Olycklig 4-åring???

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
maernsp

Olycklig 4-åring???

Inlägg av maernsp »

Hej allihopa

Jag har funderingar kring min son Wille som är snart fyra år. Han är väldigt trotsig just nu och man ser verkligen hur jobbigt han har det med allt som händer. Han har vuxit mycket nu både psykiskt o fysiskt så det är massor som händer för honom. Det är naturligtvis påfrestande för oss alla, men värst för honom såklart.
Han går på dagis 15h/vecka, men han säger att han inte vill dit. Vi hade en jobbig inskolning och han har gråtit mycket vid lämningar, fast inte på senare tid. Vi har pratat med personalen o de märker inte nåt på honom, mer än att han inte är ett klassiskt dagisbarn, han skulle passa bättre hos dagmamma, men det finns ju inte sånt här. Han är helt enkelt lite lugnare o han störs om det är för stimmigt. Han har kompisar där som han leker med men han leker lika gärna själv, han leker mycket själv hemma. Vi har inte så många som vi umgås med som har barn i hans ålder, förutom hans kusin Stina som är ett år äldre, som vi träffar ofta o de leker bra. Går även på samma dagisavdelning fast där leker de inte med varandra så mycket nu.
Hemma är han oxå helt upp o ner, han säger nej till allt o bryter ihop för "minsta lilla grej" (i min värld alltså). Han har börjat vakna på natten o säger att han inte kan o vill sova, men vi har inte gjort nåt åt det, vi går dit, kollar läget o sen somnar han om, oftast utan nån längre gråt. Han vaknar ofta vid halv sju-kvart i sju (vi har morgon kl sju) o kan inte sova, enligt vad han hojtar.

Jag känner nu att jag blir lite orolig för hur han egentligen mår. Kan de vara olyckliga i den här åldern eller? Själv har jag problem med höstdepressioner o jag funderar kring om han oxå kan ha nån känning av sånt? Jag äter mediciner den här hösten o märker inte av det alls, så jag borde inte "föra över" det här på honom, tycker jag iallafall. Däremot kanske han märker av min oro.... :?

Tacksam för svar! Som alltid...
Marita Eriksson
mamma till Wille 041217, kurad aug -05
o Signe 070328, kurad aug -07
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Jag tycker du ordentligt ska döda alla orosvargar om att han inte skulle må bra pga hösten eller depression. Barn har perioder av alla de slag och det gäller för oss att hjälpa dem att hantera det. Barn njuter av livet på ett helt annat sätt än vad vi "trista vuxna" gör och leker med glädje ute i ur och skur (vilket vi trista vuxna inte längre gör).

Så...vad felas då den här lille mannen :?: Jag tycker först och främst att du ska läsa nedanstående tråd, och speciellt den långa tråd som det är länkat i däri. Din lilla son börjar bli en lite större krabat nu och ofta glömmer vi att det då kan vara dags för ett annat förhållningssätt.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17017

Är du hemma nu :?: Ofta reagerar barnen på att de ska gå medan föräldrar, och syskon, är hemma. Gråt vid lämning är inte något tecken på att barnet inte trivs eller mår bra. Det är hur barnet agerar under dagen som brukar visa det. Faktiskt är det tom så enligt "anknytningsteorin" att det visar på trygg anknytning att reagera medan det kan visa på otrygg anknytning att aldrig reagera.

Är du hemma så får du ta ställning till om han ska gå på dagis, eller om han ska vara hemma. Sedan får du genomföra med attityden och inte överföra dina frågetecken på honom.

Vad beträffar typiska dagisbarn så tycker jag det är ett mycket konstigt uttryck :?: Vad skulle det vara egentligen :?: Många har sagt till mig att "du har ju typiska dagisbarn" men jag har alltid sett till deras behov av lugn och upptäckande i det och haft dem hos dagmamma i liten ålder. Så vad är egentligen ett typiskt dagisbarn :?: Finns de eller har de bara tvingats att vänja sig :?: Om han drar sig åt sidan när han behöver lugn och ro så verkar han ju hantera det strålande själv.

