Jannika skrev: *frieda* kommer att vara min eminenta avbytare på Df. Känns så skönt att ha ett ansvarsområde mindre ett litet tag. Tack!
Tack själv rara du
Här hade vi Lucia-firande i svinottan, eller ja kl 7.30 på Kanalkyrkan i Sandviken, det är svinottan i min värld

Lilltufsan får sova en halvtimme extra tror jag för det var ett jäkla gnäll sista timmen innan middagssov här.
Och nu mina kära måste jag få gnälla, för det kan jag inte göra inför sonen som är stolt över Lucia-tåget, och ni behöver inte alls hålla med
Luciatåget för klass F-1 (d.v.s. 6-7 åringar) var överdådigt pampigt. Inskridandes i kyrksalen kom den näpnaste Lucia, äkta stearinljus i kronan, med hela sitt tåg av småänglar, tärnor, tomtar, stjärngossar, pepparkaksgubbar och till och med en sockerbagare. Luciasånger och verser sjöngs/lästes, kamerorna blixtrade från kyrkbänkarna. Allt var fantastiskt, väl inövat, väl planerat och alldeles... "alldeles underbart". O:) :santa:
Hade det varit tal om klass 9 hade jag tyckt att det var alldeles så underbart som det nog var meningen att vi skulle tycka. Men nu tycker inte jag det, och här ska jag förklara varför:
I min värld, som kanske är en smula trångsint då då

, är ett Luciatåg bland 6-7 åringar ett myller av söta ungar utklädda till vad de behagar i Lucia-väg, en si så där 17 Lucior i samma tåg och kanske till och med en liten gosse med en Luciakrona på sniskan är vad man (förstås JAG) förväntar. Jag förväntar mig eljuskronor, "Tippe tippe tipp tapp" och första versen i "Sankta Lucia". Det här var
för mycket. För könsuppdelat, ja det var ju inga gossar som var Lucior, tärnor eller ens änglar.
Efter tillställningen skulle det fotograferas ytterligare en massa. Framför julkrubban placeras den lilla näpna Lucian med alla ljus i sin krona och fotograferas av sin stolta mor, som dock inte låter sig nöjas med dotterns skeva smil. "Kan du inte
tindra med ögonen som en riktig Lucia!" Vilket krav, hur beter man sig för att "tindra med ögonen"

Anyone
Jag blev så sur att jag inte iddes fotografera Benji utan bad honom leka lös ordentligt fram tills fikakön var kort nog att orka stå i och det gjorde han ju nu, tacksamt dessutom.
Ja f'låt mitt gnäll och JA, jag fick aldrig vara Lucia när jag var barn för jag är brunett om det var någon som såg sig skönja lite mindervärdeskomplex
Kram på er

:santa: