Kurar om ikväll
-
Tröttmammavillblipigg
Hej!
Nu var det väldigt längesen jag skrev men jag vill bara skriva av mig lite och meddela min otroliga glädje över att vi har fixat att ge Lillan den sömn hon behöver! Det har tagit sin lilla tid men så här i efterhand är det helt klart värt det! Vi har under tiden som gått hunnit ändra i schemat och hon sover nu 11 timmars natt. På dagarna sover hon två gånger, 1½ timme varje gång, och det flyter på perfekt. Någon gång vaknar hon tidigare, men det är väldigt sällan.
Ett bra tag fick jag kämpa med vargtimmarna. Hon vaknade oftast vid 3-5 tiden och kunde ibland vara vaken i nästan 1 timme. Jag ramsade och gjorde husljud i köket varje gång. Nu hör vi henne oftast bara gnälla till ibland och sen somna om själv.
För en vecka sen var hon jätteförkyld och började sova mycket sämre, hon vaknade flera gånger under kvällen och natten. Först blev vi helt ställda, vi var ju så vana att hon inte brukar vakna alls och har hon gjort det så har hon somnat om själv. Men så hittade vi tillbaka till verktygen och fick gå in och buffa 2 gånger under en natt och hon blev lugn direkt. Kändes väldigt skönt att få en bekräftelse på att det fortfarande funkade så bra med buffningen. Nu sover hon som en liten docka igen
Hon är en väldigt glad liten tjej som redan har lärt sig gå
Jag kan inte låta bli att ibland tänka på hur våra dagar hade sett ut om vi inte hade tagit tag i hennes sömn..
Allt känns mycket lättare nu och det flyter bara på! Jag är så oerhört tacksam för all hjälp jag fick här på forumet! Och SHN-boken kommer jag att spara för att ge vidare till mina barn när barnbarnen kommer!
Kram
Nu var det väldigt längesen jag skrev men jag vill bara skriva av mig lite och meddela min otroliga glädje över att vi har fixat att ge Lillan den sömn hon behöver! Det har tagit sin lilla tid men så här i efterhand är det helt klart värt det! Vi har under tiden som gått hunnit ändra i schemat och hon sover nu 11 timmars natt. På dagarna sover hon två gånger, 1½ timme varje gång, och det flyter på perfekt. Någon gång vaknar hon tidigare, men det är väldigt sällan.
Ett bra tag fick jag kämpa med vargtimmarna. Hon vaknade oftast vid 3-5 tiden och kunde ibland vara vaken i nästan 1 timme. Jag ramsade och gjorde husljud i köket varje gång. Nu hör vi henne oftast bara gnälla till ibland och sen somna om själv.
För en vecka sen var hon jätteförkyld och började sova mycket sämre, hon vaknade flera gånger under kvällen och natten. Först blev vi helt ställda, vi var ju så vana att hon inte brukar vakna alls och har hon gjort det så har hon somnat om själv. Men så hittade vi tillbaka till verktygen och fick gå in och buffa 2 gånger under en natt och hon blev lugn direkt. Kändes väldigt skönt att få en bekräftelse på att det fortfarande funkade så bra med buffningen. Nu sover hon som en liten docka igen
Allt känns mycket lättare nu och det flyter bara på! Jag är så oerhört tacksam för all hjälp jag fick här på forumet! Och SHN-boken kommer jag att spara för att ge vidare till mina barn när barnbarnen kommer!
Kram
nr 2 född feb -08
Hej!
Ville bara saga att det kanns sa bra att lasa din trad och speciellt ditt senaste inlagg. Vi ar sjalva mitt uppe i aterfallsperioden med langa uppvak pa natterna och tandsprickning (som iofs verkar droja men anda...)
Nu kanner jag bra mycket mer hopp och ocksa en kansla av att det val ar normalt att det kan bli sa som vi har det ocksa. Jag har ocksa propblemet att min man har svarare att hantera situationen. Han gor ingenting (gar in och tar upp etc) for att han ar fullt pa det klara med att det da blir det han som tar natterna i fortsattningen! Hans osakerhet ligger i att han inte kanner att han kan hora skillnad pa arggrat och ledsengrat. Jag har forsokt forklara att han mycket sallan hort ledsengrat eftersom det ju inte hander sa ofta men det gar val inte riktigt in.
Forlat att jag snodde lite av din trad men jag blev sa nojd nar jag laste hur bra det gatt for er!
/N
Ville bara saga att det kanns sa bra att lasa din trad och speciellt ditt senaste inlagg. Vi ar sjalva mitt uppe i aterfallsperioden med langa uppvak pa natterna och tandsprickning (som iofs verkar droja men anda...)
Nu kanner jag bra mycket mer hopp och ocksa en kansla av att det val ar normalt att det kan bli sa som vi har det ocksa. Jag har ocksa propblemet att min man har svarare att hantera situationen. Han gor ingenting (gar in och tar upp etc) for att han ar fullt pa det klara med att det da blir det han som tar natterna i fortsattningen! Hans osakerhet ligger i att han inte kanner att han kan hora skillnad pa arggrat och ledsengrat. Jag har forsokt forklara att han mycket sallan hort ledsengrat eftersom det ju inte hander sa ofta men det gar val inte riktigt in.
Forlat att jag snodde lite av din trad men jag blev sa nojd nar jag laste hur bra det gatt for er!
/N
Mamma till lille Lasse född 31 mars 2008
Vilken underbar läsning! Om du vill så skriv gärna i "livet efter kuren"-tråden, en inspiration för andra som går i kurartankar. http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... &start=150
Kram Emma
Kram Emma
-
Tröttmammavillblipigg
Nona, jag hoppas verkligen att jag har peppat dig lite att fortsätta nu när ni är mitt i en återfallsperiod. Det är så skönt när det är över!
Och jag kan säga att min sambo numera är helt inne på det här med ramsning och buffning (om det nu skulle behövas
)
Emma80, ska absolut ta och skriva i "livet efter kuren".
Kram
Emma80, ska absolut ta och skriva i "livet efter kuren".
Kram
nr 2 född feb -08
ooooh vad glad jag blir när jag läser ditt inlägg!
Var precis på väg att själv att skriva ett inlägg då min dotter (kurad med start för 1 månad sen) börjat att vakna mellan 2-5. Din historia och "dina " fel är sååå lik min, jag har oxå tagit upp och ammat de 4 senaste nätterna [-X och jag känner att jag sakta men säkert kommer att förstöra...
Men som sagt - kände att jag ej behövde skriva ett inlägg (just för tillfället) och fråga o be om lite peppning - efter jag läst din tråd med dina svar du fått från AnnaW samt de duktiga kurarna. Precis de svar jag själv behövde!
Nu tar jag och lillan nya tag ikväll!! Hon sover inne hos oss men jag ska lfytta henne till egt rum nu! Tror att det största felet är att vi sover i samma rum så när jag ramsar på natten inne i rummet blir det fel!
Stor kram och lycka till i fortsättningen - håll tummarna för mig
/Malin
Men som sagt - kände att jag ej behövde skriva ett inlägg (just för tillfället) och fråga o be om lite peppning - efter jag läst din tråd med dina svar du fått från AnnaW samt de duktiga kurarna. Precis de svar jag själv behövde!
Nu tar jag och lillan nya tag ikväll!! Hon sover inne hos oss men jag ska lfytta henne till egt rum nu! Tror att det största felet är att vi sover i samma rum så när jag ramsar på natten inne i rummet blir det fel!
Stor kram och lycka till i fortsättningen - håll tummarna för mig
/Malin
Mamma till två döttrar - en 941028
& en
080402
-
Tröttmammavillblipigg
Oooh, vad glad jag blir, när jag läser att jag lyckats peppa en till med min historia!
Tror absolut att det blir bättre när ni flyttar henne till eget rum, så ni kan ramsa utanför dörren.
Håller verkligen tummarna inför kvällen och natten! Tala gärna om hur det gick.
Men nu har jag en fråga som dykt upp här de senaste dagarna. Vår äldsta dotter har vattkoppor och natten till söndag var jättejobbig för henne!
Hon har massa prickar och det kliade naturligtvis jättemycket! Nu har det börjat avta idag. Nu får vi se om lillasyster åker på detta också. Har hört att så små oftast får det lindrigt, men en nära bekant var med om att det blev tvärtom, jättejobbigt. Hur gör man isf på natten?? Om hon vaknar massa gånger och är ledsen. Om hon har prickar på hela kroppen så är det kanske inte så skönt med en solfjäder eller buffning?
Vad gör man då för att lugna och trösta om man inte kan ta upp henne? Tacksam för alla råd och tips jag kan få 
Kram
Tror absolut att det blir bättre när ni flyttar henne till eget rum, så ni kan ramsa utanför dörren.
Håller verkligen tummarna inför kvällen och natten! Tala gärna om hur det gick.
Men nu har jag en fråga som dykt upp här de senaste dagarna. Vår äldsta dotter har vattkoppor och natten till söndag var jättejobbig för henne!
Kram
nr 2 född feb -08
-
TorpSara
Är man sjuk kan man gå efter devisen en gång är ingen gång. Det är framförallt under kurens aktiva tid som man absolut ska undvika att ta upp. Har man en Säker Sovare är det inte lika kinkigt, och man kommer ju lättare i spår igen OM det skulle vara så att extra tilldelning efterfrågas även efter sjukan.
Klåda är svårt att ramsa bort, jag tycker att man kan pyssla lite mer då, absolut
Jag hade helt bisarra mängder vattkoppor när jag var 11, och det som hjälper bäst är en sval dusch och att bli baddad med bra smärtstillande, vi använde upplöst Magnecyl, men det kanke inte är lämpligt för så små. Xylocain kanske?
Jag hade helt bisarra mängder vattkoppor när jag var 11, och det som hjälper bäst är en sval dusch och att bli baddad med bra smärtstillande, vi använde upplöst Magnecyl, men det kanke inte är lämpligt för så små. Xylocain kanske?
-
TorpSara
-
Tröttmammavillblipigg
Tack, TorpSara! Det var precis så jag kändeÄr man sjuk kan man gå efter devisen en gång är ingen gång. Det är framförallt under kurens aktiva tid som man absolut ska undvika att ta upp. Har man en Säker Sovare är det inte lika kinkigt, och man kommer ju lättare i spår igen OM det skulle vara så att extra tilldelning efterfrågas även efter sjukan. Klåda är svårt att ramsa bort, jag tycker att man kan pyssla lite mer då, absolut
nr 2 född feb -08
-
Tröttmammavillblipigg
Nu är jag tillbaka igen
Men jag är osäker på om jag ska fortsätta skriva här eller starta en ny tråd i Säkra sovare med fnurra på sömntråden.. Jag gör ett försök här iaf.
Lillfia fick ju förståss vattenkoppor och det rejält! Hon hade hög feber i 3 dygn och var full av prickar. 2 nätter hade hon jättejobbigt och den ena natten tog jag upp henne för hon skrek i panik, men inte blev det bättre i famnen, förståss... Men man känner sig så maktlös när inget hjälper. Hon fick även prickar i munnen vilket gjorde att hon åt väldigt dåligt, så då kom det några vargar smygandes på natten och sa att hon kanske ska ha lite välling.
Och efter detta har vi återgått lite till att hon iaf en gång under natten (vargtimmarna) har svårt att somna om själv. Vi hade tänkt att köra en liten minikur f.o.m. natten till idag och det gick bra. Hon vaknade kl 4 och fick en pangramsa sen gjorde jag husljud och hon somnade efter drygt en halvtimma och sov tills klockan ringde kl 7. Vi har gjort om schemat nu också så att hon ska sova 12 timmar på natten. Så nu till min fråga - hon vaknade med lite feber i morse, bara 38,2 så det var inte så farligt men det märktes ju lite på henne. Jag höll dock tiden fram till första luren och sen fick hon lunch av sambon och jag åkte iväg ett ärende. När jag kommer hem har han lagt henne nästan 2 timmar innan hon skulle sova
Jag grälade lite och menade på att man kan lägga en kvart tidigare och sen ev. lägga en halvtimme tidigare till kvällen om det behövs och att det var viktigt att vi håller tiderna fastän hon har lite feber. Men han tycker att hon ska få sova så att hon blir frisk... Vill bara veta om jag tänker rätt här. Hur mycket mer kan man låta henne sova när hon har feber utan att det kommer att störa nattsömnen?
Lillfia fick ju förståss vattenkoppor och det rejält! Hon hade hög feber i 3 dygn och var full av prickar. 2 nätter hade hon jättejobbigt och den ena natten tog jag upp henne för hon skrek i panik, men inte blev det bättre i famnen, förståss... Men man känner sig så maktlös när inget hjälper. Hon fick även prickar i munnen vilket gjorde att hon åt väldigt dåligt, så då kom det några vargar smygandes på natten och sa att hon kanske ska ha lite välling.
nr 2 född feb -08
Hej. Jag har inte läst varje sida i din tråd
så jag har nog missat schemasidan... Men eftersom jag haft en liten sjuk en här förra veckan så ger jag tips ändå.
Tänk som du fått svar andra gånger: "en gång är ingen gång" och försök hålla schemat så gott det går.
Nu vet jag inte hur länge tjejen hann sova när pappan var snäll
och lade alldeles för tidigt, men du vet när de är sjuka behöver de mer sömn utan att det påverkar nattsömnen.
Så om hon sovit sina dagtimmar nu, fast för tidigt, kommer hon ju inte orka till kvällen, så ge i så fall en 5 minutare på em när du märker att det behövs. Då kan du lägga 30 min tidigare på kvällen också.
Vi hade magsjuka här hemma för en vecka sedan, och min son fick både 5 min på fm och på em utöver sina 2h dagvila och jag lade dessutom 30 min tidigare, för han behövde det. Man märker ju om det behövs en akut 5 min-lösning på tröttheten
.
Sen när de blir friska går man bara tillbaka till schemat, inga problem! 8)
Men förklara också hur sambon kan gå tillväga (alltså ge 5 min-vila på fm ist för att lägga för tidigt) så han vet. Det blir ju krångligt för lillan som är van att sova en viss tid, om det tiden flyttas. Bättre då ge 5 min.
Lycka till!
/Ummusab
Tänk som du fått svar andra gånger: "en gång är ingen gång" och försök hålla schemat så gott det går.
Nu vet jag inte hur länge tjejen hann sova när pappan var snäll
Så om hon sovit sina dagtimmar nu, fast för tidigt, kommer hon ju inte orka till kvällen, så ge i så fall en 5 minutare på em när du märker att det behövs. Då kan du lägga 30 min tidigare på kvällen också.
Vi hade magsjuka här hemma för en vecka sedan, och min son fick både 5 min på fm och på em utöver sina 2h dagvila och jag lade dessutom 30 min tidigare, för han behövde det. Man märker ju om det behövs en akut 5 min-lösning på tröttheten
Sen när de blir friska går man bara tillbaka till schemat, inga problem! 8)
Men förklara också hur sambon kan gå tillväga (alltså ge 5 min-vila på fm ist för att lägga för tidigt) så han vet. Det blir ju krångligt för lillan som är van att sova en viss tid, om det tiden flyttas. Bättre då ge 5 min.
Lycka till!
/Ummusab
Hej, vad bra svar du fått
Vill bara tillägga att om du har två lurar och ger marginalkvartar och halvtimme extra på kvällen blir det 1,5 timme extra per dag.
Jag är generös med sömn vid sjukdom, det rättar till sig när det hela är över, men ibland kan en stund framför tv-n vara fullt lika avkopplande för en liten sjukling
Kristina
Vill bara tillägga att om du har två lurar och ger marginalkvartar och halvtimme extra på kvällen blir det 1,5 timme extra per dag.
Jag är generös med sömn vid sjukdom, det rättar till sig när det hela är över, men ibland kan en stund framför tv-n vara fullt lika avkopplande för en liten sjukling
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
-
Tröttmammavillblipigg
Tack för era svar! 
Självklart får man sova mer när man är sjuk och som du skrev, Kristina, så blir det ju faktiskt 1,5 timmar mer med marginalkvartar och extra halvtimme vid kvällen. Men det måste väl ändå vara bäst att försöka hålla schemat utöver det? Nu var hon ju inte jättesjuk, annars får man väl vara mer generös med sömnen antar jag. Min sambo tycker jag resonerade helt fel där.
Det gick iaf bra i går. Hon sov till kl 14 och höll sig sen vaken till 18.30. Hon var dock vaken 2 timmar i natt
Vi var inne och kollade om hon var väldigt varm, men det var hon inte. Så det fick bli lite buffning ett par gånger. Sen sov hon tills klockan ringde kl 7.
Tänkte jag kunde skriva ner vårat nya schema och höra om någon har kommentar på det.
7.00 vakna - välling
8.30 Frukost nr 2 (nyponsoppa, banan, yogurt el likn)
9.30-11.00 sova
12.00 Lunch
14.15-14.35 Sova
15.00 Gröt
17.30 Middag
19.00 Välling - sova natt
Om jag räknat rätt blir det 13h och 50 min. Hon är snart 11 månader.
Kram
Självklart får man sova mer när man är sjuk och som du skrev, Kristina, så blir det ju faktiskt 1,5 timmar mer med marginalkvartar och extra halvtimme vid kvällen. Men det måste väl ändå vara bäst att försöka hålla schemat utöver det? Nu var hon ju inte jättesjuk, annars får man väl vara mer generös med sömnen antar jag. Min sambo tycker jag resonerade helt fel där.
Det gick iaf bra i går. Hon sov till kl 14 och höll sig sen vaken till 18.30. Hon var dock vaken 2 timmar i natt
Tänkte jag kunde skriva ner vårat nya schema och höra om någon har kommentar på det.
7.00 vakna - välling
8.30 Frukost nr 2 (nyponsoppa, banan, yogurt el likn)
9.30-11.00 sova
12.00 Lunch
14.15-14.35 Sova
15.00 Gröt
17.30 Middag
19.00 Välling - sova natt
Om jag räknat rätt blir det 13h och 50 min. Hon är snart 11 månader.
Kram
nr 2 född feb -08