Tacksam för hjälp, vill SM:a 5 veckor bebis
Vad härligt att det gått så bra med schemat, bra jobbat! När det händer mycket i juvelernas liv, de lär sig nya saker eller som vid 8-månader när de inser att de är ett eget "jag" så är det ju mycket att bearbeta och sömnen kan bli lite orolig. Då gäller det att vara en trygg och stabil person som svarar tydligt på hennes frågor. Så fortsätt precis som ni gör! Det kommer hända saker resten av hennes liv som kommer leda till att hon ställer frågor till er på olika sätt och till er hjälp har ni verktygen och er attityd.
Elle
-
paola@hellmalm.com
Kära Elle stort tack för svaret! Vi forsätter på som vi gör, tack för peppningen.
Det känns som man har hamnat i vagnträsk över en natt
hon vaknar till på varje lur (hon har 2 st på 1.5 t) efter 35-45 min och det är bara skrik tills hon tappar andan. Hon tystnar med vagning men sätter igång direkt när man slutar. Det känns så konstigt med tanke på allt funkar som på räls i flera veckor fram till förrigår och allt vände verkligen över en natt.
Visst vänder det tillbaka för eller senare
På vakentiden är hon som tur är rätt så vaken och det känns som det är så mycket hon vill hinna med! vända sig från rygg till mage, vara med och sjunga på visor, titta på saker, osv.
Vad ska jag egentligen ha för strategi, ska jag fortsätta med vagningen lurarna ut? Stort tack för alla råd!
Det känns som man har hamnat i vagnträsk över en natt
Visst vänder det tillbaka för eller senare
På vakentiden är hon som tur är rätt så vaken och det känns som det är så mycket hon vill hinna med! vända sig från rygg till mage, vara med och sjunga på visor, titta på saker, osv.
Vad ska jag egentligen ha för strategi, ska jag fortsätta med vagningen lurarna ut? Stort tack för alla råd!
Mamma till E född 2008-08-05 i vecka 39+6. Hade sitt första 12 timmars natt dagen efter hon fyllde 4 månader!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej Paola,
Som jag ser det har du i detta läget några saker du kan göra och några som kanske kan lösas lite annorlunda.
1. Hon är i utveckling, det är hon, MEN man behöver då sova desto mer om man säger. Dock är det viktigt att ni verligen ÖVAR på vändningar nu, på vakentiden.
2. Mer utevistelse vaken. När de blir 3 mån så börjar det vara dags att kanske få komma ut och gå en skogspromenad med suffletten nere så man kan ligga och titta på alla träden och löven som faller m.m. Gärna om möjligt 2 ggr/dag.
3. Mer mat. Jo till viss del är det så att vid 3 mån så ökar matbehovet. Kanske mina mjölkökningstips kan vara något. eller göra som jag gjorde, jag ammade och sen erbjöd pumpad BM i flaska som påfyllning. Nu skall dessutom måltien vara klar under 1 timme, snarare runt 45 min.
4. Schemat, jag hade ju det klassiska 12+45+2+45 schemat just för att slippa vagna mer än 1 lur och att göra som det står i BB, kor fm, lång dagslur och kort em. Om du väljer att justera schemat tar det 3 dagar att införa och 1 vecka för det att sätta sig och då bör man ta det lugnt och vara hemma i alla fall i lurtid.
Här kommer också råd från Camilla om hur hon backade från vagnträsk, kan vara bra att införa "skak i handtaget" också som Nancy skriver om i sin tråd.
Välkomna till Nancyfamiljen
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 646#171646
Som jag ser det har du i detta läget några saker du kan göra och några som kanske kan lösas lite annorlunda.
1. Hon är i utveckling, det är hon, MEN man behöver då sova desto mer om man säger. Dock är det viktigt att ni verligen ÖVAR på vändningar nu, på vakentiden.
2. Mer utevistelse vaken. När de blir 3 mån så börjar det vara dags att kanske få komma ut och gå en skogspromenad med suffletten nere så man kan ligga och titta på alla träden och löven som faller m.m. Gärna om möjligt 2 ggr/dag.
