Standardmodellad som slutat sova

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Hej alla!

Nej TorsMamma, jag väntar nog med smakisar ett tag till. Adrian fick sin första smakis när han var nästan 5,5 månad och det kändes lagom. Han var ganska redo då och kunde sitta i matstolen själv. Amningen fungerar ju si och så ibland men det känns ändå mer naturligt att fortsätta helamma ett tag till.

Nu har jag kört 5 nätter i kurens och vagnsovandets tecken. De 2 senaste nätterna har nog varit rätt bra för jag har inte så mycket minne av att jag har gått upp och skakat vagnen :D Han vaknar nästan alltid till någon gång mellan 23-00 men då somnar han numera om själv. I natt vaknade han sedan vid 02.20 och då tror jag att jag var upp och skakade en gång och sedan kl 03.10 skakade jag en gång till. Sedan väckte jag kl 4 för att amma. Kl 7 fick jag också väcka trots att jag trodde att Gustav redan var vaken för att rörde sig så mycket men han sov djupt. Önskar jag också kunde sova så djupt !! Då skulle jag inte behöva gå upp alls på nätterna tror jag :lol:

Dagarna har varit lite skakigare här ett tag. Gustav vaknar ofta några gånger på långluren men jag brukar få honom att somna om ganska snabbt. Ramsan har jag beslutat mig för att vänta med eftersom den verkar störa mer än hjälpa. Det är nog så att han inte är redo för ramsa ännu, han tror nog att jag pratar med honom och blir ännu mer vaken. Försöker igen om några veckor.

Imorgon ska vi döpa Gustav kl 11 så då blir det struligt med hans långlur. Vi är nog knappast tillbaka hemma förrän kl 12.30 och då kommer det massa folk som ska äta middag och tårta. Men jag ska försöka få honom att sova så mycket det går av långluren i alla fall. 11 är ändå en ganska bra tid eftersom han brukar vara mätt och glad den tiden :) Synd att störa våra fina rutiner mitt under uppföljningsveckan men dopet kan jag ju inte flytta på... 8) Men jag är säker på att det ska gå bra ändå!
Mamma till Adrian, född 3 april 2007
och Gustav, född 30 juli 2008
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, men då har ni ju en fin och bra strategi för hur ni vill fortsätta. Kanon! :D

En fråga, fick ni Adrian att sova 11-12 timmars natt på enbart amning? Detta går men är i min erfarenhet ganska svårt, så du kommer nog få behålla minst 1 nattmål (04) tills ni inför mat på schemat.

Här i Stockholm går man efter "stockholmsmodellen" och då är matintroduktion inte ovanligt från 4 mån. Men jag stöttar er fullt ut i beslutet att helamma till 5,5 mån om det är det du vill. Jag vill bara att ni har era förväntningar rätt satta för detta endamål också. Inte förvänta er för mycket bara. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Jag kurade Adrian när han var 4,5 månad så det var en hel månad som han var utan mat på nätterna från 19-07. Hoppas att det ska fungera lika bra med Gustav också.

Nu har Gustav precis somnat för natten :D och mamma och pappa ska titta på Idol :)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt! Ha det så trevligt i helgen! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Det går tungt här :cry: Tycker inte att vi gör några större framsteg trots att vi hållit på 1,5 vecka nu.

De enda som hänt är väl att Gustav inte längre vaknar upp 23-00 utan sover till 1-tiden för sitt första uppvak. Men efter det sover han aldrig mer än 2 timmar i stöten. Jag känner mig helt slut efter den natt som var eftersom jag fått så lite sömn. Från kl 6 somnade han inte om mer än 2-5 min åt gången och låg i övrigt och rörde sig mycket i sängen utan att jag behövde ingripa så mycket. Men för det kunde jag ju inte somna om.

Finns det något jag ska göra annorlunda? Varför sover han inte mer? Måste jag korta av långluren på dagen för att han ska vara tröttare på natten? Om 1,5 vecka är han 4 månader och då hade jag tänkt göra om schemat till 12-timmarsnatt men det verkar vara omöjligt som det ser ut nu. Känns väldigt långt borta.

