Fråga om sovpassens längd på dagen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :wink: :!:

Vad skönt att ni fått till ett schema som passar er! Självklart känner du din tjej bäst och vet vad som passar er, vi som sitter "på andra sidan" kan bara ge våra tankar och erfarenheter, och de stämmer inte alltid överens :wink: .

Följer din tråd med stora killen, du får så fin hjälp där!

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Hej! :D
Känner mig ju lite dum när vi gått hit och dit med Esters tider och irrat omkring känns det som. :roll: Men, som sagt så känns det bra med dessa tider nu men, jag tror hon kan vara redo för endast en lur inom ganska snar framtid, vi får väl se.
Samtidigt som man inte vill "gå emot" vad ni säger här på forumet :wink: (för ni vet ju faktiskt vad ni pratar om), så känner vi ju Ester bäst, som du sa. Och jag TROR iaf att detta blir bäst för henne ett tag till.
Man menar ju bara väl hela tiden, eller hur?! :lol:
Tack iaf för fantastisk hjälp och engagemang - jag uppskattar det verkligen!! :!: :D

Ja, jag/vi har fått suverän hjälp med Melkers framtida kurande som sagt (under "Kura lillebror samtidigt..") och för det är jag oändligt tacksam och glad! :D Tänk vilka engagerade och snälla människor det finns, det är nästan inte klokt!

Sköt om er!

Kram / Malin.
*** Melker 050401 - Kurad 5/12-08
* Ester 071023 - Kurad 12/9-08
Malin Rosén

Sova en gång per dag nu!

Inlägg av Malin Rosén »

Hej! :D

Nu har vi ändrat till att sova en gång istället för 2 ggr på dagen för Ester. Det liksom blev så av sig självt nästan.. lite komiskt.
Hon somnade efter 15 min vid läggningen vid 10.00 och vi märkte att hon behövde sova längre än 1½h.. så det blev 2h istället. Alltså 10.15-12.15 vilket gjorde att hon inte behövde sova på e.m. Visst var hon lite trött, men hon fixade det. Så nu får hon lunch vid 11.00 och sover 11.30-13.30 istället. Sen får vi se om 2h blir för mycket och det räcker med 1½h, som det ju egentligen ska vara. Men, det verkar som om 2h i ett sträck mitt på dagen är väldigt bra för henne. Visserligen är vi bara inne på 2a dagen nu, men hittills går det väldigt bra! :D

Vi åkte till mina föräldrar över julen i 3 nätter och då krånglade hon rejält.. :( ville inte ligga i sin säng eller somna varken på dagen eller kvällen och hon vaknade flera ggr på nätterna. Men, vi märkte en tydlig skillnad och förbättring ju längre vi var där, då vi använde oss av verktygen naturligtvis och gav klara & tydliga besked. Men, det var ju inte helt kul och frustrationsfritt såklart. :(
Sen åkte jag på en rejäl förkylning (lite åt influensa-hållet) på julafton :cry: så jag sov väldigt mycket och var inte med Ester lika mycket som jag brukar. Det kanske påverkade henne och att vi helt enkelt inte var hemma. Vi sover väldigt sällan borta nuförtiden, då vi är rädda om Esters sömn och att det ska fungera.

Melker ifrågasatte lite när vi sov där, men på det stora hela gick det väldigt bra, förutom lite tidiga uppvaknanden då (som vanligt).

Men, jag har väl ingen fråga egentligen, mest bara kul att få kommentarer, tips och ideér om detta. Och om det är nåt vi ska tänka på nu när vi ändrat tiderna och till nästa gång vi åker iväg och sover borta. :?:

Tack och GOTT NYTT ÅR!! :D

Kram, Malin.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Härligt att allt går så bra för er. :D
Tycker inte du behöver oroa dig för att hon sover för mkt med 2 timmar. Min tjej sov alltid 2 timmar på dan och ofta med extra marginalkvart. Hon sov ändå 12 på natten.
Ni har väl fått en liten tröttis helt enkelt. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Malin Rosén

Nyårsafton till 1 januari

Inlägg av Malin Rosén »

