Tillsätta fett?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
jessicafagerström

Tillsätta fett?

Inlägg av jessicafagerström »

Hej!

När är det dags att börja tillsätta olja i de puréer jag själv kokar? Har noterat att i burkmaten finns det olja redan i puréerna från 4 mån (här i Finland).

Vi ger hemlagad mat på förmiddagen och burkmat på eftermiddagen.

Sen undrar jag också hur andra har gjort med kryddor? Vår tjej (6,5 mån) äter redan vitlök, örter, curry och annat som inte innehåller nåt salt.
mamma till nova f?dd i januari -05
Hella

Inlägg av Hella »

Vet inte om det är några speciella kryddor man bör undvika :roll:
Fett bör du tillsätta,om inte råvarorna är väldigt feta.
Om du inte ammar Investera gärna i en flaska fiskolja(finns i hälsokosten) och häll i nåt kryddmått eller så. Jättebra för hjärnans utveckling! 8) Men häll i EFTER uppvärmning ,Omega 3 är kännsligt för värme. I övrigt är det bara att använda vanlig matolja eller smör :P
Mamma till
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v
jessicafagerström

Inlägg av jessicafagerström »

hej igen!

jag tror inte att jag använder särskilt feta råvaror, vi talar mest grönsaker och ris/pasta/potatis/batat. sen får hon varannan dag lite kött, men då magert, typ kalkon eller broiler.

det enda "feta" jag slänger med är nån mjölkprodukt, créme fraiche (rätt stavat :?:) eller matlagningsyoghurt.

tusen tack för rådet om fiskoljan :D. för jag ammar inte... vill ju gärna att lilla hjärnan skall utvecklas och bli stooor :D
mamma till nova f?dd i januari -05
Therese

Inlägg av Therese »

Jag har tillsatt fett, matolja eller margarin, svårt att säga hur mycket, lagar oftast mat på måfå utan recept. Jag har använt samma kryddor som vi har i övriga familjens mat, bara tagit bort saltet. Stora tjejen har ingen känslig mage, men det har lillan så man lär sej på vägen vad som är ok.
Fia

Inlägg av Fia »

Min distriktssköterska sa att man bör tillsätta 1-2 teskedar matfett per deciliter mat.
Mamma till liten grabb född -01 och två tjejer födda -03 och -05.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"