Försöker döda dina vargar som hänger i vaderna och skapa möjlighet för saklighet. :wink: :idea: Kan tillägga att min mellantjej hade en mycket stor orosperiod just vid 4 år. Lätt var det inte men nu minns varken hon eller jag den - knappt.

Läs, som sagt, igenom länkarna och kom tillbaka med funderingar och reflektioner. Vad han behöver just nu är att du är hans bästa vän i världen och möter ev. faror med honom. Inte att du tycker synd om honom och skapar mer oro. Perioder av oro kommer, och det är också olika för olika barn.

I övrigt ska du förstås tänka på andra rutiner och struktur som: social delaktighet, sömn, utevistelse OCH EN MASSA HUMOR.

Många varma kramar
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej

Tack Susanne för snabbt svar! Jag har läst tråden (har läst den förut fast man läser med annorlunda ögon när man är i situationen själv) o där står mycket nyttigt. Vi måste helt enkelt använda honom mer o jag har själv tänkt i de banorna o ställt lite högre krav på honom de senaste dagarna o det märks att han verkligen växer av det.

Jag tror oxå att det här kommer att bli annorlunda den dagen Signe oxå börjar på dagis, men vad göra fram tills dess?!?! Jag tycker inte att det är någon lösning att låta honom vara hemma heller, för enligt personalen så har han roligt när han väl är där. Han gråter inte vid lämningarna utan han mest pratar om det innan o när vi pratar om dagis, att han inte vill åka dit. Har funderat på att "förbjuda honom" att gå på dagis, som bemötande om det nu är trots, men vad händer om han då nappar på det o tycker att det är bra!?!?
Jag måste helt enkelt jobba på min attityd här o bestämma mig för att han ska gå på dagis o ingen diskussion. (Har heller inte varit nån diskussion kring det här, utan jag har mest svarat jaha, när han sagt så på senare tid).

Vet heller inte riktigt vad fröken menar när hon säger det där om typiskt dagisbarn, men Wille är väldigt känslig o tar åt sig väldigt lätt om nån säger nåt, även fast han själv inte är guds bästa barn alltid heller. Antar att det är det hon menar. Han lever upp mer när de är i mindre grupper o de försöker jobba så, så mycket det går, vilket ju är bra.

Sömnen o utevistelsen är nog inga problem (enda problemet är att han inte vill gå ut när vi ska gå ut o inte vill gå in när vi ska gå in, men det har väl med trots att göra oxå...). Social delaktighet o humorn ska vi jobba på.

Tack för bra tips!

MVH
Marita Eriksson
mamma till Wille 041217, kurad aug -05
o Signe 070328, kurad aug -07
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej igen :D
Du får helt enkelt bestämma dig - ska han gå eller ska han inte gå. Om han ska gå så är det det som gäller under attityden "så gör alla 4-åringar". Sätt dig inte ens i den situationer att du säger "då får du inte gå". Du har ingen aning om vad som kommer ut av det och säger du det så måste du stå för det. Och hur länge då :?: Om han nästa dag säger att han inte vill gå då heller :?: Så, antingen tycker du att det är bäst för honom att vara där eller så är det bäst för honom att vara hemma. Du leder och du ska se vad som är bäst för honom. Jag gissar att då är där 15-timmar :?:

Vad jag menade var att jag ser ingen riktig relevans i påståendet dagisbarn eller ej. Så glöm att hon sa det och be dem i så fall vara mer konkreta om hur han agerar eller vad han verkar ha behov av.

OCH utevistelse :!: :!: :!: Livsnödvändigt, typ. :wink: Låt inte lite praktiska saker stoppa dig utan njut själv av att busa och leva uteliv. Förvarna i tid innan ni ska ut och förvarna i tid innan ni ska in. Ni kan ju gå in till matlagning eller annan happening.

Varm kram
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"