börja kura vid separationsångest?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
john80

börja kura vid separationsångest?

Inlägg av john80 »

Hej!
Jag och min sambo planerar att börja kura våran son till helgen. Han är snart 8 månader gammal. Jag har haft lite kontakt med Ida tidigare och tackar igen för hennes hjälp!
Vi har några frågor inan vi börjar som vi hoppas någon kan hjälpa oss reda ut.

1) Våran pojke somnar nästan alltid in på kvällen utan större protester, om han gråter så har vi gått in till honom regelbundet och lagt honom tillrätta och stoppat om honom. Han sover på mage eller sidan. Detta har fungerat ska vi ändå buffa om han nu skulle protestera vid läggning?
2) När han vaknar på natten (för det gör han ofta! Typ var annan timme heeeela natten, mellan 19.00 oh 6,30) brukar vi gå in till honom, lägga honom till rätta, stoppa om honom och säga god natt. Han brukar nu för tiden (har haft många turer och testat mååånga strategier sedan problemen dök upp vid 5 månaders ålder) nöja sig med det och somna om utan protester. Ska vi här buffa (ibland står han upp) eller räcker det med att solfjädra då han är bekant med det?
3) Om man är osäker på om han är arg eller ledsen ska man då hellre verktyga en gång för mycket än för lite när man startar kuren? Jag förstår att man ska in vid första pip, men jag tänker på när man sedan går ut och han böjar protestera.
4) Hur ser shemat ut (se nedan)?

Lite bakgrund: Skulle beskriva vår pojk som en glad, nyfiken och charmig pojke. Han står, kryper och utforskar ständigt nya saker. Babblar en massa och visar inga direkta tecken på att vara trött, förutom de "sunda" tecken som AW kallar det i sin bok, tex knuggar ögon och jäspar.
Han har varit väldigt mammig oh i viss mån pappig sedan 5 månaders ålder och blir rädd när främlingar närmar sig honom för snabbt. Sedan några veckor sedan även orolig när man går iväg till annat rum och kommer krypande efter som ett skott.
Vi föä är däremot helt slut! Ständiga uppvak börjar ta ut sin rätt.

Har provat AWs metod halvhjärtat tidigare (var dock inte lika pålästa den gången), 5 min metoden (lärde honom att somna in själv men uppvaken blev inte färre) och samsovning. Inget har hjälpt. Före 5 mån ålder sov han bra (2 uppvak då han ammades).

Slutar amma helt i helgen, dock svårt då han drar i tröjan så fort jag ger honom annan mat. Kan knppt bära honom topp-less för då hugger han bröstet. :)

Vårat schema:
Natt 19.15-6.30 (Han vaknar oftast mellan 6.15-6.30)
6.30 Välling
8.30 Mellanmål frukt och smörgås
9.00-10.30 Sova 1,5 tim (ute i vagn)
11.30 Lunch
13.00-14.30 Sova (ute i vagn)
14.40 Mellanmål, gröt
17.30 Middag
19.00 Vällingslurk (väldigt olika hur mkt han äter här, mellan 60-250 ml)

Tacksam för synpunkter!

Hälsningar
m&j
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

8 månaders ångesten ÄR en väldigt jobbig tid då världen kommer att gunga hög MEN dessto viktigareatt sova , eller hur? :lol: Men hjälp av kuren så får ni handlingskrafftiga verktyg som kan lugna och besvara frågorna.
1) Våran pojke somnar nästan alltid in på kvällen utan större protester, om han gråter så har vi gått in till honom regelbundet och lagt honom tillrätta och stoppat om honom. Han sover på mage eller sidan. Detta har fungerat ska vi ändå buffa om han nu skulle protestera vid läggning?
Ja det tycker jag, följ kuren till pungt och pricka så ni får med alla verktyg och bästa resultat.
2) När han vaknar på natten (för det gör han ofta! Typ var annan timme heeeela natten, mellan 19.00 oh 6,30) brukar vi gå in till honom, lägga honom till rätta, stoppa om honom och säga god natt. Han brukar nu för tiden (har haft många turer och testat mååånga strategier sedan problemen dök upp vid 5 månaders ålder) nöja sig med det och somna om utan protester. Ska vi här buffa (ibland står han upp) eller räcker det med att solfjädra då han är bekant med det?
Ja första natten buffar ni här och avslutar med solfjäder, mot andra natten ska ramsan jobba mest men du kan givetvis fortfarande buffa, men tredje natten då skär ni av trafiken i möjligaste mån.
3) Om man är osäker på om han är arg eller ledsen ska man då hellre verktyga en gång för mycket än för lite när man startar kuren? Jag förstår att man ska in vid första pip, men jag tänker på när man sedan går ut och han böjar protestera.
Han kommer att reagara när du gå ut, avvakta och låt första reaktionen lägga sig sedan verktygar du efter han humör, arg - ja då avvvaktar du, frågsam - ja då ramsar du, ledsen - jag då går du in.
4) Hur ser shemat ut (se nedan)?

