Frågor innan kurstart för Theo

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
E E E

Frågor innan kurstart för Theo

Inlägg av E E E »

Har bestämt oss för att nu måste vår son, Theo som är 7 månader, äntligen få sova.
Är allt mer orolig för honom och hans sömnbrist. Har dock en bit kvar innan vi hittat attityden av självklarhet och jag kan villigt erkänna att osäkerheten har mig hårt i sina klor :oops: .
Håller just nu på att läsa så att ögonen blöder. Frågor som ”kommer det verkligen funka för just vårt barn” dyker upp och vi vill vara så pålästa som möjligt innan vi startar kuren. Känns som om huvudet är fullt med frågor och det värmer mitt hjärta när jag läser det fina stöd andra som startat kuren fått längst vägen.

Lite kort kan sägas att vår Theo vanligtvis vaknar 8-15 gånger/natt med en toppnotering på 26 uppvak en natt. Han sover 2 pass om dagen och vaknar alltid efter 20 minuter. Har prövat 3 vilor eftersom jag vet att han behöver mer sömn men då sover han kortare tid/vila och somnar inte till kvällen och resultatet blir än mindre sömn. Många gånger kan han somna om vid fm-vilan och sova upp mot timmen. Som nyfödd hade vi mycket husljud runt honom då han sov. I takt med allt sämre sömn har vi tyvärr gått i fällan där vi försökt eliminera allt som stör och han är nu istället oerhört lättväckt.

Ser hur gärna han vill sova och hur olycklig han är över att inte kunna somna om. Som det är nu somnar han bara vid ren utmattning utom vid fmvilan som känns mer inarbetad. När toppen av utmattning är kapad vaknar han igen. Han har aldrig somnat vid bröstet och somnar liggandes på magen i egen säng. Ändå vaknar han efter bara en kort stund. Det är vid uppvaken vi fastnat. Någonstans gör vi fel och SHN-kuren känns så logisk. Ändå finns osäkerheten hos oss. Kanske för att jag inte känt igen mig i någon annans beskrivning av deras barns sömnproblem? Jag (vi) ska fortsätta läsa och SNART har vi hittat attityden!

På vägen har jag fått massor av funderingar och risken är att ni kommer tröttna på mina eviga frågor men jag sätter ändå igång.

:arrow: RAMSAN
Har förstått hur viktig och avgörande denna är och vill absolut att den ska sitta i ryggmärgen innan vi startar. Är osäker på olika tonläge, styrka och sätt att säga ramsan på. Skulle någon. kanske via telefon, ge mig lite vägledning så jag får höra hur det kan låta? Godnattramsa, påminnelseramsa, bekräftelseramsa, pangramsa.
Har även fastnat i om jag tolkar godnattramsan rätt. I lathunden står att man drar ramsan en enkel gång som introduktion vid tillrättaläggandet. Menas en enkel gång x 4 eftersom en ramsa är en vers på 4? Gör man sedan detta alltid vid tillrättaläggandet och dessutom en gång till på vägen ut?

:arrow: VAGNING
Theo sover nästan aldrig i sin vagn som dessutom är ganska liten. Nu funderar vi på att helt enkelt köra både dag- och nattsömn hemma i spjälsängen vilket vi gör idag. Alternativet är att köpa en rymligare och vagningsvänlig modell. Funderingen ligger i om vi efter kurning och uppföljningsveckan kan ändra så att han då sover i vagn på ena vilan eller är det bättre att introducera vagning redan nu? En dröm är ju att kunna gå ut och slippa springa hem igen efter 2 timmars vakenhet och Theo ändå kan få sin välbehövliga sömn.

:arrow: MATEN
Så klart är hans aptit ingen höjdare i heller och hur vi än försöker knöka i honom mat är det stopp. Theo ammar ett par gånger fram till midnatt då jag upplever honom hungrig eftersom det blivit så lite hela dagen. Trots matuppehåll på 9 timmar under natten äter han ändå bara musbitar till frukost. Antar att aptiten kommer med sömnen med det känns svårt att bryta cirkeln. Våra försök hittills att dra ner nattamningen har bara resulterat i viktnedgång.

:arrow: LJUD
Som sagt är Theo väldigt lättstörd av ljud. Brukar detta ändra sig i takt med bättre/djupare sömn? Idag har vi avslappningsmusik inne hos honom då han sover på dagen för att maskera andra plötsliga höga ljud. Är det bästa att helt ta bort musiken eller är det bättre att ha musiken i annat rum ute hos mig?

Det var så långt. Lovar (varnar för) att det kommer fler frågor innan start.
Theo 080328
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej EEE och välkommen hit :heart: :D

Först och främst vill jag grattulera dig till ett bra beslut, nu ska lillen få sova gott. :wink:

Jag kan hjälpa dig via telefon om du vill. Jag PM:ar dig mitt telefonnummer så hörs vi där. :wink:

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Alma Ciric
Kontakt:

Kan jag kan du

Inlägg av Alma Ciric »

Hej EEE,

Isak vaknade också allt från 10-20ggr per natt. Han sov inte heller mycket på dagarna. Jag hade gråten i halsen hela tiden trots att jag försökte hålla minet uppe inför lilla grabben som var ännu tröttare än vad jag var. Gnällig och klänging var han hela tiden vilket gjorde att jag och min sambo isolerade oss totalt. Vi var bara hemma och försökte härda ut.

Av en ren slump vill jag påstå började jag ramsa och lägga till rätta på det sätt som AW beskriver i sin bok. Och det har gått mycket mycket lättare än förväntat. Lilla grabben vaknade bara 2 ggr inatt. Sov enligt schemat hela dagen och somnade nu på ca en kvart. Skrek aldrig upp sig som tidigare. Ärligt talat så vet jag inte vad det är som gör att det gått så bra. Jag var laddad viljan finns för man har allt att vinna och inget att förlora. Och lilla älsklingen verkar ha bönat och bett om det här (får äntligen svar på frågorna). Jag bara hoppas att det fortsätter lika bra. Och om det inte gör det så är supporten här av elitklass. Man är inte ensam längre, så känner jag... Så tveka inte läs på och KÖR.

Lycka till!!
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
http://www.123minsida.se/isak_08
E E E

Inlägg av E E E »

Måste börja med att tacka ilindstrom för underbart inspirerande ord :thumbsup: .

Nu har jag läst och läst och det är så frustrerande att inte kunna köra igång direkt med kuren. En del frågor återstår fortfarande och vi vill utan tvivel köra igång kuren med total övertygelse.
Vi är så laddade att frustrationen sprutar ur öronen som igår när jag satt med boken och läste som en tok medan Theo i vanlig ordning vaknade var 20 minut efter läggdags. La boken ifrån mig och försökte få honom att somna om på vanligt sätt medan jag tänkte snart, snart har vi en stadig väg att gå på.

Har fastnat i lite ”detaljfrågor” som jag lätt kan förstora till stora frågor.
Här kommer dom.
:?: Vi kör igång första natten
Har valt att säga god natt till lampan och mörklägga i rummet tillsammans innan sängen som vi gör idag. Hur fungerar skrattet till go´nattet här? Uppfattar jag rätt att vi skrattar hela vägen in i sovrummet, släcker under skratt och fortsätter att busa bort till sängen?

:?: I boken står att man ger beskedet, lägger tillrätta och börjar buffa ganska direkt.
Min fråga: Vid läggningen till natten förväntar jag mig inga frågor från Theo eftersom vi redan nu lägger tillrätta och han slappnar av med en bestämd hand på ryggen. Ibland ålar han lite och frågar om det verkligen ska vara så. Ett par tillrättaläggningar och han slappnar av. Jag ska ju inte verktyga en lugn baby.
Min tanke är att ge beskedet, lägger tillrätta, solfjädra till han är sömntung och ramsa ut. Eftersom han inte är van vid att vi lämnar honom vaken kan jag tänka mig att han frågar då. Ska jag tillbaka och buffa direkt då?

:?: Funderar på schema för Theo. Har fastnat i mitt tänkande kring schemat eftersom det är på ett sätt idag men jag också vet att han behöver mer sömn. Vill egentligen bara höra era reflektioner och erfarenheter.
Den enda sovstunden som fungerar relativt väl idag är förmiddagsvilan som kan bli 70 minuter. På eftermiddagen sover han en gång 20 minuter.
Har skrivit sömnlogg i nästan 4 månader och han har mycket riktigt sömnskarvar vid 20 min och 45 min. Sover han över dessa vaknar han alltid efter 70 minuter som egentligen inte är ett naturligt sömnpass. Hur ska jag tänka här? Är det så att han sover 45 + 20+5 och sen vaknar efter 70 minuter och att jag kan sikta på att behålla ett 70 minuters pass?
Min tanke är att han sover längre på fm idag eftersom han är slut efter natten som inte gett så mycket sömn. Sover han bättre på natten kommer kanske 45 minuter fungera på fm och ha ett längre pass på em. Återkommer med ett färdigt schema.

Tack så länge

.
Theo 080328
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Roligt att höra ifrån dig och tack för berömet. :oops: :lol:
Har valt att säga god natt till lampan och mörklägga i rummet tillsammans innan sängen som vi gör idag. Hur fungerar skrattet till go´nattet här? Uppfattar jag rätt att vi skrattar hela vägen in i sovrummet, släcker under skratt och fortsätter att busa bort till sängen?
Helt rätt.
Min fråga: Vid läggningen till natten förväntar jag mig inga frågor från Theo eftersom vi redan nu lägger tillrätta och han slappnar av med en bestämd hand på ryggen. Ibland ålar han lite och frågar om det verkligen ska vara så. Ett par tillrättaläggningar och han slappnar av. Jag ska ju inte verktyga en lugn baby.
Min tanke är att ge beskedet, lägger tillrätta, solfjädra till han är sömntung och ramsa ut. Eftersom han inte är van vid att vi lämnar honom vaken kan jag tänka mig att han frågar då. Ska jag tillbaka och buffa direkt då?
Japp första natten gäller vid minsta pip. Framåt sennatten kan det vara så att ramsan börjar ta och då kan du använda den först.

Angående schemat så skulle jag inte ha 70 minuter. Tror att när han börjar sova på natten så ändras dagsömnen. Tittar gärna på ditt schema om du vill.

Lycka till! :D

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
E E E

Inlägg av E E E »

Tänker fortfarande på första natten då man använder verktygen som mest.
Måste älta denna frågan lite till :wink: .

:?: I boken står att buffningen kan ta sin lilla tid den allra första gången. Funderar dock på om jag ska fortsätta buffa oavbrutet (med tillrättaläggande däremellan när han ålar vändor) 20 min, 45 min eller vad det tar även om han ”bara” är arg och skäller. Är detta rätt eller ska jag försöka ramsa mig ut innan han är sömntung om han blir arg och gå tillbaka och buffa om han blir ledsen och mer mottaglig för buffningen?

