Höstbarnen -08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Oj, vi har haft en rörig och jobbig vecka. Jag har jobbat hårt med att övertala Benjamin om det kloka i att äta även när man inte är vrålhungrig och lyckats hyfsat. Ibland tar jag till filten och skärmar av, men ibland blir han i stället distraherad av den. Sen har jag ändrat hans schema igen - det vi hade funkade inte. Det blev för mycket krock med storebrors tider på kvällen och dessutom blev Benjamin för trött för att äta vid nattslurken. Så nu har vi 11 timmars natt och 4 lurar (45 - 2 - 1,5 - 20). Hittills har det funkat kanon - hoppas att det håller i sig :D
Idag har vi varit på akuten :( . Benjamin har varit förkyld av och till i 4-5 veckor och nu är han riktigt genomförkyld och hostar ganska obehagligt. Han fick några hostanfall idag när han inte verkade få luft och när jag ringde sjukvårdsupplysningen tyckte de att jag skulle åka in. Eftersom maken är bortrest och både mormor och grannen var oanträffbara packade jag in båda barnen i bilen och åkte till akuten. Vi fick snabbt komma in på en första medicinsk bedömning med sjuksköterska och efter det var jag inte orolig längre. Vi väntade en timma, sen tröttnade jag och åkte hem. Jag var för trött för att sitta på akuten med två barn, som i och för sig skötte sig bra. (Varning för gnäll :!: )Jag är också förkyld och hostar mig igenom nätterna, maken har varit bortrest sedan i onsdags och kommer hem på fredag, storebror var sjuk tre dagar förra veckan, jag tycker det är otroligt påfrestande med matningsproblemen och jag kan dessutom inte få någon avlastning från mormor den närmaste tiden. Ingen vidare bra dag..... Men å andra sidan - nu kan det bara bli bättre :wink:

LO/ - det är trist med missunnsamma och plumpa kommentarer (gillar din liknelse med ekonomin :) ), men strunta i vad de säger. Se det i stället som ett gott betyg till dig själv. Du gör uppenbarligen ett gott jobb med dina barn och avundsjuka människor finns det gott om.
Håller med om att det är skönt med vardag. Eftersom barnen gillar rutiner och jag gillar lugna och nöjda barn, gillar även jag rutiner numera. Det har inte alltid varit så :D . Men att man är nöjd med vardagen och får den att funka är superviktigt - det är ju bara helg två av veckans sju dagar.

Johanna och Emma - vad bra att ni hittat scheman som funkar att ha som mål. Jag tycker att det är det svåraste, att hitta ett schema som känns bra och som passar hela familjen. För oss lossnade det när vi införde natt och morgon på samma tid varje dag. I Nancys nuvarande tråd på SoS skriver hon om att de har fasta mattider, men att hur lång sömnen blir beror på behovet. Jag tror på det - spika mattider, se till att dagen och natten slutar samma tid varje dag, anpassa längden på lurarna efter behovet för dagen och sedan hålla koll på antal vakentimmar.

Mari - skönt att nyckelbenet har läkt ihop. Visst är det fascinerande att bebisar läker så snabbt. När och varför försvinner egentligen den förmågan??

Hoppas ni alla får en bra start på veckan.

Kram
Jennymaria
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej alla!

Först - ingen bebis ännu. Här är lugnt och skönt och jag har äntligen börjat packa. Det blir ju så mycket mer att tänka på nu, i och med att Walle också skall ha en väska. Han får bo hos mormor och morfar när det sätter igång och det blir ju en del planering med det. Min egen väska är väl i princip klar, men skall kompletteras med lite cd-skivor och badrumsgrejer och sånt. Skall skriva tydliga listor, ifall det blir så att pappa H eller mormor får packa det sista. Jag kanske bara står och flåsandas i ett hörn då! (Måste träna mer!!!)

LO - folk är inte kloka. Jag fattar inte hur man kan säga så. Varför skall så många föräldrar lida martyrskap? Och absolut inte kunna tänka sig att göra något åt det??? Och vara missunsam de som inte har det svårt - ofta för att de har bestämt sig för att göra något åt det!!! Jag är övertygad om att ALLA kan få en bättre situation, men det är så få som vågar. Jag kan bara inte förstå att man inte vågar ta befälet över ett litet litet barn! Hur skall det då gå när det lilla barnet inte längre är så litet???
Jag förstår att du blev ledsen. Det hade jag också blivit. Plus att man vill inte sätta igång och "predika" AW osv. Istället kan det nästan bli så att man står och skäms för att man har "ett så snällt barn". Suck. :roll:

Mari - förskräckligt att ingen upptäckt ett brutet nyckelben på flera läkarkontroller! Har förstått att det inte är helt ovanligt i samband med förlossningar, men skrämmande att ingen sett det. Tur att det verkar ha gått bra i allafall! :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jennymaria - har du testat Fjällmors hostmedicin till dig? Kokande vatten hälls på grovhackad lök, timjan och lavendel i en skål. Ställ vid eller under sängen. Jag körde utan lavendel i Veras rum och det funkade ändå.
Värt att pröva! Även på sig själv!

Äh, egentligen bryr jag mig inte, eller jo jag bryr mig, men jag tar inte åt mig negativt. Damen i fråga är pensionär. Det som gjorde att jag reagerade var att min svärfar sa exakt samma sak när IVar var bara några dagar gammal. Det var ju i och för sig tur att det var då och inte ett par veckor senare, för då kanske jag inte hade velat träffa honom igen. Då mådde jag skit på riktigt...

Åsa! Träna avslappning! Jag körde avslappningsband (eh, typ eller mp3...) varje kväll 1,5 vecka innan (trodde det skulle bli tre veckor). Guld värt! Känn att du på riktigt kan slappna av i hela underlivet, framifrån och ända bak, i hela buken och i ansiktet samtidigt!
Det var jättebra att kunna när jag satte in spiral för ett par veckor sedan ;)
Packa... Ni har ju varit där innan och alla andra här också, ganska nyligen. Men det enda som jag behövde var Kamera och mat. Tandborste om man har tänkt att stanna länge ;) Mjukisbyxor och en gosig tröja till efteråt. Tofflor. Kläder till bebis för hemfärden. Andningslarm och bilbarnstol.

Nu har jag sett en av de sämsta filmerna hittills - Beowolf. Halvanimerad hjältefilm om vikingar som dödar drakar. Låter det bra? NÄÄÄÄ!

Gonatt!
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Trebarn

Bf 081203

Inlägg av Trebarn »

Okej....
Nuuuu är jag inne. Och inte en smygare längre.

Först och främst - vilket otroligt trevligt forum! Har läst och läst och läst, surfat mig igenom hela annawahlgren.com, på alla forum, alla trådar, och snabbt blivit beroende. Känns som att jag känner alla redan. Fast det gör jag ju inte såklart. Det är bara det att ni är så öppna och har så mysig stämning, så man vill liksom inte smyga omkring i periferin så länge - man vill vara med!

Jag sitter här och balanserar datorn på en kudde på magen... blir väl så några veckor till kanske. Bf 3:e dec, men vi får väl se... jag tror det blir ett novemberbarn. Storebror tre år kom på dagen, storasyster 1,5 år kom 8 dagar innan bf, vilket jag tycker är en lovande trend:-)

Men hjälp vad svårt jag har att fatta att det är dags så snart igen! Sticker jag huvudet i sanden? Har INTE hunnit tänka igenom förlossningen, packa någon väska och sånt. Jag har läst så mycket positivt här om proylax, och börjar ångra att jag inte har satt mig in i det, och det känns lite sent nu. (Eller??)

Nåja. Jag får hänga lite här och jobba på självförtroendet inför förlossningen. Vi hörs!
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Fjällmors hostkur skall genast prövas - äntligen får jag användning för lavendelpåsen från Provance :wink: . Är uppe och provar min vanliga huskur - citron, honung, varmt vatten. Hoppas att kombinationen gör susen.

ÅsaB - det är ju nästan dags nu. Spännande! Håller med LO om att avslappningen är superviktig.

Trebarn - välkommen in hit :D . Det kommer att gå strålande även med tre barn. Sen tror jag personligen att det är bra att tänka till kring vissa saker innan. Om du t ex kommer att ha tvillingvagn med ståbräda kan det vara bra att redan nu öva med barnen på hur det kommer att funka när nya bebisen har kommit.

Gonatt!
En solstråle okt-05
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Förresten Trebarn - det är INTE försent med profylaxträning. Grunden är helt avslappnad kropp, andning in genom näsan och "puffa" ut genom helt avslappnad mun. Fokus på utandningen, för det är den som mildrar smärtan. Sen andas man långsamt så länge man kan och sedan snabbare ju ondare det gör. All träning man hinner med innan förlossningen har man igen :) :thumbsup:
En solstråle okt-05
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Trebarn: VÄLKOMMEN :heart: . Kul att vi blir fler och fler.