3. Mer mat. Jo till viss del är det så att vid 3 mån så ökar matbehovet. Kanske mina mjölkökningstips kan vara något. eller göra som jag gjorde, jag ammade och sen erbjöd pumpad BM i flaska som påfyllning. Nu skall dessutom måltien vara klar under 1 timme, snarare runt 45 min.
4. Schemat, jag hade ju det klassiska 12+45+2+45 schemat just för att slippa vagna mer än 1 lur och att göra som det står i BB, kor fm, lång dagslur och kort em. Om du väljer att justera schemat tar det 3 dagar att införa och 1 vecka för det att sätta sig och då bör man ta det lugnt och vara hemma i alla fall i lurtid.
Här kommer också råd från Camilla om hur hon backade från vagnträsk, kan vara bra att införa "skak i handtaget" också som Nancy skriver om i sin tråd.
Välkomna till Nancyfamiljen
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 646#171646
Camilla_H skrev:Hur gjorde vi? Krasst sagt - vi slutade buffa och vagna!Härligt att ni nu är ur vagn och buffträsk. Hur gjorde ni? Hur gick det? Jag är supernyfiken och självklart tror jag att fler som läser din tråd vill bli inspirerade. =D> \:D/
Vi kan ta det i punktform:
* Jag tog åt mig detta att jag bara kan skapa förutsättningarna för att han ska sova - jag kan inte se till att han sover - det måste han själv göra. Alltså så lägger jag, stoppar om och pratar då lite med honom, ramsar och sen får han säga till om han behöver mer hjälp, annars låter jag honom vara.
* Jag lärde mig att avvakta och lyssna på hur han verkligen låter. Detta att jag avgör om jag tror att han kommer att tystna själv eller om han kommer att bli jätteledsen. Han får nu låta rätt så mycket, för oftast har han bara ljud för sig och "klagar" lite lätt, men det är sällan han verkligen skriker. Men gör han det är jag fort där för jag vill inte hamna i femminutersmetoden.
* Jag lärde mig att backa - att försöka med andra verktyg istället, och då är det egentligen ramsan jag har infört (solfjädra fungerar inte så bra för oss av någon anledning). Dagtid tar ramsan riktigt bra nu, men nattramsan har inte övats lika mycket (man får ju tre försök med dagramsan mot ett med nattramsan varje dygn!) så den tar inte lika bra.
* När jag väl buffar eller vagnar så gör jag det kort, dvs enbart tills att han tystnat och slappnat av sen slutar jag. Men det gjorde jag även förut, problemet var att jag var där vid minsta pip, hela tiden...![]()
Så en normal läggning i vagnen vid dagslurarna och inomhus går till som följer:
1) Lockar fram lite skratt. Främst genom att leka flygplan som sen flyger och landar i vagnen.
2) Rättar till och stoppar om, ger honom något att hålla i (snuttetrasa eller gosedjur). Pratar hela tiden om att han ska nu sova en liten stund och vakna glad och go, typ.
3) Ramsar på väg bort därifrån och börjar stöka i köket, sätter på TV:n på kanalen med klassisk musik, pratar i telefon eller annat. Men jag gör husljud på något sätt.
Ev., men väldigt sällan, behöver jag påminnelseramsa.
Nattramsa: Go'natt vännen, sov så gott, dröm så sött.
Dagramsa: Sov en stund, dröm en blund.
Jag försöker också att inte hamna i ramsaträsket, vilket antagligen även det är djupt och förrädiskt, och därför är jag noga med att inte ramsa längre stund än jag avvaktar och lyssnar noga på reaktionen för att veta hur mycket jag behöver ta i nästa gång.
I början tyckte jag att det var obehagligt att det blev väldigt mycket skrik från Arvid då han säkerligen blev helförbannad över att jag inte var där och vagnade och buffade. Jag tvekade om det verkligen skulle fungera och inte bli värre, men så märkte jag att antalet skrik och deras längd blev mindre och mindre och nu skriker han väldigt lite öht.
