Usch vad jobbigt ni har det just nu!

Jag förstår precis att du tycker det är ledsamt att höra ditt barn gråta - annars vore du ju inte En Mamma...
När mina barn har gråtit över något mitt i natten som jag vet att jag inte kan påverka särskilt mycket alls - det har getts vaccin eller vad det nu är - så har det hjälpt mig att tänka så här:
Okay, om jag nu går och tar upp barnet och bär henne i famnen - tror jag att hon skriker mindre då eller rent av slutar skrika?
Sofia, min minsta fick en jätte-elak rotavirus (tror läkarna att det var!) när hon var tre månader.

Hon kräktes och kräktes och kräktes i VECKOR och tillslut blev vi inlagda på sjukhus.

Jag var Orolig Mamma numer ett.

Jag tyckte så synd om henne som inte ens fick behålla vätskeersättning och när hon grät i natten hemma hos oss gick jag en natt och hämtade henne till oss. JAG ville ha henne där, bredvid mig, mellan oss, JAG ville ha min lilla bebis som var så sjuk bredvid mig, en liten hjässa att gosa med, en bebis att trösta och krama.
Men det ville inte hon... 8-[ Hon blev STÖRTFÖRBANNAD.

Inte bara hade hon det jobbigt tack vare sjukdomen, nu kunde hon inte sova heller!

Inne hos oss - i vår vuxensäng gosar man och umgås - det var det hon visste. Där sover man inte. Och hon hade absolut ingen lust att umgås klockan mitt i natten.

Så jag fick snabbt snabbt bära henne tillbaka till hennes egen säng där hon bökade och knorrade lite och sedan sov hon.

Visst vaknade hon till och grät fem miljoner gånger tack vare sjukan, men då visste jag i alla fall att jag INTE skulle hjälpa henne genom att ta upp henne och gulla med henne. (Det hade jag ju provat... 8-[ ) Och då blev det så mycket lättare att svara henne mjukt och deltagande, med en betryggande ramsa som sade till henne:
"Usch då älskling vad jobbigt du har det. Jag förstår precis att det inte är något kul alls. Men jag finns här och hjälper till genom att hålla i alla fall alla vargar borta, så om du kan, somna om."
(Och naturligtvis bytte jag lakan och erbjöd vätskeersättning även mitt i natten, så snabbt, tyst och sakligt som det gick att göra!)
Hoppas det här kan ge dig något..?