Natt 19.15-6.30 (Han vaknar oftast mellan 6.15-6.30)
6.30 Välling
8.30 Mellanmål frukt och smörgås
9.00-10.30 Sova 1,5 tim (ute i vagn)
11.30 Lunch
13.00-14.30 Sova (ute i vagn)
14.40 Mellanmål, gröt
17.30 Middag
19.00 Vällingslurk (väldigt olika hur mkt han äter här, mellan 60-250 ml
Den enda jag skulle vilja ändra är att natten börjar 19.00, då får du ut exakt rätt sömntimmar för en 8 månaders.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
john80

Inlägg av john80 »

Tack för svaret!
Vi kunde tyvärr inte börja kuren fredag natt, vilket vi tänkt, utan började istället igår natt. Min man tog första natten och jag sov borta. Då mannen sover nu så har jag bara kollat hans anteckningar, ber honom återkomma själv om han har några frågor. Vi väckte honom 6.30. Nu sover han sitt första dag-pass. Somnade på 5 minuter, men det är som tidigare sagt inte daglurarna som krånglar.

Vad jag nu undrar över är om det är absolut nödvändigt att han tar 2a natten också? Han flyger måndag morgon ner till euopa på möten och han skulle behöva sova inatt. Kan han ta första delen av natten och jag sedan ta över? Eller är det bättre att jag tar från början (men jag skulle gäna få sova under kvällen då han inte kommer hem på ett par dagar).

/malin
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det bästa är om samma person tar de två första nätterna i kuren. Blir onödigt rörigt för barnet annars. Men går inte det så gör det som blir bäst för er.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
john80

Inlägg av john80 »

Vill brätta om de två första nätterna och önskar feedback på om vi gör rätt då uppvaken blev vääääääääldigt många andra natten. Verktygar vi för mycket?
Min man tog 1a natten och fram till midnatt 2a natten, sedan tog jag över.

1:a natten:
Somnar 19.07 (7min)
21.30 Gråter till, SF 20 sek (sover), ramsar ut x 3, bekräftar
21.56 Gråter till, SF 10 sekunder, ramsar ut x 3, bekräftar, börjar låta lite, ramsa x 3, tyst, bekräftar
22.02 Gråter till, SF 5 minuter, försöker röra på sig oh får hålla ganska hårt, ramsar ut x 3
23.08 Gråter, SF, protesterar och blir arg - vill röra på sig. SF till 23.15, blir lugn, ramsar ut x 5
3.34 Gråter, SF i 20 minuter, får hålla hårt
6.30 väcks av mamma och pappa till tjo o tjim

Dagen flöt på bra med undantag att vi träffade ett par vänner över en fika och j som är livrädd för främlingar gallskrek när mannen med skägg så mycket som rörde på sig. Mycket dumt av oss! Ska hålla mig hemma resten av kuren.

2a natten:
19.00 Läggs för att sova, ramsar ut, gnyr, ramsar, gnyr övergår till gråt, SF 2 min, ramsar ut, gråter ställer sig upp, avvaktar 5 minuter, låter ledsen SF, ramsar ut, bekräftar, sover 19.25 (brukar somna in snabbare och med mindre gråt - har han blivit verktygad för mycket??)
20.10 Gråter, ramsar x 2, avvaktar 1 minut, står upp - lägger tillrätta, ramsar ut, bekräftar (borde vi fortsatt ramsa här istället för att gå in? vi tyckte att han lät ledsen)
22.43 Gråter till, ramsar x 1, somnar om
23.06 Gråter till, ramsar x 2 Bökar runt lite, bekräftar
23.09 Gråter till, ramsar x 3, bökar runt, tyst 23. 15, bekräftar
23.30 Gråter till, ramsar x 3, bekräftar, lägger tillrätta efer 10 min då han sover
00.30 Gråter till, ramsar x 3 Bekräftar
00.52 Gråter, ramsa x 2, bekräftar
2.52 Gråter, ramsa x 4, fortsätter gråta, avvaktar någon min, ledsen står upp, lägger tillrätta, solfjädrar en minut, ramsar ut, bekräftar
3.00 Gråter till, ramsar x 1, bekräftar
4.30 Gråter, ramsar x 4, avvaktar, står upp o gråter, låter ledsen, lägger ner honom, solfjädrar 1 minut, ramsar ut, pratar lite med sig själv - tystnar efter 1 minut, bekräftar 4.40
4.53 Gråter/skriker till, ramsar x 3, bekräftar
6.30 Väcker en förvånad, trött men glad kille

