Jag och min sambo planerar att börja kura våran son till helgen. Han är snart 8 månader gammal. Jag har haft lite kontakt med Ida tidigare och tackar igen för hennes hjälp!
Vi har några frågor inan vi börjar som vi hoppas någon kan hjälpa oss reda ut.
1) Våran pojke somnar nästan alltid in på kvällen utan större protester, om han gråter så har vi gått in till honom regelbundet och lagt honom tillrätta och stoppat om honom. Han sover på mage eller sidan. Detta har fungerat ska vi ändå buffa om han nu skulle protestera vid läggning?
2) När han vaknar på natten (för det gör han ofta! Typ var annan timme heeeela natten, mellan 19.00 oh 6,30) brukar vi gå in till honom, lägga honom till rätta, stoppa om honom och säga god natt. Han brukar nu för tiden (har haft många turer och testat mååånga strategier sedan problemen dök upp vid 5 månaders ålder) nöja sig med det och somna om utan protester. Ska vi här buffa (ibland står han upp) eller räcker det med att solfjädra då han är bekant med det?
3) Om man är osäker på om han är arg eller ledsen ska man då hellre verktyga en gång för mycket än för lite när man startar kuren? Jag förstår att man ska in vid första pip, men jag tänker på när man sedan går ut och han böjar protestera.
4) Hur ser shemat ut (se nedan)?
Lite bakgrund: Skulle beskriva vår pojk som en glad, nyfiken och charmig pojke. Han står, kryper och utforskar ständigt nya saker. Babblar en massa och visar inga direkta tecken på att vara trött, förutom de "sunda" tecken som AW kallar det i sin bok, tex knuggar ögon och jäspar.
Han har varit väldigt mammig oh i viss mån pappig sedan 5 månaders ålder och blir rädd när främlingar närmar sig honom för snabbt. Sedan några veckor sedan även orolig när man går iväg till annat rum och kommer krypande efter som ett skott.
Vi föä är däremot helt slut! Ständiga uppvak börjar ta ut sin rätt.
Har provat AWs metod halvhjärtat tidigare (var dock inte lika pålästa den gången), 5 min metoden (lärde honom att somna in själv men uppvaken blev inte färre) och samsovning. Inget har hjälpt. Före 5 mån ålder sov han bra (2 uppvak då han ammades).
Slutar amma helt i helgen, dock svårt då han drar i tröjan så fort jag ger honom annan mat. Kan knppt bära honom topp-less för då hugger han bröstet.
Vårat schema:
Natt 19.15-6.30 (Han vaknar oftast mellan 6.15-6.30)
6.30 Välling
8.30 Mellanmål frukt och smörgås
9.00-10.30 Sova 1,5 tim (ute i vagn)
11.30 Lunch
13.00-14.30 Sova (ute i vagn)
14.40 Mellanmål, gröt
17.30 Middag
19.00 Vällingslurk (väldigt olika hur mkt han äter här, mellan 60-250 ml)
Tacksam för synpunkter!
Hälsningar
m&j