Kurning av en tjej på snart 3år!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
ajmaja

Kurning av en tjej på snart 3år!

Inlägg av ajmaja »

La visst inlägget i fel forum först! Gör ett nytt försök här!

Har en nykurad dotter på 6månader. Precis gjort uppföljningsveckan nu o de 2 senaste nätterna har hon sovit hela natten :D . Tycker att hon liksom blommat ut o verkar gladare o mer matfrisk!

Sen har jag en tjej som fyller 3år i mars som jag skulle vilja mat o sov programmera :lol:

Hennes kära far tycker inte att hon e ett så stort problem, men igår tog nattningen 2 1/2 timme! :shock: Säger han till henne brukar de gå fortare för henne att somna säger han, men han e ju inte alltid hemma vid läggdags. O nu när den lilla sommnar snällt kl.19 o jag kan få hålla på med mitt skulle jag vilja att storasyster oxå gör det. Då hon vaknar tidigt blir de ofta gnälligt på dagarna.

Men hur ska jag kura stora, de e ju inga buffningar på henne? Ska man bara solfjädra? Sen har vi inget rum till henne. Lillasyster fick nämligen ta det när hon va färdigkurad, så nu sover storasyster i vårt rum. Men dock i egen säng, i alla fall till 4 på morgon :( Kan jag kura henne i vårt rum om jag sover där? Tänkt flytta ihop tjejerna när stora är färdigkurad.

Skulle vilja att de la sig samtidigt 19.00 o så har vi glad morgon här 6.30. Storasyster får sova middag 12-13.30. De ska väl räcka? Hon går nu på dagis 15 timmar i veckan , men jag kan styra det lite så hon kan sova hemma efter lunch. Skulle vilja köra igång NU, men känner att jag måste veta mer om kurandet av stora barn, för jag tror hon blir tuff då hon oxå e i värsta trotsen :? .

Ska resa utomlands om 4 veckor med barnen. E de dumt o kura stora innan det? Den lilla kommer ju hinna vänja sig. De fungerar ju redan bra!

Tacksam för tips o råd så även storasyster kan få sova gott hela nätterna!
barn nummer fyra ska sova
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Hej ajmaja!

Va bra att du startade en ny tråd här, jag försökte ju kopiera och på så vis flytta hit tråden du startade först, men det här var nästan bättre :lol:

Jag tycker såhär: Absolut att ni ska kura stora tjejen. Fråga om maken inte skulle vilja ha lite sköna kvällar och lite lättare dagar? Eller har han lust att "ta" hennes nätter och dagar själv? Den frågan kanske gör att han tänker efter och kan tänka sig att följa din linje. Eller har han bättre förslag?

Hur som helst så ska stora tjejen ha ett eget rum medan ni kurar henne. Jag vet inte vad ni mera erfarna "stobarns-kurare" säger men jag tror att det är viktigt att hon får kuras och sedan fortsätta sova i det rummet som är hennes. Lättare att flytta minstingen. Det betyder ju att lilltjejen borde flyttas ut tillfälligt till ngt annat lämpligt, mörkt, rum. Har ni några garderober eller extra toaletter som skulle passa, källaren kanske??? :-k Om du ska kura själv, måste du kunna släppa ansvaret för lilla tjejen de dagar och nätter du kurar den stora. Får du det stödet? Självklart går det att köra allting själv, men det underlätter ju såklart mycket om man får stöd av maken eller ngn annan...

Så eget rumt till kurade barnet är mitt tips. Sen så är det solfjäder som gäller tycker jag. Alltså skippa buffandet. Första natten gäller att följa tillbaka stortjejen till sin säng eller ingripa redan vid minsta försöket att lämna sängen. (råka visst veta att ni har en växasäng :wink: ), det bästa bore ju att återinföra spjälisen. Även om hon kan klättra ur så blir det jobbigare och jobbigare ju längre kvällen/natten går och till slut fungerar spjälorna som trygghet och tjejen kommer alltså välja att ligga kvar.