:?: Sitter med schemat nu. Ser att de flesta äter precis då de vaknat för morgonen. Detta innebär att det gått några timmar från frukost när det är dags för fm-vilan. Min tanke är att Theo skulle sovit bättre med mat i magen nära inpå vilan. Hur tänker ni erfarna kring detta?
Återkommer med schemat
Theo 080328
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Jag har välling 07 när min Tor vaknar sen får han gröt redan kl 09 - då jag upptäckt att han sover godare när magen är full. Därfter blir det lunch 12.30 och middag kl 16.30, sen godnattslutk 18.45. Ibland får han en liten frukt mellan lunch och middag. Detta funkar utmärkt för oss. Om du känner att Theo skulle sova bättre med mat i magen - så är det mat i magen han ska ha :wink:
Kram och lycka till
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Det stämmer att du buffar till vertyget accepterar, dom flesta barn giller det rätt fort, men jag vet dom som har stått i 45 min innan barnet har tagit det till sig. Barnet ska vara sömn tungt, nödvändigtvis inte knäpptyst min son han lät aaah, aaah, aaah och njöt av det härligt gunget och skulle jag ha väntat tills han var helt tyst så hade hon nog hunnit slockna först, och det är ju inte riktigt tanken :wink:

Äter han ordentligt under hela dagen, så spelar enskillda mål inte så stor roll, vill du kan du ju alltid ge flaska/bröst och sedan göra morgontvätt och påklädning och sedan erbjuda lite mosad banan eller gröt så står han sig nog över hela luren.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
E E E

Inlägg av E E E »

Tack för era svar.

Känner mig dock lite förvirrad :? . Kan vara sömnbrist :wink:

Har uppfattat att man buffar tills barnet blir sömntungt och att det kan ta tid första gången. Det som ställer till det är att jag läser för mycket och blir låst i mitt tänkande :oops: .
Jag blev bara så fundersam på om jag uppfattat rätt när jag läste en av Annas krönikor där hon beskrev kurningen av ett AP barn. Jag förstår givetvis att man inte i förväg kan ge exakta instruktioner utan barnets frågor avgör mitt svar. Anna skriver också i krönikan att beskrivningen inte ska betraktas som en bruksanvisning. "Praktiken går inte att rycka lös från teorin, lika lite som teorin kan stå fri från praktiken med någon vidare framgång".

Citerar en del av det jag funderar över:
"7.22 Mamma lägger. Stor protest.

Jag buffar och ramsar 1,5 min. Får reagera (står upp). In efter 1,5 min, lägger tillrätta o buffar igen. Ramsar ut. Han hostar och klagar. Väntar 1,5 minut. Han är trött och skrikandet ”går ner”, men det klagas och hostas.

7.27 Går in, står upp, lägger tillrätta o buffar x8 (2x4). Livliga protester men dödstrött. Ramsar x8. Avvaktar. Går ”ner”, mycket slut. Hostar lite av och till."

Det var detta som gjorde att jag tänkte att jag skulle lämna lite plats för protester och lyssna redan från början om han inte "tar emot" buffningen och bara skäller och ålar. Att sätta igång buffningen som då kan ta lite tid först när han visar att han är ledsen och inte klagar/skäller/är arg.
Theo 080328
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Vid allra första läggningen buffar du sömntung innan du kan lämna plats för reaktioner, först visar du att en förutsättning för att sova är att man ligger ned och är avslappnad.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
E E E

Inlägg av E E E »

Tack :D .
Tycker att jag läser och läser men förvirringen känns ändå total :oops:
Vi har satt kurstart tills imorgon 15/11 och jag tror att det är lite resfeber som ställer till det med mig.

Håller just nu på med schemat vilket jag i och för sig har pillat med i veckor. Har gjort hur många som helst och gått och fudnerar men inte hittat något som känns klockrent. Är så färgad av att Theo sover så lite idag och är vaken långa stunder att jag har svårt att tänka annorlunda. Idag sover han 20-70 minuter på fm och 20 min på em.
Känns också som om han sover bättre med mat i magen nära inpå vilan. Förstår tanken med 4 rejäla måltider om dagen. Är det någon som ger mellanmål utöver detta? Det schema som känns bäst rymmer nämligen ett mellanmål annars får jag inte ihop det.

Skriver ut några av mina schema. Tacksam för synpunkter. Känns som om jag fastnat.
8.00 vaknar
8.30 Gröt/amma
10.30-11.15 sova
12.00 äta
14.00 mellanmål
14.30-16.00 sova
16.00 äta
19.00 Gröt
19-20 skoj + nattslurk
20.00 natt

Ett annat schema:
8.00 vaknar
8.30 Gröt/amma
10.30-12.00 sova
12.00 äta
15.00-15.45 sova
16.00 äta
19.00 Gröt
19-20 skoj + nattslurk
20.00 natt
Theo 080328
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Grattis till ett härligt beslut!
En reflektion bara: du tror inte det är lite lite med två lurar när han inte ens är 8 mån?

Min dotter är född den 8/3 och hennes schema är:
7.30 vakna
8 gröt
9.30-10.15 sova
11.3o lunch
12.30-14 sova
14.30 mellis
16.30-16.50 sova
17.30 middag
19.00 nattslurk
19.30 go natt

det kan vara bra med en längre vila mitt på dagen som följer med barnet hela vägen tills han/hon slutar sova middag.... finns det någon speciell anledning till at du inte har det?

det är rätt tätt mellan målen på em. och ganska många mål! kan du inte flytta middagen kl 16 till ex 17 och ta bort gröten kl 19 och slänga in en nattslurk kl 19.30?

kram å lycka till!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
E E E

Inlägg av E E E »

Tack för dina synpunkter _lill.
Håller som sagt på att bli halvt tokig :shock:

Problemet är just att jag har svårt att se Theo sova 3 dagslurer. Är så klart färgad av att han aldrig sover idag :wink: .
När kurade ni er lilla? Hur sov hon på dagen innan dess?

Jag vet ju att han, liksom alla andra människor, har behov av sömn. Har samtidigt sett att en del ändrat till 2 vilor vid 7-8 månaders ålder.
Har en liten oros(varg) att en tredje vila kan bli för mycket och tänkte att det alltid finns 5 minutare att ta till om behovet finns.

Har även ett förslag med 3 vilor. Kolla gärna. Då kan man ju ge förutsättningen att sova.
8.00 vaknar
8.15 äta
10.15-11.00 sova
11.45 äta
13.00-14.30 sova
15.00 äta
16.30-16.50 sova
18.30 äta
19.30 nattslurk
20.00 sova

Angående maten har vi bara 4 mål + nattslurk i alla (bla det andra jag skrev) schema. I första la jag dock in ett mellanmål.
Theo 080328
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Jag tycker schemat med 3 lurar ser jättebra ut! Det ÄR klurigt med tredje luren just i den här åldern men mitt tips är ändå att behålla den tills den värsta 8-månaders ångesten lagt sig (kommit dit ännu - kanske redan ur den?), de små tenderar att behöva luren under den tiden. Min lilla är något yngre än din. Han har fortfarande 3 lurar, men sista luren får jag kämpa en hel del med, ändå behöver han den - utan blir han ett monster :lol:
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Förlåt, jag hade tankarna på annat :oops: Det var jag som tänkte fel med maten...

vi kurade vår dotter när hon var 5,5 månad och efter det sov hon 12 45 1,5 45. vid sju månader drog vi ner på sömnen till 12 45 1,5 20. sista vilan är nödvändig för min dotter, hon är supertrött då. iofs kan det ju vara olika.... fast jag skulle inte utgå alltför mkt ifrån hur han sover nu. När jag gjorde schemat tyckte jag också att det bara var sova sova sova hela tiden men nu i efterhand ser jag att hon behöver det. Jag har faktiskt svårt att minnas hur hos sov på dagen innan kuren.... :? jag tror hon sov fler korta stunder och nätterna var såklart förfärliga :shock:

Ett tips är att försöka ta 20-minutersvilan i rullande vagn med ett skynke för vagnen... då slocknar iaf min lilla tjej fortare än kvickt :)

Nya schemat ser bra ut tycker jag!!

Du verkar påläst och motiverad så jag är säker på att ni kommer att fixa det här - ha målet framför ögonen hela tiden: :sleep:
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"