning under en timme har jag missat. Trodde att påfyllningen skulle påbörjas inom den där timmen, men skulle avslutas under tredje halvtimmen, så att säga.

Så jag skall konstant mata och rapa under en timme och sedan sköta och umgås under den andra timmen, för att sedan lägga vaken??
Det jag funderar på då är faktiskt att han totalt skulle äta mindre då, än vad han gör nu. För nu äter han totalt under otroligt mycket mer tid än 60 minuter. Första målet tar nog 45 minuter och sedan väntar jag och fyller på, under resterande tid. I och för sig äts det inte superaktivt hela tiden, men jag tror att jag får i honom mer än vad jag skulle få på en timme. Men samtidigt blir man fullständigt galen på att mata så mycket, upphackat och länge, så jag byter gärna. Men tre timmar utan mat, när man är van vid två (eller två och en halv), det känns länge. Men det går säkert.

Några funderingar på schema - tänker man en timme vaken på morgonen före första luren, sedan tvåtimmarspass och så ett längre före läggningen på kvällen? Och så får man väl ändå mata på lite extra, för att verkligen fylla på inför natten?

"Vispen" använde vi oss av med Walle, det var enda sättet att få honom att rapa. Tyvärr kan inte Gustav sitta så, på grund av mojängen han har mellan benen, för att behålla grodställningen (höftluxation) och så har vi det i ca sex veckor till. Men han är lättare på rapningar nu sedan Von Rosen-selen försvann och måste alltid rapa flera gånger. Det är bättre nu, men ibland skulle man hinna städa hela lägenheten innan det händer något... Och jag buffar med BESKED! Stackars kille... Men han ger igen, för raparna är imponerande! :D
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Fredagkväll vid forumet :heart: .

Är du över ökningsperioden förresten? Kanske svårt att säga om du flaskmatar. Jag har aldrig märkt av någon ökning. Om han har det skulle jag bestämma att NU är det slut på evighetsmatning och sen vagna när du vill att han ska sova. Bestäm att nu blir det ingen mat innan klockan si och så. Han kommer äta mer effektivt om du drar ner på tiden. I början kanske du inte ser att han får i sig lika mycket på kortare tid, men tanken är ju att han ska lära sig det.
Så jag skall konstant mata och rapa under en timme och sedan sköta och umgås under den andra timmen, för att sedan lägga vaken??
Ja, precis! Det där med att lägga vaken är verkligen så bra att börja med tidigt. Jag märker en enorm skillnad mellan grabbarna.

Ja, där var vi ute samtidigt Johanna! Fler som inte har bättre saker för sig ikväll :mrgreen: .

Glömde hans lilla höft, stackars liten.
Lua

Inlägg av Lua »

Jag tillbringar också fredagskvällen här - kul med så trevligt sällskap :!:

Håller med föregående talare i övrigt :wink:

Kram :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

jag är också här... 8)

:heart:

Kram på er fredagsfirare!

/Fjällmor (som läser och njuter)
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Här är det multitasking som gäller:

Läsa tråden - och skriva romanlånga svar :D
Redigera film (varför gör jag egenanimerade intron när jag skall göra KORTA filmer fort???)
Fotoredigering för uppdatering av sybloggen
Håller ett halvt öga på måndagens City-Akuten, men usch, så deppigt!
Umgås med Gulle-Gusja (Walle säger "Gusja") och snart mata sista passet

Man får ju passa på när man kan!

Nåväl, tusen tack för tips. Jag sätter igång direkt imorgon bitti och hoppas att saker och ting lättar lite. Vore skönt om lurarna satte sig, för det är ju då jag äntligen har tid att göra saker och vill slippa springa och stoppa i nappen titt som tätt (den skall för övrigt bort inom kort, bara nätterna blir lite bättre ändå). Just nu är det ju stundtals ett väldans spring.

Sempers magdroppar - finns på Apoteket, eller? Vi hade minifom till Walle och märkte ingen skillnad, så jag är glad om detta fungerar bättre.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Sempers magdroppar finns på apoteket.

Apoteket finns på nätet

8)

Puss på dig, goding!

/Fjällmor
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Fjällmor - stooora kramar tillbaka! :heart: Och goding kan du vara själv! :wink:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Kikar in här för att tipsa om att dricka amningste för att hjälpa bebismagen! :idea:

Jag gör eget amningste (0,5 liter vatten, 1 tsk anisfrön, 1 tsk fänkålsfrön och en påse kamomillte -koka upp och låt dra 10 min). Min underbara BVC-sköterska säger att man tom kan ge lite direkt till bebisen. Tror det är fänkål som hjälper bebismagen. Jag dricker även "Himalaya" från Yogitea (finns på nätet och på hälsokostbutiker). Min tjej är inte alls gasig längre och har aldrig ont i magen, och jag tror det var teet som hjälpte till med det! Rekommenderar! Yogiteet är jättegott och det egna är helt OK! :D

Lycka till med allt!
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

ElinN - tack för tips! Hade jag ammat hade jag testat, men amningen är ett minne blott. Nu är det 100% flaska som gäller.

Allt har varit lite bättre, men det kommer och går. Bäst hittills är ett nattpass då gossen sov sju timmar i ett svep... Att det dessutom var pappa H som var uppe och matade den natten gjorde ju inget! :wink:

Lurarna går lite bättre, men vi är inte i mål. Ibland går det svindlande bra, andra gånger har jag vagnat en timme i ett svep. Minsta tendens att sluta så blir gossen vansinnig - hunger, naturligtvis.
Vi får väl se vad som händer nu, när jag skall börja med schema. Vad tror ni om:

20-07 Natt
08.30 - 10.30 Sova (Ger utrymme för dagislämning vid nio)
12.30 - 14.30 Sova (då kommer också W att ha sin lur, när han är hemma från dagis)
16.30 - 17.15 Sova

Gustav visar redan nu tendenser att lättare sova länge under första halvan av dagen, då han är svår att hålla vaken och lite lurig att få i mycket mat. I flera dagar har han haft korta kvällslurar, så 45 känns helt ok. Det enda är att det blir många och ganska täta matningar. Under det vakna kvällspasset (2,5-3 timmar) matas det direkt efter luren och sedan så sent som möjligt, men det blir ändå ganska tätt. Fast om det ger bra nattsömn tycker jag att det är helt ok, eller??

Kommentarer emottages tacksamt! :D Ser för övrigt fram emot fasta tider, men vilket meck att få ihop tider som inte stökar för mycket med vårt övriga liv! Med schemat ovan blir det matning och vuxen-matning samtidigt, men jag verkar inte få ihop det annars.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"