1:a kurdygnet hos 7-mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Alle

Inlägg av Alle »

Tack för råden, Duggan!
Går sakta framåt :) Just somnat efter 10min smågnäll i sängen efter utramsning. Igår inga skrik vid läggning, vaken 2.30 ca 1/2 h, vaknade 07.00, tog upp 7.15 då prat övergick i gråt(7.30 enl schemat).Vissa nätter slutat gråta o somnat om själv efter 10-20min, men nu ngr nätter suttit i sängen(smugit in utan att han sett då skriket ändrats), lagt ner utan ramsa o han har somnat.Men dagarna+dagslurarna krånglar mera.
Har i många veckor varit väldigt gnällig, gråter genast på golvet, inte alls nöjd gosse.Trodde det skulle bli bättre med bättre nattsömn, men tycker inte det.Sitter, står i krypställning, kan ju vara frustartion över att han ej kommer framåt ibland, men tror inte heller det är orsak alltid.

Undrar om jag borde ändra schemat:
7.30 väckning+amning (sovit till 7.30 efter söndriga nätter, men runt 7-tiden sista dagarna.Kör med pangramsning.)
9-9.45 sover i vagnen, måste väckas o är trött, idag dock vaknat självmant
11(11.15) mat(125g purébrk, kött el dyl, ibland mera), amning
12.30-14.30 sover ute, sover bra 1,5h, sen jobbig sista 30min, pigg.Idag sov han endast 1h10min, sen prat, somnade om först efter lång vagndragning, vaknade igen efter ngr min osv).
15 mellanmålsbrk+amning
17-17.20 sover ute(måste väckas, trött)
17.45/18 mat(kött/fisk 125g brk),amning
19.30 välling,amning skoj.Äter vällingen varierande, ibland nästan tvingas i..
20.00 Godnatt (hittills oftast somnat först runt 20.20-20.30, igår dock genast 20.00).

kinkandet som värst ca 1h efter varje sovstund.Tycker han äter sig mätt(stänger munnen/vänder bort i slutet, tolkar som mättnad), men e lite fundersam, beror månne gnälligheten på för lite mat, för lite sömn(!) el nåt annat? inga tänder på gång ännu..
han sov ofta 1,5h i gången före kurstart, så 45min på förmiddan känns lite,men vi har kört enligt schemat.Nu kurat 15 dygn.Ålder ca 7,5mån.

Borde vi ändra nå punkter i schemat, el ska vi köra på o hoppas gnälligheten lägger sig? Funderar på om vi borde förlänga första dagsluren, men vet inte hur vi ska ändra resten av schemat isåfall...??? kan ju tillägga att han för det mesta somnar bra i vagnen ute, ramsar iblandx4, kan gråta lite o sen somna själv, är nog trött.Eller gröt på morgonen?Fast knappast påverkar det gnälligheten på senare eftermiddagen..

Alle
Son född 05/2008
Lou

Inlägg av Lou »

Kan det inte vara tänderna ändå? De kanske inte syns ännu bara. Jag tror min dotters tänder kliat i omgångar innan de kom upp ordentligt. Hon har då velat bita i allt och varit otålig/gnällig.

Funderar/lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
Alle

Inlägg av Alle »

Kanske..Men detta gnäll har pågått ca 2mån snart, och har hoppfullt kollat munnen 1000ggr, inga tecken på tänder, ser exakt likadant ut i tandköttet nu som för 2 mån sen..

rapport från natt 17:
Inatt vaken o grät 23.35-00.45, ramsade, gick ej alls in, somnade tillsist efter upprepat ramsande.Litet bakslag... Har verkligen varit sparsam med ramsandet senaste nätterna, men nu hamnade jag verktyga mera då han inte fick tag i sömnen igen, kunde vara tyst ngr min för att sen börja gråta igen, låg länge o småsnyftade efteråt. Pangramsa kl.06, somnade.Pangramsa 07, grät kanske 20min, somnade o vaknade 7.45.