De senaste dagarna har han strulat något otroligt med maten och har inte velat ha när jag erbjuder. Vissa vakenpass på dagen har han nästan inte ätit alls. Kan ju inverka på natten men det verkar ju inte som om han är hungrig när han vaknar på natten. I natt när jag tog upp honom för att amma verkade han mer trött än hungrig. Han åt lite men jag fick truga rätt ordentligt för att han skulle äta ur det ena bröstet. Det andra testade jag inte ens med eftersom det tagit honom 15 min att tömma ett bröst, det brukar ta 3-5 min.

Känns lite deprimerande just nu :(
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Är han ledsen när han vaknar?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Enigmia :D

Jag har inte läst hela tråden men slänger ändå in några funderingar:

:idea: Hur många timmar sömn finns på schemat :?:

:idea: Låter som om lille mannen inte känner sig riktigt nöjd med enbart bröstmjölk :? Såg att du gärna ville helamma och själv är jag totalt okunnig om amning men det där att det tar längre och längre tid låter värt att ta på allvar.

:idea: Hur sköter du ev uppvaknanden dagtid/nattetid :?: Ingriper eller avvaktar :?: Naturligtvis inte nåt "antingen eller" men jag tror att det är jätteviktigt att inte ingripa för mycket. Enda gången man gott kan vara snabb är i vargtimman (efter 04) då det är bra att "hugga" dem innan de hinner vakna upp för mycket.

:idea: Tycker att du skall fokusera mer på de framsteg som görs -att han inte längre vaknar vid 23 utan sträcker ut natten :!: Det kan ibland ta ganska lång tid innan natten sovs igenom helt och hållet utan minsta pip. Min mellanflicka Lucine (16 mån) är den säkraste sovare tänkas kan (och har varit sedan 3 mån ålder) men fortfarande händer det att jag slänger till henne en bastaramsa då hon vaknar för tidigt på morgonen.

Nancy
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Nja, ledsen är han väl inte till en början. Han kan ligga och vända på huvudet och prassla med täcket länge, länge innan han säger ett pip och då ingriper jag inte. Ibland somnar han om själv, ibland inte. Sedan brukar han låte mer och mer irriterad och då drar jag tre gånger i vagnen och skakar. Kan nog vara så att jag ingriper för snabbt här. Ibland blir han argare efter att jag ingripit än han var innan så det är nog ett tecken på det. Största felet är väl att jag är så trött så jag orkar inte vänta på honom utan vill själv bara somna om och ingriper därför för tidigt.

Däremot är jag mycket noga med att aldrig söva honom utan han ska somna om själv på natten efter att jag har skakat och gett honom besked. Det fungerar bra och därför tycker jag att han borde kunna sova längre stund åt gången också men inte det...

Tycker inte att det kan vara maten det är fel på. Han håller sig ju mätt ännu längre nu än han gjort tidigare. Och han orkar nästan aldrig tömma mer än det ena bröstet per vakentillfälle så jag har alltid ett som är sprängfyllt. Det är bara inför natten som han lyckas äta från båda. Att han åt långsamt i natt var för att han hela tiden höll på att somna ifrån så det kändes som om han var mer trött än hungrig trots att det var 7 timmar sedan han åt senast.

Vi har 15,5 timme sömn på schemat nu. 11 timmar på natten och 4,5 timme på dagen. Han har jättesvårt att vara vaken mer än 2 timmar åt gången. Blir ofta kinkig och ledsen efter 1,5 timme så då måste jag underhålla och bära. Sömnen på dagarna fungerar oftast klockrent förutom när jag tänker att han ska sova ute i vagnen för då vaknar han alltid för tidigt. Måste då sova på rygg eftersom han inte kan sova på mage på lammfällen och i overallen.
Nancy

Inlägg av Nancy »

:idea: Min tanke om mat baserades på att jag själv flaskmatar och behövt öka nappstorleken flera ggr innan Lani ens fyllt tre månader. Det har visat sig genom att det tagit allt längre tid att äta sig mätt.

Jag tänker att det kanske inte är så kul att vara 4 månader och ha samma förutsättningar som en nyfödd... Bara en tanke. Jag sätter en slant på att han kommer att minska antalet uppvak nattetid om han får lite stadigare mat. Hoppas du inte tar illa upp.

:idea: Mitt råd ang. natten är att skaka i vagnen när han piper och sen inte göra nåt mer.

:idea: Många barn som fått korn på magläget ogillar att sova på rygg. Om du måste ha honom sovandes i vagn kan det vara så att du får acceptera kortare lurar och justera efter förmåga resten av dagen. Det brukar gå fint det också.

Nancy
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Ok, tack Nancy! :)

Du är ju en av mina idoler på den här sidan så det är klart jag lyssnar på dig :D Jag ska vänta ett tag till och blir det inte bättre så får jag väl börja med smakisar. Men med Adrian så började jag när han var 5,5 månad och det tog ju över 2 veckor innan han började svälja någon mat så på det viset kan jag inte se att smakisar gör någon skillnad. Men Gustav kanske är glupskare och klarar av det här med mat bättre.

Ska avvakta längre innan jag ingriper i natt och bara skaka en gång så får vi se vad som händer. Dessutom ska jag sova kl 20.10 i kväll :lol: Inte sitta uppe en minut längre än jag behöver sedan småttingarna somnat. Kanske jag kan få 4 timmars sammanhängande sömn då och må lite bättre när första uppvaket kommer.
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: Men du Enigmia, en idol som kan sorgligt lite om amning så hör med några fler för säkerhets skull.

Kan man tänka sig nån slags medelväg för sonen din :?: TorsMammas "nattmacka" till kvällen :?: Kan inte receptet utantill men vet att det är bröstmjölk spetsat med ersättning.

Natt-tips (som du säkert redan följer):
-kolsvart
-inte för varmt klädd

Huruvida det är bäst med snabbt ingripande eller avvaktande är jättesvårt, antar att det beror på helheten och vad barnet är van vid. Men om vi slår fast att KORT ingripande är det bästa i längden så kanske du kan ta ut svängarna i övrigt och testa dig fram till vilket som funkar bäst :?:

Hoppas att du får sova gott inatt :D

Nancy
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

I natt sov Gustav lite bättre.... men det betyder inte att mamma sov mer men det är en annan femma :wink:

Han vaknade till redan kl 21 men somnade om själv. Jag gick aldrig dit. Jag hade strax innan gått upp ur sängen och lagt mig framför tv'n eftersom jag inte kunde somna. Kanske var det jag som störde honom.

Sedan sov han till 02. Han var då vaken en halvtimme men var inte ledsen. Jag skakade vid tre tillfällen under den halvtimmen. Resten fixade han själv. Sedan väckte jag halv fyra för mat. Efter det sov han till 06.30 men jag tog inte upp förrän 7. Skakade en gång under den halvtimmen.

Förändringar jag gjore inför denna natt:
:arrow: Mörkare i sovrummet. Hade mörkt innan också men gjorde ännu mörkare nu.
:arrow: Avvaktade längre vid uppvak
:arrow: Skakade bara vid uppvak, och bara när jag upplevde att han blev ledsen.
:arrow: Införde väckarklocka vid matning och morgon
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Enigma, jag tycker att din åtgärdplan ser strålande ut. :thumbsup:

Min erfarenhet vad det gäller mammans sömn är att den blir bättre så fort barnet får eget rum. Detta kan du faktiskt fundera på att införa vid 4 mån även om du har nattmål.

Det lättaste sättet att mörklägga på är att tejpa upp aluminiumfolie på rutan. Inte snyggt men ett sätt att lösa det på snabbt och sen ges det tid för en mer permanent lösning framöver. :wink:
Tor 2006

Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tack alla för den tid ni lägger ner och det fantastiska stöd och underbara råd man får :D Ville bara säga det...

Nu hoppas jag att vi får sova här i natt :sleep: för mamma känner sig lite sliten nu!

I kväll funkade inte läggningen smärtfritt men efter att jag blivit tvungen att ta upp och rapa en gång till så somnade lill-skrutten på en grisblink :lol: Och efter det har inte ett ljud hörts från sängkammaren.
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Hur har det gått för er :?:

Nancy
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"