Råttor?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
J och Å

Inlägg av J och Å »

Jaaa, men så kan det ju faktiskt vara, eftersom de inte bara hade sönder utan det gick alltid sönder därför att de ville göra bo. Vilket uppvaknande, tack TorpSara.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, detsamma!
Rasell

Inlägg av Rasell »

Hej

Vill bara tipsa om en jättebra site som heter Ifokus, och där man bla kan läsa ALLT om råttor, uppfödarkontakter mm, mm...
Själv höll jag på att läsa ihjäl mig där innan jag köpte sonens möss. :lol:

Sök efter råttor när du kommit in på denna sida: www.ifokus.se (Det finns allt man kan tänka sig)
Mamma till
Storebror Född -98
Lillasyster Född -08
blomman

Inlägg av blomman »

Tack för tipset!

Har bestämt oss för att kontakta några uppfödare i Göteborg, så får vi se!
Ingen av oss gillar egentligen djuraffärer, och vill hellre ha råttor som är hanterade från början!

Det är så himla kul att höra om era supertama, personliga råttor! Vilka sköna djur de verkar vara!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ge rapport sen hur det blev och vad råttorna fick för namn, hur de ser ut osv. Snäääälla... [-o< :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
blomman

Inlägg av blomman »

Sådär, nu är de små liven på plats!
En blå och en svart dumboråtta. Hur söta som helst!

Vi hittade en uppfödare och det märks att hon har tagit sig tid med dem, för de är väldigt orädda.
Den svarte (som är namnslös än så länge) är en lugn typ som mest gosar, medan Blue (den blå, som ni kanske gissar :wink: ) är en busiga typ som springer runt och kollar på allt hela tiden. Han kommer fram direkt till gallret när man pratar med honom och sitter sällan stil i knät som sin bror.
Han nosade så intensivt på hunden idag att hon blev alldeles ställd och vände bort huvudet.. :wink:

De har en bur med två avsatser med en trädgren från botten och upp till första avsatsen, och sen ett S-format rör till högsta avsatsen. Däruppe har de ett hus på avsatsen och en tub av en ihopsydd handdduk som de sover i, hängandes i luften. Sen har de ett klätterrep också. Blue använder sig flitigt av alla lekgrejer..

Vi har blandat eget torrfoder av alla möjliga frön och annat efter recept av uppfödaren. sen får de det vi äter, grönsaker, frukt, kött, pasta etc.
Majsvälling får de på morgonen, för det brukade de få av uppfödaren, men hon sa att de slutar ofta självmant med det när de blir äldre.

Jag är lika förtjust i den som jag trodde jag skulle bli och Mira blev förvånad över sitt JÄTTEstora paket hon fick öppna på morgonen när hon fyllde år. Då hade hon influensa så reaktionen blev väl inte lika stor som annars, men nu är hon jätteglad!

Var era råttor rumsrena som bebisar redan? För de här herrarna har typ ett hörn där de bajsar mest, men det är liite si och så med det.. men det kanske kommer när de blir äldre? Eller ska man träna dem?

Hursomhelst är de såå söta och underbara!
Som ni som haft råttor redan vet såklart! :wink:
Rasell

Inlägg av Rasell »

Nu har jag bara erfarenhet från möss iofs, men med dem gjorde jag som så att jag ställde in en skål med sand, som mössen med en gång anammade som kiss-toalett. I mitt fall inhandlades fågelsand till detta.
(Misstänker att råttor och möss kan fungera lika i detta hänseendet)
När sanden var nybytt blev det ju härliga sandbad oxå :D (Vilket var min tanke från början med sandskålen)

Det var jättepraktiskt att hålla rent buren då jag mestadels bytte sanden. Själv buren behövde jag inte alls byta i särskilt ofta då den dåliga lukten kommer från urinen.
Mamma till
Storebror Född -98
Lillasyster Född -08
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Å vad det låter härligt! Och vilken fin bur de har! :D Pussa dem från mig ( de brukar gilla saliv :wink: )
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"