Gör vi rätt?? Han vaknade fler ggr än vanligt 2a natten (11ggr). Lugnades dock lätt med SF (vilket han inte gjorde 1a natten) och verkade många ggr nöja sig med ramsa. Borde jag haft med is i magen de ggr jag gick in?

Inför 3e natten:
Ska jag fortsätta jobba med ramsan eller ska jag avvakta när han vaknar?
Jag tillhör den "ömma oh inte alltid konsekventa mamma-typen" och behöver pepp inför attityden! Vill också påminna om att han känns väldigt ängslig o rädd av sig (8-mån ångest så det bara smäller om det!!)

Tack för att ni hjälper till!!!
/m
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att du ska ramsa direkt när han vaknar även första halvan av den här natten. Senare på natten kan du vänta lite.

Natten ser för övrigt toppenfin ut tycker jag, det är förvisso ganska många uppvak, men de är korta och du arbetar bra med ramsan.
john80

Inlägg av john80 »

Känner mig lite nervös inför kvällen och behöver lite pepp. Tycker att det är så svårt att höra om han är ledsen el arg på natten. Känns som att han dagtid antingen är glad eller skriker argt (förutom om han ramlat o slagit sig eller blir rädd för någon främling alt dammsugaren) medan han under natten alltid vaknar med antingen ledsamt gråt eller trött mummel. Vill inte att han ligger o gråter utan att jag verktygar om han är ledsen alt rädd, samtidigt vill jag inte öververktyga. Finns det någon som har några "knep" vad gäller att tolka gråten?
Sedan har jag en annan fråga:
J har aldrig lagt sig ner själv i sängen då han har ställt sig upp. Vi har alltid lagt ner honom. När han ställer sig upp i natt (för det kommer han troligtvis göra) ska jag försöka hålla ut och bara ramsa när jag vill gå in? Det kommer troligen ta lååång tid isf! Han somnar oftast om direkt när vi lägger ner honom, å andra sidan har han ju 1) lärt sig att vi kommer till undsättning när han står 2) inte lärt sig att han klarar av att lägga sig ner själv o somna om 3) inte någon ide att stå på natten för då ligger man ner o sooooooooooooover

Men hur gör jag om han står och är ledsen och olycklig??? Om jag läger ner honom (även om jag väntar en timme) så blir det väl inge bra?? Eller?

Hoppas någon hinner reflektera o svara innan natten....

Jag ska, jag SKA lära min son hur uuuuuuunderbart det är att få sova heeela natten!!!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du tolkar ju så bra så. Trött mummel, avvakta. Ledsen gråt- ramsa, i allafall i natt. Visst kan man använda verktygen för mycket, men sällan ramsan, och inte så här tidigt i kuren. Skulle du fastna i ramsträsket går det att ta sig upp ur, men det behöver du inte fundera på än. Nu ska du förmedla trygghet och att du vaktar för vargen. Det är prio ett.
J har aldrig lagt sig ner själv i sängen då han har ställt sig upp. Vi har alltid lagt ner honom. När han ställer sig upp i natt (för det kommer han troligtvis göra) ska jag försöka hålla ut och bara ramsa när jag vill gå in?
Jo, det är ju en ljuvlig tid det där. :? :wink: Kan han lägga sig annars? Om inte så får man öva dagtid och hjälpa kvällstid/nattetid. Då kan man tänka så här:
Om han ställer sig direkt du lagt honom så var du för snabb och behöver vänta tills han ber om hjälp. Ligger han kvar var han mottaglig för hjälp och du lyssnade rätt.
john80

Inlägg av john80 »

Jodå, han kan lägga sig ner igen. Ställer sig och sätter sig hela dagarna. Men han har aldrig gjort det under natten eftersom vi lägger ner honom. Har blivit så eftersom han inte klarade av det de första 2-3 veckorna. Nu är det som om han tänker "står jag upp så kommer de tillslut och lägger ner mig".

