Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Bluna: KRYA PÅ ER :heart: att vara sjuk är inget kul....

Idag har Dag och jag lekt "memory" till hans enorma glädje :D Han har "Mollys stora ordbok" och där är små figurer på både framsidan och baksidan av boken, bla en fisk, en båt & en stjärna. Så vi tittar på framsidan och ´jag säger "titta där är stjärnan", sen vänder vi på boken och jag frågar "var är stjärnan?" och sen pekar han när han ser den eller bara tittar på den (sitter mitt emot honom) och hela ansiktet lyser upp när han hittar den! (ja, jo, den är ju på samma ställe hela tiden men det har han liksom inte fattat...) Helt UNDERBART! :D

Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
NlNA

Inlägg av NlNA »

Gud, så sjukligt här är :wink: :D
Och lika dåligt är det här... :(

Nu är det tösens tur med en rejäl förkylning (smittad utav mig) och sambon är lite krasslig han med.
Men hellre det nu än till jul :!:

Tösen varierar väldigt med matintaget och nu när hon är dålig så är det märkbart lite hon vill äta :( Tur att hon vill dricka mycket vatten och att hon gärna slukar vällingen när det är dags :D
Tyvärr har hon en benägenhet att sova sämre när hon är sjuk, och det tror jag beror på att hon äter dåligt. Men idag fick sambon väcka henne när hon sovit i 2,5 timme :shock: . När hon är sjuk så får hon sova så länge hon vill när/om hon gör det. Vi frestar inte heller på hennes humör om hon skulle skarva under denna sjukperiod.

Sen hon var sjuk sist med närmare 40 graders feber så vill hon INTE bli matad :? Nu är det bara plockmat som gäller och tösen är ganska så bestämd över att det bara är viss mat som går ner... :roll:
Makaroner, kassler, korv, smörgås och ärtor går ner bra. Och frukt givetvis, samt Viggos risifrutti :D
Ibland kan hon ta någon tugga på potatis, blodpudding eller broccolli.
Men annars är pannkakor :shock: , omelett, kyckling, köttbullar, pannbiff, fisk, köttfärs inget att ha :!:
Mitt humör och tålamod har börjat tryta nu :evil: och jag börjar bli lätt irriterad över att hon bara slänger iväg den mat hon inte vill ha.
Hon är fenomenal på att urskilja de små matbitarna med fingrarna av vad som hon accepterar att äta eller inte. Jag brukar ibland gömma lite annan, icke populär mat mellan den mat hon älskar, men hon lyckas alltid urskilja vad det är utan att ens ha stoppat maten i munnen :o
Tallrik och sked kastar hon bara iväg så nu är det mat direkt ifrån bordet som gäller :!:
Tyvärr har vi många frysta burkar i frysen av god mat som vi matade henne med förr (då gick allt ner :roll: ), men som jag inte vet vad jag ska göra med. Har gjort omelett på det ibland men det verkar inte vara något populärt :roll: .

LaQ: Hoppas det blir en fin årsdag för er lille pojk :!:
Strax därefter är det ju dags för tösen här (det skiljer inte många dagar :D )
Finns både för- och nackdelar med att fira henne i samband med jul. All släkt är för det mesta ledig och sen så tycker vi att det inte kan begäras så mycket utav oss till jul eftersom vi får lägga krutet på hennes födelsedag istället. Känns skönt faktiskt :wink: .

:heart: Ha det gott för ett tag, och krya på er hela bunten :santa:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej i vintermörkret!
Tänkte höra efter vad ni ger era små i julklapp? Har ni några bra böcker som era små är särskilt förtjusta i? Jag och Martin tänkte ge Dag en Bobbycar i julklapp och ett par böcker. Sen vet jag ju att mormor/farmor/farfar mfl kommer med grejer så jag vi kanske skulle begränsa oss... Han fyllde ju dessutom nyss år... :? Hur gör ni?

Dags favoritböcker är:
Boel får en Boll
Tore får en Tröja (oj så spännande! :shock: :roll: )
bägge skrivna av Helena Davidsson-Neppelberg (sp?) och får man tro Dag är dessa båda världens litterära mästerverk!
Just nu funkar även Binta dansar :wink:
Kram :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! Ja mörkt är det då verkligen. :roll: Önskar vi hade lite snö. :(

Elsa gillar fortfarande sina flikböcker mest. Favoriten är ur serien "Vem gömmer sig?" finns som vanlig bok med flikar (vem gömmer sig i skogen?) och som bok med flikar och ljud (vem gömmer sig på bondgården/ i djungeln). Några flikböcker får hon läsa i själv och då försvinner det ju en del flikar. :roll: :lol:

Jag gillar att läsa böcker med henne men vi borde göra det oftare känner jag. :oops: Hon gillar verkligen när man läser för henne.

Vi ger henne Duplolego i julklapp. Hon är lite för liten för att bygga än men det fick bli så ändå. Hon gillar verkligen klossar så det borde vara något. :wink:

Hon sa sitt namn idag!!! Efter mycket ansträngning: E...eee...ellA! :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Nillan

Inlägg av Nillan »

Hej igen! :D

Nu var det tyvärr länge sedan jag var inne här. Sjukdomar (inget allvarlig men väl så efterhängset) och resor i jobbet har gjort att jag prioriterat annat när jag väl haft tid över. Har saknat det faktiskt och undrat hur det är med alla. Konstigt hur vanebildande det är.....

Va kul att hon försöker säga Elsa, Bluna! Klara har hakat upp sig på äldsta storasysters namn (Hanna) och kallar alla barn i blandade åldrar (inklusive sig själv) för nanna just nu :lol: . Lätt att säga antar jag. Själv får jag ibland heta pappa numera. :shock: :roll: En konsekvens av jämlikheten antar jag. Det är ju han som står för kontinuiteten här hemma nu när jag jobbar.

Julklappar ja. Klara gillar också mycket att läsa. Vi har några gamla Teletubbies böcker som hon gärna drar fram. Det är något med de där figurerna hur gräsliga de än är. Annars gillar hon Molly mus med flikar och vanliga pekböcker med enkla bilder mycket också. (Jag gillar Max Böckerna och Knacka på och Hitta på men hon är inte riktigt där än....)
Jag har köpt några vagnar till briotåg som ser ut lite som dalahästar till henne, man ska kunna stoppa in tågen i magen på en större häst också. Hon gillar briotågen vi har redan. Annars har vi beställt en xylofon samt knoppussel och lite kläder från släktingarna. Det blir nog inte mycket mer än så. Vi har ju en del hemma redan....

För några veckor sedan köpte jag några nya badleksaker som varit succé. Bollar som ser ut som djur som går att lägga i något som ser ut som en liten basketkorg samt mjuka figurer som fäster på kakel och badkar. Flytta saker och lägga i och ta ur är fortfarande bästa underhållningen :roll: :wink: .
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Nillan

Inlägg av Nillan »

:idea: Glömde bästa tipset. Vi har gjort egna pekböcker till alla barnen när de varit runt året, med foton på nära och kära människor och djur men även foton på favoritsaker, typ boll, vällingflaska, snuttefilt, kärt gosedjur. De böckerna har älskats mer eller mindre sönder genom åren men sparas fortfarande av de större tjejerna.

Till Klara hittade jag ett färdigt mjuk fodral med plastfickor för foton på Barnens hus i höstas. Enkelt och populärt. Hon bläddrar och pekar och säger nanna om alla just nu. :wink:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Det är så roligt att läsa om era små för man känner igen mycket. :D :heart:

Här kallas pappa för mamma ibland. :lol:

Elsas nya är att öppna alla olika tuber vi har. Handkrämen kan man öppna med tänderna och likaså krämen som man smörjer in kroppen med. Men Idomintuben fixar hon ju inte tänkte jag, den måste ju korken skruvas på. Men så ville hon försöka och satte korken precis som den skulle vara och försökte att skruva på den. :shock:

"Men Elsa du KAN ju!" utbrast jag.

"Ja? Jag har bara inte fått visat det förrän nu" tycktes hon tänka och skrattade.

Underbara barn. :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Nillan: Vad smart med pekboken!!! Det måste prövas tror jag.
Nillan

Inlägg av Nillan »

Bluna skrev:Det är så roligt att läsa om era små för man känner igen mycket. :D :heart:
Instämmer! Blir alltid glad av det.
Här kallas pappa för mamma ibland. :lol:
Förmodligen vanligare än tvärtom :lol: men likasamma ändå...
Elsas nya är att öppna alla olika tuber vi har.
Har också fått se prov på det och på att hon förstår att hudkräm ska smörjas in på sig själv och faktiskt inte (bara :wink: ) smakas på :shock: :roll: . Upphör inte att förvånas över hur kapabel man kan vara.
Underbara barn. :heart:
Som sagt. :heart: :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

GOD JUL i stugan :heart: :santa:
Här sitter jag och skriver ut foton till tjocka släkten och tänkte passa på att tassa in och säga "Ho, ho, ho" :santa: Hoppas tomten kommer med fint till er alla!

Kul att höra att era små säger sina/andras :wink: namn! Dag hade ett ganska "stort" ordföråd för ett tag sen men nu heter allt MAMMA :roll: ...pappa, lampan, boken, hundarna osv

Pekboksidén skall jag genast kopiera! Har länge tänkt att en sådan skall tillverkas :oops: (missade tyvärr när vår föräldragrupp på bvc gjorde dom) men har liksom inte fått tummen ur...Dags scrapbok tar all tid!

En riktigt god jul, hoppas att vi har mer tid att kackla tillsammans när nästa år kommer :D 8)
Kram :heart: :santa:
LaQ

Inlägg av LaQ »

GOD JUL på er allihop! Sitter här och slöglor på TV, har duschat och snyggat till mig nu när Junior sover. När han har sovit middagsluren är det dags att trycka i honom en flaska välling och sedan packa in oss i bilen och åka till släkten för julfirande. Blir spännande att se hur länge lillemannen orkar hålla igång. Vi tar med pyjamas och välling och så får han vara uppe så länge han orkar och så gör vi ombyte och kvällsslurk innan vi sätter oss i bilen och åker hem. Tar nån timme, så hoppas jag att det bara är att välta ner honom i sängen hemma sen. Det får bli en engångsföreteelse idag. Det är så extreeemt sällan som det blir så, vi följer alltid schemat noga annars och det funkar toppen till vardags nu.

Har tänkt länge att jag skulle skriva här, ni andra har ju varit så flitiga, men det har inte blivit av. Det har hänt mycket här! Junior har börjat gå! Han kan men kryper fortfarande mest. Det går ju såå mycket fortare och är liksom tryggare verkar han tycka. Han har fyllt år och vi har haft kalas. Stackars ungen var helt chockad när huset var fullt av kalasgäster när han vaknade från långluren. Rörde inte en min på säkert en timme, smakade inte på tårtan, ingenting. :shock: Första föllsispaketet han öppnade blev han bekymrad när han "råkade" riva sönder papperet och ville genast laga. Lilla älsklingen vet ju att man ska bläddra försiktigt i papper och inte riva sönder. :heart:

Pratar gör han inte direkt. Mer än att han säger mamamama till ALLT. Han kommunicerar bra ändå med teckenspråk och andra ljud utom just ord. Han vet hur kaninen låter (rynka näsan och andas fort genom näsan), vad fisken säger (öppnar och stänger munnen med ett liiiitet smackljud) och att bilar (eller allt med hjul snarare) låter "brrrrrr". Han förståår så mycket också! När man säger "nu ska vi borsta tänderna" så kryper han in i badrummet.

Tina: Har hittat den här länken ang. egen pekbok. Tycker det verkar käckt. Det svåra är väl att få bra foton på nära och kära osv. http://www.jessicajansson.se/product_in ... 158849e7a3

Apropå tid... jag har skaffat mig en ny hobby: att sy barnkläder. Det tar tid förstås. Sen har Junior en blogg också där jag brukar uppdatera flitigt vilket uppskattas av släkt och vänner. Den är lösenordsskyddad men om nån här är intresserad av att kika in får ni gärna skicka mig ett PM.

GOD JUL på er allesamman! :santa:
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Nillan

Inlägg av Nillan »

God fortsättning på er allesammans!

Hoppas ni har haft det bra över julhelgen. Vi var hos svärföräldrarna som till och med hade lite snö. Det var kul för alla men inte minst för lilla K. Hon fick åka pulka för första gången och gillade det jättemycket :D och var helt fascinerad av snön överhuvudtaget.

Själva julafton innebar nog lite mer ståhej än nödvändigt för hennes del. Hon föll igenom helt på eftermiddagen och fick en extra eftermiddagslur efter rätt mycket hojtande. Men annars har det varit skönt.

Vi har också en del påbörjade album här hemma :oops: Tina, ambitiösa hemmagjorda dopalbum som skulle behöva fyllas på mer bland annat .

Med pekalbummet sket vi helt i det estetiska och köpte som sagt en bok med färdiga plastfickor i en leksaksaffär och skrev ut egna bilder på skrivaren hemma. Så det gick rätt fort. Länken du la in LaQ såg ju klart intressant ut annars.

Låter kul att sy egna kläder annars. Har sytt en del till mig själv genom åren men har inte kännt att jag hunnit med det de senaste åren.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Nu har vi haft strul med läggningar sedan julafton :?

Började med att han vaknade till på julaftonskvällen och grät varpå Martin gick in efter ett par ramsor och nattade om. Sedan gick vi ned och värmde julmaten...eftersom det pratades, spelades musik och stektes allehanda grejer hörde vi inte att Dag vaknat igen! När jag väl uppmärksammade detta hade han nog gråtit ett tag för grabben var helt utom sig :oops: Stackarn!

Vi antog att det var allt stoåhej under dagen som orsakat dessa ovanliga uppvak och tänkte inte mer på det förrän samma procedur upprepades kvällen därefter :? Lyssna på ramsan?! ICKE! Det ända som hjälpte var om vi stod med solfjäder tills sömnen infunnit sig...inte blev det bättre av att han skulle somna borta i fredags! Efter 1h läggning slutade det med att han fick sitta uppe till 21 vid matbordet, annars hade INGEN fått mat på det kalaset :roll: Sen stod Martin hos honom tills han somnade. Igen.

Martin och jag resonerade som så att "han kanske behöver mer närhet nu? mer bekräftelse? vi kanske helt enklet skall stå hos honom tills han somnar ett tag?" Ja, ni kan ju tänka er hur många vargar jag har släppt in i hans rum de sista dagarna... :oops: :oops: :oops:

Idag på dagsluren slog det dock helt slint :evil: Han vaknade efter 45 min och bara vägrade somna om om inte vi stod över honom. Varje gång han somnat och vi gick ut med ramsan/utan ramsan (3 ggr á 15 min) vaknade han och gallskrek :? Så vid kvällsläggningen kände jag att nu får det vara nog! Basta! Lade ner som vanligt och gick ut med ramsan varpå lillprinsen sorgrät :( Martin och jag insåg till slut att vi måste bryta detta mönster snarast...att vi nog :oops: fastnat i solfjäderträsket... Ramsade 3 ggr to no avail. Gick in igen, solfjädrade ett par min tills andningen lagt sig och knallade ut med bestämd ramsa. Det som avgjorde var att när jag kom in slutade han gråta och lade sig själv tillrätta :roll: och med den bestämda ramsan var han sedan helt tyst och nöjd. :roll: Ja, jösses vad man ställer till det för sig.

Jag förstår att dom små liven går igenom faser då dom behöver mer bekräftelse av oss men vi var nog ute och cyklade lite... 8)

Tack för era fina tips om pekböcker, har nu printat fina layouter och hoppas att maken kan laminera dessa på jobbet innan nyår!

Stora kramar :heart:
Nillan

Inlägg av Nillan »

Hmm....

Närhet? (Fniss)

Känner igen mig. Tur att ni kom ur den fällan snabbt.

Av någon anledning tycks det ju aldrig behövas tre dygn för att befästa ovanor :roll: .

Låter som ni är på rätt spår nu dock :D . Som väl är går det ju bra att hitta tillbaka när man själv finner väl sig.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:santa: God fortsättning på er alla!

Julen har varit sådär lagom, det blir lite mycket med en natt här och en natt där bara. :roll: Elsa blir lätt trött, fick sova lite längre dagslur så ordnade det sig. Annars har allt gått bra, hon har lagt sig i vanlig tid. Farmor gjorde ett litet försök med "får hon vara vaken lite senare nu när hon är hos farmor?" men Johan svarade bestämt "Nej". 8-[ Och jag sa att "Hon blir nog ändå inte så rolig om hon är vaken längre när hon är så trött..."

TinasDag: Skönt att ni kom på er med fnurran, visst är det lätt att man blir bortskämd med en liten som somnar på en gång? :roll: :lol: När hon ger ifrån sig ljud så blir man helt ställd "Vad nu då???" :shock:

Hinner inte skriva mer, lilla pluttan ska väckas. Men ett GOTT NYTT ÅR till er alla! :D Kram kram
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"