Dags att börja kura våra barn!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
cake
Kontakt:

Dags att börja kura våra barn!

Inlägg av cake »

Hej!

Nu är det spikat att våra barn (4mån o 2 år) ska kuras, men har lite frågor som jag vill ha besvarat först.

Ska man vagna tills barnet har somnat eller avsluta tidigare? När isf?
När börjar man anv ramsan?
Hur många dagar/nätter vagnar man o övergår till buffning?

Tack! :)
~~ Elias 061128 ~~ Isabella 080812 ~~
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hej

Innan ni börjar kuren är det viktigt att ni förbereder er väl genom att läsa Internationella SHN-boken. Inte bara ett varv utan två eller tre! ;) Om ni inte har den kan ni låna den på biblioteket eller köpa den här på nätet eller i bokhandeln.

Ni har väl andningslarm till minstingen?

Lycka till! :)
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
cake
Kontakt:

Inlägg av cake »

Hönsmamma: Antingen har jag blivit ´trög i huvudet eller varit ifrån skolbänken för länge, för jag blir bara snurrig i huvudet av boken...har sträckläst o läst ett kaitell varje kväll.
Ja, har andningslarm.
Netta

Inlägg av Netta »

Läs lathunden. Där står beskrivet när man ska göra vad och då kan man gå till det stället i boken som handlar om det. Sen läs om lugn, säkerhet och njutning. Lycka till
Casper 080603 - kurad december 08
V 940522, A960924
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej cake och välkommen hit! :heart: :D

Jag förstår att det är en gröt alltihopa när du är helt färdig av sömnbrist. Men det kommer att klarna. Det som är svårt för oss är att förklara hela kuren dvs. gunderna. För det är det dina frågor handlar om. Missförstå mig inte, vi hjälper gärna till. Så jag svarar på dina frågor men då får du lova mig att läsa boken om och om igen.

Ska man vagna tills barnet har somnat eller avsluta tidigare? När isf?
Under kurens första natt så vagnar du barnet lugnt och sömntungt men inte in i sömnen. Du avslutar med skak i handtaget och går ut med ramsan, en glad och hurtig. Antagligen kommer den lille att protestera. Då går du in och gör på samma sätt igen. Såhär kan du få hålla på en bra stund, men du ska ha sista ordet. Så när han/hon inte protesterar länger så ger du en bekräftelseramsa utanför dörren. Den ska vara mjuk, lugn och skön att lyssna på. Den följer med barnet in i sömnen.
När börjar man anv ramsan?
Se ovan
Hur många dagar/nätter vagnar man o övergår till buffning?
Om du väljer att kura i vagnen så buffar du inte. vagning och buff är samma sak kan man säga. Buffen används om barnet ligger i sängen. Första natten och dagen använder du dessa mycket, men redan andra natten så ska ramsan börja fungera för att senare ta över helt. Så buff och vagning är bara ett krisredskap vid verklig kris senare i kuren och uppföljningsveckan.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
cake
Kontakt:

...

Inlägg av cake »

Första natten avklarad med tösen o den gick bättre än förväntat.

La mig i badkaret igår o pluggade. Hade gjort anteckningar tidigare från boken o läste lathunden härifrån. Tack för svaren, hade inte missförstått så mkt som jag trodde :)

Kl 20 igår låg Isabella i vagnen, efter mat, bad och skratt. Vagnade o sa min ramsa. Efter 10 min sov hon!! Utan skrik!! Kl.9 vaknade hon. Vagnade o ramsade. Kl.22 vaknade hon. Vagnade och ramsade. Sen sov hon till kl.3. Vagnade o sa ramsan. Sen sov vi alla till kl.8

Hon har eg inte varit så besvärlig (sömnbristen är pga sonen), utan somnat kl.22 i min famn, sovit till 5, ätit o sen somnát om o sovit till 8. Vad jag vill med henne är att hon somnar själv vid 19-20 o inte vaknar för mat innan det är dags att gå upp.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Vilken första natt ni fått till :lol: Bra jobbat, det blir spänannde att följa eran kur! :D
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
cake
Kontakt:

Inlägg av cake »

Isabellas 2:a kurnatt. Var lite mindre samarbetsvillig vid sänggående, men sov efter 20 min. Vaknade upp 2 gånger innan midnatt. Sov sen till 3, buffning o ramsa. Vaknade på nytt kl.5. Buffning o ramsa. Sen fick jag väcka upp henne när det var morgon. Känner mig tröttare idag än vad jag har gjort på länge. Ville gärna ge mat vid 5, hade varit så skönt att få somna själv.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bra jobbat! Snart får du med sova! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"