Kvällen gick ok. La honom 19.05, somnade efter ramsor, nedläggning (han stod) och ytterligae ramsor kl 19.17. La honom tillrätta efter 10 min då han låg på tvären med blöjbaken högt i vädret.
Ångrar att jag gick in o la ner honom!!! Hade varit perfekt tillflle att lära honom att det inte tjänar ngt till att stå upp på naten. Jobbigare med massa skrik på natten han och grannarna behöver sooooooooova. Sedan käner jag mig alltid lite tuffare dag o kväll än natt....

Så vad tycker du/ni? Ska jag ta kampen ikväll/natt eller vänta en natt?

Kan ni känna er oroliga över hur de ligger, sitter när de gråter o du står bakom dörren o ramsar? Jag kan börja fantisera om att han har huvudet under spjälskyddet (vilket hänt) eller att benen fastnat osv.

Nu ska jag ladda med glass så jag orkar hålla mig vaken till midnatt, sedan lägger jag mig o sover.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Huvudsaken är att din attityd är på plats så kan du göra det när som helst, men det är bra om han lyssnar på ramsan först. Du får gå till din egen magkänsla. Rätt snart bör du ju ta den fighten om du ska komma vidare i kuren, annars kan du ju inte backa.
Om han sitter fast etc, lita på att du hör det.
OM man går in för att kolla kan man bara snabbt lägga till rätta, man måste ju inte använda solfjäder/buff bara för att man går in, ffa inte en bit in i kuren.
john80

Inlägg av john80 »

Tack för snabbt svar!
Natten gick ganska hyfsat tyker jag. 8 uppvak, ramsade igenom 4 st, gick in och SF 2 st (1-2 minuter) och klarade av 2 st själv. Svarar på ramsan tycker jag.
Somnar 19.18
20.05 Vaknar, ramsa x 4, frågar, påminner, bökar runt och mummlar 1 min, tystnar, bekräftar kl 20.07
21.20 Vaknar, gråter, ramsar, gråter (låter trött), påminner, bekräftar kl 21.24
23.00 Vaknar, gråter, ramsar x 4, avvaktar, låter ledsen, går in o stoppar om honom (ingen filt), ramsar ut, tyyyst, bekräftar kl 23.05 (här har jag somnat och agerar nog för snabbt med att gå in)
00.40 Minns ej!! Har skrivit upp tiden men glömt anteckna. :oops: Koooma!!
1.15 Gråter/gnyr, avvaktar, somnar om själv
3.40 Vaknar, gråter, ramsar x 4, tystnar, bekräftar 3.43
3.58 Gnyr, avvaktar, efter 10 min går jag in och kollar tll honom, lägger på täcket, lättväckt!!! Gnäller till, tassar fort ut.
5.23 Vaknar, gråter (hör att han står upp), ramsar x 4, avvaktar, ramsar x 3, avvaktar, lägger honom tillrätta, SF 1 min (han var nog inte så ledsen iaf då han börjar prata under SF), markerar och ramsar mig ut kl 5.30
6.30 Väcks (han hade nog precis slagit upp ögonen, men inte hunnit kalla på mig).
Glad kille! Skönt att ta upp honom utan att han gråter!!

Vad tycker ni om natten? Jag känner mig kanska nöjd trots många uppvak. Känns som att han lyssnar på mig. I natt känner jag mig redo för att ta fighten ang att han ställer sig upp (vid läggningen om han ställer sig, annars avvaktar jag en natt till).
Hur vet man att säkerheten har infunnit sig? Han vaknar ju fortfarande flera gånger och hör av sig. Känns som han sover väldigt lätt också då han ofta vaknar av ljud.
Hur går jag vidare i natt? Ramsar jag fortfarande när han hör av sig men slutar gå in (om det inte blir KRIIIS)? Ska jag dra ner på ramsandet också oh isf hur? Vänta längre från början, dvs avvakta ett par minuter när han börjar gråta? Eller svara ganska omgående med ramsa men sedan avvakta längre och längre mellan påminnelsen?

Tack igen!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

jag tycker att natten såg bra ut. :thumbsup:

framöver så ska du börja ramsa honom och bara gå in vid riktig kris. Så här i början så tycker jag att du fortfarande ska var noga med separat bekräftelse. När du tycker att ramsan fungerar så börjar du avvakta lite mer. Se om ha ni början av natten klarar av uppvaken själv, men i vargtimmen så ger du en pangramsa vi första pip.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
john80

Inlägg av john80 »

Natt 5 har fortlöpt enl följande:
Somnade efter 15 min (jag fick för mig att göra SF när jag lagt ner honom då jag i stunden kom på att vi aldrig gjort den vid läggning. Hur kunde jag vara så korkad!!! Han skrek och försökte vrida sig. Kändes hemskt!! Trodde han skulle bli lugn o somna in fint så han gillar SF under natten) Släppte tillslut trots att han fortfarande var upprörd och ramsade mig ut till köket där min man stod och morrade o undrade vad 17 jag höll på med. Oj, vad dåligt jag mådde! Hade jag förstört allt nu?? Försökte tänka "en gång ingen gång". Nåja, han somnade 10 minuter senare o jag var noga med att bekräfta. Sedan tog min man över fram till efter uppvaket vid 2.00.
21.04 Gråter, avvaktar, ramsa, 21.12 BR
22.05 Gråte, avaktar, somnar om själv
24.00 Gråter, avvaktar, ramsa, 24.03 BR
02.05 Gråter, låter ledsen, ramsa, BR 02.08, börjar gråta igen efter någon minut, påminner, tystnar,, 2.15 BR
Jag går in och lägger på filten efter 10 minuter då han snarkar högt (blivit förkyld under dagen, typiskt!) Sover djupare än vanligt.
5.41 Gråter, hostar, låter ledsen, jag går in oh stoppar om honom, ramsar ut, reagerar, tystnar, börjar prata med sig själv, skrattar, mummlar, hostar, tystnar .52 Mummlar igen en minut senare, tystnar .55 Klockan .58 BR
6.20 Hostar, vaknar, gnäller, pratar med sig själv, avvaktar oh går upp 6.20 för att göra välling, hör att han börjar varva upp så skyndar mig in och gör glad morgon. Han har bajsat.

Vi tycker att det fungerar bättre o bättre trots flera uppvak. Inatt gick vi bara in kl 20 och kl 5.45 och stoppade om honom. Vi avvaktar några min när han låter och min man tycker att han svarar jättebra på hans ramsa. Med min ramsa är det lite si och så..... Jag har nog inte lika bra attityd som min man... :roll:

Inatt är jag ensam med guldklimpen så då har vi all tid i världen att sätta min ramsa också. :)

Om ni tycker att vi gör något fel så är ni jättevälkommna med synpunkter! Nu ska jag njuta latte o kolla på tv till julius vaknar/väcks 10.30. :)

kram
m
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Hur gick ensam natten med klimpen?

Gällande sf så håller jag med, en gång- ingen gång, inget är förstört :!:

Jag tycker ni jobbar på så bra, så bra! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
john80

Inlägg av john80 »

God morgon!
Natt 6 (då jag var ensam med klimpen) gick jättebra!! Han somnade in på 5 minuter, protesterade bara lite när jag la ner honom och under första 3 verserna, tystnade på min lååångsama punktsättande ramsa (4e).

Mellan 20 och 22 hostar han i 4 omgångar vid vilka han gråter till 2, fixar dock det själv *stolt mamma*
23 gråter han till 2 grr, tystnar dock direkt. Tror inte att han är riktigt vaken vid dessa tillfällen.
1.5 Hostar mkt, efter 10 min börjar han gråta. Låter ledsen, jag ramsar x 4 , ingen effekt, går in o lägger ner honom (står) o SF 1 min då han andas tungt, ramsar ut.
1.40 gråter han till igen men somnar om själv.
3.15 gråter till, fixar det själv.
6.15 vaknar, gråter lite, skyndar dit (marginalkvart).

Så, bara ett ingripande under natten. Kändes såååå bra!!

NATT 7 (makens natt):
Somnade in utan ett pip. :)
2.00 Grät, lät ledsen, ramsa x 1, tystnar, somnar om.
6.20, vaknar, skyndar in (marginalkvart). Borde jag avvaktat, skramlat i köket osv här? Ville inte att han skulle börja gråta då det ändå bara var 10 min kvar.
Happy family!!!

Hoppas det inte är ngt tillfälligt! Idag är vi bortbjudna till makens syster m familj. De är mkt irriterade att vi inte kan natta klimpen hemma hos dem. Vill dock inte äventyra vad vi börjat bygga upp.
forts följer....
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"