Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej igen

Nu har vi snart genomgått dag två med vårt nya tvålursschema. Och det är bara att konstatera att det går åt fanders. :shock:

Anledningarna till att jag drar ner nu är det gamla vanliga.
:arrow: uppvak mitt i natten
:arrow: tidiga morgnar
:arrow: långa insomningstider dagtid
:arrow: vaknar för tidigt på daglurarna

Pga av de tidiga morgnarna som startar nån gång mellan halv fem och fem då han sällan somnar om så kraschar han redan vid 8 och klarar inte en sekund längre än halv nio. Morgonen startar egentligen 06.30 och jag har tänkt mig första luren klockan 10 rakt efter ett grötmål. Måste nästan ha 3,h timmar mellan morgon och lur ett för att få in frukost och gröt (som ges 9.30 = 3 timmar efter frukost.) Har tänkt mig lur 1 vara 2 timmar lång. Men inte en chans att jag lyckas hålla honom vaken ytterliggare 1,5 timmar efter att han börjar tröttskrika. Han är helt paj och vare sig igår eller idag lyckades jag hålla ut utan la honom. Hur sjuttan ska jag lyckas med ett vakenpass från 5-hugget till 10? Jag VET ju att jag måste börja nånstans och att det är över på ett kick och det är vad jag själv skulle råda andra till. Men jag lyckas inte själv leva efter det.
Hur skulle ni gjort? Har schemafunderingar här.
Är det bättre kanske att ha kvar en kort lur på fm, skjuta den lite - kanske till 9 åtminstone och sova till halv tio. Sedan gröt 9.30 och långpanna 13-15. Det betyder mat igen redan 12.30 och 3,5 timmars långt vakenpass före och efter långpannan, innan läggdags 18.30. I dagsläget är han mycket piggare på em än på fm men det är ju svårt att bedömma då han vaknar för tidigt på morgonen. När det rättar till sig kanske han inte är lika trött på fm.
Jaa, jag tänker nog bara högt här. Det handlar ju om att vi måste bestämma oss och sedan köra. Men det kan kännas skönt att ventílera lite.
Hur ser era scheman ut och hur gjorde ni i övergången till 2 lurar?

MVH
/Åsa
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Hej Åsa!

Vi har fortfarande 3 lurar men jag kan ändå berätta hur jag tänkt! Idag har vi en 45:a kl. 8.45, 1.5 timme kl 11.45 (lite konstiga tider för att passa med dagis...) och så en 20 minutare vid 16. Den har jag då tänkt plocka bort snart och ersätta med en 5-minutare vid behov. Är medveten om att eftermiddagen blir ganska lång (natt 18.30-6.30) men hoppas få det att fungera!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej du lilla svamp! :D
Som du ser några inlägg bort hade vi också lite strul vid borttagandet av lur 3. Jag ville ta bort den pga praktiska skäl. Allan bara pajjade ihop.
Men det går snabbt. Nu någon vecka eller två senare är han plötsligt mogen.
Vad jag har gjort är att flytta fram deras gemensamma långpanna en halvtimme så han sover 1230-1430. I värsta fall blir det 1400. Men det blir iaf inte 1300, som det kunde bli förut. Vilket gör att han klarar sig till godnatt.

Allan har också tidiga mornar titt som tätt.
Riktig morgon gör vi alla andra 0630. 8)
Så hans lur ligger redan 0845 på morgonen. Där flexxar jag lite och ser på honom när det är dax och hur lång den blir, men längre än till 0945 är den aldrig.
Han har ett lite mindre sömnbehov än systra si och när 3e luren föll bort har vi bättre mornar.
Peppar peppar... :D

Allans schema ser ut så här:
0630 Godmorgon. Tutte. Ensamlek.
0800 Gröt (Äter allt från en sked till alltihop)
0845 Sova 45
0930 Vaken. Ut.
1130 Lunch. Hur mycket som helst.
1230 Sova 2h
1430 Vakna. Mellis.
1800 Middag
1900 Tutte+godnatt.

Kram
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Tack för input!

Imorse vaknades det klockan halv sex så klockan 8 sov man som en stock. Men bara en stadig halvtimme (mina barns knepiga sömnrytmpass).
Jag är evigt trött på tidiga morgnar - hade det med Ella alldeles för länge. Sen orkar man inte längre än till halv tolv = alltså 2,5 timmar. Sen var man pigg och alert i 2 h och 20 minuter och knoppade därefter in i bilstolen då mamma handlat på Bauhaus.

Sista luren funkar precis som för Allan om den fås i vagn eller bil. Men det är ju inte alltid så praktiskt. I sängen slutar det med buff om det ska somnas alls. Jag är alldeles emot att lägga ett barn och sen ta upp det utan att det åtmonstone sovit fem minuter. Får för mig att man annars kan lära sig att man inte alls behöver sova när man läggs.

Kanske måste jag vänta ett par veckor till och se om han är mer mogen då. Men själv tror jag att väldigt mycket ligger i att han inte får sova tills morgonen gryr. Men den skutan vänder jag inte utan ett schemabyte, för det har varit regel länge att det vaknas tidigt. Vi pangramsar och han tjabbar. Men Ella höll vi på i månader och pangramsade och till slut slutade vi med det också och ändå fixade sig inte morgonen förrän hon själv besämde det helt enkelt. Och då var hon runt året. Här verkar de små liven vara lika och det är nog det enda de har/haft gemensamt förrutom sina föräldrar. :wink:

Jag hänger i med tre lurar ett tag till så får vi se.
Vill ge honom långpannan på fm efter gröten och en kortare på em då han alltid visat tendenser till att vara trött på fm och pigg på em.

Må gott!
Och TACK!

/Åsa
Lilla Ia

Hej igen

Inlägg av Lilla Ia »

Hej alla!

Var inne en gång för någon månad sedan med avsikten att skriva mer...sen kom livet emellan... Jaja, ni vet hur det är. Lillan kurades vid 5,5 månad efter en haltande SM som kom av sig när jag sinade.
Nu är hon 7,5 månad och sover om nätterna utan uppvak mitt i, men nu har vi svårt att hitta tillbaka efter resa till min mans släkt i Norrköping (där jag var på fest och träffade Kantarellas trevlige man, en kompis till min man :-D ), feber hos lillan, renovering av köket med resa till min mamma för att slippa rivningsdammet..phu!

Hon började åla i söndags tack och lov, nu är hon nöjdare på golvet. Men bara ett tag. Sedan verkar hon mest sur för att det inte går så snabbt som hon vill att ta sig fram. :-D

Nu håller vi på att sätta nytt schema, passade på att göra om efter allt som varit när vi blev friska och kom hem till det vanliga eftersom hon klarar att vara vaken längre nu. Men fortfarande inte tillräckligt för 2 lurar, så det är kvar på tre här. 60+60+30+12. Än har hon inte fyllt upp det, vaknar tidigt om morgnarna, men nytt schema är nytt schema. :-D
Matglad är hon med, alla gapar av förvåning när de ser hur hon lassar in. Tyvärr kräks hon upp mycket av det. Blir snart tokig på att torka kräk upp till en timme efter måltiden. Någon av er som känner igen sig?
Kram/ Maria
Liv 080325
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Följetongen fortsätter.

Måste bara berätta nu när det varit uppe på tapeten.

Igår lyckades lill-Klas somna om frampå morgonkvisten och fick väckas halv sju. Nu kör vi sa sambon och jag. En tapper Ian höll sig vaken till halv tio och somnade bums efter gröten. Inte mycket tandagnisslan alls under det vakenpasset. Slutet på nästa vakenpass däremot var lite jobbigare men inget som inte gick att hantera. Hade svårt att komma i ro andra luren. Väcktes efter en halvtimme. La en ruggigt trött kille en halvtimme tidigare inför natten. Då var han så slut att det tog nästan en timme att komma i ro. Bjöd på ett tillrättaläggande och klockan sju snarkades det så högt därinne att babyvakten reagerade. Vaknade en snabbis efter 1,5 h, vilket inte hör till vanligheterna. Fick en ramsa och somnade om. Antagligen en reaktion på hela alltet. Sov sen till 06.10 och vaknade glad i hågen. Fick komma upp inom marginalkvarten.
Dagen idag har gått jättebra även den. Han är trött som tre kanoner sista halvtimmen på alla vakenpass men är så otroligt tapper. Somnade fortare idag till em-luren och även ikväll då han lades en halvtimme tidigare.

Nu ska det bli spännande att se hur vargtimmarna fortlöper inatt.

Må gott alla

/Åsa

Lilla Ia: Håkan skvallrade att du var medlem här. Nu vet jag vem du är. :wink:
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Härligt Kantarella! Vilka framsteg!
Kämpa på - mål i sikte!

Kram/Carola
Grodan

Far man va med?

Inlägg av Grodan »

Hej!

Hittade denna trad forst idag!

Var aktiv pa forumet da Elliott kurades men sen gick allt sa bra och jag tillbringade mindre o mindre tid har.

Med Liam har det mesta gatt mkt bra sa jag har inte haft samma behov, men eftersom jag inte trivs sarskillt bra pa FL och tycker om denna anda, sa vill jag garna vara med i denna trad. Gar det bra?
Mamma till
Lille Elliott :heart: född 3/7 2006. Kurad vid 6 månader.
Lille Liam :heart: född 15/2 2008. Standardmodellad.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Välkommen grodan! :D :heart:

/Fjällmor
miniz

Inlägg av miniz »

Yep, välkommen grodan! :D

Hur gar det Kantarella?
Och ni andra?

Här gar det fint. Efter treveckors semester med hela familjen i samma rum och lite hur som helst med rytmen, sa strävar vi efter ett schema nu.

14 timmar sömn = 11 timmar natt, 45 min pa morgon och 2 timmar pa eftermiddagen. Det later väl bra? Det är bara det att han vaknar alltid efter 45 minuter pa eftermiddagen. Kanske 12 timmar natt och 2 x 45 min... :-k
Natten sover han perfekt, skönt.

Annars mar han prima! Han har äntligen fatt börja äta själv och det gar jätte bra. Han äter med resten av familjen och när han börjar kasta maten börjar han bli mätt (men inte heeelt), sa da dyker jag in, mosar och matar medan han pillar med en macka eller nagot. Fungerar finemang. Jag hinner äta med familjen innan jag matar. Nu väntar jag bara att min talmodighet ska sätta sig sa jag törs ge honom grötfatet till self-service... Gröt over hela halva golvet, och ingen hund har vi.

Han kryper runt i full fart. Han kryper precis sa sött som bebisar "ska", perfekt liten kropp som far förbi i full fart med stor tygblöjsrumpa. Han gillar att sta och halla sig fast med en hand, om det blir jätte mysigt eller spännande suger han lite pa tummen medan han star.

När vi kom hem efter tre veckor var lyckan att fara runt i alla rum och bara känna igen saker, röra, leka, smaka och vara hemma.

Kram.
Maria och Max
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Vad härligt det låter Maria. :D

Det går bra för oss. Två-lursschema sedan en dryg vecka tillbaka, liiiiite bättre morgnar men där är vi inte i hamn än. Kryper sedan 1½ vecka tillbaka och reser sig mot ALLT. En del står kvar, annat far iväg. Det absolut värsta som finns i Ians värld är när någon rycker något ur händerna på honom olovandes. Jag byter alltid mot något annat och Ella har läst sig så bra gällande byteshandel, men pappa... :roll: Vilken utskällning han fick ikväll när pyjamasen skulle på och Ian vips blev av med en tom toarulle. Stora tårar blandat med ilskna skrik. Ella: "Men pappa, du får inte bara ta saker ifrån Ian. Du måste ge honom nåt annat istället!"
Gullunge :!:

Ian äter inte själv än, bryr sig inte om saker i matväg liggandes framför honom. Låter sig heller inte matas med något jag har i handen. Det ska komma på sked/gaffel för att räknas som ätbart. :wink:

Jag trodde dock att jag skulle få rusa efter ungen mer när han väl lärt sig att förflytta sig, med tanke på hur "aktiv" och nyfiken han alltid varit. I alla fall jämfört med Ella när hon var liten - som aldrig lämnade min sida. Men nej, han håller sig i närheten, är lite lat och tar sig inte några längre sträckor på alla fyra.

Nya mamman, Krisse, FIlippas mamma, Katten, Carola, Lilla Ia, Boris (som har börjat jobba), Kvacke, Tessan, Fjällmor, HjHelena, Grodan..... Hur går det för er?

/Åsa
Boris

Inlägg av Boris »

Kantarella och Lilla La gott med nya schemat nu efter bytesfas veckan kan jag tänka mig. Och ja visst är de så "klassiskt" bebisiga när de kryper iväg med blöjbaken upp i vädret. Precis så som vi som förstagångsföräldrar trodde det skulle vara.

Jag har sagt det förr men säger det igen: fortsätt med era syskon rapporter, det är så underbart kärleksfulla mot varandra ju. Önskar verkligen Olivia hade ett storasyskon. Hon är superglad i 3 åringar just nu och när vi var och badade igår var det tre 13-14 åriga killar som var riktigt vilda och O bara stirrade på dem och utgav små glädjetjut som de lyckligt hörde så de kom faktist fram och lekte med henne :heart: Så underbart att även "tuffa" tonnåringar i kompissälskap smälter när de ser småtroll :heart: Är fortfarande lycklig i hela kroppen för det!

Nu till uppdatering: Farmor och Mormor passandet gick gättebra även om O fick femer när Farmor var med och var riktigt ynklig ett tag. Nu är det Pappans tur och det är så härligt att höra att han han självmant säger att o vi bara måste ha ett syskon till O :lol:
Men inga förhoppningar änn, jag har ju precis börjat på ny firma så jag vill allt jobba in mig ett år, men sen vet man ju aldrig...

Men så är jag lite arg med :evil: en av mina kolegor blev Far den 10/11 men är inte hemma mer än två dagar i veckan trots att han bara bor 3h bilväg härifrån, och frågar man hur familjen mår rycker han bara på axlarna och säger : "Ja de har det nog bra" "när de är så små är det ju ändå bara mamman som kan göra något" säger han sen i samma andetag. Jag har försökt att lite fint inflika ang annknytning och att bebisen visst behöver mer än bara mat men jag vill liksom inte sätta mig på tvären så här direkt. Sedan så tycker alla andra killarna att han har konstig attityd med så då blir jag lugnare för (att könsroller ej bestämmer vad man får/skall göra) pluss att vi tror att det är en fasad han sätter upp för att verka über proffisionell.

Kram nästa vecka drar vi till Arlanda.
Prinsessa född 06/04/2008
Boris

Inlägg av Boris »

Glömmde :roll: ju säga angående era storätare och finätare (endast med bistick och olika bestick till för/huvud/efter-rätt såklart va Ian :wink: )

Olivia äter både med händer och hjälper till att hålla skeden men det som är aldra skojigast är att dela på en smörgås: hon håller i smörgåsen tilssamans med mig så för hon den till sin mun, tar ett bett sen puttar hon den till min mun och ger sig inte fören jag och tagit ett bett och hon ser att jag tuggar- då skrattar hon och tar den till sin mun igen och så hålls det på.
Prinsessa född 06/04/2008
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej alla :lol:
Här har vi haft en konstig höst eftersom Rasmus varit konstant förkyld. Varit väldigt gnällig emellanåt och jag hade nästan vant mig och tänkte att han är väl lite mesigare eftersom han är kille :lol: :lol:
Men jag gick till läkaren och efter andra gången tog de prov i näsan och bakterien var där!
Så nu efter 10 dagars kur av medicin är han som en ny människa. Så rolig, glad, tokig. Kryper runt som en annan tok och allt är spännande....

