nattätare

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
ejenny

nattätare

Inlägg av ejenny »

Hej!

Jag har en liten tjej på 4 månader. Det må vara den dåliga nattsömnen (mammas) men har inte förrän nu reflekterat över att hon äter 70% av sin dygnsranson mat om nätterna. Satt och läste i forumet och häpnar och skäms över hur lite min tjej äter om dagarna om man jämför med andra. Det kan gå 4-5 timmar mellan och hon äter ca 10 minuter lite ointresserat och ibland 2 timmar men då är hon inte speciellt hungrig. Emedans på nätterna så vaknar hon varannan eller varje timme och gnyr och söker bröstet.
Hur vänder man något sådant?
Sitter och väntar på andningslarmet och sen ska vi kura lilltjoppan. För hennes sömn är bedrövlig (mammas fel). Hon har sovit illa sedan födseln och jag har ju inte gjort det speciellt enklare för henne. har läst boken 2 ggr och vill sätta igång direkt men väntar som sagt på larmet.
Men tips om hur jag kanske gradvis får till maten till dagtid eller ska jag bara chocka henne och kura?
Har precis köpt välling för 6-månaders och ersättning och ska försöka ge henne det på kvällarna. Ersättning accepterar hon men har inte testat välling ännu.
Hjälp...Alla tips emottages om hur jag fixar matning dagtid.

mvh Jenny :oops:
Saga 080814
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och varmt välkommen hit :heart: ! Jättebra att du är påläst och laddad, då kommer det gå utmärkt.

Du kan ju redan nu börja skissa på ett schema, inspiration kan du hitta här http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3&start=45. På så sätt ser du till att måltiderna kommer med lagom mellanrum så hon hinner jobba upp en aptit emellan. Låt inte måltiderna ta mer än en timme. Efter 5 mån erbjuder du mat inom 45 min, efter 7 mån inom 30 min. Sen kommer aptiten på dagen följa som en effekt av kuren, men bra att börja redan nu.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Flikar in och vinkar från andra sidan fjärden! Välkommen hit! :D
ejenny

Inlägg av ejenny »

Tackar!!

Fast när man känner att "nu förstår jag nästan hur jag ska göra" så går det 2 dagar och så blir man osäker igen. Min kille är med på det hela och ska läsa delar ur boken också men det känns som att jag skulle vilja göra det helt själv eftersom han är så osaklig ibland. Han blir blödig och tar ofta upp henne ur sängen/vagnen istället för att försöka trösta på plats. Men det kommer jag inte orka utan jag utgår ifrån att det blir 2 riktiga hundnätter för mig och sen kan jag ta över dagarna from dag 3 och pappa få lägga lite då och då under uppföljningsveckan.

Jag får försöka truga lite mer lite senare under den timme vi äter (idag tar ett mål ca 10-15 minuter och sen vänder hon bort huvudet och äter hon mer så kräks hon lätt) och se om vi inte kan införa lite mer mat på dagarna istf nätterna. Hon har ju gått upp stadigt i vikt och följer kurvan men det är ju tack vare natt-tuttningarna skulle jag tro. Amningen strulade jättemycket de första 6 veckor och hon tappade mycket i vikt under första 7-10 dagarna och vi blev beordrade att amma, amma, amma dygnet runt. Det finns tyvärr kvar i sinnet fortfarande. Jag tror att hon äter flera gånger och lite varje gång kan magsäcken anpassas om till större mål på så kort tid som en kur?

Har bestämt det till att vi börjar på juldagen om larmet kommit (alternativt julaftonskvällen om vi kommer hem i tid till kl 19.30 annars får det vänta ett dygn)

Hon sover i vårt sovrum i egen säng. Vi ska bygga ett eget rum åt henne men det är ett tag bort. Bör jag skaffa skynke och skenor i taket ifall man behöver tända en lampa under natten?
och när det gäller sova i samma rum, ska jag smyga bort till dörren och låtsas komma in de 2 första nätterna eller alla nätterna? Eller kan jag när ramsan tar och ingen buffning behövs säga den från sängen? Några erfarenheter?

Många frågor - hoppas att någon har bra tips.
Saga 080814
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag ber admin sätta över dig till kurforum så tar vi alla frågor där! :D
ejenny

Inlägg av ejenny »

tack, satt och funderade på att starta en ny tråd då det inte handlade om käk längre :)
Saga 080814
ejenny

Inlägg av ejenny »

har en uppföljningsfråga om mat:

hur gör jag för att introducera välling? Några tips? Hon får endast bröst och smakisar. Har försökt blanda ersättning med lite välling och bröstmjölk men det blev en vild kamp och tårar av flaskan. Hur smyger man in en flaska?
Vi har olika flaskor som jag testat med. Tidigare runt 1,5 mån körde vi med MAM flaskor för att ge henne ersättning efter amning och då gick det bra. Men det är ju 3 månader sen och nu vet jag inte riktigt hur jag ska introducera flaska igen.
Vill ge henne nattslurk a la välling eftersom kuren strular varannan natt vid 3-4 och hon verkar hungrig får ramsa och drygt 1-2 timmar tar det innan hon somnar igen (hon håller sig kanske inte på den tunna nattslurken och det går långsamt att öka med gröt och mat under andra målen på dagarna - vi är fortfarande på smakisar om än hon äter lite mer än från början vid 3,5 mån)

mvh Jenny
Saga 080814
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Stalltipsen brukar vara hungrig unge, bröstmjölk eller ersättning i flaskan och tuttarna på lååångt avstånd. Pappa, alltså. Sedan, när det funkar med flaska, så fasar man in lite välling succesivt som du gjort. MAM är bra vällingflaskor också.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"