Jennymaria:
Tack för tipset, men jag förstår inte riktigt hur du menar m att spika mattider och låta sömnen variera. Om man äter inom 1.5 tex och sen sover på det och vill sova 2.5 ist. för 2h så förskjuts ju tiden då nätkommande mål "ska" börja. Förstår du hur jag menar?
Vet hur jobbigt det är m sjukdomar, speciellt m dom små. Jag blir alltid så ängslig när k är sjuk och tycker super synd om henne ( och det själper ju mycket :roll: NOT!) Hoppas dom kryar på sig NU!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Ska stå hjälper såklart 8)
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Trebarn

Tack för tips med syskonvagn + ståbräda!

Inlägg av Trebarn »

Hej igen!

Bra tips om att testa ståbräda innan bäbisen kommer! Jag tror O och H kommer att slåss om den, mer än om platsen i vagnen faktiskt:-) Vi har sedan några veckor tillbaka börjat använda sulky till H 1,5 år och så har O 3 år gått bredvid. Faktiskt just av anledningen att han inte skulle tycka att bäbisen tog hans plats i syskonvagnen, den har liksom "fasats ut" litegrann. Och det har gått över förväntan! Han gillar (just nu i alla fall) att vara stor och gå bredvid.

Jag var hos barnmorskan idag och pratade profylax-andning. Hon är av den gamla skolan, som använde och gillade profylax-andning på 70-talet, så hon hade ganska bra koll, tror jag(?) Men jag undrar ändå... ni som har koll, låter det här rätt?

Man tar luft genom näsan, puffar ut genom munnen och utandningen ska vara längre än inandningen. Sa hon. När jag provar tycker jag nästan inte att det går att låta utandningen bli längre än inandningen, längre än ett tag i alla fall. Man tappar ju syre till slut??

Hej hej, hörs mer senare!
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tror hon menar att du ska andas in snabbt och andas ut långsamt. Inte olika mängd luft. Du suger in luften och andas ut den långsamt.

Men jag tror att du ska andas så att du slappnar av. Sedan är ringmusklerna sammankopplade, så är du spänd runt munnen och ögonen så lär du vara spänd runt de andra tre ringarna också (längre ner på kroppen ;) ).

Och när man kan andas djupt så gör man det och när man inte kan det så andas man grundare. Tänk på att vila mellan värkarna, då ska du återhämta dig för att klara nästa.
Du kan be din man att hitta ett ömt ställe (t.ex. insidan låret) Låt honom klämma så hårt att det gör ont, så att han vet hur hårt ont är. Låt honom sedan simulera en värk genom att ta ett tag om det stället, sedan trycka löst och så småningom hårdare och hårdare för att sedan avta och släppa. Börja med 30 sekunder, förläng till 60 och t.o.m 120.
Andas igenom hela tiden som det gör ont. Så ska du märka att avspänningen faktiskt gör att smärtan minskar.
Min man var helt förundrad över hur hårt han kunde nypa :? :lol:

Träna en gång om dagen, kanske tre "värkar" per dag, så lovar jag att du förstår tankesättet.

Sen tycker jag att ståbrädan kan stanna hemma för det mesta, om ni inte går långa sträckor. Den yngsta kan också gå en del, men givetvis inte lika mycket som den stora, men att gå är nyttigt :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Johanna - Ska försöka förklara vad jag menar. Man bestämmer fasta mattider t ex 7, 11, 15, 19, 23. Sen väcker man alltid på den tiden för att ge mat. Om bebisen är pigg är den vaken länge, kanske upp mot 2,5 timmar. Då blir det 1,5 timmars sömn just det målet. Om bebisen är väldigt trött orkar den kanske bara vara vaken 1 timma och då blir sömnen 3 timmar. Det är Nancy som skrivit om "konceptet" och hon verkar ha en riktig sovbebis. Om man inte har en sovbebis med ändå vill använda konceptet antar jag att man får vagna om bebisen vaknar långt före matdags. Sen får man såklart vara flexibel och rucka på de fasta tiderna om det är totalkaos och det absolut krävs mat omedelbums. Men om man vill styra upp tillvaron lite lagom, så kan det kanske vara värt att testa.
Tack för krya-på-sig-hälsningen. :heart: Idag är det fortfarande förkylt, men bättre. Det är bara min hosta som är lika illa.
En solstråle okt-05
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Här bara rasslar det till, massa nya inlägg.

Trebarn - välkommen! Vad roligt att du hittat hit. Jag tycker också att forumet har en helt unik stämning. Den ska vi vara rädda om :heart: ! Jag slarvade lite med profylaxen, men jag tycker ändå jag hade stor nytta av den lilla träning jag ändå fick. Jag hade som mantra att "allt blir bättre om du slappnar av", och jag tyckte det skyndade på förloppet att inte spänna sig. Häftigt med en trea!

/LO - NAN 3 finns ju, ska ges från 10 månader istället för mjölk står det. Annars skulle jag ge ersättning så länge jag hade ammat, att fylla upp med om man känner att den vanliga maten inte räcker till.

Jennymaria - låter som en tuff dag! Hoppas dagen varit bättre idag!

Åsa - lycka till! Så nära nu!

Idag har jag haft pep-talk med Elle :heart: för jag tycker kvällarna spårar ur mer och mer. Han känns inte nöjd. Hon tipsade om en sak som jag tänkt på men inte provat, nämligen att ta en större napp till flaskan. Han är en mycket frågvis kille som kräver sitt och det NU, därför är min teori att han surnar till för att det går för sakta, sover sen dåligt för att han inte orkat äta sig mätt och sen är ekorrhjulet i full fart. Så vi ilade och köpte en 2:a och han har strulat mindre denna kväll. Så hoppas, hoppas att vi är en lösning på spåren. Härom natten sov han 5 h, det var underbart. Tänk att vi snart kan ha det så varje natt, känns som en dröm.

Tack för en trevlig eftermiddag Johanna! För er som inte vet så gick jag och Johanna i samma mammagrupp med våra "stora" barn och nu blev vi med tvåorna samtidigt. Roligt!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Marisch65
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Hej hopp! :D

Oj vilken aktivitet plötsligt! :D Skoj!

Säger oxå välkommen till Trebarn. Roligt att vi blir fler :D

Tänk va tiden plötsligt går fort nu när graviditeten är över. Lilleman är dryga två veckor redan, försöker njuta av honom så mycket det bara går. Men det känns ändå som om tiden går alldeles för fort ju. :shock: Amningen fungerar fortfarande bra, han verkar bli nöjd för det mesta. Tror jag iaf, annars skulle han väl inte sova nästan hela nätterna... eller :?: Vad tror ni :?: Ska bli spännande att väga honom nästa vecka. Och vet ni, i förrgår LOG han åt mej när jag satt och pratade med honom. Ni vet ett sånt där magiskt ögonblick när man får en sån där djup ögonkontakt. Och så plötsligt bländar han av med ett stort tandlöst leende, man smälter ju och blir till en blöt fläck... :lol: :lol: :heart: Tänk att man gör nästan vad som helst för ett sånt ögonblick.

Kram / Mari
Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!
Så roligt att läsa vad ni skriver, inte själv kommit loss att skriva så mycket, har ju inget skräp än 8) :lol: men det är väldigt roligt att läsa om era!

Känns ju så konstigt att jag snart är där, jag med. På slutet av en graviditet kan det ju kännas som man aldrig kommer att sitta där med sin bebis. Samtidigt som man funderar hela tiden på om det eller det är ett tecken på att förlossningen är på gång :lol:

Känns spännande med SM för första gången, från start! Förstått att det är fler som nu gör det för första gången här i tråden. Roligt att följa.

Så jag fortsätter läsa vad ni skriver 8) och hoppas att mitt lilla skräp vill ge sig till känna snart! :D

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hejsan

Kul med kackeltråd. Är ny här på kackeltråden. Vi har fått en liten solstråle som ser ut som sin farfar så det omöjligt att inte fnissa när man tittar på henne.

Inatt var första natten som jag hade tänkt anteckna mattider och styra upp det hela. Jag tog ner vår väggklocka och ställde vid sängen samt papper och penna.
Problemet var bara att jag ställt klockan fel. Klockan är som en fyrkant och jag hade helt enkelt ställt den på fel högkant. Så när Majken vaknar första gången så trode jag klockan var 04.15. Andra gången hon vaknade var kl 7.15. Väcker min sambo och säger att vi försovit oss.
Alfred ska vakna vid kl 7. Så vi går upp, byter blöja på Majken klär om henne och sätter i babystolen. Går in till Alfred, tänder lampan och säger go morgon. Han tycker om att ligga och gnosa i sängen ett tag så vi går och fixar frukost. Då slår det mig att det är inga skolbarn ute på gården. Det är mörkt och Alfred vaknar inte.....hm, P1 går inte att sätta på på radion. Klockan är inte 7.30 utan 4.30.

Så kan de gå. Som tur var vaknade inte Alfred och Majken somnade om. :lol:
Jag har själv varit med om samma sak när jag var barn vid tidsomställning. Min pappa har skjutsat mig och min syster till skolan en timme för tidigt eftersom vi glömt ställa om klockan. Tyvärr fick vi sitta och vänta tills skolan så småning om öppnade, mindre kul :shock:
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"