/Camilla
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
paola@hellmalm.com
Hej Torsmamma
Stort tack för att du tar dig tid för mig
Emily har börjat "komma tillbaka" till sitt gamla glada jag och sömnen är stabilare framför allt på dagen då vi knappt behövt verktyga. Nätterna är dock oroliga fortfarande men bättre än i början av veckan.
Körde luzern te hela förra vecka och idag kom amningsteet från Minimundus med posten. Pumpar alltid och erbjuder på kvällen. När Emily fyllde 2 månader skrev AW till mig om att hon skulle äta på 45 min, och det har vi gjort sen dess.
Jag funderar på att ta det klassiska schemat, ja. Jag ska fundera på hur jag ska göra kvällstid. Förut hade hon 2.5 t sista vakenpasset och var så grinig, vi erbjöd 5-20 min men det funkade aldrig riktigt. Nu kör vi 2 tim kvällspass istället sedan 2 veckor tillbaka och vilken skillnad det blev på lilltjejen! så det vill vi behålla ett tag, ska bara kolla hur jag kan pussla ihop det klassiska schemat och ha 2 tim vakentid på kvällen.
Tack för Camillas råd, alltid bra att bli påmind. Vi försöker verkligen backa och förbereder oss för övergången till ramsa och spjällis.
Stort tack för alla råd!
Stort tack för att du tar dig tid för mig
Emily har börjat "komma tillbaka" till sitt gamla glada jag och sömnen är stabilare framför allt på dagen då vi knappt behövt verktyga. Nätterna är dock oroliga fortfarande men bättre än i början av veckan.
Vi försöker verkligen att hjälpa henne till det.1. Hon är i utveckling, det är hon, MEN man behöver då sova desto mer om man säger.
Åh ja, det gör vi verkligen, mycket vakentid går åt detta just nu.Dock är det viktigt att ni verligen ÖVAR på vändningar nu, på vakentiden.
Vi ändrade vår promenad här i början av veckan, till att gå i skogen, alltid suffletten nere. Hon tyckte det var jätte spännande! Jag ska dock se till att gå ut 2 ggr/dag.2. Mer utevistelse vaken. När de blir 3 mån så börjar det vara dags att kanske få komma ut och gå en skogspromenad med suffletten nere så man kan ligga och titta på alla träden och löven som faller m.m. Gärna om möjligt 2 ggr/dag.
Jag är en trogen följeslagare av dina mjölkökningstips3. Mer mat. Jo till viss del är det så att vid 3 mån så ökar matbehovet. Kanske mina mjölkökningstips kan vara något. eller göra som jag gjorde, jag ammade och sen erbjöd pumpad BM i flaska som påfyllning. Nu skall dessutom måltien vara klar under 1 timme, snarare runt 45 min.
Jag funderar på att ta det klassiska schemat, ja. Jag ska fundera på hur jag ska göra kvällstid. Förut hade hon 2.5 t sista vakenpasset och var så grinig, vi erbjöd 5-20 min men det funkade aldrig riktigt. Nu kör vi 2 tim kvällspass istället sedan 2 veckor tillbaka och vilken skillnad det blev på lilltjejen! så det vill vi behålla ett tag, ska bara kolla hur jag kan pussla ihop det klassiska schemat och ha 2 tim vakentid på kvällen.
Tack för Camillas råd, alltid bra att bli påmind. Vi försöker verkligen backa och förbereder oss för övergången till ramsa och spjällis.
Stort tack för alla råd!
Mamma till E född 2008-08-05 i vecka 39+6. Hade sitt första 12 timmars natt dagen efter hon fyllde 4 månader!
-
paola@hellmalm.com
Hej på er,
Dagarna har återgått till det normala, dvs underbar SM
. Bra ätande och bra sömn med väldigt lite verktygande. Och lillan…så mycket liv som ska levas! Vi har dunderkul med lilltjejen och hon luktar så underbar! Jag verkligen njuter henne
Nätterna har blivit något bättre men är fortfarande oroliga...
t ex i natt vaknade lilltjejen och skrek rakt ut ca 1 gg/timme efter att vi la henne kl 20. Lyckligtvis somnade hon om själv nästan varje gång (jag satt och försökte verkligen LYSSNA). Någon gång skakade jag vagnen sidledes (kom att tänka på Nancys råd) och det fungerade. En gång fick jag stiga upp och vagna en stund.
Jag undrar verkligen vad som är på tok här…det är inte ofta jag är helt säker på att hon är mätt, men nu är jag mycket säker på att hon är det. Hon äter bra, jag har mycket BM och hon får utpumpad BM på kvällen. Jag undrar om det kan vara nåt med magen. Jag har märkt att när hon vaknar och gråter så pruttar hon lite efter ett tag…kan det vara gaser som stör henne på natten
Jag tänkte också fråga inför 4 månaders gränsen som närmar sig. Jag vill ju ta bort sista nattmålet men vill vara säker på att hon är mätt. Hon är inte så glad i nappflaskan och får i sig max 40 ml på kvällen av urpumpad BM. Funderar på att införa gröt och därmed ta bort sista nattmålet. Tänker jag rätt här
Eller ska jag ta något annat? Måste säga att jag är helt okunnig när det gäller införande av smakisar, mängder, vilka tider man ska göra det, osv. Stort tack för alla råd!
Dagarna har återgått till det normala, dvs underbar SM
Nätterna har blivit något bättre men är fortfarande oroliga...
Jag undrar verkligen vad som är på tok här…det är inte ofta jag är helt säker på att hon är mätt, men nu är jag mycket säker på att hon är det. Hon äter bra, jag har mycket BM och hon får utpumpad BM på kvällen. Jag undrar om det kan vara nåt med magen. Jag har märkt att när hon vaknar och gråter så pruttar hon lite efter ett tag…kan det vara gaser som stör henne på natten
Jag tänkte också fråga inför 4 månaders gränsen som närmar sig. Jag vill ju ta bort sista nattmålet men vill vara säker på att hon är mätt. Hon är inte så glad i nappflaskan och får i sig max 40 ml på kvällen av urpumpad BM. Funderar på att införa gröt och därmed ta bort sista nattmålet. Tänker jag rätt här
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, vilken strålande rapport vi får av dig!
Ang. 4 mån och mat, så tycker jag man kan ha som minst 1 mål kvällsgröt och som mest 2 gröt och 1-2 smakisar. Så mitt råd är att mata på ordentligt. Amma i samband med måltid, är hon bra på att amma så ge mat/smakis först och amma efter. Allt inom dessa 45 min.
Ang. 4 mån och mat, så tycker jag man kan ha som minst 1 mål kvällsgröt och som mest 2 gröt och 1-2 smakisar. Så mitt råd är att mata på ordentligt. Amma i samband med måltid, är hon bra på att amma så ge mat/smakis först och amma efter. Allt inom dessa 45 min.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
paola@hellmalm.com
Hej!
Stort tack TorsMamma för råden angående mat. Och stort tack till AW och forumet som har hjälpt oss så mycket =D>
Jag återkommer här med några frågor och rapportering.
Vi börjar entra Rom \:D/ nätterna genomgås med ett par uppvak och lurarna på dagen funkar fint. Vi har byt till TorsMammans klassiska schema. Långa dagsluren har ett par uppvak men lilltjejen somnar om fint så vi kan inte klaga så mycket där tycker jag. Det som är lite synd kanske är att det började funka bra först när vi mörklade ordentligt. Egentligen vill jag göra som AW säger att man skiljer dagen och natten genom mer ljus och ljud. Ljud har vi men som sagt, nu mörklägger vi ordentligt för 2 timmars luren...
Hur brukar ni andra göra
Gör vi fel här
Vi har märkt att lilltjejen börjar tycka att vagnen börjar kännas trång. Vi vill flytta henne till spjällisen och eget rum omgående (hon blir ändå 4 månader nästa vecka). Däremot är vi ju inte i hamn ännu med borttagandet av 04.00-målet, vi ska ju börja med smakisar först i slutet av nästa vecka och hon tar ytterst lite flaska så jag kan inte räkna med att hon fixar det med nattmackan eftersom det går ner så lite.
Då undrar jag:
- Kan vi flytta henne till spjällis och eget rum även om vi har 04.00-målet kvar?
- Om ja, hur gör vi med borttagning av målet, ramsar eller tillbaxs till vagn för bortvagning?
- Hur mycket mat, t ex gröt, ska bebben behöva ta för att jag ska vara säker på att hon fixar 12 timmars natten? Vi vill ju givetvis ge henne 12 timmars natten så snart som möjligt så att vi slipper störa hennes sömn.
Vi har börjat jobba med ramsan sedan ett par dagar (det har börjat ta lite smått) och för ca 1 vecka slutade vi med vagning och övergick till buff och solfjädring. Buff funkar bra, hon blir dock en skvatt galen med solfjädring...vid uppvak på natten kan vi ju inte ramsa eftersom hon ligger i vårt sovrum, men vi buffar och solfjädrar. I likhet med vagningen, som vi sedan länge backat ordentligt från, försöker vi använda buff så lite som möjligt eftersom lilltjejen faktiskt redan lärt sig att i den här världen så somnar man faktiskt själv
Har ni andra goda tips på vägen nu när vi börjar ramsa och är på väg till spjällis, eget rum & mat, så tas det tacksam emot
Stort tack för allt!
Stort tack TorsMamma för råden angående mat. Och stort tack till AW och forumet som har hjälpt oss så mycket =D>
Jag återkommer här med några frågor och rapportering.
Vi börjar entra Rom \:D/ nätterna genomgås med ett par uppvak och lurarna på dagen funkar fint. Vi har byt till TorsMammans klassiska schema. Långa dagsluren har ett par uppvak men lilltjejen somnar om fint så vi kan inte klaga så mycket där tycker jag. Det som är lite synd kanske är att det började funka bra först när vi mörklade ordentligt. Egentligen vill jag göra som AW säger att man skiljer dagen och natten genom mer ljus och ljud. Ljud har vi men som sagt, nu mörklägger vi ordentligt för 2 timmars luren...
Vi har märkt att lilltjejen börjar tycka att vagnen börjar kännas trång. Vi vill flytta henne till spjällisen och eget rum omgående (hon blir ändå 4 månader nästa vecka). Däremot är vi ju inte i hamn ännu med borttagandet av 04.00-målet, vi ska ju börja med smakisar först i slutet av nästa vecka och hon tar ytterst lite flaska så jag kan inte räkna med att hon fixar det med nattmackan eftersom det går ner så lite.
Då undrar jag:
- Kan vi flytta henne till spjällis och eget rum även om vi har 04.00-målet kvar?
- Om ja, hur gör vi med borttagning av målet, ramsar eller tillbaxs till vagn för bortvagning?
- Hur mycket mat, t ex gröt, ska bebben behöva ta för att jag ska vara säker på att hon fixar 12 timmars natten? Vi vill ju givetvis ge henne 12 timmars natten så snart som möjligt så att vi slipper störa hennes sömn.
Vi har börjat jobba med ramsan sedan ett par dagar (det har börjat ta lite smått) och för ca 1 vecka slutade vi med vagning och övergick till buff och solfjädring. Buff funkar bra, hon blir dock en skvatt galen med solfjädring...vid uppvak på natten kan vi ju inte ramsa eftersom hon ligger i vårt sovrum, men vi buffar och solfjädrar. I likhet med vagningen, som vi sedan länge backat ordentligt från, försöker vi använda buff så lite som möjligt eftersom lilltjejen faktiskt redan lärt sig att i den här världen så somnar man faktiskt själv
Har ni andra goda tips på vägen nu när vi börjar ramsa och är på väg till spjällis, eget rum & mat, så tas det tacksam emot
Stort tack för allt!
Vilken härlig läsning! Strålande jobbat! Ja, visst är Rom vackert
Vi mörklägger också på långa luren men har mycket mer husljud och ljus utanför rummet. Däremot de korta lurarna sov Lilly alltid ute med bara ett tunt skynke över, som stängde ute synintrycken men det blev inte mörkt. Det fungerade toppen för oss!
Jag kan varmt rekommendera att ni behåller vagnen tills den hela natten sitter. Ofta uppskattar bebisrana när det är lite trångt och ombonat. Men om ni absolut vill flytta till spjälsäng så gör ni det och buffar då bort nattmållet isf att vagna. Hur mycket mat som måste ner innan de är redo för hel natt är ju svårt att säga men när ni kommit upp i en grötportion som kvällsmål och sedan nattslurk på det kanske är ett bra läge. Här är attityden A och O. Ni måste känna er säkra för att kunna buffa/vagna bort nattmålet utan att ha matvargar svansandes runt benen. Är du med mig? Vänta då hellre ett tag istället för att göra det när ni känner er osäkra.
Har ni infört skratt till godnatt både inför läggning dag som natt?
Här nedan är några svar jag skrivit om att införa ramsan och vagna bort nattmål:
Elle
Vi mörklägger också på långa luren men har mycket mer husljud och ljus utanför rummet. Däremot de korta lurarna sov Lilly alltid ute med bara ett tunt skynke över, som stängde ute synintrycken men det blev inte mörkt. Det fungerade toppen för oss!
Jag kan varmt rekommendera att ni behåller vagnen tills den hela natten sitter. Ofta uppskattar bebisrana när det är lite trångt och ombonat. Men om ni absolut vill flytta till spjälsäng så gör ni det och buffar då bort nattmållet isf att vagna. Hur mycket mat som måste ner innan de är redo för hel natt är ju svårt att säga men när ni kommit upp i en grötportion som kvällsmål och sedan nattslurk på det kanske är ett bra läge. Här är attityden A och O. Ni måste känna er säkra för att kunna buffa/vagna bort nattmålet utan att ha matvargar svansandes runt benen. Är du med mig? Vänta då hellre ett tag istället för att göra det när ni känner er osäkra.
Har ni infört skratt till godnatt både inför läggning dag som natt?
Här nedan är några svar jag skrivit om att införa ramsan och vagna bort nattmål:
Elle skrev:Så här har vi gjort: mellan 3-4 månader har vi sagt ramsan i samband med läggningen och vagnat när hon behövt hjälp fram till nattmålet. Hon sover nu i vagnen i vårt rum men det är BECKMÖRKT och SVALT där inne. Nu vid 4 månader så får hon flytta in i eget rum, men fortfarande sovandes i vagn, vi vagnar bort nattmålet och inför ramsan som regelrätt verktyg. Vi har tänkt behålla vagnen till den hela natten sitter utan uppvak. Jag tycker att det är mycket lättare att vagna så här små juveler. När nätterna sedan sitter så flyttar vi över till spjälsäng och besvarar alla ev frågor med ramsan.
Elle skrev:
Bestäm när nattmålet ska bort och se till att barnet får mat, mat och mera mat vid varje mål. Detta gäller ju alltid men skadar ju inte att tänka på det lite extra![]()
Natt 1: Busa som tokar på väg till vagnen, lägg tillrätta och gå bort med ramsan. Vid uppvak under natten där barnet behöver hjälp så vagna tills han tystnar, avsluta med ngr mjuka skak på handtaget och gå bort och ut med ramsan. Arbeta så natten igenom. Kom ihåg bekräftelsen! Gör GLAD morgon![]()
Natt 2: Precis som ovan men backa lite med vagningen, se den som "kristilldelning" och arbeta in ramsan. Den ska ha sista ordet inatt så påminn så många gånger det behövs och bekräfta mjukt när han varvar ner och håller på att somna. Arbeta så hela natten igenom!
Natt 3: Nu ska du bara behöva använda vagningen vid verklig KRIS i övrigt gäller avvakta och ramsan. Om han tystnar på ramsan på väg ut ur rummet så kan du baka in bekräftelsen genom att gå ner i tempo sista versen och avsluta mjuuukt.
Nätterna som följer så avvakta mer och mer och låt barnet ta hand om uppvaken under natten själv. Däremot i vargtimmen så skulle jag markera med en ramsa vid första pip och därefter INGENTING förrän väckarklockan ringer in morgonen! När sedan natten sitter så backa även i vargtimmen, för nu vet barnet vad som gäller dvsatt på natten sover man och mamma och pappa kommer när klockan ringer= det är morgon och jag kan snusa vidare tills dess
![]()
-
paola@hellmalm.com
hejsan och tusen tack för svaret! låter som en bra lösning för oss. Kan du berätta mer om väckarklockan? jag undrar också vad för slags gröt man ska börja med, tack så mycket för tips. Ska man ge det med nåt fruktpure´? stort tack för allt!
-
paola@hellmalm.com
Jo, väckarklockan införde vi iom att vi tog bort nattmålet. När det var morgon enligt schema så ringde väckarklockan utanför rummet och vi kom in med den ringandes och stängde av den och gjorde GLAD morgon. När de blir större så kan de gärna få stänga av själva. Efter ett par mornar börjar juvelerna koppla klockan ringer=morgon=mamma och pappa kommer och kan därför snusa gott fram tills klockan ringer in morgonen. Helt suveränt tycker jag!
Antingen kan du göra egen havregrynsgröt genom att mixa grynen och sedan koka den lite lösare än vanligt, servera med lite urpumpad BM om du vill och lite katrinplommonpuré som hjälp för magen. Eller så köper du pulvergröt i affären tex Mild Havregrynsgröt. När vi införde smakisar och gröt så försökte vi få i sammanlagt en burk katrinplommonpuré per dag för att hjälpa magen.
Elle
Antingen kan du göra egen havregrynsgröt genom att mixa grynen och sedan koka den lite lösare än vanligt, servera med lite urpumpad BM om du vill och lite katrinplommonpuré som hjälp för magen. Eller så köper du pulvergröt i affären tex Mild Havregrynsgröt. När vi införde smakisar och gröt så försökte vi få i sammanlagt en burk katrinplommonpuré per dag för att hjälpa magen.
-
paola@hellmalm.com
Hej, stort tack för alla råd angående ramsa och mat
Vi jobbar på med ramsan just nu och har en fråga, hur många gånger kör man ramsan i bekräftelsen? Bara så att vi vet att vi gör rätt
Tack ska ni ha
Vi jobbar på med ramsan just nu och har en fråga, hur många gånger kör man ramsan i bekräftelsen? Bara så att vi vet att vi gör rätt
Tack ska ni ha
-
paola@hellmalm.com
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej!
Ja du kan använda samma ramsa dag som natt om den inte har ordet natt. Vi har samma exempelvis, den sjungs HÖGT och rytmiskt X4 "sov gott, lugn och trygg". Funkar klockrent.
Ps. jag är jätteglad att du hjälper mig svara i trådar för ingen erfarenhet är så behjälplig som den som varit i samma sits. TACK!! Du får gärna svara fler, du kan detta!!! DS.
Ja du kan använda samma ramsa dag som natt om den inte har ordet natt. Vi har samma exempelvis, den sjungs HÖGT och rytmiskt X4 "sov gott, lugn och trygg". Funkar klockrent.
Ps. jag är jätteglad att du hjälper mig svara i trådar för ingen erfarenhet är så behjälplig som den som varit i samma sits. TACK!! Du får gärna svara fler, du kan detta!!! DS.
Tor 2006