Vi har ännu inte bytt till två lurar men det börjar väl bli dags. Han vaknar ibland vid 5 men jag gör inget åt det utan han somnar om av sig själv.
Idag sover han omkring 9 i 45 minuter, sen långlur runt 12.30 i 1 1/2 timme. 20-minutare runt 16 men den har han börjat skippa så jag slänger på en halvtimme på långluren tänkte jag.

Kantarella...
Låter ju inte roligt med så många tidigar morgnar. Kommer ihåg att jag hade ganska mycket så med Emma och att jag till slut ledsnade. Satte på musik högt som tusan som jag själv gillade och efter ett par dagar var tidiga morgnar ett minne blott.
Hur går det för er nu :?:

Maten går det bra med. Välling på morgonen, lunch blir antingen hemlagat som jag precis börjat introducera :oops: , har varit lite lat..
Eller stor mat och stor puré
Mellanmål kör vi välling, ca 300 ml eller turkisk yoghurt med fruktpuré i...
Middag samma som lunch och sen lite välling till kvällen!

Han är ganska dålig på detta att äta själv, han vill och försöker men ganska mycket hamnar på sniskan :lol:
Pincettgreppet är inte direkt här ännu så när han försöker äta tex makaroner så får han ju inte in dom i munnen, supergulligt men lite jobbigt för honom själv såklart.
Jag är så nervös för att han ska sätta i halsen så därför äter han inte så mycket mer än makaroner och kex i bitar...

8-månadersångesten är här men i liten skala. Han har under sina 8 månader inte strulat vid mer än 4 läggningar :shock: då jag buffade i någon minut, sen vaknat efter 45 minuter på långluren någon gång när det varit dags för schemabyte.
Så han är ju en helt fantastisk sovare och storasyster hjälper mig med väckning och välling varje morgon :heart:

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Vi har det bra, tackar som frågar, Kantarella!
Känner igen det där med byteshandel. Hugo är väldigt proffsig, värsta handelsmannen. Är det något an VERKLIGEN, så brukar han till och med förära lillebror den älskade "gigge" (snuskig giraff som det snuttas på).
Herman har nog kommit ut ur 8-månaders ångesten relativt sent. Han är 10 månader om en vecka och jag tycker nog att det fram tills för bara någon vecka sedan var det himla hojtande här hemma. Inte så farligt med sömnen, men väldigt gnälligt. Han vill verkligen göra nytta, men jag är lite dålig på att involvera honom. Jag blir stressad av att ha en krypunge på diskbänken och en 2,5-åring vid grytorna. Jag anstränger mig för att göra det, men ibland får Herman helt enkelt roa sig själv på golvet. Och det gillar han inte.
Han har dessutom en röst som inte går av för hackor! Pernilla Wahlgren, släng dig i väggen! Här övas det höga-C varje eftermiddag, tycker jag.
Idag har vi för övrigt haft skräpmatspremiär.
Förfärligt.
Men vi har varit på Max och sönerna fick varsin hamburgare. Det tyckte Herman var alla tiders.
Sen gick vi och kollade på NK:s magiska jukskyltning. Herman trodde att han hamnat i himmelriket!
På syskolkärleksfronten är det nya här hemma: tvåsamlek på morgnarna. Hugo vill ABSOLUT leka med Herman en stund (men bara de två) inne på deras rum varje morgon efter vällingen. Det går för det mesta bra, ibland för jag gå upp och rädda storebrors vackra hår (som Herman gärna hänger i). En timme brukar de kunna roa sig själva. Efter luren ska det byggas koja i Hermnas säng, där det också intas lite förfriskningar i form av frukt. Detta är mycket viktigt, det kan inte ruckas på. Har jag förstått...

Annars har livet sin gilla gång här hemma. Jag längtar efter våren och att slippa alla tjocka kläder och alla irriterande vantar. Men det är jag väl inte ensam om?

kram
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"