Ellas kurtråd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Leja1974

Inlägg av Leja1974 »

Det har gått bra med att ramsa om henne på långluren de senaste dagarna, så det var säkert som TorpSara skrev, en dålig dag då det blev knas. Så det är verkligen inget jag borde jaga upp mig över, utan jag måste tänka att "hoppsan, idag blev det visst fel" . Måste jobba på det... :oops:

En sak som fascinerat mig på detta forum är att "de flesta" verkar ha bebisar i 5-månaders åldern som äter en massa mat :shock: . Det låter precis som att det minsann bara är att skyffla in både gröt, mat och katrinplommonpuré. :? Själv har jag en liten som är jätteskeptisk mot mat (och gröt, och fruktpuré), och det går bara ner typ en tesked efter säkert 4 veckors "tränande". Tycker liksom inte jag kan göra så mycket mer än vad jag redan gör, d.v.s. erbjuder henne att smaka. Hon har liksom inte fått kläm på hur maten ska IN i munnen, utan det mesta trycks liksom ut, liksom även skeden då den kommer.
Önskar att jag hade det "som de flesta" här verkar ha, men det kommer väl säkert. Mina två andra sötnosar var precis lika skeptiska, och kom inte riktigt igång förrän 9-10 månaders ålder, och så vitt jag vet så är de alla släkt med varann :roll: .
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej hej!
Vad bra det går! Så duktiga ni är! Våra dagslurar strular fortfarande ibland - det får man nog räkna med ett litet tag tror jag. Och visst önskar man att de funkade lika smidigt som nätterna, men samtidigt så har man energi att ta de jobbiga daglurarna när man får sova på natten - allt är lite enklare när man själv bara fått ordentlig vila.

Som du själv skriver - dina barn är ju faktiskt släkt med varandra så att matgrejen inte lossnar riktigt är kanske inte så konstigt. Du kan ju inte göra mer än att låta henne smaka och smaka och smaka - tillsist lär hon sig hur man faktiskt får maten att hamna i magen ska du se!

Heja heja!!
Kram
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
Leja1974

Inlägg av Leja1974 »

Hej igen alla kloka!

Nu har vi haft en fin tid sedan vi införde kuren på vår lilla tös, och det mesta harverkligen gått super. Nätterna är klockrena, så vi är så glada så över detta!! :D

MEN, nu har det börjat bli JÄTTEJOBBIGT att lägga henne i vagnen utomhus. Hon skriker som ett vettvilling, alldeles nyss tog det 15 minuter innan hon lugnade sig och somnade, och jag vet verkligen inte VAD som är fel. Bara för en vecka sedan funkade det jättebra, men nu är det som att hon bryter ihop direkt jag lägger henne. Och jag försöker verkligen busa upp henne innan jag lägger ner henne, men det verkar inte spela någon roll.

Jag börjar nu söka efter alla möjliga felorsaker, för varm overall, obekväm overall, fel mössa...bla, bla, men då misstänker jag att jag börjar överkoncentrera mig en smula. Men vad tusan GÖR jag nu??? Kan jag kura om henne just i vagnen, för inomhus funkar läggningen kanon??

Tips tas tacksamt emot!!!

Kram
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Så härligt att det mesta sitter - visst är det underbart att få sova - eller framför allt att veta att man ska få sova när man lägger sig!

Jag har mycket liten erfarenhet av vagnlurar eftersom min lilla kille fram tills helt nyligen inte sovit särskilt bra i vagn (aldrig mer än 45 min) så jag valde att kura helt i sängen inne. Nu efter kuren när nätterna sitter (även om han vaknar ca 30 minuter tidigare än tänkt ibland) har han emellertid överraskat och sover gott även i sin vagn. Jag tänker att han liksom blivit trygg i sovandet och därför kan sova bra även i den. Kan det vara så att lillan blivit skrämd i vagnen och därmed är lite otrygg? Har hon lurarna i vagnen då hon är inne - eller är hon i sin säng då? Annars skulle du kanske kunna prova att lägga henne i vagnen inomhus i det rum hon brukar sova för att kolla av hennes sinnesstämning då. Mörklägger du i vagnen? Hon är ju större nu och mer medveten - kanske är det tråkigt att behöva ligga i vagnen - hon vill möjligen se sig omkring? Då är det ju bra att skärma av synintrycken med hjälp av en skynke eller liknande. Kanske du skulle kunna busa med henne i vagnen sittandes en liten stund innan du fäller den till liggläge - så att det är kul med vagnen. Du kan ju köra en vagnkur om du vill - så hon lär sig att sovandet inte är förhandlingsbart i vagnen heller.

Har du kollat av antal sovtimmar med åldern - kanske är hennes protester ett uttryck för att hon behöver sova lite mindre? Kanske är det dags att senarelägga luren i vagnen lite och därmed låta henne sova ett lite kortare pass (fortfarande plocka upp henne vanlig tid).

Säkert finns här erfarna vagnare som kan hjälpa dig bättre än jag, men hoppas att det i alla fall varit till någon hjälp.

Kram och lycka till!
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
Leja1974

Inlägg av Leja1974 »

Hon sover i spjälsäng inomhus. Vi har visserligen kvar vagnen som hon sov i FÖRE kuren, så visst skulle jag kunna lägga henne i denna inomhus nu bara för att så att säga vänja henne vid att sova i vagn igen.
Men vad tusan....bara för 6 dagar sedan så funkade det ju bra att lägga henne i utevagnen :evil: . Det är kanske bara ett attitydsproblem hos mig?? Men hur 17:singen kommer jag tillrätta med detta? För nu måste jag medge att jag börjat få lite ångest inför läggningarna utomhus... :( , och då har man ju vargen svansande kring sig, det vet jag ju.

Det som KAN spela roll det är att hon blivit van att vagnen ska röra på sig för att hon ska somna. För jag hinner liksom inte invänta hennes sömn innan vi måste gå till dagis på mornarna (vi är redan sena liksom :oops: ), men jag måste kanske skärpa till mig där och lägga henne 5 min innan vi ska iväg. Men sen händer det också ofta att hon vaknar till under promenaden eftersom storasyskonen pratar glatt omkring vagnen (och då blir hon nyfiken). Men sen somnar hon om under tiden vi går, och vagnen rör alltså på sig igen...
Men detta känns ju som helt orimligt att lösa, för att hon vaknar kan jag ju liksom inte rå för, vårt liv ÄR ju bara såhär - syskonen finns runt omkring henne, så är det bara.
Avskärmning är ju ett bra tips, det ska jag kanske prova :D . Och lite bus sittandes i vagnen just före läggning vore kanske också bra, för det är faktiskt så att hon precis börjat tycka att det är kul att åka i vagn (sittandes), och detta gör kanske att hon blir sur, dvs att hon inte får sitta utan blir lagd med nosen nedåt.

Vi har beräknat 15h sömn/dygn för henne, och det borde ju vara okej, och oftast så gäspar hon frenetiskt och kliar sig i ögonen då det närmar sig läggtid, så nog borde schemat funka ännu tycker jag.

Tack för dina fina tips, MissSoofi! :D . Hoppas också att jag kan får mer tips från andra som lägger sina små i vagn.
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Leja1974!

Ja, juvelerna är vanemänniskor precis som vi :wink: Så om ni alltid går med vagnen när det ska sovas ute så undrar ju hon vad som är på g när ni inte gör det. Så antingen tajmar du hennes sovning med när ni ska gå och hon får somna med vagnen i rörelse eller så lägger du ner ett par dagarsn arbete på att lära henne att somna i stillastående vagn. Oavsett så är det viktigt att skärma av synintrycken så hon inte ser er om hon vaknar till.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Leja1974

Inlägg av Leja1974 »

Halloj igen!

Det ordnade till sig med insomningen, och hon somnar numera utan knot. Men jag kan ju inte säga att jag egentligen vet vad som blivit annorlunda, för jag tycker att jag GÖR likadant, men nu så köper hon det och somnar lungt.

Istället är det omsomningen på långluren som krånglar. Hon har nu några dagar i rad vaknat efter 30-40 min och skrikit upp sig rejält trots ramsa, och varit URLEDSEN innan hon svårt snyftande somnat om ca 30 min senare :cry: .
Det känns som att jag inte får det att funka på alla programpunkter, utan det är visst alltid NÅGOT som måste krångla.
:arrow: Är detta vanligt?

Imorgon planerar jag att ramsa henne direkt då hon vaknar till, och se om det kan göra någon skillnad. Lite blir det ju som att kura om från dag 2, men någon annan råd ser jag liksom inte.
Natten är som tur är inget problem, då tar ramsan fin-fint, men som sagt, dagen är jobbig just nu.

Lite pep-talk vore skönt!

Kram
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej!

Vill bara inflika att min lilla bäbis fortfarande oftast vaknar till i "skarven" trots att vi kurade i maj! Jag brukar lösa det med "pangramsa" som oftast funkar fint.

Lycka till!

Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"