Nybörjare med SM behöver feedback på schemat

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Igår somnade Elsa inte förrän 20.00 (massa tråkiga omständigheter), alltså en 45 min - en timme för sent :( Jag undrar lite hur ni skulle tackla det idag.
Jag har hållit schemat som vanligt. Det var ett väldigt trött pass mellan morgon- och lunchluren. Är rädd att hon inte fick i sig tillräckligt mycket mat och att hon kommer att vakna upp och ha svårt att somna om, men det märker vi...

Ska jag ge henne marginalkvartar idag eller ska jag köra på som vanligt och låtsas som om inget hänt?
Mamma till Elsa, född 080707 (v. 38+4)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

gabriella77 skrev:Ska jag ge henne marginalkvartar idag eller ska jag köra på som vanligt och låtsas som om inget hänt?
Kör på, tycker jag, och håll schemat.
En gång är ingen gång :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

gabriella77 skrev:eller ska jag köra på som vanligt och låtsas som om inget hänt?
Yes :thumbsup:
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Tack för snabba svar, vi kör på som vanligt!
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

2-tim luren gick alldeles utmärkt!

Har nämnt för några andra mammor att vi kört med rutiner och schema sen Elsa var två månader och med mottogs som väntat :roll:

I ena andetaget är det "känns så taskigt att väcka henne när hon sover som bäst mellan 18.00-21.00, eller "vill inte hålla henne uppe om hon är trött på dagen och i det andra är det "åh hon är jättepigg mellan 21.30 och 23.30, hur får jag henne att somna tidigare och inte amma hela natten". Vidare "man kan inte kontrollera så små barn det är för tidigt att uppfostra, barn har helt andra behov än vi vuxna (efter att jag sagt att barn är av samma kött och blod som vi och att vi vuxna äter allt vi behöver på dagen och är sociala även då för att kunna sova lugnt och skönt hela natten). JA, en sak barnen behöver är tex. mer sömn, DUBBELT så mycket svarade jag och jag tycker att det är min skyldighet som god förälder att ge mitt barn förutsättningarna för det. Fick ingen kommentar...

Idag ringde min man från jobbet och sa att han sett en baby i ungefär samma ålder som våran Elsa men detta lilla barn var så håglöst och matt. Låg "bara" och tittade upp i suffletten, uttråkad. Han sa att han var så glad över att vi börjat med detta för vi har en alldeles underbar liten glad, utvilad, nyfiken och levnadsglad tjej. (här skulle jag vilja göra ett hjärta men vet inte hur man gör)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

gabriella77 skrev:Han sa att han var så glad över att vi börjat med detta för vi har en alldeles underbar liten glad, utvilad, nyfiken och levnadsglad tjej. (här skulle jag vilja göra ett hjärta men vet inte hur man gör)
:D Vad roligt att höra :D
Lyckos lilla Elsa som har så kloka föräldrar!

(hjärtat får du till genom att trycka på "fler smilies" under de andra smilieserna här till vänster. Då kommer en massa roliga smilies fram, bl a hjärtat då :wink: Bara att trycka!)

Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Nu behöver jag råd.

Elsa har så svårt att komma till ro på förmiddagsluren. Idag tog det 25 min.
Vi har morgon kl. 07.00 och från början var det meningen att hon skulle sova 08.45 igen. Detta sköts successivt framåt då hon under en veckas tid inte somnade förrän 09.00. Så jag korrigerade schemat med 15 min framåt. De senaste dagarna slumrar hon till strax innan 09.00 för att sedan vakna strax efter och sen inte somna förrän 15-20 över. Jag lägger henne i vagnen ca 08.55. Vill inte hålla på och ramsa i all oändlighet eller behöva vagna. Solfjädern får jag tyvärr inte till i vagnen.

Råd och tips på hur jag ska göra. Ger jag henne marginalkvartar hela tiden kommer nattsömnen att infalla för sent. Vill att hon ska sova mellan 19.00 - 19.15. Tror ni att hon är en piggis och bara behöver 20 min på förmiddagen?
Hon kommer ju få för lite sömn då... Om man ska korta en lur så är det väl eftermiddagsluren? Idag har vi 12-45-2-45.

Hon är 4,5 månader idag.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker inte du skall hålla på och justera schemat som du gör, utan tänk förutsättningar. När Tor strulade med sina tider, såg jag till att hålla dem desto hårdare i 2 dagar och då utan marginalkvartar för att just komma på bana igen. Så mitt förslag är att du håller tiderna EXAKT utan marginalkvar(visst kan du lägga 5 min tidigare så hon har tid på sig att somna) men väck EXAKT när schemat säger. Inte hålla på med marginal kvartar här.

Sen är det ju så att det vanligaste är att man går över till 12+45+2+20 eller 12+45+1,5+45. Men om det verkar som om dra ner till 12+20+2+45 passar er bättre så kan du visst göra det.

Jag skulle dock fram til den riktiga 5 mån dagen se det som att du ger FÖRUTSÄTTNINGARNA för god sömn, inte justera inte ändra förrän hon faktiskt är 5 mån. Ha lite is i magen och tänk förutsättningar, det viktiga är inte att hon sover varje minut av vad hon skall utan att hon har möjligheten. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Jag brukar inte ge henne marginalkvartar just därför att jag inte vill komma ur fas men de senaste dagarna har fungerat bra, så jag kanske måste ha lite mer förståelse för att jag just bara kan ge henne förutsättningarna.

Jag missade att det var dags att gå upp och ge henne mat vid 04.00 för några dagar sedan. Hon sov fint över till 04.30 men har sedan dess haft svårt att somna om. Idag ska vi börja vagna bort nattmålet så snart slipper vi det problemet med hoppas jag.

Gällande läggningen (dag som natt) så är det fortfarande nästan alltid skrik/frågor innan hon kommer till ro och somnar. Är det jag/vi som är otydliga med vad som gäller eftersom hon inte lärt sig att nu ska det sovas? Jag försöker göra läggningen kort och distinkt och även fast vi skrattar och har det roligt ända fram till vagnen så skriker hon så fort jag lägger ner henne (ibland tar det någon minut innan hon börjar fråga). Hur kan jag finslipa tekniken? Tips och råd mottages gärna.
Elle

Inlägg av Elle »

Hur gör du när du lägger henne? Använder ni er av husljud? Har ni infört ramsan?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Vi flyger flygplan till vagnen och precis innan jag lägger ner henne får hon en smackig och högljud puss som låter "kul". Men så fort detta är "över" (jag lägger henne tillrätta, lägger på täcket, upp med suffletten och över med skynket) så börjar hon skrika/fråga. Kanske jag inte är tillräckligt kul :wink:

På dagen sover hon i vagnen ute i hallen om hon inte sover på balkongen. Jag ser till så att det är musik på i bakgrunden och oftast har jag en disk att diska så att jag snabbt kan återgå till något annat när jag lagt henne. Skramlar lite extra med kastruller och låter vattnet rinna lite extra mycket. Skulle hon vakna, vilket hon fortfarande gör efter 45 min, sätter jag på kranen, höjer musiken, går lite extra tungt i lägenheten, pratar i telefon och krisar det så ramsar jag och sist skak i handtaget.

På kvällen/natten så går vi in i vårt sovrum efter att hon fått sin flaska. Då är hon oftast rätt trött. Vi säger hej då till lampan, flyger till vagnen, puss och sen som ovan.

Just nu står det helt still i huvudet på mig, tips mottages gärna om hur jag och min man kan bete oss inför läggning, dag som natt. Vad gör ni som era barn tycker är superkul!?
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Behöver verkligen tips och råd på hur jag kan lägga henne utan att hon ska behöva skrika/fråga varje gång :(
Nancy

Inlägg av Nancy »

Lovar att läsa igenom din tråd ikväll. En liten reflektion tills dess: min Lani gnyr ibland pga av att hon inte kommer till ro på en gång. Om jag då ingriper gör jag saken värre, bäst är att lämna henne ifred.

Kram från Nancy
Elle

Inlägg av Elle »

Det här svaret gav jag i en tråd där de hade svårt att få till läggningarna. Kan det ge dig några :idea: ?
Elle skrev:
Ja, det kan vara förvirrande ibland och då får man verkligen se hur viktigt det är med säkerheten och lugnet för att kunna ge juvelerna svar på deras frågor. Dottern har ju vant sig vid att det ska vara så här, dvs hon ska vagnas först för att kunna somna. OM du vill bryta detta och lära henne hur det ska vara NU så måste du vara säker och tro på det du gör. Det svåra men ack så viktiga är att LYSSNA hur juvelerna låter, våga låta dom reagera klart. Ofta stör man med verktyg när de egentligen bara behöver "muttra" för sig själv en stund. Det är först en ledsen unge som ska verktygas och det finns ju fler vertyg än vagning :wink: När man inför en ny vana så får man räkna med ca 3-4 dagars arbete innan det börjar sitta. Hur är det med mörkläggningen?? Ska försöka hjälpa dig med en konkret "plan":

Dag 1:
:arrow: Skratta som tokar på väg till vagnen.
:arrow: Lägg tillrätta sakligt, kort solfjäder över ryggen, vagna lugn, skak i handtaget och gå BORT och UT med ramsan.
:arrow: Gör husljud och sysselsätt dig med annat, lyssna med ett halvt öra på dottern. Bekräfteleramsa när hon lugnat ner sig.
:arrow: Om det blir ledset så gå in, vagna lugn, skak i handtaget och ut med ramsan.

Dag 2
Gör på samma sätt som dag ett MEN vid läggningen så vagnar du bara 2-3 drag som besked sedan skak i handtag och ut med ramsan. Gör husljud och låt dottern reagera klart. Nu är det ramsan som gäller som svar på ev frågor och den ges utanför dörren med rejält magstöd så du når in till dottern. Bekräfta henne när hon lugnat ner sig.

Dag 3
Vid läggningen är det tillrättaläggande, kort solfjäder, skak i handtaget och ut med en betryggande och hög ramsa som gäller. Fortsätt som dag 2. Ge ev påminnelseramsa och om hon tystnar på den så kan du gå ner i temo sista versen och "baka in" bekräftelsen genom att säga sista versen låååångsamt.

Dag 4
Samma som dag 3 men här kanske hon tom tystnar på ramsan ut ur rummet och då "bakar du in" bekräftelsen som jag skrev ovan.

Ladda attityden, du fixar det här!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Aurum

Inlägg av Aurum »

Hej!
Ibland när min pojk är riktigt trött kan han också börja gråta direkt när jag lägger ner honom i vagnen, trots att vi skrattat gott precis innan. Då brukar jag göra som Anna skriver i BB: gå runt lite i rummet och tala högt "så lägger vi byxorna där, ställer undan stolen där, hoppsan, jag måste visst vattna blommorna sen också". Då tystnar han. Så skak i handtaget och så ramsar jag mig ut. Då börjar han ofta gråta igen men slutar nästan alltid innan ramsans fyra verser är över. Bekräftelseramsa.
Detta fungerar alltså här hemma :)
Mor till solstrålen Frank 080719
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"