Hej cake och välkommen hit!
Jag förstår att det är en gröt alltihopa när du är helt färdig av sömnbrist. Men det kommer att klarna. Det som är svårt för oss är att förklara hela kuren dvs. gunderna. För det är det dina frågor handlar om. Missförstå mig inte, vi hjälper gärna till. Så jag svarar på dina frågor men då får du lova mig att läsa boken om och om igen.
Ska man vagna tills barnet har somnat eller avsluta tidigare? När isf?
Under kurens första natt så vagnar du barnet lugnt och sömntungt men inte in i sömnen. Du avslutar med skak i handtaget och går ut med ramsan, en glad och hurtig. Antagligen kommer den lille att protestera. Då går du in och gör på samma sätt igen. Såhär kan du få hålla på en bra stund, men du ska ha sista ordet. Så när han/hon inte protesterar länger så ger du en bekräftelseramsa utanför dörren. Den ska vara mjuk, lugn och skön att lyssna på. Den följer med barnet in i sömnen.
När börjar man anv ramsan?
Se ovan
Hur många dagar/nätter vagnar man o övergår till buffning?
Om du väljer att kura i vagnen så buffar du inte. vagning och buff är samma sak kan man säga. Buffen används om barnet ligger i sängen. Första natten och dagen använder du dessa mycket, men redan andra natten så ska ramsan börja fungera för att senare ta över helt. Så buff och vagning är bara ett krisredskap vid verklig kris senare i kuren och uppföljningsveckan.
hälsningar
Ida