Läs på ännu mer i boken men jag vet att du kan det här!
Stora tjejens sovvanor tar tid att bryta så samla på attityd och tålamod så fixar du det galant! :wink:

Kram
ajmaja

Inlägg av ajmaja »

Bara måste ta tag i den här stora tjejens sovvanor! De här går inte! :x
De blir bråk o skrik o gnäll varje kväll. O när hon väl kommer i säng(ofta skrikandes) ska de va böcker o vatten o docka m.m. Sen kan hon ligga länge o titta i sina böcker. Känner att de tar på krafterna o tror min man börjar inse att vi kan göra trevligare saker tillsammans :lol: .

Ofta vaknar hon bara 1 gång per natt så de e ju själva läggningen som e jobbig. Hon ska dela rum med lillasyster när hon e färdigkurad så jag måste hitta ett ställe o ställa lillan på tills stora e klar :roll: Önska vi hade ett rum till......

Är en mamma som vaknar väldigt lätt, kan jag ligga på madrass utanför hennes rum? Ska återinföra spjälisen så hon inte tar sig ur (så fort i alla fall) :) Blir tufft annars o då hon bara sover en daglur. Är 19-6.30 natt o 12-13.30 bra dygnssömn. Funderar på o dra igång i kväll.....
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej ajmaja!

Jag tycker ni gör helt rätt i att ta itu med tjejens sömn(o)vanor, det tar så oerhört på krafterna både för stora och små när sömnen är dålig.

Jättebra att ni återinför spjälisen, där kommer hon garanterat sova bättre och lugnare tills trotsen är förbi.

Sömntiderna ser bra ut.

Har ni hunnit dra igång ännu?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ajmaja

hej!

Inlägg av ajmaja »

Jo då vi drog igång i går! De blev snabba ryck! Gubben fick ut o leta spjälsäng i grannens lada :D . Visste att de stod en där, men så hitta vi inte skruvarna, men de löste sig med en hemgjord variant. Tjejen hann klättra lite i den oxå o va SÅ stolt o visa storasyster (12 år) va hon kunde när hon kom hem. :lol:
De största problemet blev som jag misstänkte, nappen!
Men de gick bra! Höll på i max 10 minuter innan hon lugna sig o viska "nappen" inne i mörkret. :cry:
Sen vakna hon 1.45 o fråga efter nappen. Jag va in en snabbis o ramsa ut Sen ramsa jag utanför 1 gång till. Vakna i morse o de första hon sa va att de va kul o sova i sin sän! :lol: Men blev hemskt arg då hon insåg att nappen va borta i dag med :wink: .
Kanske blir tuffare i kväll för då e hon inte så trött. Sov nämligen inte middag i går. Men nu vet hon ju i och för sig vad som gäller!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

MEN vad bra jobbat!
Stora applåder =D>

Och tack för skrattet, jag såg framför er hur ni rotade runt i ladan hos grannen :wink: :lol: !

Med din attityd så finns inga vargar som vågra nosa sig in, vare sig nappvargar eller sovvargar :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ajmaja

Inlägg av ajmaja »

Nu blev de liv i luckan! Tjejen är aldeles vansinnig o bara skriker. Får inte röra henne! Rev av blöjan, hoppas hon inte kissar ner hela sängen :cry:

Hon skulle sova 12-13.30. Hur gör jag med de hon har inte somnat än o klockan e ju snart 12.30?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ge henne förutsättningarna att sova - sova åt henne kan du inte!

Svara lugnt på hennes "frågor" nu, och väck när hennes sovtid är slut! Agera som om hon sovit sin sovtid och tänk framåt!

Kram!
ajmaja

Inlägg av ajmaja »

I bland förstår jag mig inte på henne.....
Hon va jätte arg o bara skrek så jag lät henne va en stund. Sen gick jag in o då la hon sig ner o sa Sova nu. Sen fick jag sätta på henne blöjan o så bad hon mig gå ut :shock:
Låter henne sova 45 minuter nu o hoppas att hon förstått att jag menar allvar med att hon ska sova i sin säng!
Tack miar70för snabba svar! O tack ni andra för att ni stöttar o peppar. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, ibland reagerar de inte riktigt som vi förväntar oss :wink:

Kram!
Trebarn

Väldigt lik situation...

Inlägg av Trebarn »

Hej!