Hej hej! :)
Ja, Ester sover verkligen som en liten gris på dagarna det senaste! :sleep: Idag blev det drygt 2H och hon verkade sova djupt och skönt. Verkar som om det gör henne gott. :D
Det var ju nyårsafton igår och runt 22 vaknade hon och var väldigt ledsen. :cry: Vi hade varit ute och skjutit raketer tidigare på kvällen, ca 18.30, och det skrämde henne ganska mycket, stackarn. I efterhand inser man att det var idiotiskt att ta med henne ut på det och jag borde stannat hemma med henne istället. :roll: Men, men, det är lätt att vara efterklok! Så vi tror att hon drömde om det och så skjöts det några raketer/smällar redan då på kvällen vilket verkade skrämma henne lite. Jag stod på knä & höll om henne för att trösta, men tiden gick och hon lugnade sig inte så bra, så till slut fick jag lägga ner henne bestämt men vänligt och hålla en hand på ryggen (halv solfjäder) och buffa lite i rumpan för att hon skulle lugna sig. Hon gjorde det ganska snart & jag gick ut med ramsan, men då blev hon ledsen igen så jag fick göra om det igen. Sen somnade hon efter det. :thumbsup:

När kl närmade sig 12 var jag fullt beredd på att få trösta rejält igen då det smäller nåt fruktansvärt av raketer i vårt bostadsområde (bor i radhus). Men, döm om vår förvåning.. hon vaknade INTE alls!!! :shock: :o Helt otroligt! Däremot vaknade Melker till lite och sa nåt om att nu skjuter de mer raketer. Han fattar ju vad det är nu, & tycker mest det är spännande, gudskelov! :wink:
Men, annars så sov de båda som små änglar hela natten lång. O:)

Vårt liv är så mycket bättre nu när barnen sover bra! :D Inga mera sömnlösa nätter här inte. 8) Man har blivit så bortskämd så man nästan skäms.. men, jag brukar säga till alla att vi nog förtjänar detta allihopa efter det helvete vi gick igenom innan, rent ut sagt! :!:
Det som förvånar mig är alla föräldrar som bara står ut och inte ens ger den här metoden en chans när de vet att man kan ha det så bra som vi har det! Men, men, det är ju deras val och deras liv. Man kan inte tvinga någon, bara informera. Och tro mig, DET GÖR JAG! :lol: :lol:

Tack gode gud för dig Anna Wahlgren! :heart:

Kram! :D
Malin.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Härligt att höra :!:
Och bra jobbat - kuren är något som kräver lite av föräldrarna, men i gengäld mår hela familjen bra när man är i hamn!

Om du vill så kan du inspirera andra som funderar på att kura eller är precis i början i klistrade tråden "livet efter kuren - en uppmuntran!"
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Varma god fortsättningskramar Mia!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Malin Rosén

"Trouble in paradise"

Inlägg av Malin Rosén »

Jahopp.. nu har vi fått lite problem med Esters läggningar! "Trouble in paradise" är så huvet på spiken, som jag skrivit som rubrik! :( Helt obegripligt är det & vi behöver VERKLIGEN hjälp! Fattar ingenting?! Helt plötsligt bara har hon börjat krångla när vi ska lägga henne på kvällen! I förrgår var det inga problem alls, men igår var hon inte alls glad men, jag lyckades lugna henne till slut. Sen ikväll.. hon ville inte alls ner i sin säng (Henrik la henne, vi tar varannan kväll med barnen). Sen blev hon bara mer och mer upprörd och grät :cry: och trots försök att ramsa och sen även gå in till henne och lugna (hon står i sin säng & vi håller om) så grät hon bara vidare. :cry: Jag försökte lägga ner henne och solfjädra/buffa, men så fort jag ramsade & gick ut skrek hon upp sig igen och det började om. Nästa gång jag var inne hos henne kom vår katt och "kuttrade" och då blev hon förstås genast glad. :D Jag tog upp katten i famnen och lät Ester klappa och kattens svans for fram & tbx över hennes ansikte & hon kiknade av skratt. :lol: Jag ville verkligen få henne glad igen som för att försöka bryta det onda på nåt sätt. Hon gav mig sedan en spontan puss och försökte pussa katten. :D Sen fick katten gå & vi vinkade hej då & god natt till den. Jag pratar ju numera mer med Ester då hon förstår så mycket mera nu så jag sa att "nu är det natt & då sover man så skönt i sin säng. Lägg dig ner här på kudden nu", & klappar kudden menande. Hon gjorde det, men återigen blev hon SÅÅÅ upprörd när jag ramsade & gick ut.. :cry: SUCK!! :x Så återigen fick jag gå in igen och jag vet inte vad som gjorde det annorlunda, men det blev den sista gången. Kanske att jag buffade i rumpan för att lugna & sjöng vaggvisan som speldosan spelar varje gång hon ska sova, gjorde en skillnad. Hon protesterade iaf när jag gick ut, men inte lika mycket och lugnade sig själv till sist efter nån minut.
Men, vi vet verkligen inte varför detta hände? :? Hon har aldrig protesterat på det här viset sen vi kurade henne 12 sept 08 (förutom i julas, 3 nätter borta, då krånglade hon lite grann)!
Vi ändrade hennes dagvila den 30 dec till en gång per dag från två, men det har inte varit NÅT krångel med det alls sen dess, och det är ju nästan 1 vecka sen nu. Hon har 4 tänder som alla syns, men inte riktigt är igenom helt än, men det borde inte ställa till med detta beteende tycker jag?!
Nää, jag vet inte vad det är.. :roll:

Det har känts som om hon är lite för pigg för att lägga sig vid 19 de senaste 2-3 veckorna. Sanningen att säga är i och för sig också att sedan jul-ledigheten började för min man strax innan jul, då vi båda har varit hemma, så har vi försovit oss flera ggr och kl. har blivit över 7.15 flera ggr innan vi väckt Ester och det har hänt att hon vaknat innan, MEN hon har ALDRIG varit ledsen.. ? Och det borde väl ändå inte bli orsaken till detta?
Självklart har vi tagit oss i kragen med detta och är väldigt noga med att hålla barnens tider annars.
Tack snälla den som vill svara!! :idea:
Kram från en något desperat mamma som bara MÅSTE tillbaka till situationen vi hade innan, jag vägrar något annat! 10 mån av totalt KAOS i livet p.g.a. extrem sömnbrist räcker för en hel livstid, TACK!!
PS. Så in i helsike typiskt att detta händer, då jag precis tänkt skriva om vår goda erfarenhet av kurningen för att inspirera andra föräldrar som ska kura eller håller på!! :( Känner att jag vill få ordning på detta först och skriva där sen. :) DS.
Malin Rosén

En klar förbättring

Inlägg av Malin Rosén »

Halloj!
Goda nyheter! :D Det har blivit mycket bättre sen i måndags, känns som om vi kommit på rätt väg igen. Men, jag fattar fortfarande inte vad som hände?? Varför hon betedde sig som hon gjorde? :shock:

Vi skulle ju flytta ihop barnen till samma sovrum.. men, jag vet inte hur det ska gå till. Melker vaknar ibland på nätterna fortfarande och ropar på oss eller bara gråter :cry: så vi måste gå till honom & trösta. Visserligen går det över väldigt snabbt & han somnar om själv igen. Men, man tänker ju mycket på hur det skulle påverka Ester om de sover i samma rum. Känns ju helt omöjligt att hon skulle kunna fortsätta sova i en sån situation då han t.ex. vaknar & gråter eller ropar på oss. Men, det hade varit både praktiskt & troligtvis mysigt för dem att sova i samma rum.
:arrow: Kan man testa några nätter eller en vecka och se hur det går? Hur lång tid ska man ge det i så fall? :?:

Tack och ha det bra allesammans! :D

Kram! ** Malin.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Malin!

Vad skönt att er fnurra löste sig, fnurror brukar göra det bara man besvarar barnets frågor tryggt och säkert!

De flesta barn, ja alla skulle vilja påstå alla, får sömnfnurror ibland. Men har man kurat så har man perfekta verktyg för att lugna barnet, precis som du gjort :!: Barnen söker hela tiden vår trygga ledning, och det är då det är extra viktigt att inte ändra på en massa saker utan fortsätta som vanligt för att lugna och visa!

Du har inte funderat på att sätta ramsan, alltså kura, Melker?
Då skulle du inte behöva oroa dig alls för att flytta ihop barnen. Men jag kan säga som så att om nån av mina tre små av någon anledning behöver nån av oss föräldrar inne i deras sovrum, så märker de andra två inte av att man går in där. Vi ramsar oss alltid ut, och drar alla över en och samma kam. Min erfarenhet är att syskon väldigt sällan väcker varandra!

Jag tror de allra, allra flesta som flyttar ihop barnen ångrar en sak: att de inte gjorde det tidigare :wink: :!:
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Hej igen!
Betryggande ord, tack.

Angående Melker så påbörjade vi hans kurning den 5 dec 08. Det har blivit väldigt mycket bättre med hans sömn, men allt sitter inte riktigt som det ska än. Framförallt har vi problem med lite tidiga uppvak på morgonen, ca 6.30, & vi har morgon 7.00 för Ester & vill ju väldigt gärna ha det även för Melker. Jag skriver om honom under "Kura storebror samtidigt som lillasyster". Vi har väntat med att flytta ihop dem just för att vi ville att Melkers sömn skulle "sitta" ordentligt först, som t.ex. det här med tidiga uppvak. Men, jag vet inte vad nästa "steg" är för oss nu med Melkers sömn. Vad vi kan göra för att nå hela vägen fram, så att säga?

Tack!
Vill verkligen flytta ihop dem, men det är kanske inte långt borta nu? Hoppas!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Har ni infört väckarklocka till honom som jag tipsade om i din andra tråd?
Det är ofta en lösning för tidiga uppvak.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D :!:
Malin Rosén skrev:Vi har väntat med att flytta ihop dem just för att vi ville att Melkers sömn skulle "sitta" ordentligt först, som t.ex. det här med tidiga uppvak. Men, jag vet inte vad nästa "steg" är för oss nu med Melkers sömn. Vad vi kan göra för att nå hela vägen fram, så att säga?
:idea: Jag tror det är dags att backa lite vad gäller Melker. Du skriver att ni måste gå in för att trösta honom på natten, men nu har ni kommit så långt att han ska lugnas av ramsan. Så avvakta och ge honom möjligheten att själv somna om, och när du känner att du skulle behöva gå in - DÅ ramsar du.
Gå in gör du bara i undantagsfall.

Och som Susanne säger - väckarklockan är superbra!

Annars ser jag inget hinder att ni flyttar ihop dem, tvärtom så brukar barnen sova bättre när de får sova ihop!

Kram!
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Hej på er! Det blir lite jobbigt att skriva i två trådar då man kan skriva om båda barnen i en tråd nu. Så jag fortsätter skriva i tråden "Kura storebror samtidigt som lillasyster" hädanefter och inte här. (Men jag svarar självklart om någon skriver något här.)
Har precis skrivit i den tråden nu, så kolla gärna där!
Jag tror det är dags att backa lite vad gäller Melker. Du skriver att ni måste gå in för att trösta honom på natten, men nu har ni kommit så långt att han ska lugnas av ramsan. Så avvakta och ge honom möjligheten att själv somna om, och när du känner att du skulle behöva gå in - DÅ ramsar du.
Gå in gör du bara i undantagsfall.
Detta tog vi verkligen fasta på och det känns som att det funkar ganska bra nu.
Tack för all hjälp! Vi hörs vidare i den andra tråden då! :D
Kram/Malin.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Malin Rosén skrev: Det blir lite jobbigt att skriva i två trådar då man kan skriva om båda barnen i en tråd nu. Så jag fortsätter skriva i tråden "Kura storebror samtidigt som lillasyster" hädanefter och inte här.
Klokt :wink:
Så därför stänger vi den här tråden, tycker jag!

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "