Fråga om sovpassens längd på dagen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Malin Rosén

Fråga om sovpassens längd på dagen

Inlägg av Malin Rosén »

Hej! :D
Jag har haft en tråd i forumet om barn mellan 4-12 månader innan om min dotter Ester, men nu är hon över året, sen 23 oktober, så jag tänkte att det blir mer passande att ställa mina frågor i detta forumet istället nu?
Jag har länge funderat över en sak som jag inte finner svar på någonstans.. :?: varför är dagslurarna i det format de är; 5min, 20min, 45min, 1,5h, 2,5h, 3h?? Finns det någon förklaring till detta? Anledningen till att jag frågar är såklart för att min dotter behöver sitt schema justeras och det är svårt att få till rätt mängd total sömn för hela dygnet när man ska följa de sovpassen & låta henne sova 2 ggr på dagen, vilket hon måste göra fortfarande. Det märks tydligt på henne att hon inte skulle klara sig på endast en lur per dag ännu. Hon är 13 månader den 23 nov, alltså om 10 dagar idag. Hennes sovtider har sett ut såhär:
Morgon 7.00, förmiddagslur på 1,5h mellan 9.30-11, e.m-lur på 45min mellan 14.30-15.15 och natt kl. 19.00, alltså 12h på natten. Det blir ju 14h 15min per dygn, och det känns som det är lite för mycket för den här lilla damen nu. Hon ska ju ha ca 13,5h per dygn nu.
Så hur ska jag lägga hennes sömnpass så att det passar bra med vad hon behöver och hon får lagom sömn hela dygnet? :?
TACKSAM för all hjälp! :D
Mvh, Malin.
*** Melker 050401 - Kurad 5/12-08
* Ester 071023 - Kurad 12/9-08
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Malin :D

Det är rätt många barn som mår bättre av att sova två gånger om dagen ett bra tag, jag tycker du gör rätt som avvaktar med en lur ett tag till om du märker att tjejen inte fixar en lur!

Anledningen till att vi alltid (så gott som) rekommenderar tiden på lurarna du angett, är att det är naturliga sömnrytmpass för alla, både barn och vuxna. Det finns dock ett litet fåtal som har 30 minter som naturligt pass, men de är inte många.

:idea: Ester behöver 13½ timme över dygnet. Om hon inte är en storsovare, men i regel är det 13½ timme hela andra levnadsåret.
Hon sover 12 timmars natt och ska då förlägga 1½ timme på dagen.

MEN det kan vara så att så länge du har två lurar kan du låta henne sova 1½ timme på förmidda´, som hon gör nu, och ge henne en 20-minutare på eftermidda´n så hon orkar med sig.

Jag har vid året haft luren efter lunch, och så kan du också göra om du vill. Det kan bli tufft några dagar att hålla henne pigg, men då får man lägga lite krut på utevistelse för att hålla humöret uppe. Och så ha en kort lur på eftermiddan för att så småningom ta bort den luren.

Alternativet är att du har en kort lur på förmidda´n, en tjugominutare, och en längre mitt på dagen (1½ timme) och plockar bort den korta på fm sen, om ett tag.

Ett tredje alternativ är att du har två 45-minutare, men det är det minst bästa tycker jag. Att ha en lång lur är smart med tanke på att det snart är dags att ha bara en lur, och då "kan" hon redan sova ett längre pass.

Blev du nåt klokare av det här :roll: :wink: :?:

Du får fundera på vad som passar er bäst med tider för annat i familjen, och hör gärna av dig så fnular vi lite till!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Hej och tack så jätte-mycket för väldigt bra svar. :!:
Nu ska jag sätta mig och knåpa ihop ett nytt schema och rådgöra med maken också. :wink:
Hör av mig sen igen!
Tack och kram! :D
Malin.
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Hej igen!
Glömde ju berätta att vi måste ta hänsyn till min sons dagis-tider också, vilket krånglar till det väldigt mycket. :(
Min son, Melker 3,5 år, går 7.30-13.30 mån-tors. Först tänkte jag att Ester skulle få sova 1,5h efter lunch precis, men det krockar ju totalt med tiden då jag ska hämta Melker! Det går att promenera dit & då kunde ju Ester sova i vagnen. MEN, det tar 30 min att gå dit.. och det är väldigt mycket uppförsbacke på vägen hem och tungt och sen blir det massor med snö snart och de plogar inte trottoarerna i denna lilla stad.. ja, ni fattar.. :roll: det blir liksom väldigt krångligt och ordet STRESS poppar även upp i mitt lilla huvud. Och det mina damer och herrar bör man avstå ifrån så gott det går, eller hur? :lol:
:!: Sååå.. då återstår 2 alt; sova 1,5h på f.m och sen en 20minare på e.m.. eller 45min f.m. och 45min e.m. :?:
En annan sak att ta hänsyn till i detta är att Melker kanske ska gå andra tider nästa år, vilket ju är om drygt 1½ månad redan.. :o (och julen närmar sig med STORA kliv, HJÄLP!! :shock: ) och då ska han förmodligen gå 8.30-11.30 mån-fre istället, men det är inte spikat iofs.
Jaa.. det är då inte lätt att pussla ihop tiderna med 2 små barn och dagis och äta och sova och leka och... ja, ni vet hur det är! :)
Det lutar ju åt att ta 45min ggr 2 och sen gå över till ETT sovpass på 1,5h efter lunchen när hon är redo för det (men, vem vet när det blir?). Annars får det bli 1,5h f.m. och 20min e.m tills Melkers tider blir annorlunda och se hur situationen ser ut då... fast hon brukar vakna innan 1,5h den senaste tiden, så är det då ett tecken på att det blir för långt sovpass på f.m. för henne nu, eller är det nåt annat som påverkar det? :?:
FÖRLÅT!! :( Jag VET att detta blev hur KRÅNGLIGT som helst.. men, det är ju krångligt.. :? och jag vet inte hur jag ska få det inte så krångligt.. SUCK..
Tack för all hjälp, uppskattar det supermycket!!! :D
Kram, Malin.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, det är ju lite krångligt ibland, men sen när man bestämt sig så kan man bli förvånad över hur lite krångel det blev ändå :wink: .

Om jag får sia, så tror jag Ester är redo för en lur efter jul. Absolut! Och då kommer det att bli perfekt för henne att sova efter lunch när Melker kommit hem från dagis. Så den orosvargen skjuter vi, tycker jag!

Och stress ska vi absolut akta oss för, helt rätt :wink: :!:

Dina alternativ nu, med två lurar, är alltså
:arrow: 2 lurar à 45 minuter
:arrow: fmlur 1½ timme, emlur 20 minuter

Om du väljer att ha 1½ timme fm (min favvo :wink: ) så tycker jag du kan lägga den lite senare än 9.30, kanske 10.30? Och tänk erbjuda sömn, om hon väljer att inte sova hela luren så är det inte hela världen, eller hur :wink: :?: :!: Jag tror hon kommer att sova luren ut när sömnen minskas, det är säkert lite för mycket sömn som gjort att hon vaknat tidigare den luren.

Då skulle det se ut såhär:
Fm-lur 10.30-12
Em-lur 14.30-14.50 t ex
Då blir det enkelt att lägga om till en lur sen, du skjuter helt enkelt på luren en-en och en halv timme framåt och plockar bort 20-minutaren.

Det var mitt förslag :D :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Hej och tack!
Jag tror vi kör på med 1½h lur på f.m. och 20min på e.m. Det blir nog bäst.
Men, jag kan ju berätta kort hur det gick idag. Vi hade sen länge bestämt att åka till en kompis och leka idag. Vi skulle åka på f.m. och jag tänkte att Ester får sova i bilen, men självklart vaknade hon när vi nästan var framme och ville inte somna om. Då hade hon sovit i ca 25 min bara! Jag lade henne i vagnen och gick lite, men nej - hon somnade aldrig så jag tog upp henne ("väckte") innan hon hann blev sur. Sen lade jag henne i vagnen för e.m. vila vid ca 13.30 för jag ville hon skulle sova i 1½h och hinna det innan vi skulle åka hem. Jag vet att det blev helt omvänt idag, men va fasen gör man? Hon sov iaf precis 1½h då hon själv började vakna så jag skyndade mig att "väcka" henne. Sen somnade hon efter normal tid ikväll och det var inget krångel iaf.
Nu är frågan.. ska vi köra på nu imorrn och framöver med de nya tiderna; 1½h f.m. (mellan 10.15-11.45 blir bäst tror jag) och 20min e.m. (14.30-14.50) och ge det 1 vecka att "sätta sig"? Det känns ju bäst att göra så.
Har funderat på att dra ner på nattsömnen till 11½h istället för 12h, men det bästa för Ester är väl ändå 12h ett bra tag till?
TACK!!!
Kram, Malin.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Malin!
Malin Rosén skrev: Nu är frågan.. ska vi köra på nu imorrn och framöver med de nya tiderna; 1½h f.m. (mellan 10.15-11.45 blir bäst tror jag) och 20min e.m. (14.30-14.50) och ge det 1 vecka att "sätta sig"? Det känns ju bäst att göra så.
Toppen! Kör så!
Har funderat på att dra ner på nattsömnen till 11½h istället för 12h, men det bästa för Ester är väl ändå 12h ett bra tag till?
Jag har 11 timmars natt till mina barn, för det passar oss bäst, så det viktiga är att ni har tider och schema som passar er familj! Men jag kan nog tycka att eftersom ni har tolv timmars natt och det funkar bra, så behåll det! Jag tror ert nya schema kommer att funka jättebra :!:

Kram!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Å vi har 11,5. Det är också bra! :D
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Hej på er! :)
Tänkt skriva för länge sen, men jösses vad tiden går fort & jag hinner knappt sitta vid datorn alls. :shock:
Det har väl gått sådär med Esters tider. De är ju väldigt lika de hon har haft innan, men vad som har hänt är att hon har svårt att komma till ro och vaknar ofta innan hon ska & oftast då hon ligger i vagnen, vilket ALDRIG hänt innan. Hon brukar kunna sova som en sten i vagnen. Men, jag vet att många barn över 6 mån får svårare att sova längre stunder i vagnen och somliga kan inte sova där alls. Nu försöker vi lägga Ester i spjälsängen så mycket det går istället och använder vagnen mest om vi är iväg nånstans eller på promenad. (Vilket ju iofs sker väldigt ofta!).
:!: Nu till den största anledningen att jag skriver idag: vi känner alltmer att hon VÄLDIGT SNART är redo att sova en gång per dag istället för nuvarande två! Frågan är ju bara NÄR vet man att NU är det dags att ändra till en gång.. det tycker jag är så svårt. :?
Vi ser det såhär: hon har MYCKET svårare att somna på e.m. (14.30) nuförtiden, vare sig hon ligger i sängen eller vagnen, så det känns nästan onödigt. MEN, jag tror inte hon klarar att vara vaken ända tills efter lunchen som nu är vid 12.
:idea: Så här är min tanke och idé: jag tror att hon kan klara sig utan sömn på f.m. om vi flyttar lunchen till 11 istället, och sen får hon sova direkt efter lunchen (11.30), & så hinner vi hämta Melker på dagis vid 13.30! :D
Om Melkers tider sen ändras efter nyår, så kanske Ester är mogen för de vanliga tiderna att äta vid 12 och sen kan hon sova efter det. Men, jag hoppas ju verkligen inte att Melker ska behöva återgå till tiderna som 15h-barnen egentligen ska ha och har haft hösten 08; 8.30-11-30 (helt värdelöst!). :(
Håll tummarna för bra tider (innan var det 9-14 3 dar/vecka=jättebra!).
Tack för all hjälp! (Känns som jag svamlar väldigt mycket..?). :roll:
Kram/ Malin. :)
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej Malin! :D

Att de har svårt att somna på eftermiddagsluren är ett tecken på att dra ner till 1 lur.

Jag tycker dina nya förslag på mat-och sovtid ser jättebra ut. Sova 11.30 blir väl alldeles lagom. Och när donnan blivit äldre så flyttar ni bara fram den ytterligare ( till 12.00) när ni märker att hon behöver vara vaken liite längre.

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Hej igen! :D
Nu har vi gått över till att sova 1 gång per dag sen 23 nov (då hon för övrigt var exakt 13 mån).
Hon är SÅÅÅ trött innan 11 :sleep: så hon kan inte riktigt äta sin lunch ordentligt vid 11.. suck. :( Hoppas detta problem passerar SNART!!
Annars funderar jag på att ge henne redan 10.30 vilket ju känns väldigt tidigt för lunch, men jag tror inte Ester bryr sig så mycket om det. Och det är ju bara tillfälligt, snart är hon mogen att vänta med att sova till efter 12. Men, hon måste ju få i sig sin mat, det är ju ganska vikigt oxå. Nu på f.m. var vi ute i pulkan en stund och när kl var ca 10.15-10.30 så ser jag att hon somnat!! Jag skyndade hem för att komma in och ge henne käk.. men, som sagt så ville hon knappt äta för hon var så trött, :sleep: suck. :(
Så jag fick lägga henne så fort hon ätit, vid 11 och hon somnade på mindre än 5 min och sov sen som en sten! :!:
Sen tänkte jag på en annan sak. Vi åker till mina föräldrar över julen, :santa: som bor ca 3h härifrån. Som det känns nu tycker jag det blir bäst om vi åker då hon ska sova, för då går tiden fortast. Tankar? :idea:
Tack så länge! :D
Malin.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ge henne en 5 eller 20-minutare på förmiddagen så pallar hon till lunch. Jag gav det i vagnen, innan 9.30. Det påverkade inte schemat i övrigt.

Vi åker våra 3-timmarsresor i långlurstid eller kvällstid. Det brukar bli bäst.
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Jaha.. då hände det igen! (Tack för svar förresten! :wink: )
Idag satt jag vid datorn med Ester i knät och vi lyssnade på barnmusik, jag sjöng glatt med och vi tittade på foton på henne och Melker m.m... allt för att hålla henne glad och pigg liiite till.. :D det funkade en stund och hon satt avslappnat hos mig och det var mysigt. Lite FÖR mysigt.. plötsligt känner/ser jag hur hon börjat hänga lite väl mycket med huvudet mot mig.. japp, hon SOMNADE.. igen!! :sleep: Kl. var ca 10 tror jag. Jaa, sen fick hon lunch som planerat vid 11 (för det blev ju inget mellanmål på f.m.) och sen fick hon välling strax innan 14 och somnade på ett par min i vagnen och nu hade vi tänkt ge henne 1½h sömn.
Herre gud säger jag bara.. HJÄLP! Jag tror vi förhastade oss i tron att Ester är redo för att bara sova en gång.. SUCK!! :( Sååå.. nu tänker jag skriva ner de tider jag har att ta hänsyn till i min vardag så kanske ni kan komma med något klokt förslag.. hehe.. 8-[
Melker går på dagis 7.30-13.30 mån-tors (pappa lämnar morron och jag hämtar e.m.). Det viktigaste är ju att sömnen funkar så kan man förlägga mat-tiderna kring sömnen sen.
Om Ester får 20 min vid 10 då undrar ju jag när ska hon få sova 1½h på e.m?
Jag sliter i mitt hår, hjälp!! :o
TACK!!!! :D
Kram / Malin.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Jag är inte riktigt med på vilken sovtid Ester har nu :oops: ...

Men jag tror ändå att det är dags för en lur - tänk på att det bara har gått tre dagar ännu och man måste ge en schemaändring minst en vecka innan man funderar å om det funkar eller inte.

Jag tycker absolut du ska fortsätta med en lur, det ÄR jobbigt första dagarna, kanske t o m veckorna, men alternativet är ännu jobbigare (svårt att somna till alla lurar, tidiga morgnar osv...).

Gör som TorpSara beskriver, tillåt och ge förutsättningarna för en femminutare i vagnen eller soffan eller bilen, för fem minuter gör verkligen skillnad!

Kram Mia
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Hej igen!
Ledsen för allt vacklande fram och tillbaka.. :roll:
Men, iaf.. Ester var inte redo för att sova en gång per dag kände vi och nu har vi åter: sova 1½h 10-11.30 och 20 min 14.15-14.35, och hittills funkar det jättebra (vi har haft det så sen efter nån dag jag skrev sist). Och hon sover bra på nätterna oxå. :D
Melker sov faktiskt 2 ggr per dag tills han började på dagis då han var nästan 17 månader. :!: Så det är ju inte omöjligt för Ester att behöva 2 lurar ett tag till, men alla barn är ju olika. Huvudsaken är ju att den totala sömntiden blir den hon behöver.
Vi kör på såhär tills vi märker att vi kan skjuta på f.m. luren och lägga den efter lunch istället och därmed ta bort e.m. luren helt och hållet. :idea:
Det kanske var en tillfällig svacka hon var i innan när vi tyckte att det krånglade, jag vet inte? :?
Jag kan erkänna att vi ibland har lite för bråttom med att ändra på saker, och vi får nog bättra oss med att ta det lite lugnare och verkligen känna efter först innan vi ändrar. :( Men, jag tycker att det ibland är svårt att veta när det är läge för en ändring.. :?
:arrow: Hur som helst vill jag säga: Tack för all hjälp. :!: :D
Nu har jag för övrigt börja prata om att kura Melker i tråden "Kura storebror samtidigt som lillasyster", då jag äntligen fått med mig min man "på skeppet"! Ge mig gärna råd och tips där om det! TACK! :D
Kram,
Malin.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "