Oj, vi har haft en rörig och jobbig vecka. Jag har jobbat hårt med att övertala Benjamin om det kloka i att äta även när man inte är vrålhungrig och lyckats hyfsat. Ibland tar jag till filten och skärmar av, men ibland blir han i stället distraherad av den. Sen har jag ändrat hans schema igen - det vi hade funkade inte. Det blev för mycket krock med storebrors tider på kvällen och dessutom blev Benjamin för trött för att äta vid nattslurken. Så nu har vi 11 timmars natt och 4 lurar (45 - 2 - 1,5 - 20). Hittills har det funkat kanon - hoppas att det håller i sig
Idag har vi varit på akuten

. Benjamin har varit förkyld av och till i 4-5 veckor och nu är han riktigt genomförkyld och hostar ganska obehagligt. Han fick några hostanfall idag när han inte verkade få luft och när jag ringde sjukvårdsupplysningen tyckte de att jag skulle åka in. Eftersom maken är bortrest och både mormor och grannen var oanträffbara packade jag in båda barnen i bilen och åkte till akuten. Vi fick snabbt komma in på en första medicinsk bedömning med sjuksköterska och efter det var jag inte orolig längre. Vi väntade en timma, sen tröttnade jag och åkte hem. Jag var för trött för att sitta på akuten med två barn, som i och för sig skötte sig bra. (Varning för gnäll

)Jag är också förkyld och hostar mig igenom nätterna, maken har varit bortrest sedan i onsdags och kommer hem på fredag, storebror var sjuk tre dagar förra veckan, jag tycker det är otroligt påfrestande med matningsproblemen och jag kan dessutom inte få någon avlastning från mormor den närmaste tiden. Ingen vidare bra dag..... Men å andra sidan - nu kan det bara bli bättre
LO/ - det är trist med missunnsamma och plumpa kommentarer (gillar din liknelse med ekonomin

), men strunta i vad de säger. Se det i stället som ett gott betyg till dig själv. Du gör uppenbarligen ett gott jobb med dina barn och avundsjuka människor finns det gott om.
Håller med om att det är skönt med vardag. Eftersom barnen gillar rutiner och jag gillar lugna och nöjda barn, gillar även jag rutiner numera. Det har inte alltid varit så

. Men att man är nöjd med vardagen och får den att funka är superviktigt - det är ju bara helg två av veckans sju dagar.
Johanna och Emma - vad bra att ni hittat scheman som funkar att ha som mål. Jag tycker att det är det svåraste, att hitta ett schema som känns bra och som passar hela familjen. För oss lossnade det när vi införde natt och morgon på samma tid varje dag. I Nancys nuvarande tråd på SoS skriver hon om att de har fasta mattider, men att hur lång sömnen blir beror på behovet. Jag tror på det - spika mattider, se till att dagen och natten slutar samma tid varje dag, anpassa längden på lurarna efter behovet för dagen och sedan hålla koll på antal vakentimmar.
Mari - skönt att nyckelbenet har läkt ihop. Visst är det fascinerande att bebisar läker så snabbt. När och varför försvinner egentligen den förmågan??
Hoppas ni alla får en bra start på veckan.
Kram
Jennymaria