dags ändra schema

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
jigar

dags ändra schema

Inlägg av jigar »

Hej,
Jag behöver ändra schema för min son som snart fyller 9 månader. Dessutom fungerar inte den nuvarande schemat sen ett tag sedan. Han är mycket piggare numera och det märks att han behöver mindre sömn på morgonen än tidigare.
Vi har kört 11 timmars natt. 19.30- 6.30.
Eftersom vintertid börjar snart vill vi passa på och ändra natten till 11,5 timmar och låta honom vakna 7.30 istället för 6.30.
Jag tänkt fram och tillbaka på dagschemat men tycker inte att jag får ihop nåt som känns 100% bra.
Numera är det omöjligt och få honom och sova efter 1,5 timmar på morgonen men han sover gärna 1,5 timmar om man lägger honom runt kl 10.
Han blir sen jätte trött igen runt kl 15 och sover gärna 1,5 timmar till.
Så här har jag tänkt och tar gärna emot kommentarer och hjälp till förbättring.

Natt 20.00 - 7.30
Frukost 7.30 (välling som han numera ratar helt :(
Frukost 2. 8.30 (Gröt - äter gärna en hel portion)
Sova 9.30 - 11.00
Lunch 12.00
Mellanmål 15.00 (välling eller gröt)
Sova 15.30 - 16.45
Middag 18.00
Nattslurk 19.30
Sova natt 20.00

Jag har skrivit sovtiderna baserad på 14h 15 dygsnsömn. Det blir inte riktigt bra eftersom andra dagsluren blir 1h och 15 minuter men jag vet inte hur jag ska få till det eftersom vi har valt 11,5 timmar nattsömn.
sen drygt en vecka sen har min son börjat vägra ta välling. Det händer att han dricker det men då måste han verkligen vara hungrig. Tidigare han han druckit en hel flaska på 200 ml på morgonen men nu går det bara inte ner även om jag håller på och trugar i 1 timme. Gröt går däremot jättebra.
Nattslurken funkar sällan. Han är helt enkelt inte hungrig men jag har ändå försökt och erbjuda den.
Jag kan också tänka mig ändra sovtiden på morgoen till 45 min men då antar jag att jag behöver flytta fram andra sovluren?

tacksam för all hjälp jag kan få.
kram
Jigar
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ah, om vi tänker lite framåt så ska han ju sova en lång lur om en tre-fyra månader. Och den hamnar lämpligen efter lunch.

Jag har alltid haft 11,5 natt och då hamnar man ibland lite pluss eller minus. Och väljer utefter om man har en tröttis eller piggis. (TIPS. Oftast är de tröttare när man nyss bytt rutiner och sömnmängd)

Skit i vällingen. Barn klarar sig galant utan välling. Då slipper du dessutom stöka med två frukostar.

Vad tror du om:

Natt 20.00 - 7.30
Frukost ca 7.45 Gröt
Sova 9.30 - 10.15
Lunch ca 11.30
Sova 13.00-15.00
Mellanmål 15.00 (välling eller gröt)
Middag 18.00
Nattslurk 19.30
Sova natt 20.00

Det är tider han kan behålla i mååånga åt framöver.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Mitt förslag:

07.30 Morgon
08.00 Frukost - stor portion gröt
9.30 Sova 45 min
11.45 Lunch
13.00 Sova 2 tim
15.00 Mellis
18.00 Middag
19.30 Nattslurk
20.00 Natt

Vad tror du om det? :roll:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:lol:
Vi var ute samtidigt Bea och jag.
Men det är ju bra att du kan välja det som passar bäst. :wink: :lol: :mrgreen:
jigar

Inlägg av jigar »

tusen tack för bra förslag som jag har fått.
Det vore toppen om jag kunde få honom och sova i två timmar i streck på eftermiddagen. Har inte lyckats tidigare men jag får jobba på det helt enkelt för jag tror att det blir bättre både för honom och mamma och pappa som skulle kunna få gjort lite på den tiden :)

Jag antar att detta blir en ny utmaning för mig då jag får ramsa, buffa och jobba på att få honom sova sina nya tider.

Jag funderar på att få honom sova i vagnen ute på eftermiddagspasset. Skulle det funka? Han brukar sova bättre om han får sova i spjälsängen i mörkt rum så jag undrar om jag ska börja med det eller köra vagnen direkt?

Angående vällingen, han var väldigt glad när han såg flaskan i morse men så fort han fick vällingen i munnen kastade han iväg flaskan :(
Jag trugade ett antal gånger och gav upp. 10 minuter senare fyllde jag flaskan med mjölkersättning, han svalde upp 200 ml på några få minuter utan problem :-)
30 minuter senare fick han en portion gröt som han också åt upp gladeligen.
Nu har jag bestämt mig att slopa välligen på morgonen, bara ge en STOR portion gröt och ge mjölkersättning till nattslurken. Jag tror att jag sparar både tid och engergi åt mig själv och min son på det här sättet.
Mellis får också bli gröt.
kram
Jigar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Är välling viktigt för dig så blanda den med ersättningen. man kan börja men en msk vällingpulver och öka på så smått. Så gjorde vi.
Men som sagt, barn klarar sig galant utan välling.
jigar

Inlägg av jigar »

jag började med att introducera vällingen genom att blanda fity fifty, ersättning och välling, då gick det bra. så småningom blev det mera och mera välling. Ett tag köpte han det och drack enbart välling men nu bara han vägrar så jag ska låta bli det ett tag.
Det är inte viktigt med välling när han får gröt. Välling är typiskt svenskt och vi är inte ursprungligen svenskar själva. Miljontals barn klarar sig utan välling så varför inte min Armin :-)

Jag försökte få honom och sova kl 9.30. Kl är nu snart kvart över 10 då han ska vakna men han har lyckats sova precis nu.
Känner mig lite osäker på vad jag ska göra men jag tänkte låt honom sova 20 min och väcka honom för att kunna köra resten av schemat idag.
Hoppas jag gör rätt.
Vad ska man göra i sådana situationer? Det tog honom 40 min och sova på ett pass som är 45 min!!!!!!!!
Det var dock inga protester. Han jollrade glatt för sig själv och lekte i sängen trots att jag gav några påminnelse ramsor. Han blev tyst vid ramsan men satte igång igen efter ett par minuter.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Elsa gillade varken flaskan eller vällingen så jag gav upp försökandet och gav henne gröt eller fet youghurt. Funkar bra! :D

Om han bara jollrar så tycker jag du kan gå till ditt och låta honom vara, han är ju nöjd i det fallet. Frågar han så påminner du och bekräftar om det behövs.

Du bestämmer var han ska sova, men uppfattar du att han sover bättre i sängen så kanske du vill ha honom där. Vill du att han ska sova i vagnen så se till att han kan ligga på det sättet han gillar bäst och så kör ni på med världens attityd så sitter det också snart. Kom ihåg mörkläggning på vagn också. :wink: Ge schemaändringen ca en vecka så har han lärt sig de nya tiderna.

Ska han sova 45 min och han inte somnar inom en kvart så blir det en 20 min. Om han somnar sådär jättesent så skulle jag ta upp honom och låtsas som att han visst sovit och köra på med schemat som vanligt.

Kram Bea
jigar

Inlägg av jigar »

Hej,
Det var ett tag sedan jag rapporterade om läget så jag tänkte skriva lite om hur det gått med schemaändring och också ställa en ny fråga.
Jag lyckades aldrig med schemat där vi skulle införa 45 minuters sovpass på morgonen och 2 timmars på eftermiddagen så jag ändrade till följande:

7.00 vakna
7.30 Frukost - gröt (han vägrar välling)
9.00 sova 1,5 h
11.00 Lunch
14.00 Mellis (gröt)
14.30 sova 1,5 h
17.30 - middag
19.20 - lite fet yoghurt eftersom han vägrar välling
20.00 Godnatt
Det har fungerat mycket lättare med detta schemat då jag märket att han gärna sover längre stund på morgonen och också på eftermiddagen men aldrig längre än 1,5 timmar. Det här shcemat har nu satt sig väldigt bra så totalt sover han 14 timmar nu och fyller 10 månader nästa vecka.
Problem för oss nu har varit nattningen senanste 2 veckorna. Han är så ledsen och skriker ganska längre innan han somnar. Jag behöver gå in och ge solfäjder ett antal gånger men så fort jag går ut börjar han skrika hysteriskt igen. Efter ett antal ramser 3 till 4 omgånger x 4 och solfjäder däremellan sätter jag på Mozart. Även då skriker han men till slut ger han med sig och somnar.
Jag har funderat på om han sover för mycket men det verkar inte så eftersom han gärna sover sina pass på dagen och om han inte gör det blir han väldigt trött och gnällig och sen är han rätt trött runt kl åtta även om han leker vidare om vi leker med honom. Vad tycker ni?
Borde jag ramsa mer eller mindre? Vill gärna komma ifrån att han skrikandet vid nattningen. Han sover bra under natten annars. Det händer lite till och från att han vaknar ett antal gånger men han somnar alltid om själv ganska snabbt och vi har sällan behövt ramsa mitt i natten numera förtuom tidigt på morgonen då vi gärna vill att han sover till 7 och inte 6 eller 6.30 då han brukar vakna men han somnar oftast om med ett par ramsor.
tack igen
kram
jigar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Stämmer schemat? Jag får det till 15 timmar? I så fall skulle jag nog kapa ena luren till 45 och vid behov natta tidigare på kvällen istället. Sover han så pass mycket dagtid kan det vara det som ställer till det.
jigar

Inlägg av jigar »

Han sover 2 pass gånger 1,5 timmar och det blir totalt 3 timmar på dagtid.
Sen sover han 8 på kvällen till 7 på morgonen och det blir totalt 11 timmar.
Totalt sovtid för honom blir 11+3 timmar och om jag inte är helt kass i matte blir det 14 timmar :wink:

Om 14 timmar är för mycket så får jag kanske kapa med en halvtimmes sömn på dagen. Skulle det funka bättre tror ni?
Idag skrek han hjärtskärande i 10 minuter innan han somnade och då ramsade jag och hade satt på Mozart. Det verkar som han har satt det här i system för han tröttnar efter ca 15-20 minuter oftast men det är inte roligt och höra honom vara så ledsen.
Min man vill införa napp igen men jag är helt emot det. Till saken hör att han faktiskt har napp under dagen men har aldrig haft det under nattid sen vi kurade honom och det är nu ett halv år sen och det har aldrig varit problem tidigare.

/Mehrnush
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej! När min tor var 10 månader sov han 1,5 h på förmiddagen och 45 min på eftermiddagen - funkade jättebra! Kunde ändå vara vaken ca 10-15 min vid läggningen, men var inte ledsen utan ville ligga där i sängen och komma till ro. Jag hade provat att korta eftermiddagsluren - kanske han har lust att sova lite längre på morgonehn då också :wink:
Lycka till!
Kram
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
jigar

Inlägg av jigar »

tack.
vi ska försöka med att korta ner eftermiddagsluren och se om det funkar bättre. Det är lite tråkigt att behöva göra det för han funkar verkligen som klocka nu. Han somnar 14.30 och vaknar exakt kl 16 så det kommer nog bli en del protester när jag väcker honom efter 45 min.
/Jigar
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Nja jag undrar jag om det verkligen är för mycket sömn? :-k I schemainspirationstråden står det 14 tim 15 min för en 10 mån och jag hade ca 14 till Elsa vid 10 mån.

Ge det några dagar till tycker jag och se det som en liten minikur. Ledsen ska han inte vara men arg får man bli. Du skrev något om napp på dagen, den tycker jag ni ska ta bort helt. För att vara säkra på att inte den spökar till det också... :roll: :wink:

Fortsätter det sedan trots att ni haft "minikuren" så ka ni ju minska sömnbehovet lite. Vad tror du om det? :roll:
jigar

Inlägg av jigar »

Vi har kört det här schemat ganska länge nu och det har funkat väldigt bra. Han verkar behöva sova ändå för han är rätt trött ändå men han blir så ledsen så fort jag lägger ner honom i sängen och börjar gråta. Han har som max hållit på i 30 min innan han somnat men jag har aldrig låtit honom gråta i långa stunder. Jag går in och ger solfjäder och då blir han genast lugn. Det är först när jag går därifrån och han inte har min händer på sig som han börjar gråta igen. Jag vet inte det kanske är nåt tillfälligt vi får se.
Jag hoppas det går över och gör det inte så måste jag ta till nåt nytt.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"