börja kura vid separationsångest?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Men alltså vilken jobb ni gör, det här går ju helt strålande! :D

Kan och kan, natta bort kan ni göra, jag personligen skulle nog hålla mig hemma under uppföljningsveckan, men jag vet dom som har läggt borta med full attityd och det har gått fint. valet är ju själv klart erat! :D

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
john80

Inlägg av john80 »

Tack malin! :D
Torr att lillen åkt på kräksjukan (spydde 3 ggr igår om är lös i magen), dock svårt att säga för han är inte gnällig o verkar inte speciellt sjuk (förutom lite förkyld o hostig).
Inatt va första natten NÅGONSIN där vi inte behövde ingripa en endaste liten gång!!! Han vaknade till vid 20 och vid 24 men somnade om själv (pratade lite med sig själv vid 24 innan han beslöt sig för att sova vidare). Vaknade vid 6 o låg o filosoferade i 10 min innan han bestämde sig för att kala på mamma/pappa.
Hoppas inte hans goda sömn handlar om sjukan... Återkommer om ett par dagar för uppföljning om inga frågor dyker upp dessförinnan.

Tack!!
duggan

Inlägg av duggan »

Men oj vad bra det går, men jag hoppas verkligen det inte är magsjuka. Själv är vi en familj med känsliga magar som kräks blir dålig i magen vid förkylning, kanske gäller din skrutt också?

//Malin
john80

Inlägg av john80 »

Tack duggan/malin!

Natten gick bra, ett uppvak som fadern ramsade 1 ggn på.

En fråga:
Klimpen verkar blvit sjuk. Hade diarre i morse och jag tog upp honom kl 6 (efter 30 min prat som övergick mot gnäll i slutet). Bajsat ner allt! Kommer jag att förstöra massor om jag låter honom sova mer under dagen? La honom 30 min tidigare än schemat då han vaknade tidigare o var såååå trött. Sover forfarande (2 tim senare) ute i vagnen. Har lyft bort mörkläggningsfilten så sitter nu vakt ifall att han börjar röra sig.

Känns inge bra att väcka honom nu när han är sjuk å behöver sin sömn... Tänkte låta honom sova 20 min till (blir 60 min extra totalt) o sedan lägga honom som vanligt efter lunch. Hur hade du gjort?
john80

bakslag under sjukdom?

Inlägg av john80 »

Om bakslaget kommer när barnet är sjukt hur gör man då??? Ledsen när han nattades, o redan vaknat en gång då han var jätteledsen. Fadern var tvungen att SF i 10 minuter o då grät han hysteriskt (dock arg stundvis, ville loss).
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Om bakslag kommer när barnet är sjukt så är det inte så mycket att göra åt saken. Gör vad ni kan för att underlätta sjukdomen, använd verktygen för att lugna och försök att hålla er lugna själva. Inget är hugget i sten, det som strular till sig nu får ni styra upp när han är frisk. Kan ni lära honom att sova en gång, kan ni göra det igen om man säger så. Så tänker jag ivf. Hur tänker ni? Vad känns bäst att göra? Bolla om ni vill.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
john80

Inlägg av john80 »

Jo, det låter ju vettigt. Natten gick ganska bra (vaknade vid tre, ramsade x 1, somnade om efter 10 minuters gnöl) men morgonen startade alllldeles för tidigt! Vaknade redan 5, pangramsade, vilket inte gav någon effekt. Lugn musik, fortsatte att gråta. Gick in för att lägga tillrätta (stod) o märker att han bajsat (ny otrevlig trend eller bara sjukan??). Omöjligt att byta i sängen när det är diarré över hela lilla kroppen. Försökte natta om honom men märkte att han var vrålhungrig (försökte ta mitt bröst när jag bytte blöja samt bar honom til sängen). Kvart i sex gav jag upp o tog upp honom.
Får ta tag i mornarna när han börjar äta bättre och diarrén avtar.

En annan fundering; de olika åtgärder som rekommenderas vid tidiga uppvak innebär ju alla att hålla sig borta från barnet. Men om barnet är hungrigt eller/och ledset?? Visst, jag förstår att barn inte svälter ihjäl om de får vänta en timme till med mat men om de kommunicerar med oss o säger "nu är jag vaken och JÄTTEhungrig, ska man ändå "ignorera" detta o tänka snart har han lärt sig att "det gäller att äta medan det bjuds".

//
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Nej man får ju helt enkelt lyssna på förnuftet som alltid. Har man diarre över hela kroppen så vill man nog gärna bli ren. Avvakta till efter sjukan, med att avgöra om bajstrenden har kommit för att stanna.

Ang maten så hade jag nog tänkt att jag skulle se till att få i mer mat på dagtid. Det här får du nog tänka lite på själv, hur du tycker. Men jag tycker ivf att man kan säga att jag tycker inte att det känns rätt, för mig vill säga, att barnet ska vara tvunget att skrika sig till maten. Jag hade nog tänkt mer i banor att ligga steget före och se till att magen är full innan.
Morgonstrategierna är till för att sätta stopp för ett mönster, som har blivit jobbigt för alla inblandade. Så går man inte tillväga i början av kuren, även ifall man kanske är lite mer sparsam med verktygandet i vargtimmen. Det är inte för att man vill ignorera och ligga och lata sig i sängen. Utan för att alt 2 inte är bättre. Barnet vaknar kl 5, man gör morgon då. Sen börjar barnet vakna kl 4:30.....ja du förstår vart jag vill komma.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
john80

Inlägg av john80 »

Om han hade velat ha mera mat under dagen så hade han så gärna fått det! Han kniper ihop munnen o vänder bort huvudet när jag försöker ge honom något (förutom välling). Plockmat geggar han bara med innan han kastar ner det på golvet. :? :evil: :(
Funderar snarare på att skippa ett mål och dryga ut mellan målen (han ammade var 4e timme så jag tror att var 3e timme nu är för tätt. Han hinner inte bli riktigt hungrig. Men väntar till han blivit frisk innan jag ändrar något. Just nu är allt ändå upp o ner. Vaknade kl 5 i morse igen! :evil: Bajsat såklart! Eftersom jag inte kan/vill låta honom ligga med bajs så ser jag ingen annan lösning än att göra tiiiiiiiidig morgon. Svårt att göra den glad bara....
Natten var inge bra heller. Han vaknade 23, 24 och 2. SF kl 23 och 2, ramsa kl 24.
Typiskt med sjuka o bakslag innan julen som vi kommer spendera på andra sidan sverige.
Men, men inte mkt att göra åt det. Skulle allt gå åt pipan nu så vet vi ju iaf vad som behöver göras när det blir läge.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Inge kul alls med sjuka innan jul, men ni slipper det ju iaf under själv jul, glada tankar! :lol:

Ni HAR ju verktygen att styra upp med när det är över, eller hur? :wink:

Krya på er nu!
john80

Inlägg av john80 »

Ville bara uppdatera:
Klimpen har frisknat till nu. Somnade utan större protest, vaknade 2 ggr under första timmen men fixade det själv (dock flyttat runt och lagt sig på filten i fothuset. Fick ligga kvar där). Vaknade till vid 2 tiden men somnade om själv. Kl 5.30 ville han upp. Trenden med blöja FYLLLD med bajs verkar hålla i sig. :evil: Kl 6 plockade jag upp honom. :?
Jätteglad över att han fixade sina uppvak själv! Visst känns 5,30 vääääldigt tidigt men känns som vi går åt rätt håll. Nu vet han iaf att han kan somna om utan mammas hand på ryggen. :)
duggan

Inlägg av duggan »

Härligt! Så på med attityden så fixar ni finliren också :lol: :wink:

Gällande morgonbajs såhade vi samma bekymmer här, men min gosse besväradesdock inte av detmen det man kan göra är att försöka hjälpa magen med lite lösande mat, typ katrinplommon till frukost så kanske han hinner göra ifrån sig samma kväll och därför inte på morgonen. Funkarför en del, andra inte.. Fast man bör nog vänta till magen har hämtat sig lite från sjukan.

//Malin
john80

Inlägg av john80 »

God morgon!
Liten uppdatering:
2 senaste nätterna har också gått jättebra. Vi har inte behövt gå in någon gång o i natt var 1a natten någonsin som vi inte hörde ett endaste pip från honom. :D
Vaknar dock fortfarande alldeles för tidigt (enl mamma och pappa iaf) och vill UPP. Eftersom han alltid (sedan 1 vecka tillbaks) bajsar hela dygnents mat under vargtimmen så vill vi inte låta honom ligga (eller stå som han alltid gör när han vill upp) kvar i sängen. Att byta i sängen är OMÖJLIGT då han 1) Har bajs ända ner på benen (någon som känner till superblöjor??) och 2) VÄGRAR ligga still när man byter på honom. Måste ta honom över axeln oh tvätta honom över handfatet annars får vi bajs överallt. HUA!!!! :evil:

Just nu känner jag mig såååå glad/nöjd/lättad/stolt över att min älskling vågar sova hela natten (visst inte 12, men iaf 10) timmar i sträck att jag inte bryr mig speciellt mycket om ifall jag måste gå upp mellan fem och halv sex. Min sambo tycker dock att vi ska köra hela vägen ut. Men eftersom det är jag som tar 6 av 7 nätter/mornar så får jag bestämma. :wink:
Jag har verkligen funderat och känt efter vad jag vill och vad jag tror är bäst för min pojk och just nu så vill jag bara att klimpen och jag får njuta av våra 10 timmar, utan gråt om mornarna. Sedan om jag märker att mornarna blir tidigare o tidigare el att jag vågar lita på att han är en "säker sovare" så får jag överväga och då ta ett nytt beslut.

Tack för all hjälp och stöttning!!!

Kram
malin
john80

Inlägg av john80 »

PS: Har gett honom massa plomman till fm-mellis så vi hoppas på ny trend på bajsfronten. :wink: Tack för tippset!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Roligt att läsa att det går så bra för er.

God jul :santa:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"