Vilgot sover inte på natten

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sidda75

Vilgot sover inte på natten

Inlägg av Sidda75 »

Håller på att införa standardmodellen med lille Vilgot men det lyckas inte bra då han är vaken på nätterna :roll: :x Han blev tre veckor igår så han är ju inte gammal ännu och det är ju smekmånaden som har gällt så jag har avvaktat och gett honom så mycket mat som möjligt och hoppats att det ska rätta till sig med nätterna och att man får ca två uppvak med ca tre timmars mellanrum men den här lilla herren vill äta långa pass på natten och när han väl somnar så vaknar han ofta efter 45 minuter och max efter 1,5 timme. Jag införde standardmodellen med hans storasyster från start och det fungerade jätte bra men denna gången vill det sig inte riktigt och jag skulle gärna ta emot lite feedback :!: Dagarna fungerar bra även om det inte blir riktigt samma tid som jag kunde ägna åt amningen då storasyster har blivit mycktet avundsjuk när lillebror sitter vid bröstet :x Att få en lillebror har varit jobbigt för henne och hon har fått riktiga sammanbrott men om detta skulle jag kunna skriva ett eget inlägg.

Vilgot vill bara äta hela nätterna och är jätte svår att söva. Han är pigg helt enkelt och jag vill ju verkigen vända dygnet. På dagarna har han därför fått fyra till fem stora mål och varit vaken minst 1,5 timme per gång. Ofta har det även blivit två timmar åt gången. Undrar nu hur man bäst styr upp detta så nätterna bli bra för oss alla. Vilgot var liten när han föddes och vägde bara 2495 gram och har nu redan gått upp till 3300 gram så det har varit en bra viktuppgång och kanske måste han äta extra mycket då han var så liten :?

På natten har vi mörkt och tyst men detta verkar inte heller hjälpa. Han vill helt enkelt ligga vid bröstet och jag är lite orolig att vi ska hamna i något "snutträsk". Han ligger på mage med larm. Min spontana tanke av att han vaknar så ofta och inte går att buffa till sömns vid tidiga uppvak är att han ju måste vara hungrig. Men han ligger ju vid bröstet så länge och äter eller får han inte i sig tillräckligt av bröstmjölken :?

Funderar lite över om följande vad gäller nattsömnen:
:arrow: Ska jag öka vakentiden på dagen med 2 timmar nu och införa den passiva sociala delaktigheten där han ska somna själv och inte av maten.
:arrow: Ska jag övergå mer till buffande och inte låta honom äta så länge på natten (bryta när han ätit en timme).
:arrow: Kan det vara så att han inte blir mätt på min bröstmjölk så att han ska få tillägg på natten.

Vill verkligen bryta denna nattvakan nu :!:
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Sidda 75 och GRATTIS! :heart:

Just nu tror jag du är inne i 3 v. ökningsperioden och därför kan låta det hela bero en aning.

Här är mina mjölkökningstips, FÖLJ DEM ALLA utan pumpningen om du vill. :wink:

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som kvällsslurk.

Sen tycker jag INTE att du skall servera ersättning på natten, det är ju mätt på dagen man skall vara så i så fall är det att jaga med ersättning efter amningen på dagen, men då kanske du hellre vill pumpa och jaga med BM flaska tänker jag. :wink:

Sen på natten kan han få äta 23, 01 och 04, ställ klockan och däremellan vagna! Visst en marginal kvart (20 min) kan du ha, men inte mer. Sitt upp och amma, se till att han faktiskt suger hela tiden och inte ligger och småsover, då får du se till att störa ordentligt. Lägg ner MYCKET krut på raparna!

Nu är det ju dags att ha just rytmen 2-2, då siktar du på 1-1,5 timme som första pass, alla andra 2 och sista 3 med en 20 min lur kanske.

Det skall bli kul att få stötta er i resan. Mat har du fortfarande tid att ge inom 1,5 sen är det social delaktighet i 30 min för att sen läggas vaken i vagnen gärna med skynke över. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Tack TorsMamma för ditt svar :)

Här fungerar det inte alls än så länge. Vilgot har varit vaken hela natten :x Vi verkligen öste i honom mat igår och han går upp fint i vikt men det verkar ändå som om han är hungrig hela tiden :shock: Vi försöker buffa honom i ro på natten men han skriker upp sig helt otroligt och blir inte nöjd förrän han får mat. Kan han verkigen vara hungrig eller är han helt enkelt pigg :?: Lite känns det som att han blir arg när ha liggger i spjälsängen att han inte kan åla mera uppåt då han redan ligger med huvudet högst upp. Han verkar frustrerad :?

Försöker gå efter SM så gott det går med en avundsjuk Alice när jag ammar så länge och har honom uppe i två-timmarspass på dagarna men ändå så sover han max en timme åt gången på natten. Känner att jag kört fast här och är för trött för att tänka ](*,) så råd tas tacksamt emot.

Antar att det gäller att bara framhärda och fortsätta konsekvent med SM så kommer det snart att lösa sig men man börjar lite smått tvivla när man sitter där på nätterna med pigg bebis och inte vill annat än att få sova. Jag jämför med Alice som vid en månad sov sex timmar i streck och det känns fjärran just nu. Vad göra när han skriker på natten? Buffa tills det är tänkt att han ska vakna eller göra som jag gjort nu att proppa o honom mer mat. Massor av matvargar kommer smygande på natten och säger att "han är nog inte mätt och man kan ju inte sova på hungrig mage". På dagarna tycker jag verkligen att jag proppar i honom men det är ju svårt att veta hur mycket han får av bröstmjölken. Igår gav vi även lite ersättning på eftermiddagen och kvällen, 60 ml åt gången i flaska. Svårt att veta om det räcker då jag inte vet hur mycket han får i sig från brösten. Undrar ungefär hur många ml mjölk per dag han behöver nu då han är 3,5 veckor?

En annan sak jag funderar över är om det påverkar hans sömn att han verkar förkyld. Han låter lite täppt i nästan och det kan ju även påverka att han ammar sämre och göra det svårt för honom att andas när han ska sova :-k. Vi har gett honom koksalt för att underlätta detta.

Kanske avslutar jag omedvetet amningarna något tidigare pga Alice och kanske blir han lite mer störd av att äta när storasyster härjar så att han inte äter så bra som han borde :-k

Många funderingar går runt i min grötiga hjärna :wink:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Skrev just ett lååångt svar till dig som försvann! :evil: Återkommer strax med ett nytt försök! :roll:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Svarar på dina frågor så gott jag kan i ditt inlägg!
Sidda75 skrev: Här fungerar det inte alls än så länge. Vilgot har varit vaken hela natten :x Vi verkligen öste i honom mat igår och han går upp fint i vikt men det verkar ändå som om han är hungrig hela tiden :shock: Vi försöker buffa honom i ro på natten men han skriker upp sig helt otroligt och blir inte nöjd förrän han får mat. Kan han verkigen vara hungrig eller är han helt enkelt pigg :?: Lite känns det som att han blir arg när ha liggger i spjälsängen att han inte kan åla mera uppåt då han redan ligger med huvudet högst upp. Han verkar frustrerad :?

Jag skulle verkligen rekommendera att köpa en vagn till sovrummet! Köp en billig vagn här på forumet eller på blocket! jag lovar att det kommer underlätta massor! Det är mycket lättare att vagna än buffa så här små skrott tycker jag! När de är så små som din lille kille så trivs de allra bäst när det är lite trångt och ombonat. Vagnen är perfekt, och suffletten förstärker det ombonade omslutande. Jag försökte med vagga till min dotter när hon var lika gammal som din son, men det funkade inte alls. :roll: Jag tror det var för öppet helt enkelt. När jag bytte till vagnen kunde hon somna själv utan problem. Förutom det trygga ombonade för bebisen får du de utmärkta verktygen vagna och skak i handtaget. Oumbärliga tycker jag! Vagnen kan du använda tills du har en säker sovare som sover hela natten (runt 4 månader) och då har ramsan tagit över som huvudverktyg. Kan verkligen rekommendera att smyga in ramsan bakvägen, dvs att redan nu ge en bekräftelseramsa precis i insomningsögonblicket. TorsMamma tipsade mig om det i min frågetråd -läs mer där: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17286

Försöker gå efter SM så gott det går med en avundsjuk Alice när jag ammar så länge och har honom uppe i två-timmarspass på dagarna men ändå så sover han max en timme åt gången på natten. Känner att jag kört fast här och är för trött för att tänka ](*,) så råd tas tacksamt emot.

Det är jobbigt med svartsjukan i början men det blir bättre! Mina tips är att ägna 100 % åt storasyster då lillebror sover (utelek då kanske?) och att involvera henne så mycket som möjligt i bebisskötseln ("kan du hjälp mig att sköta bebisen? Jag behöver DIN hjälp..."). Under amningen kan ni kanske läsa en bok, eller två eller tre? Eller se på film (alla knep är tillåtna i början! :wink: ). Se till att hon har något roligt att ta sig för under amningen och be henne om hjälp att buffa i rumpan vid rapning -jag verkligen ser hur min stroa tjej tar ut sin svartsjuka genom att fokuserat och med spända käkar buffa lillasyster i rumpan! :D

Antar att det gäller att bara framhärda och fortsätta konsekvent med SM så kommer det snart att lösa sig men man börjar lite smått tvivla när man sitter där på nätterna med pigg bebis och inte vill annat än att få sova.

Framhärda var ordet! Det blir bättre, jag lovar.

dagarna tycker jag verkligen att jag proppar i honom men det är ju svårt att veta hur mycket han får av bröstmjölken. Igår gav vi även lite ersättning på eftermiddagen och kvällen, 60 ml åt gången i flaska. Svårt att veta om det räcker då jag inte vet hur mycket han får i sig från brösten. Undrar ungefär hur många ml mjölk per dag han behöver nu då han är 3,5 veckor?

Jag skulle erbjuda ersättning efter varje mål (efter ca en kvart är ju bröstet tomt hur långsamt barnet än äter -om det inte har somnat förstås och det får man ju inte! :wink: Att amma längre pass stimulerar inte mjölkproduktionen, men däremot att amma flera gånger. Så man kan gott erbjuda bröstet igen efter en stund (inom 1,5 timme). Fyra rätters ska det vara och MÄTT ska man bli! Lille herrn säger ju stopp om han inte vill ha mer, så erbjud du ersättning. Jag gjorde det efter varje mål i den åldern, men sen kom vi i kapp och nu ger jag bara ersättning till kvällen, 60-90 ml åt gången, 2-3 gånger tills hon är proppmätt!

En annan sak jag funderar över är om det påverkar hans sömn att han verkar förkyld. Han låter lite täppt i nästan och det kan ju även påverka att han ammar sämre och göra det svårt för honom att andas när han ska sova :-k. Vi har gett honom koksalt för att underlätta detta.

Jo, visst kan det påverka. Elvira har varit förkyld ända sen hon var 1 månad gammal (är 2,5 nu), och vissa nätter har det nog stört sömnen. Höj upp huvudändan på säng (eller vagn!) -vi har två tjocka fotoalbum under framhjulen. Innan läggning kör vi följande procedur: 1. koksalt nässpray, 2. ligga på mage och frusta ur sig så mkt som möjligt, 3. sug rent med näsfrida, 4. Nezeril (finns nu från 1 månad!). Vid nattamningen har jag sugit rent vid behov och gett nezeril igen.

Många funderingar går runt i min grötiga hjärna :wink:

Lite mindre grötigt snart vågar jag lova! KRAM! Och minns Annas ord:
annawahlgren skrev: :wink: Jag brukar betrakta de första två månaderna efter förlossningen som ett slags förlängd graviditet. Det kan vara praktiskt att se det så. Du hemfaller inte åt missuppfattningen att allting ska fortsätta vara i evighet så som det är nu.

* Det tar ungefär två månader för amningen att fungera gnisselfritt (om problem alls uppstår, vilket de inte behöver göra).

* Det tar ungefär två månader innan kroppen börjar likna någonting och du känner dig någorlunda som en människa, psykiskt, efter den omstörtande förlossningen.

* Det tar, inte minst, två månader innan du har ett regelbundet schema att sköta barnet efter, vilket låter tillvaron ta form och ge rum åt annat.

* Efter två månader är också det lilla barnet överens med mycket som tidigare var en gåta. Hon eller han känner sin kropps funktioner - eller är i varje fall van vid dem. Hon är förtrogen med omgivningen. Har hon fått all mat hon behöver och lite till, är överlevnadsångesten stillad, och hon vågar tro att hon ska klara livhanken. Hon börjar på allvar kunna kosta på sig att ha trevligt, och hon låter sig tryggt inlemmas i den vardag som är din under de villkor som gäller för dig (”flocken”).

Men vägen dit fram, till tvåmånadersgränsen, kan vara slingrande ibland. För att du då lugnt och fint ska kunna ta dagen som den kommer, utan att tro att eventuella svårigheter ska förbli, kan det underlätta att se första tiden som en förlängning av havandeskapet. Så kan du också låta första månaden nu verkligen vara en smekmånad, fylld av njutning och glädje!
Stort lycka till! :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

ElinN, tack för alla bra svar :wink:

Vilgot var strulig även i natt och somnade först efter 04, då jag gav honom nezeril. Idag har jag gett honom ännu mer mjölktillägg och han har tacksamt tagit emot så det är nog så att helt enkelt inte är proppmätt fast man tror det :roll:

Jag har ju kört SM från start på min dotter och vet hur bra det fungerar så egentligen tvivlar jag inte fast det kanske verkade så i mitt förra inlägg. Det citerade du klistrade in från AW vet jag ju egentligen också men det är bra att bli påmind. Jag har varit för otålig men ska fortsätta framhärda och det kommer bli bra :wink:

Ska fortsätta prova någon vecka till att lägga honom i sängen och buffa vid behov innan jag provar att vagna.

Angående svartsjukan så provade jag med att Alice fick buffa på lillebror för att få fram rapen och det gjorde hon ju gladeligen och visst såg man att hon tyckte det var lite kul att få buffa till ganska hårt på lillebror :)

Tack för allt stöd, är så skönt att kunna få feedback ibland :thumbsup:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen :D

Jag tror också att mycket hänger på maten här. Så kan du antingen ge lite ersättning vid slutet av varje mål eller pumpa och ge i flaska kan det nog var väldigt bra.
Man blir förvånad, men på så här små hänger det ju alltid på maten som bekant. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

TorsMamma skrev:
Man blir förvånad, men på så här små hänger det ju alltid på maten som bekant.
:wink: Det är ju maten det hänger på och igår proppades Vilgot med mat vilket resutlerade i en betydligt bättre natt. Som längst sov han ett pass på 2,5 timmar och övriga pass var två timmar och matningstiderna var nere på 30 minuter per gång sedan somnade han om själv efter lite gnölande på egen hand utan ingrepp från de ömma :lol:

Hoppas nu på att vi vänt mönstret här och att sovpassen på nätterna kommer bli allt längre [-o< Är ju mycket trevligare att njuta av sin bebis på dagtid :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat!!!

Sen är det ju också som bekant att det är inte matintaget "Samma dag" som måste spegla natten utan det går lätt så att en bra mat dag kan spegla natten 1-2 nätter senare. Tänk på den du! :? :shock: Så det är ju just därför det är så viktigt att man är proppmät varje dag. :lol:
Tor 2006

Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Igår blev Vilgot 2 månader och nu ska ju saker börja rätta till sig :wink: Dock verkar han vara en typisk kvällstrasslare. Sover bra på dagpassen, nästan lite för bra och är jätte svår att hålla vaken. När det sedan är dags att sova natt vid 8-tiden blir han jätte upprörd och det är svårt att få honom att komma till ro. De senaste två kvällarna har jag gett honom en 20 minuters lur mitt i händelsernas centrum men det har inte hjälpt. I natt somnade han inte förrän 00.30 :x . Spontant tänker jag att det är maten det hänger på :-k

Han äter ganska korta pass på dagarna, ibland tar ett mål bara 15 minuter. Försöker truga och truga efter första omgången men han vill inte ha mer och blir ledsen när han läggs till bröstet. Äter han snabbt eller har han ont i magen så han inte vill äta mer eller vill han inte äta mer för att han är för trött :?:

Tar gärna emot lite råd och pepping här. Vilgot behöver ju sova lång sammanhängande sömn på natten :wink:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

:!: Med ett mål menar jag att ett bröst tar ca 15 minuter. Uttryckte mig otydligt.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Sidda75 :)

Barn äter ju lite olika fort det tror jag. Vissa lär sig snabbt bli riktigt effektiva medans andra tar alla chanser de kan få till att "tjuva" minuter här och där.

Det första jag tänker är som du, en lite power nap kan vara på sin plats.
Dock kan 20 minuter vara lite väl långt för många, så prova korta det till en 5- minutare istället.

Det andra som du själv också skriver är maten.
Kanske dax för nattmacka? Eller ren ersättning så att han får lite mer att stå sig på eller lite mer mättnad att stå sig på för att vara exakt.

Hur ser schemat ut, ifall ni har något?

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Schemat jag strävar efter ser ut så här:

06:30 MÅL 1
08:00 Sova
09:30 Mål 2
11:00 Sova
13:00 Mål 3
15:00 Sova
16:30 Mål 4
19:30 God Natt (19:00 nattslurk)
Ca 03:00 Nattmål

Dock klarar Vilgot inte av att vara vaken längre än 1 timma på morgonen. Övriga mål har funkat bra fram till mål 4. Vilgot har inte somnat 19.30 utan kvällarna har blivit flera timmar förskjutna då han är orolig och inte kunnat komma till ro. Inser nog nu att det är mat som är problemet men jag försöker verkligen få i honom mer men han vill inte ta mer fast jag trugar under alla mål. Är ju så svårt att veta hur mycket han får i sig när man ammar. Har gett honom lite ersättning på kvällen, ibland har han fått i sig 90 ml men det känns som han blir väldigt konstig i magen av ersättningen. Nu vaknade han precis efter att ha sovit 40 minuter och gallskrek. Jag buffade honom till ro men han skriker nog snart igen. Känns som han har ont i magen.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Missade att skriva att du även kan ge BM som du pumpat tidigare under dagen!

Vilket märke ersättning har du? Min yngsta blev lite dålig utav Semper så vi bytte till NAN och jag vet flera som gjort det samma.
Men det blir lite annan konsistens på "härligheterna" när man ger ersättning så det inte är det du tolkar som "konstig i mage"

Har du Sempers magdroppar? Dom är också kanon.

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Tar upp min tråd om Vilgot igen :wink:

Han har sovit längre pass på nätterna nu tills de sista två nätterna då han vaknat vid 01 och ätit och sedan inte somnat förrän vid halv tre igen. Han är genomförkyld och hostar så jag tror det är det som varit problemet. Jag har sugit upp mycket med näsfridan efter att han inte somnade om.

Min egentliga fråga är hur jag ska få honom att äta mer. Vid varje mål tar jag upp honom och han äter mycket glupskt i ca 10 minuter sedan går det inte få i påfyllning efter rapen. Gör sedan blöjbytet och umgänget men när det kommer till att äta från bröst två är det totalstopp :? . Han kan väl inte bli mätt på tio minuters ätande totalt eller kan det vara så att han äter så effektivt. De senaste veckorna har det varit omöjligt att få i honom mer. Har försökt att han äter tätt mellan bröst ett och två och att det tar längre tid mellan bröst ett och två men det spelar ingen roll. Han vill absolut inte äta mer och blir jätte ledsen när bröstet kommer och verkar helt enkelt mätt. Har även provat att lägga honom på mage en stund mellan så att han får ligga och försöka åla sig hungrig och då tar han bröstet ibland då han är ganska upprörd efter att ha kämpat på golvet men äter kanske två minuter och sedan vill han inte ha mer. Jag vill ju få i honom massor av mat inför den goda nattsömnen så detta känns väldigt stressande. Samtidigt vill jag ju inte pressa honom och kan ju inte tvinga honom att äta utan bara ge honom förutsättningarna. Vad göra här. På kvällarna brukar han få mat någon gång extra så han får ofta totalt 6 mål och så brukar han äta en gång per natt även då bara från ett bröst. Han går upp bra i vikt så är det helt enkelt så att han ändå får i sig en del under denna raketfart då han äter :? Daglurarna sover han bra så han verkar ju mätt :-k
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"