Är allt mer orolig för honom och hans sömnbrist. Har dock en bit kvar innan vi hittat attityden av självklarhet och jag kan villigt erkänna att osäkerheten har mig hårt i sina klor
Håller just nu på att läsa så att ögonen blöder. Frågor som ”kommer det verkligen funka för just vårt barn” dyker upp och vi vill vara så pålästa som möjligt innan vi startar kuren. Känns som om huvudet är fullt med frågor och det värmer mitt hjärta när jag läser det fina stöd andra som startat kuren fått längst vägen.
Lite kort kan sägas att vår Theo vanligtvis vaknar 8-15 gånger/natt med en toppnotering på 26 uppvak en natt. Han sover 2 pass om dagen och vaknar alltid efter 20 minuter. Har prövat 3 vilor eftersom jag vet att han behöver mer sömn men då sover han kortare tid/vila och somnar inte till kvällen och resultatet blir än mindre sömn. Många gånger kan han somna om vid fm-vilan och sova upp mot timmen. Som nyfödd hade vi mycket husljud runt honom då han sov. I takt med allt sämre sömn har vi tyvärr gått i fällan där vi försökt eliminera allt som stör och han är nu istället oerhört lättväckt.
Ser hur gärna han vill sova och hur olycklig han är över att inte kunna somna om. Som det är nu somnar han bara vid ren utmattning utom vid fmvilan som känns mer inarbetad. När toppen av utmattning är kapad vaknar han igen. Han har aldrig somnat vid bröstet och somnar liggandes på magen i egen säng. Ändå vaknar han efter bara en kort stund. Det är vid uppvaken vi fastnat. Någonstans gör vi fel och SHN-kuren känns så logisk. Ändå finns osäkerheten hos oss. Kanske för att jag inte känt igen mig i någon annans beskrivning av deras barns sömnproblem? Jag (vi) ska fortsätta läsa och SNART har vi hittat attityden!
På vägen har jag fått massor av funderingar och risken är att ni kommer tröttna på mina eviga frågor men jag sätter ändå igång.
Har förstått hur viktig och avgörande denna är och vill absolut att den ska sitta i ryggmärgen innan vi startar. Är osäker på olika tonläge, styrka och sätt att säga ramsan på. Skulle någon. kanske via telefon, ge mig lite vägledning så jag får höra hur det kan låta? Godnattramsa, påminnelseramsa, bekräftelseramsa, pangramsa.
Har även fastnat i om jag tolkar godnattramsan rätt. I lathunden står att man drar ramsan en enkel gång som introduktion vid tillrättaläggandet. Menas en enkel gång x 4 eftersom en ramsa är en vers på 4? Gör man sedan detta alltid vid tillrättaläggandet och dessutom en gång till på vägen ut?
Theo sover nästan aldrig i sin vagn som dessutom är ganska liten. Nu funderar vi på att helt enkelt köra både dag- och nattsömn hemma i spjälsängen vilket vi gör idag. Alternativet är att köpa en rymligare och vagningsvänlig modell. Funderingen ligger i om vi efter kurning och uppföljningsveckan kan ändra så att han då sover i vagn på ena vilan eller är det bättre att introducera vagning redan nu? En dröm är ju att kunna gå ut och slippa springa hem igen efter 2 timmars vakenhet och Theo ändå kan få sin välbehövliga sömn.
Så klart är hans aptit ingen höjdare i heller och hur vi än försöker knöka i honom mat är det stopp. Theo ammar ett par gånger fram till midnatt då jag upplever honom hungrig eftersom det blivit så lite hela dagen. Trots matuppehåll på 9 timmar under natten äter han ändå bara musbitar till frukost. Antar att aptiten kommer med sömnen med det känns svårt att bryta cirkeln. Våra försök hittills att dra ner nattamningen har bara resulterat i viktnedgång.
Som sagt är Theo väldigt lättstörd av ljud. Brukar detta ändra sig i takt med bättre/djupare sömn? Idag har vi avslappningsmusik inne hos honom då han sover på dagen för att maskera andra plötsliga höga ljud. Är det bästa att helt ta bort musiken eller är det bättre att ha musiken i annat rum ute hos mig?
Det var så långt. Lovar (varnar för) att det kommer fler frågor innan start.