Inte viktväktarna ;-)

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Kul med tips på julmat! Här börjar jag känna mig lite missmodig :cry: Första 4 dagarna tappade jag ju 1.5 kg. Sen har jag försökt hålla mig ifrån vågen. Och när jag vägde mig i morse så står jag kvar och stampar på samma ställe (1.5 vecka har gått) :evil:

Annars tycker jag det går riktigt bra, min inställning från början att nu j----- har nog hjälpt mig på traven :lol: Har faktiskt varit utan cola i TVÅ veckor
nu!!! (bortsett från 3 klunkar av maken då vi var på stan och jag var toktörstig... :oops: ) Är ju inte överdrivet förtjust i thè men har hittat ett nu som jag tycker är jättegott men vet inte om det är tillåtet? Rött thé med blåbär? Skulle ju vara trevligt att kunna dricka åtminstone det utan dåligt samvete, lika illa som cola kan det väl ändå inte vara!

Det är tur att man får äta goda ostar - räddaren i nöden :lol:
duggan

Inlägg av duggan »

Tappa inte modet Lingontuva, vad gällande the så dricker jag flera koppar varje dag, gott-gotti-gott-gott :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej tjejer! :D

Inne på femte veckan av min LCHF - come back efter en himla massa blundande här och var O:) månader O:) och centrimetrarna försvinner samt kläderna sitter lösare. :D

angående LCHF - recept och sånt vill jag tipsa om en sida som heter

www.fetbobba.net

där finns även recept på gottis :P ifall man drabbas av sånt sug... 8)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag är förmodligen otroligt trög :oops: :roll: men vad är egentligen skillnaden mellan lchf och gi? Kan nån vänlig själ förklara för en nyfiken :wink: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kiki

Inlägg av kiki »

I GI äter man långsamma kolhydrater, alltså grovt bröd, fullkornspasta osv. I LCHF äter man "inga" kolisar eller maxar till 4% eller 13% eftersom det finns kolhydrater i grönsaker så kan man inte helt avstå men rund 5% brukar de flesta hamna. GI står för Glykemiskt Index
L står för Low C för kolhydrater, H för high och F FAT.
Fjällmor kan nog mer :wink:
Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

kiki skrev:I GI äter man långsamma kolhydrater, alltså grovt bröd, fullkornspasta osv. I LCHF äter man "inga" kolisar eller maxar till 4% eller 13% eftersom det finns kolhydrater i grönsaker så kan man inte helt avstå men rund 5% brukar de flesta hamna.
TACK kiki, nu är det glasklart :D :!:
Då förstår jag skillnaden, men den är ju inte så stor egenligen då?
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kiki

Inlägg av kiki »

Pasta eller inte pasta
Potatis eller inte potatis
Ris eller inte ris
osv

Så nog är det lite skillnad :lol:

Men tanken att kolhydrater är sockerkjedjor är ju samma och i GI höjer man blodsockret lite långsammare än vid vanlig kost, och kroppen behöver producera insulin för att hålla koll på sockret. MEN vid LCHF så har man inget eller väldig lite sockerpåslag, (är man strikt kommer man i "ketos" och har inget påslag) och då behöver kroppen inte producera något insulin. För den vetgirige kan jag berätta att Insulin är kroppens enda fettbindande hormon :lol: utan insulin inget bundet fett i kroppen :lol: plättenkelt.

Kram

Social delaktighet
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

lysande kiki :thumbsup:

/Fjällmor
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

kiki skrev:Pasta eller inte pasta
Potatis eller inte potatis
Ris eller inte ris
osv

Så nog är det lite skillnad :lol:
:mrgreen:

Okej då :roll: det var visst lite skillnad...
Men en till dum fråga - är det BRA att utesluta kolisar helt?
(jag frågar helt enkelt för jag och Becka har diskussioner härhemma om olika dieter, och hon vill gärna börja lchf:a efter jul...)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

ok.

I så fall behöver du ju läsa på själv för att kunna bilda dig din egen uppfattning. Då skulle jag börja här om jag var du:

LCHF för nybörjare

:arrow: http://www.kostdoktorn.se/?page_id=144

Annika Dahlqvists kostråd för barn

:arrow: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannik ... 3%B6r_barn

På båda ställena finns massor med fakta och läsning. Börja med länkarna i bloggmarginalen och ta dig sen vidare. Om du vill fundera högt så finns både jag och andra här, törs jag nästa lova :wink:

Och till sist. Om fettet. För det är ju fettet vi ökar när vi tar bort kolisarna. Inte proteinet som många tror. Så fram med smöret 8)

/Fjällmor
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: Becka Becka Becka Becka :thumbsup: haha gissa vem jag håller på :lol:

Nä men allvarligt. LCHF är en livstil inte en bantningskur, jag är glad att du skrev diet, för översatt från engelskan är det ju just det det är, det vi väljer att stoppa i oss, vår diet.

Jag föreslår att du uppmuntrar henne att ta reda på så mycket hon kan om LCHF, hon kan söka på Annika Dalhqvist (eller så får hon snart en länk från Fjällan :heart: ) www.kostdoktorn.se är ju bra, liksaså www.kolhydrater.ifokus.se och www.fetbobba.net förståss.

Det gäller att vara påläst tror jag iallafall som tonårstjej, de är ju fettskrämda sen barnsben och att då trycka i sig en massa fett kan ju ta emot. MEN det är viktigt att man får i sig tillräkligt med fett. Jag äter t.ex ett gram protein per kilo kroppsvikt (och då gäller det ju att jag vet hur mycket protein det är i det jag stoppar i mig) och ett gram fett per gram protein. alltså lika mycket fett, 70 gram per dag för mig, kan jämföras med 100 gram från smörpaketet. Nu äter man ju inte fettet rakt av så men det kan vara en jämförelse :lol:

Kram

Social delaktighet
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

nu var vi ute samtidigt kiki! :lol:

Här är dr.D's kostråd för kvinnor också:

:arrow: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannik ... 6r_kvinnor
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack tjejer :heart:

Nu har jag skrivit ut kostråden för kvinnor och tråden om lchf för barn - det är väl mitt i där Rebecka hamnar (hon fyller sexton nästa gång...) och det är verkligen superintressant... :-k
Jag har inte läst så "djupt" om lchf förut, "bara" det ni skrivit här, men Dahlqvist verkar ju sannerligen vara en klok kvinna!

Nu ska jag gå till Rebecka med luntan och prata igenom det här lite mer, hon är hemma med sjuk hals så då passar vi på att umgås lite extra :wink:

Tack igen!
Lua

Inlägg av Lua »

Parallellen mellan Annica Dahlqvist och en viss annan kvinna som utmanat etablissemanget är inte svår att dra, tycker jag :wink:

Kram Lua. :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

Lua skrev:Parallellen mellan Annica Dahlqvist och en viss annan kvinna som utmanat etablissemanget är inte svår att dra, tycker jag :wink:

Kram Lua. :heart:
Och det får mig att fundera på min egen relation till aukoriteter :roll:

Social delaktighet
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"