Ville bara skriva och säga att vi har en väldigt lik situation här hemma. Vår son är 3 år och 3 månader gammal, och har aldrig blivit kurad, kommer över till oss vid 4-tiden. Lillasyster är kurad och sover i eget mörkt rum. Hallen faktiskt, eftersom vi bara har en 2;a. Storebror sover inne hos oss.

Men där slutar kanske likheterna... vi låter inte O sova middag. Då är det helt omöjligt att lägga honom, jag har helt enkelt konstaterat att han inte är tillräckligt trött då. Han behöver väl inte mer än 12 timmars sömn? För så har han sovit sedan i julas nämligen... Från 7 till 7. Hur individuellt är det där med sömnbehov? Anna Wahlgrens rekommendationer har jag hittills bara läst om till och med två års ålder, därefter kanske det är ganska ojämt? Nu är ju inte jag "dipl. kurare" :? men är det verkligen så att hon behöver 1,5 timmar middagssömn vid nästan 3 års ålder? Bara en nyfiken stillsam fråga från ett icke-alls-proffs-långt-ifrån,,,,

I alla fall har vi problem med att O vaknar på natten och inte kan somna om, men jag tror jag startar en annan tråd om det.

Lycka till!
Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
miar70
Kontakt:

Re: Väldigt lik situation...

Inlägg av miar70 »

Trebarn skrev:Han behöver väl inte mer än 12 timmars sömn? För så har han sovit sedan i julas nämligen... Från 7 till 7. Hur individuellt är det där med sömnbehov?
Min treåring sover 11½ timmer per dygn, och slutade sova middag innan hon fyllde tre.

Så du har alldeles rätt, Trebarn, (tack!) behovet av sömn sjunker runt 2½-3 år. Jag var inte tillräckligt uppmärksam på schemat där, men jag är benägen att hålla med: max 45 minuters vila skulle jag vilja råda dig till, ajmaja.

En dagvila tycker jag däremot att man ska ha, mina tjejer har haft vilan i soffan till en film, och då fått välja om de velat somna en stund. Den vilan har vi kvar länge (jag med :wink: ) som en paus mitt på dagen!
ajmaja

Inlägg av ajmaja »

Väckte dottern efter 45 minuters middagsvila. arg o ledsen blev hon.... De e ett problem när vi väcker henne som vi gör ibland. Men hon klarna till efter ett tag o kvällen gick bra. Precis innan läggning tala hon om för mig att hon skulle INTE sova i sin säng i natt. Men jag borsta tänderna på henne o busa lite o bar in henne o sa gonatt till familjen o sen lampan. sen satte jag henne i sängen o hon rätta till dockan. Sen sa hon" Mamma kan du hålla mig i handen,jag ska sova nu! Nu kan du gå jag ska inte skrika mer."
:shock: Jag gick ut o ramsa! Efter några minuter sa hon att hon behövde kissa. Hade svårt o ignorera det så jag tog in pottan i rummet med endast dörren på glänt. Sen la hon sig igen. Gnällde några gånger, men jag rams på. Somna efter ca. 1/2 timma tror jag. Helt otroligt att de gick så lätt! Va beredd på mer skrik. Men kanske har hon fattat att mamma äntligen tagit sitt förnuft till fånga o tar ledning. :D

Om ni visste hur glad jag känner mig just nu! Mina barn sover gott i sina egna sängar!! visserligen får gubben ligga på soffan o jag på golvet på en madrass, men snart har vi vårat sovrum för oss själva o hoppas att våra barn blir piggare o gladare!

Är ju bara på andra natten av kuren på stoar tjejen än, så jag lär väl höra av mig mer :wink: .

Återigen tack för att ni stöttar o peppar o delar med er av era kunskaper!!!
:heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

ajmaja skrev: Om ni visste hur glad jag känner mig just nu! Mina barn sover gott i sina egna sängar!! visserligen får gubben ligga på soffan o jag på golvet på en madrass, men snart har vi vårat sovrum för oss själva o hoppas att våra barn blir piggare o gladare!
:lol: :lol: :lol:

Ja, vad gör man inte för barnen :heart:

Härliga tider väntar! Och mamma har störtskön attityd :thumbsup:
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

underbart ajmaja!!!!

Kämpa på, det är NI värda!

Tar åt mig lite av äran :wink:

KRAAAM
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "