Och vaknar gör du säkert ändå!
Kura min 7månader gamla dotter
-
TorpSara
5-natten var det tills idag - Sindra somnade 19.36. sen gnydde hon till 06.23 o jag ska väcka henne 0700. Duktig tjej
Rekord igen!!! Trots min fråga igår vågade jag inte sova inne hos henne o kanske förstöra ngt
ville bara dela med mig så här på morgon kvisten. Nu ska jag ta en kopp kaffe och hoppas halvtimmen till 7.00 går snabbt för jag längtar efter henne
hejhej
ville bara dela med mig så här på morgon kvisten. Nu ska jag ta en kopp kaffe och hoppas halvtimmen till 7.00 går snabbt för jag längtar efter henne
hejhej
Mamma till två döttrar - en 941028
& en
080402
-
ilindstrom
Hej!
Lite fler frågor...
Har problem att följa schemat - jag vet inte om jag schemalägger "rätt".
Hade tänkt så här efter tips från "Chatina" samt lite egna ändringar, välkommet med kommentarer.
7 - godmorgon + amning
7.30 gröt
9-9.45 Sova 45 min
10.15 mellanmål
11.30 Lunch lite amning till efterrrätt 12-13.30 Sova 1.5 h
detta har vi endast lyckats med 2 ggr sen rasar hela schemat - då hon sover 1h
14.30 Gröt
16-16.45 Sova 45 min
17 Middag
18.30 Gröt + amning
19 -
hela natten....
Jag får även problem varje tisdag då det är babysim kl 11 - jag måste köra hemifrån 10.40 och är hemma 12.10. Ska man strunta i att det stör schemat då det endast händer 1 gång /vecka el ska jag försöka ändra schemat?
Då jag endast kurar i hennes säng. Så undrar jag om det är väldigt dumt att låta henne somna i vagnen de gånger vi går ut? Alltså att hon somnar av att vagnen är i rörelse - jag kan väl säga dagramsan när hon håller på att somna? Vi brukade vara ute ca 2 h varje dag och nu känns det som om vi aldrig kommer ut mer
- vilket vi såklart gör - men då brukade vi vara ute länge så hon även sov i vagnen. Igår gick vi en runda för jag var tvungen att ha LUFT - men då blev det snabba steg tillbaks hem då det var dags för em luren.. Hade gärna fortsatt vara ute så hon somnade ute. Varför jag inte vill vagna alls det är för att jag har nog missbrukat det. JAg har ju haft boken sen Sindra var 3-4månader och småprovat vagna o ramsa ( [-X jag vet..) så det är därför. Men då borde det väl inte förvirra henne om jag är konsekvent i hennes säng och ngt pass blir i vagnen - eller
imorse gick det inte alls bra
- Sindra sov dock från 19.10 - 0615 :thumbsup: - duktig bebis. MEN ramsan tog inte alls, fick gå in 2 ggr o solfjädra och då höll hon på att somna men när jag ramsade ut "vaknade" hon igen.. - så 06.40 gick jag in när hon tog ett andetag och var tyst (
det är väl rätt att göra så?)
Fast nu kl 9 så gick det skitbra! Då somnade hon utan tårar o snyft o m mamma ramsandes utanför som bara den!
Nja... nu hade jag nog inte fler frågor! Men jag kan ju meddela att mitt barn började "snacka" som bara den igår. Både jag o "roliga farbrorn" = pappan reagerade - oj vad hon jollrade och lät o ljudade - är det kurens magiska kraft eller?
Jag återkommer! ´Tacksam för svar
Stor kram /Malin
Lite fler frågor...
Hade tänkt så här efter tips från "Chatina" samt lite egna ändringar, välkommet med kommentarer.
7 - godmorgon + amning
7.30 gröt
9-9.45 Sova 45 min
10.15 mellanmål
14.30 Gröt
16-16.45 Sova 45 min
17 Middag
18.30 Gröt + amning
19 -
Fast nu kl 9 så gick det skitbra! Då somnade hon utan tårar o snyft o m mamma ramsandes utanför som bara den!
Nja... nu hade jag nog inte fler frågor! Men jag kan ju meddela att mitt barn började "snacka" som bara den igår. Både jag o "roliga farbrorn" = pappan reagerade - oj vad hon jollrade och lät o ljudade - är det kurens magiska kraft eller?
Stor kram /Malin
& en
080402
Hej!
Lite fler frågor...
7 - godmorgon + amning
7.30 gröt
9-9.45 Sova 45 min
10.15 mellanmål
14.30 Gröt
16-16.45 Sova 45 min
17 Middag
18.30 Gröt + amning
19 -
hela natten....
Jag får även problem varje tisdag då det är babysim kl 11 - jag måste köra hemifrån 10.40 och är hemma 12.10. Ska man strunta i att det stör schemat då det endast händer 1 gång /vecka el ska jag försöka ändra schemat?
Då jag endast kurar i hennes säng. Så undrar jag om det är väldigt dumt att låta henne somna i vagnen de gånger vi går ut? Alltså att hon somnar av att vagnen är i rörelse - jag kan väl säga dagramsan när hon håller på att somna? Vi brukade vara ute ca 2 h varje dag och nu känns det som om vi aldrig kommer ut mer
- vilket vi såklart gör - men då brukade vi vara ute länge så hon även sov i vagnen. Igår gick vi en runda för jag var tvungen att ha LUFT - men då blev det snabba steg tillbaks hem då det var dags för em luren.. Hade gärna fortsatt vara ute så hon somnade ute. Varför jag inte vill vagna alls det är för att jag har nog missbrukat det. JAg har ju haft boken sen Sindra var 3-4månader och småprovat vagna o ramsa ( [-X jag vet..) så det är därför. Men då borde det väl inte förvirra henne om jag är konsekvent i hennes säng och ngt pass blir i vagnen - eller
- Sindra sov dock från 19.10 - 0615 :thumbsup: - duktig bebis. MEN ramsan tog inte alls, fick gå in 2 ggr o solfjädra och då höll hon på att somna men när jag ramsade ut "vaknade" hon igen.. - så 06.40 gick jag in när hon tog ett andetag och var tyst (
Stor kram /Malin
Lite fler frågor...
7 - godmorgon + amning
7.30 gröt
9-9.45 Sova 45 min
10.15 mellanmål
14.30 Gröt
16-16.45 Sova 45 min
17 Middag
18.30 Gröt + amning
19 -
Stor kram /Malin
& en
080402
Hej!
Lite fler frågor...
7 - godmorgon + amning
7.30 gröt
9-9.45 Sova 45 min
10.15 mellanmål
14.30 Gröt
16-16.45 Sova 45 min
17 Middag
18.30 Gröt + amning
19 -
hela natten....
Stor kram /Malin
Lite fler frågor...
7 - godmorgon + amning
7.30 gröt
9-9.45 Sova 45 min
10.15 mellanmål
14.30 Gröt
16-16.45 Sova 45 min
17 Middag
18.30 Gröt + amning
19 -
Stor kram /Malin
& en
080402
Hej Malin!

11.30 Lunch lite amning till efterrrätt 12-13.30 Sova 1.5 h detta har vi endast lyckats med 2 ggr sen rasar hela schemat - då hon sover 1h
NEJ! Schemat rasar inte för att hon inte sover hela tiden - tänk förutsättningar, inte att hon måste sova varje minut!!
14.30 Gröt
16-16.45 Sova 45 min
17 Middag
18.30 Gröt + amning
19 - sleeping hela natten....[/size]
Det jag funderar på med ditt schema är att det kanske är dags att dra ner på sömnen? När min dotter var 7 mån drog jag ner em-vilan till 20 min.
Question Jag får även problem varje tisdag då det är babysim kl 11 - jag måste köra hemifrån 10.40 och är hemma 12.10. Ska man strunta i att det stör schemat då det endast händer 1 gång /vecka el ska jag försöka ändra schemat?
Jag tycker du bör anpassa schemat så det funkar med babysimmet när det är så ofta som varje vecka...
Question Då jag endast kurar i hennes säng. Så undrar jag om det är väldigt dumt att låta henne somna i vagnen de gånger vi går ut? Alltså att hon somnar av att vagnen är i rörelse - jag kan väl säga dagramsan när hon håller på att somna?
Jag har gjort så som du säger att när vilan är i vagn är vagnen i rörelse. Under själva kuren såg jag dock till att hon skulle sova stilla. Det man får tänka på om man lägger i rullande vagn är att då kommer man "alltid" få gå med vagnen. Min dotter skulle nog inte somna om vagnen stod stilla, å andra sidan är det nog ganska vanligt när de är så stora...
Nja... nu hade jag nog inte fler frågor! Men jag kan ju meddela att mitt barn började "snacka" som bara den igår. Både jag o "roliga farbrorn" = pappan reagerade - oj vad hon jollrade och lät o ljudade - är det kurens magiska kraft eller?Det tror jag absolut!! Vad fint ni kämpar på
Tack för svar !
En sak jag nog måste erkänna att det här med "att hela schemat raserar" det är antagligen av egoistiska skäl jag tänker så... (typ att då måste jag underhålla en jättetrött Sindra - o dET är ju jobbigt!!
) Jaja det ger ju sig om jag är stenhård m schemat!
Jag får bara inte ihop schemat o även ta hänsyn till babysimmet! Hjälp mig [-o< Jag har faktiskt möjlighet att välja babysim från att köra 11.40-12.10 (är vi hemma igen) eller kl 16.40 - 18.10. Vad hade ni kurare tyckt?
Annars har kvällen haft en av de bättre läggningarna
. Men jag tycker inte om att Sindra är så ledsen på de flesta daglurarna - hon snyftar i sömnen.. går detta över tro?
jag får ont i magen innan jag ska lägga henne under dagtid
- o det blir ju ingen bra attityd gå ju!
tacksam för feedback:)
/Malin
Annars har kvällen haft en av de bättre läggningarna
tacksam för feedback:)
/Malin
& en
080402
-
TorpSara
Hej alla glada!
Här är det mindre glatt då jag började kura min snart 8 månader gamla dotter för exakt 2 veckor sedan.... Och det går hyfsat
MEN - även jag har stora problem på morgonkvisten. Min lilla solstråle har börjat att vakna runt 5-tiden. Hon sover inne hos oss och jag tror att det stör när jag ska ramsa på morgonen. Hon lyssnar inte på ramsan alls och hela hon vill upp från sängen. Och vad har då SMARTE Mamman gjort?? - Jo två gånger har jag tagit upp henne
(dock) när hon varit tyst en ½ sekund
men ändå. Jag har tagit upp henne och ammat henne och sen har vi somnat om i MIN säng. Och då sover hon till 7 utan några problem
JAg behöver lite PEPPNING!! En morgon stod jag med solfjädern och lite "malinbuff" (jag är ju lite trög
och fattade inte buffningen (se inlägg kurnatt 1)så jag stryker handen fram o tillbaka över rumpan) - i 1½ h tills jag gav upp och gjorde morgon kl 6.
Min sambo blev skitirriterad på mig och tror att jag kommer att sabba allt nu. (Lätt för han att säga som inte ens är hemma i veckorna
)
Den första veckan av kuren så låg jag på soffan i 7 dygn och då gick det bra att ramsa utanför dörren eftersom hon somnade om.
Men nu hör /känner hon att jag finns i rummet och så fort hon tystnat och jag ska lägga mig igen så vaknar hon och vill upp, upp!
Vad f-n ska jag göra…..
Vi ska så småningom flytta upp på ovanvåningen i vårt hus och så får hon eget rum . Men det blir inte förrän om ca 3-4 månader. Vårt sovrum är på bottenvåning och det känns lite fel att redan nu flytta upp henne och vi ska ligga på skilda plan. + att då hinner vi ju inte upp i tid om hon vaknar under vargtimmen…
Jättetacksam för svar!
Kram från Malin
Här är det mindre glatt då jag började kura min snart 8 månader gamla dotter för exakt 2 veckor sedan.... Och det går hyfsat
JAg behöver lite PEPPNING!! En morgon stod jag med solfjädern och lite "malinbuff" (jag är ju lite trög
Min sambo blev skitirriterad på mig och tror att jag kommer att sabba allt nu. (Lätt för han att säga som inte ens är hemma i veckorna
Den första veckan av kuren så låg jag på soffan i 7 dygn och då gick det bra att ramsa utanför dörren eftersom hon somnade om.
Men nu hör /känner hon att jag finns i rummet och så fort hon tystnat och jag ska lägga mig igen så vaknar hon och vill upp, upp!
Vad f-n ska jag göra…..
