Spårat ur!

Skriv svar
Vickan82

Spårat ur!

Inlägg av Vickan82 »

Har en liten tjej som fyllde 1 år i måndags och som vi kurade i slutet på september. Det mesta har fungerat bra, tror jag att man kan säga iaf. :?
Hennes schema ser ut på följande vis:

07.00 God morgon
07.30 Gröt och smörgås
9.30 Dagslur
11.00 Lunch
13.00-14.30 Dagslur
14.45 Mellanmål
17.00 Middag
19.00 Natt

Dagslur nr. 1 går jättebra. Det är inte alla gånger som hon sover igenom den, men hon är åtminstone tyst.
Dagslur nr. 2 är det sämre med. Sover hon inne så vaknar hon efter 45-60 minuter och verkar nöjd med det och vi måste ramsa henne för att få henne att "sova" tiden ut. Oftast får hon komma upp några minuter tidigare.
Ligger hon i vagnen så är vi alltid ute och går. Då lägger vi en filt över för om hon ser oss och omgivningen är det helt uteslutet att hon ska sova. Oftast så sover hon inte heller denna lur tiden ut.

Sen så kommer vi till de riktiga bekymmren och det är vi nattningen. Protesterna börjar redan vid tandborstningen, vilket hon inte tycker om. Men jag ger mig inte och borstar tänderna ändå, men redan här har vi gått in i "kamp" med varandra. Sedan märker hon på en gång, när det börjar närma sig sängen och det är för mig helt omöjligt att få henne att skratta. Det har ända sedan vi kurat varit svårt, men nu har vi kommit till det stadiet att det är hopplöst. Hon har en ganska lång tid tillbaka också gått igång på ramsan, liksom varit tvungen att protestera när vi lämnat rummet.

Men jag tycker att hela livet med henne ser ut så nu, en ändå stor protesterande tjej. Hon har alltid varit duktig på att äta och ändå bättre blev det efter kurningen. Men nu så ska hon ju äta själv. Vi får absolut inte hjälpa henne, vi får inte ens ta i tallriken för att putta upp mat på skeden åt henne. Detta tycker jag är hemskt. Jag är livrädd för att hon ska bli en gapande unge som alltid ska ha sin vilja igenom, det funkar inte för mig. Det är vi som bestämmar. Men frågan är hur man ska hantera detta med maten. Jag har funderat på att helt enkelt ta ner henne från stolen när hon håller på som värst för att markera att det inte accepteras. Kan man göra så eller är det för mycket "hundpsykologi" i mitt tänk?
Är hennes beteende typiskt för åldern? eller gör vi fel på alla plan?

Åter till sömnproblemen:
Ikväll lade jag ner en gallskrikande unge i sängen och tänkte buffa henne lugn. Men icke, jag gav upp, hon fortsatte att vråla och jag ramsade mig ut. Jag lika illa vrålande som hon. Förmedlade allt annat än ett lugn, möjligtvis en rejäl portion med frustration och aggression. Det har gått så pass långt att jag känner att vi lika väl kan kasta åt henne en nappflaska så hon kan somna med den, för det här går ta me f.n inte nå längre.
Hjälp!!! Måste vi kura om, eller ska pappa ta läggningar i några dagar? För honom går det mycket bättre, hon skrattar och är glad. Eventuellt blir det lite protester i samband med ramsan men det klingar snabbt av.

Snälla kan någon komma med lite goda råd, för jag orkar snart inte med något mer. Relationen mellan lilltjejen och mig är inte alltför bra just nu...
:heart: Emilia 071124 :heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

:D Hej!

Det är en klok kvinna som huserar här på forumet, Anna heter hon :wink: och hon brukar säga att vi föräldrar är snabba med att byta ut ungarnas garderob allteftersom de växer men att vi har svårare för allt det andra.
Som också måste bytas ut, modifieras. Allt efter som. :shock: :D
Din tös behöver bara sova en gång om dagen nu. Det är det hon signalerar.
En rejäl vila efter lunch är klassiskt. Sömnbehovet för en ettöring är 13,5h/dygn.

Du kallar henne protesterande tjej. Jag skulle säga driven av sin egen inneboende kraft att utvecklas. Egentlig fostran kommer inte in i bilden på några år än! Har du Barnaboken?

Med maten så skulle jag servera och sen återgå till min mat. Varför ska du vara där och pilla? Hon är 1 år. Hon kan själv. :!:

Och läggningarna, ja låt pappan ta över.
Och så gör ni så tills Du har funnit din balans igen.

kram katten
Vickan82

Inlägg av Vickan82 »

Hej! :D
Jag är så glad för svar. Det var en jobbig kväll då jag skrev mitt inlägg, lugnet fanns inte alls. :oops:
Om hon numera bara ska sova en gång per dag, kan jag då helt enkelt ta bort förmiddagsluren? Ska jag tidigarelägga tuppluren som hon vanligtvis tar klockan 13.00 ? Jag tror att det kommer att bli svårt att överhuvudtaget ta bort en tupplur för hon är ju allt som oftast väldigt trött vid 9.00 på morgonen. Så vi får kämpa för att hålla henne vaken fram till 9.30. :roll:
Det här är inte lätt! 8-[

Jag har Barnaboken, fast en gammal upplaga från 1983. Jag misstänker att viss revidering har skett sedan dess så jag ska nog ta och beställa en ny här på sidan.

Hon äter gröt också strax innan läggningen och det har hon gjort länge. Glömde fylla i det på schemat. Den har alltid gå i med god aptit och hon har slukat varje gnutta av den. Men nu går någon sked i bara och sedan verkar hon nöjd. Ska jag våga ta bort den? Jag är så rädd att hon ska vakna under natten och vara hungrig och sedan är vi tillbaka på ruta ett igen. :?

Tacksam för svar!
Kram / Vickan
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Vickan!

Jag hoppar in och svarar lite :D Sätt dagsluren efter lunch, och erbjud henne 2 timmars lur nu till att börja med för att göra övergången från två till en lur så smidig som möjligt. Jag skulle föreslå 12-14. Vaknar hon redan 13.30 är det helt okej, annars väcker du henne vid 14. Du ska alltså skippa fm-luren helt och hållet.

Ja, hon kommer säkert att bli trött runt 9-snåret. Ni måste över den tröskeln så orkar hon bra igen. Hitta på något skoj på morgonen, det brukar vara populärt och tacksamt att vara ute. Sedan somnar hon snällt efter lunch!

Kvällsgröten ska du inte ta bort. Matfnurror kommer och går. Så länge du erbjuder henne mat strax innan läggdags klarar hon natten finfint! Om hon inte vill ha är hon inte hungrig. Inget att ta stress över!

Lycka till!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Vickan82

Inlägg av Vickan82 »

Tackar så mycket för svaret! Åh, jag blir så glad för att det finns så många snälla och hjälpsamma människor :D [-o< .
Redan idag nu då, så tog vi bort förmiddagsluren och jag höll tjejen vaken till kl. 13.00. Med babysång på morgonkvisten och en tur till affären så gick det helt utmärkt. Men jag tror att hon med glädje kommer somna 12.00 imorgon istället.

Vi ska kämpa vidare. Jag är fortfarande bekymmrad över läggningen inför natten. Oavsett om det är jag eller pappa så vet tösen vad som är på gång, att hon ska sova. Och hon upplever inte det som något positivt någe längre. Det är helt omöjligt att få henne att skratta. Ska man köra på som vanligt och hoppas att det går över. Eller ska man ändra på någon lite detalj, som att släcka lampan då hon lagt sig istället för innan ex.....För att bryta en ond cirkel.....
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bryt den onda cirkeln genom att strunta blankt i henne när ni busar. Överkoncentration lockar ingen till skratt. 8) NI ska busa, ni föräldrar, och ni ska ka kul på riktigt. Jag lovar att hon kommer att lockas med om ni låter bli att titta på henne så mycket. :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"