Alle
Son född 05/2008
Alle

Inlägg av Alle »

Kanske..Men detta gnäll har pågått ca 2mån snart, och har hoppfullt kollat munnen 1000ggr, inga tecken på tänder, ser exakt likadant ut i tandköttet nu som för 2 mån sen..

rapport från natt 17:
Inatt vaken o grät 23.35-00.45, ramsade, gick ej alls in, somnade tillsist efter upprepat ramsande.Litet bakslag... Har verkligen varit sparsam med ramsandet senaste nätterna, men nu hamnade jag verktyga mera då han inte fick tag i sömnen igen, kunde vara tyst ngr min för att sen börja gråta igen, låg länge o småsnyftade efteråt. Pangramsa kl.06, somnade.Pangramsa 07, grät kanske 20min, somnade o vaknade 7.45.

Alle
Son född 05/2008
Alle

Inlägg av Alle »

Ååh, blir så irriterad! Kuren har väl gett pojken+oss lite bättre nattsömn, men tycker att vi stört hans dagssömn med hela kurandet! han sov förr(som jag skrev i schemat uppe)ca 1,5h åt gången 2 ggr om dagen o sen nån kortare lur mot kvällen.Långluren 12.30-14.30 e omöjlig, idag igen vaknade han efter 1h5min(oftast 1,5h, men senaste dagarna ännu kortare lur..) o gallskrek! Fick lov att tillsist gå ett par hundra meter med vagnen innan han tystnade, somnade o sov stilla 2 min för att igen gallskika.Lyssnar inte alls på ramsa. Vill ju få honom att somna om, men snart blir han ju van med att vi drar vagnen o ändå så sover han bara ngr min till!! Suck! Hade ätit 1 brk+ammats 11.15-tiden.Verkar ej hungrig nu heller där han sitter tyst i pappas famn...vadan detta upppvaknande mitt i luren?? Och hur ska jag hantera det, dra vagnen tills han somnar, ta upp honom, eller ÄNDRA SCHEMAT?
Son född 05/2008
Alle

Inlägg av Alle »

Hej igen! Jag vet, börjar bli tjatig med mina inlägg, men snälla, kan nån läsa mitt långa inlägg från lö 20.12 där schemat finns+dom efteråt ocg ge lite tips angående schema-ändring.för min man fick nog efter gårdagens dagslurar och tog saken i egna händer, vill låta honom sova 1,5h på förmiddagen som han gjorde innan kurstart.Jag har varit borta nu och när jag kommer hem sover pojken ännu ute i vagnen, har sovit snart 1,5h!!!! Vet inte hur jag isåfall ska ändra resten av schemat för att ha dom rätta sovtimmarna/dyng och också rätta sömnpasslängder.... :?
(Natten bra, skrik vid läggning, enstaka uppvak inatt som han skötte själv, vaknade o grät 6.30, arg, somnade ej om.)

Alle
Son född 05/2008
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Jag är verkligen USEL på scheman är jag ledsen. Jag kan inte räkna ihop saker. Men behöver han sova mer så är det ju klart ni ska ändra schemat. Varför inte ha morgon kl 7, och frigöra en halvtimme där, som ni kan använda till att förlänga första luren. Och/eller ändra mittenluren till 1, 5 tim och lägga den tiden på 20 minutan och göra den till en 45 minuters, så får han lite mer där om han verkade trött där med.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Alle

Inlägg av Alle »

Jo, men borde inte lurarna vara enligt naturliga sömnrytmspass(20, 45, 1 1/2h osv).Ifall man tar 1/2 h från morgonen o sätter på förmiddagens 45min-lur, så blir det ju 1h15 min, men gör det inte nåt?
Son född 05/2008
Nancy

Inlägg av Nancy »

Alle skrev:Jo, men borde inte lurarna vara enligt naturliga sömnrytmspass(20, 45, 1 1/2h osv).Ifall man tar 1/2 h från morgonen o sätter på förmiddagens 45min-lur, så blir det ju 1h15 min, men gör det inte nåt?
Jag tycker att du skall hålla lurarna till just naturliga sömnrytmpass. Sen kan det bli så att det totala antalet sömntimmar inte stämmer helt exakt med vad som anges för åldern. Då får du se till ditt barns behov. Är det en liten piggis kanske det är ok med ex en kvart mindre på schemat och har du en liten tröttis kanske det blir bra med sömntid lite i överkant. Man kan också alltid lägga en smula tidigare till natten i väntan på att barnet skall växa i sitt schema.

Nancy
Alle

Inlägg av Alle »

Våran snart 8-mån kille med kurstart 4.12, har den senaste veckan börjat sporta med att sätta sig upp i sängen, han lärde sig sitta för 2-3 veckor sen o nu går det VÄLDIGT snabbt då han sätter sig upp.Har också senaste dagarna börjat åla och 5-före att krypa.Antar att allt detta gör att han sover lite oroligare nu igen.
Undrar lite hur vi ska hantera hans sittande i sängen...Han sätter sig upp både vid läggning, ibland mitt i natten o ibland på morgonen.Kan bland prata först, men börjar sen skrika.Vi har oftast fått honom att somna om genom att snabbt smyga in o lägga tillrätta, ibland ut utan ramsa, ibland med ramsa...För det mesta lyckas detta och han sover vidare också i vargtimmen nära väckningstid.En enda gång har han lagt sig ner mha bara ramsande på kvällen.
Är rädda att "fastna" i detta, han lär väl sig att vi kommer in o lägger tillrätta, eller ska vi vänta ut "nyhetens behag" o tro att han bara "övar sittande nu i början??
Son född 05/2008
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag skulle nog försöka undvika trafik så långt det går, ramsa i första hand och skulle han sedan verkligen BE om hjälp, ja då smyger du och lägger tillrätta och snabbt ut, som om du inte ens varit där, så lite jippo som möjligt runt dethela. Det brukar lugna sig ganska snart, men det är dock ganska tålamodsprövande :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Alle

ändra schema??

Inlägg av Alle »

Började kura vår kille (nu 8,5mån)gammal 4.12. Gått lite upp o ner, som ni ju kan se i tidigare inlägg.Men nu senaste veckan haft bra nätter, somnar oftast bra kl.20, kan vakna tillen gång under natten men somnar om själv.Morgon gör vi 7.30, men han kan vakna mellan 6.30-7 och då ramsar vi elller ibland lägger ner honom då han sitter, somnar oftast om o vaknar 7.15-7.30.Enstaka morgnar t.o.m fått väcka honom!
Dagslurarna börjar krångla mera.krånglat tidigare på så sätt att han vaknade efter 1,5h på långluren som skulle vara 2h, men nu börjat vakna ren efter 1h, kan somna om med vagning men vaknar oftast igen när det gått 1,5h o då e det svårare..Somnade tidigare genast jag lade ut vagnen, oftast utan vagning, men nu skriker han en stund o man måste vagna från o till i 5-7 min.
Överlag nöjdare kille, som kryper o stiger upp.

Schemat:
7.30 väckning (se ovan)+mjölk
8-tiden gröt(äter väldigt liten mängd)
9-9.45 sova ute
11 lunch
12.30-14.30 sova ute (se ovan)
15 mellis
17-17.20 sova ute
17.45 middag
19.15 välling, byte,bus osv.
20 god natt

Han e nu alltså 8,5 mån. Borde vi ändra schemat o minska till 2 lurer dagtid? Hur ska jag ändra isåfall?? Hur långa lurer och när? han är ju uppe rätt kort stund på morgonen.Skulle man senarelägga den luren så att sömnschemat förskjuts framåt, för tror ju inte att han orkar vara vaken från 14-14.30-tiden ända till läggdags, vilket det ju skulle bli om man bara tar bort den sista 20-min luren på kvällen...

behöver lite hjälp...Tacksam för svar!!

Alle
Son född 05/2008
Lou

Inlägg av Lou »

Hej Alle,

roligt att höra att det går så bra!

Snart är han ju nio månader och då kan du alltså korta till två lurar. Jag gjorde så att jag tog bort em-luren. Men eftersom det är lite tidigt så kan du ju se till att alltid ta en promenad vid den tiden - om han somnar utan ansträngning från din sida får han sova, annars får han vara vaken. Min dotter klarade utan problem att vara vaken många timmar på eftermiddagen till läggdags. Så lycka till!

kram/lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Har du BB? Isåfall så läs om 8månaders ångesten, jag tror att det är den som spökar, du kan även använda sökfunktionen här på forumet så kommer du att hitta mycket matnyttigt.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"