Vi ska så småningom flytta upp på ovanvåningen i vårt hus och så får hon eget rum . Men det blir inte förrän om ca 3-4 månader. Vårt sovrum är på bottenvåning och det känns lite fel att redan nu flytta upp henne och vi ska ligga på skilda plan. + att då hinner vi ju inte upp i tid om hon vaknar under vargtimmen…
Jättetacksam för svar!
Kram från Malin
& en
080402
-
ilindstrom
Inte har du förstört allting bara tagit en lite krokigare väg. men att ta upp henne för tidigt signalerar till henne att nu är det morgon. Då kommer hennes kropp ställa in sig på det och tro att hon ska vakna då. Så jag skulle nog flytta ut på soffan ett par nätter igen och köra med pangramsa följt av klassik musik, husljud eller inget alls. Bestäm dig för en av strategierna och kör den under minst fyra mornar så brukar det lösa sig. Att ta upp och amma henne leder ju inte direkt till längre mornar tror jag
hälsningar
Ida
hälsningar
Ida
Suck! Inatt flyttade jag ut på soffan - dottern vaknade 4.40 och jag ramsade snabbt utanför dörren. Hon tystnar/somnar men 10 min senare är hon igång. Jag ramsar utanför dörren i säkert 10 minuter, men när hon började bli ledsen gick jag in för att lägga solfjädern - där stod jag 50 minuter. Men hon är helt vansinnig- ålar sig och försöker vända sig och reser överkroppen och blir förkrossande ledsen!!
- och nej hon är inte arg. Det känns för jä-t att "bråka" såhär med henne och "börja" dagen så här. Så åter igen tog jag upp henne och vi somnade om till prick 7. JAg har hamnat i ngt som jag inte vet vad. Men hon är ju så ledsen
För i det stora hela så är det ju fantastiskt ... För två veckor sedan gick jag och bar på henne varje sovpass och hade henne hos mig varje natt.... Det ska ju inte glömmas vilken underbar skillnad!! Men ska man nöja sig med det då? Nä, antagligen inte.
Jag skriver upp schemat - om ngn vänlig själ kan kolla det , om det behövs förändring.
7.00 Godmorgon + amning
7.30 gröt
9-9.45 Sova 45 min
10.00 mellanmål
11.30 Lunch + amning
12-13.30 Sova 1.5 h
15.00 middag
16-16.45 Sova 45 min
17 mellanmål
18.30 Stor portion gröt + amning
19 Sova hela natten....
Snart är ju min snutta 8 månader - tänkte dra ner på 16 - luren till endast 20 min om ngn vecka? Tacksam för kommentarer. JAg personligen tror inte att schemat har emd tidiga uppvaknanden att göra - men vad vet jag ...
Ang maten så läste jag nånstans att de ska (vid 8 månader)ha 2 st middagsmat varje dag , men då jag tycker att hon ska äta gröt som sista målet så blir det två middagar i rad - det kan väl kvitta?
Jag är tacksam för svar kära underbara diplomerade kurare
- ni är guld värda! KRam så länge /Malin
För i det stora hela så är det ju fantastiskt ... För två veckor sedan gick jag och bar på henne varje sovpass och hade henne hos mig varje natt.... Det ska ju inte glömmas vilken underbar skillnad!! Men ska man nöja sig med det då? Nä, antagligen inte.
Jag skriver upp schemat - om ngn vänlig själ kan kolla det , om det behövs förändring.
7.00 Godmorgon + amning
7.30 gröt
9-9.45 Sova 45 min
10.00 mellanmål
11.30 Lunch + amning
12-13.30 Sova 1.5 h
15.00 middag
16-16.45 Sova 45 min
17 mellanmål
18.30 Stor portion gröt + amning
19 Sova hela natten....
Snart är ju min snutta 8 månader - tänkte dra ner på 16 - luren till endast 20 min om ngn vecka? Tacksam för kommentarer. JAg personligen tror inte att schemat har emd tidiga uppvaknanden att göra - men vad vet jag ...
Ang maten så läste jag nånstans att de ska (vid 8 månader)ha 2 st middagsmat varje dag , men då jag tycker att hon ska äta gröt som sista målet så blir det två middagar i rad - det kan väl kvitta?
Jag är tacksam för svar kära underbara diplomerade kurare
& en
080402