Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
NlNA

Inlägg av NlNA »

:heart: Hej och god fortsättning och gott nytt till er alla :heart:

Här har också varit fullt ös...
Här är det ju inte bara jul, det firas födelsedag också :D . Stor tös nu... :wink:
Tur att jul inföll i samband med helgen, så att man hann med alla gäster och sig själv också. Mamma och pappa måste ju få hinna ha lite ledigt också ( iaf mamma som jobbar :? ).

Tycker att tiden går så fruktansvärt fort. Får tänka till hela tiden när folk frågar hur gammal tösen är och blir lika överraskad varje gång då jag inser att jag ligger 2-3 månader efter i tiden... :shock: Hur svårt kan det var att försöka förstå att hon nu är 1 år :?:

Vi har också slappat med schemat rejält under långledigheten :oops: .
Men (vågar knappt säga det :shock: ) här har vi låtit tösen sova tills hon vaknar och väcker oss, eftersom det är så gott med sovmorgon :wink: . Fast när hon då väcker oss 1,5 timme efter att det är "Godmorgon" :shock: så är vi riktigt ute och cyklar... :!: :!:
Schemat under dagen blir helknasigt då vi ligger så mycket efter och kvällen blir ännu senare än vi tänkt oss då vi inte hinner att lägga tösen i tid pga matningarna som ska hinnas med.
Det lustiga är att hon sover dock sin långlur på 2 timmar som vi kunde acceptera att hon bara sov hälften utav om så skulle ske.
Ännu lustigare är att hon somnar lika lätt på kvällarna ändå, fastän vi lägger henne minst en timme tidigare för att schemat ska kunna hållas under något sånär tidsram.

Vi märker ingen skillnad på hennes humör. Samma goa tös. Eftersom vi har haft folk här varje dag sen julafton så kan det kanske vara så att hon tar igen sig lite efter alla besök och därför låter vi det vara så.
Nu har schemat blivit 7:30-8:00 istället för 6:30-7:00 (godmorgon) och vi låter det vara så till efter nyår då vi ska på fest (känns inte lockande att stiga upp 6:30 på nyårsdagen...då får hon väcka oss istället :wink: ). Sen blir det som vanligt igen om tösen inte själv säger ifrån tidigare att "Nu får det vara nog med ert schemastrul - jag vill ha rutiner igen..." :wink:.

TinasDag: Gott att fnurran löste sig :D
Är själv lite orolig för att tösen ska få spel nu när vi föräldrar inte hållt oss till schemat utan låtit henne sova alltför mycket...
Kan ibland inbilla mig att "tänk om hon lägger upp en buffert utav sömn nu och inte kommer att sova ett dugg sen" :!: :!:
Men varför tänker man så ö h t :?: ](*,)

Ha det gott och kram allihopa :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hmmm...ja, den fnurran verkar inte vilja ge sig...
Natten som följde på den "lyckade" nattningen sket sig helt! 03.21 vaknade han och "tog" visserligen ramsan på tredje omgången (tror jag, det gnölades lite tyst) och då tänkte jag att "det är nog bäst jag går in och lägger på täcket så han inte vaknar om för att han är kall...". Ja, så var cirkusen igång :roll: . 04.23 somnade han om efter att vi satt på Mtv på hög volym. Mozart i all ära men pop/hårdrock! Det skulle ni prova...speciellt vid den tiden på morgonen :shock:

Sen funkade inte dagsläggningen, tog 30 min drygt och han sov bara 1h. Hjälp! Martin tog kvällen som "bara" tog 15 min, men jag fattar verkligen ingenting :-k :!: Vad är det som händer? Nej, det verkar inte behövas 3 dagar att befästa ovanor, den saken är säker!!!

Antar att det bara är att uthärda, men jag kan säga att det är svårt att hålla uppe attityden av självklarhet 8) !
Gott Nytt!
Stor kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jobba på TinasDag! :thumbsup: Du minns väl fnurran vi hade för ett tag sen? Och då hade vi inte gjort något alls som inte hörde till vanligheterna. Jag tog fram boken och läste här på forumet och peppade mig. Och gjorde som jag brukar, ö v e r d r i v e t glada läggningar. Tjohej vad roligt det var att lägga sig, oavsett vad hon tyckte om den saken. :lol:

Jag måste nog ha en liten semla, hon äter som aldrig förr! :shock: Hon har alltid gillat mat men nu äter hon MER än tidigare. Trots att jag kan ge en macka eller annat mellan målen. Matlusten avtar vid 1 år? :shock: :shock: Däremellan äter hon papper, som en tok! Tur att det smälter toapapperet. Man får avleda lite, hon går bestämt till toan och säger "PAPP!...PAPPI!". Kanske mask i magen? :? :roll: :lol:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Nu har pluttan ÄNTLIGEN förstått att hon kan gå själv ute också. :D Svårt med alla vinterkläder men igår gick hon flera meter utan problem. Någon vurpa blev det förstås och jag sa "Hoppsan, en liten vurpa" och hon svarade glatt "vupa". :lol:

Och har man nu lärt sig gå så bra så bara måste man ju gå ibland i affären också :roll: , och hjälpa mamma att skjuta varuvagnen, oj oj vilket tungt jobb. :wink:

Det händer så mycket just nu med henne. Några gånger har hon snurrat runt på golvet där hon står. 5 hela varv innan det blev lite snurrigt och hon ramlade.

Och äta själv klarar hon bra nu. Liten filmsnutt finns på hemsidan. 8)

Ååå vad jag är stolt. :P
LaQ

Inlägg av LaQ »

Tina >> Oups, kämpa på! Här kommer Atittyd i stora lass! Försök håll dig från att gå in öht. Vi går ALDRIG in till Junior. Inte för att "kolla täcket" eller nånting. Dörren till hans rum stängs kl 19 och sedan är den förseglad till kl 07! Eventuella uppvak sköts med ramsa, enbart. Tro på den! Kram och mera pepp! Heja heja!

Bluna >> Va duktig Elsa är på att prata! Jag är helimpad! Junior säger bara "mamma" och det säger han till pappa också eller som övrig godtycklig kommentar. Det enda han säger för övrigt är "brrrr" för bil. Eller "mmmmm" för mat. Däremot märker man att han förstår så oerhört mycket nu. Det går fort, nåt ord / sammahang om dagen lär han sig även om han inte säger några ord själv.

Han har blivit en fena på att gå nu. Inomhus promenerar han runt obehindrat och väljer oftast att gå före att krypa. Nu kan han också resa sig upp från sittande till stående på platt golv utan att hålla sig i något. Utomhus kan han gå några meter själv innan han ramlar/sätter sig ner. Ibland vill han att man ska hålla honom i handen när han går och ibland kryper han hellre. Det är ju helt klart bökigt med overaller, vinterkängor osv.

Att äta själv klarar han också bra. Det ska ätas med sked numera och det går fantastiskt bra med maten. Han äter helt och hållet samma mat som oss. Får sin tallrik med mat och sked och så sitter han och skyfflar i sig medan vi äter hela familjen. Supermysigt! Skrev ju för ett tag sedan att aptiten minskat men nu har den snarare ökat igen.

Han är väldigt nyfiken på nya smaker och äter det mesta han får smaka på. Eller vad sägs om kall sås med creme fraiche, lime, chili och tabasco som pappan gjorde till laxen. Eller tzatziki med vitlök. :shock: För nån vecka sedan lagade pappan indiskt, Tikka Masala med kyckling. Jag sa till honom att Junior inte kunde äta det för att det var för starkt. Nejdå, ungen åt och älskade det! Förutom det mumsade han ABBAs senapssil med balsamvinäger och kapris till lunch häromdagen. :roll: Idag smaskade han i sig några bitar av makrill i tomatsås som vi hade på våra smörgåsar. En såsjunkie är han och vill gärna ha sås på maten! Igår t.ex. åt vi utskuren biff, pommes frites och bearnaisesås till middag. Junior var inte sämre han! Med sina 5 tänder åt han biff skuren i tunna skivor och åt pommes doppade i bearnaisesås. 8) Häromdagen gav jag honom en halv barnmatsburk med köttfärssås och pastastjärnor för 1-åringar. Den tyckte han inte om utan spottade ut. :shock: Det ska tydligen vara hemlagat och välkryddat! Det är så roligt att det funkar så bra med maten nu så som det krånglat innan eftersom han tidigt vägrade att bli matad. Länge hade han också svårt för konsistenser, särskilt det smuliga som blir i hemlagad köttfärssås. Det är inte längre några problem alls!
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

LaQ,
Häromdagen gav jag honom en halv barnmatsburk med köttfärssås och pastastjärnor för 1-åringar. Den tyckte han inte om utan spottade ut. Det ska tydligen vara hemlagat och välkryddat!
så här är det hemma hos oss med! Barnmaten ratas mest hela tiden (vilket ju innebär att JAG måste LAGA MAT!!! Usch, det som jag tycker är lite jobbigt... :oops: ) och det skall bara vara sånt man kan peta in i munnen själv. Och ge till hundarna :roll: Att dom inte gillar clementiner bekymmrar inte Dag det minsta, han fortsätter att mata på...
Men han har inte riktigt uppnåt Juniors smak för välkryddat än :D Och sked...vad är det!? Sånt förstår sig Dag rakt inte på!

Du, jag funderade på det du sa om att ni aldrig går in i rummet efter läggning? Sparkar aldrig Junior av sig täcket? Dag ligger allt som oftast i fotändan PÅ täcket och är således väldigt kall... Det är mest det som oroar mig :?

Bluna, Elsa verkar vara helt fenomenal på att gå med ytterkläder. Dag gnäller mest och rammlar :roll: Men jag antar att övning ger färdighet. Det ser ju onekligen lite svårt ut med tjocka munderingen och klumpfötter...

Stora kramar :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

TinasDag skrev:LaQ,
så här är det hemma hos oss med! Barnmaten ratas mest hela tiden (vilket ju innebär att JAG måste LAGA MAT!!! Usch, det som jag tycker är lite jobbigt... :oops: ) och det skall bara vara sånt man kan peta in i munnen själv. Och ge till hundarna :roll: Att dom inte gillar clementiner bekymmrar inte Dag det minsta, han fortsätter att mata på...
Men han har inte riktigt uppnåt Juniors smak för välkryddat än :D Och sked...vad är det!? Sånt förstår sig Dag rakt inte på!
Hehe vi har fått ordning på våra matrutiner också tack vare Junior. Vi lagar mat på eftermiddagen och äter middag tillsammans kl 17.30. Sedan värmer vi resterna till lunch dagen efter och äter tillsammans då med. Har fungerat ypperligt nu när Pappan varit julledig. Blir tristare när det blir vardag igen för han är sällan hemma före 18 på kvällarna när han jobbar.

När det gäller våra hundar så bor dom för det mesta på nedervåningen (och vi är mest på övervåningen) men efter avslutad måltid kallar vi in Städpatrullen. Junior och hundarna konkurrerar om resterna på golvet sedan. Hehe ser ganska kul ut.
TinasDag skrev: Du, jag funderade på det du sa om att ni aldrig går in i rummet efter läggning? Sparkar aldrig Junior av sig täcket? Dag ligger allt som oftast i fotändan PÅ täcket och är således väldigt kall... Det är mest det som oroar mig :?
Jo klart han sparkar av sig täcket. Det gör han innan man hunnit ut ur rummet. Men skit samma, jag kan inte hålla på och gå in och lägga på täcket hela tiden för då skulle jag inte göra annat. Dessutom stör jag honom bara då. Han är väldigt rörlig när han sover. Ligger oftast ovanpå täcket också så det blir bökigt om jag ska flytta honom och ta upp täcket för att lägga det på honom. Så nej, det gör jag inte! Vi har en varm och skön velourpyjamas och strumpor på. Fönstret bara öppet lite om det inte är minusgrader ute. Fryser han får han väl vira in sig så gott han kan i täcket tänker jag. Han sover hela natten i allafall. Är det lite vargar som spökar för dig här kanske? 8)
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

LaQ skrev:Är det lite vargar som spökar för dig här kanske?
Jo... :oops: några tusen bara... :oops: Är så frusen själv, och öpverför väl mina egna känslor på grabben 8)
Kram :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag har också frysvargar. :roll: Så att jag till och med har elementet på inne där nu annars blir det iskallt. Det är rätt kallt ändå i vår lägenhet när det är vinter, speciellt på golvet. Hon har tunn pyjamas och strumpor men det tjocka täcket har vi vikt längst ner och använder som lite utfyllnad i sängen. Hon har en rätt tunn bomullsfilt istället. Jag går in en gång innan jag lägger mig och ibland är den på, ibland inte. Ibland vaknar hon och tittar upp lite som "jaså...bara du..." så det gör inget. 8)

TinasDag: Det är så skönt att hon äntligen vill gå lite själv! Innan fick jag gå och hålla henne i handen och min rygg var helt sne mest hela tiden vi var ute. :lol:

LaQ: Du verkar riktigt cool. :P Här hemma går vi och funderar över om hon verkligen kan äta det och det...och vi som gillar stark mat så mycket. Hon äter det mesta vi serverar nu, men vi serverar inte så starkt ännu.
Nillan

Inlägg av Nillan »

Kul att läsa ikapp! :D

Vi har också begåvats med en variant som gillar allt ätbart inklusive stark mat den här gången. Mellantjejen är betydligt med kräsen. Igår åt vi indisk lammgryta med ris och morotssallad stekt med senapsfrön och grön chili till. :P Fast ska sanningen fram så har vi varit försiktiga med stark mat ett tag nu. Men efter gårdagen när minstingen glupade i sig så undrar jag om det verkligen behövs. :roll:

Vi kör förövrigt precis som LaQ med middag vid halvsex och rester till lunch dagen därpå. Sedan 7 år tillbaka ungefär...... :lol: Tycker det är helt fantastiskt bra att frysa in rester i gamla barnmatsburkar också. Lätt att ta fram när det behövs.

Idag var vi på badhuset här. Det var så kul. Lilla K har inte varit det sedan i somras. Hon var lite reserverad i början men kom igång ordentligt och busade med syskon och andra sedan.

Hon sa sitt namn idag för första gången idag också, samtidigt som hon svarade i telefon. :shock:
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Nillan: Vad sött med telefonen! :D

TinasDag: Hur går det med fnurran? :roll:

Första arbetsdagen idag, tröööött men det är skönt att det bara är eftermiddagar. 8)
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Idag fick även Göteborg se snö på marken så vi snabbade oss ut (snön skulle ju regna bort vid lunch... :evil: ) och åkte pulka hela förmidagen! Dag tyckte det var toppen, spelade ingen roll att man ramlade ur och hamnade med ansiktet i snön 8) Martin frågade om vi skulle gå till "backen" och åka...Varför då?! undrade jag när Dag helt klart uppskattade gatan utanför huset och en mamma som sprang fram och tillbaka i 30 min :wink: Snacka om att jag var helt slut! Ja, vad gör man inte för sitt barn 8)

I tisdags var sonen dock på ett j-a humör :evil: Vi fattade INGENTING! Ingen feber, inga nya tänder på g, ingenting som förklarade det oupphörliga gråtandet eller de aldrig sinande raseriutbrotten! Jösses! Inte blev det bättre av att vår annars så matglada semla matvägrade :-k Varken frukost, luch, mellis, middag eller gröt gick ned. INTE ENS GLASS! (Desperata föräldras sista försök :oops: ) Sen igår & idag har han varit solen själv, ätit som en häst (SKOJAR INTE :shock: !). Nån som vet vad detta är????

Stora kramar :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

TinasDag: Vaknat på fel sida? :roll: :lol: Nej, har ingen aning, kanske han inte mådde bra just den dagen. Ibland har man ju sina sämre dagar...om han är som vanligt nu så är det nog inget att bry sig om. Härligt med snö!

Elsa är som en sol för det mesta. Lyfter man henne lite när hon inte vill så steppar hon med fötterna i golvet. Lika när hon blir arg. Men hon är enkel nu måste jag säga, det mesta är ok. Till och med byta blöja i liggande position funkar. :shock: Om man får äta lite på salvan under tiden. :wink:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Idag har Dag fått smaka på "det goda livet" (och vi föräldrar fått onda ögat av måååånga under tiden... :roll: )!
Passade på att göra en familjeutflykt till stan och eftersom man numera vaknar 06.30 :shock: var vi ju givetvis inne innan affärerna öppnade. Alltså bestämdes det att vi skulle dricka kaffe men väl inne på caféet fick Dag ett hysteriskt utbrott som löstes med hjälp av en ENORM fransk "kanelbulle" (typ 15 cm i diam.). Till den en festis. Alltihop klämde han och var helnöjd 8) !

Sedan promenerade vi i affärer varpå pappan skulle passa sonen medans mamman provade nytt...Inte riktig koll på killen kanske för när jag väl anslöt mig hade Dag rivit ned en stor hog svarta ulltröjor på golvet och hoppade jämnfota på dom :oops:

Vi inser efter ett tag att klockan är lunch och att herren skall sova om 30 min. Att åka hem utan att äta är ingen hit eftersom hansäkerligen somnar i bilen... Vad skall han äta??? Ingen mat med... McDonalds fick det bli där han slukade 1 1/2 cheeseburgare...

Tur att man inte har sådanna dagar alltför ofta... 8)
Kram :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

TinasDag: Ett exempel på att det går att vara spontan även fast man har ett schema att följa! Tror nog Dag hade en underbar dag med sina ömma. :lol: :wink:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"